بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۷۲۸۹۰
در دومین روز یازدهمین نکوداشت علوم و فناوری صنعت چاپ تاکید شد

حدود چهار هزار واحد صنفی در حوزه چاپ و نشر آسیب دیده‌اند/ لزوم حمایت صنعت هویت ساز چاپ در کشور

سمینار علمی و تخصصی " صنعت چاپ، حضور هویت‌مند محصولات صنایع غذایی، نساجی و پوشاک در بازار‌های جهانی" توسط انجمن علمی فناوری چاپ ایران و به میزبانی معاونت صنایع عمومی وزارت صمت و با حضور مهندس ترحمی مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت، دکتر بیطرفان رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران و جمعی از پیشکسوتان و صاحب نظران صنعت چاپ برگزار شد.
شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۲
حدود چهار هزار واحد صنفی در حوزه چاپ و نشر آسیب دیده‌اند/ لزوم حمایت صنعت هویت ساز چاپ در کشور

به گزارش خبرنگار بازارکار، دکتر محمد بیطرفان رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران با اشاره به اینکه یازدهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران از ۱۱ تا ۱۷ شهریور با شعار «صنعت چاپ، هویتساز برند ملی ایران» برگزار میشود اظهار کرد: در این رویداد ملی که با مشارکت دستگاه‌ها و نهاد‌های علمی و اجرایی برگزار میشود، پنج سمینار علمی و تخصصی با حضور متخصصان، صاحب نظران و فعالان صنعت چاپ در موضوعات مرتبط با صنعت مهم و راهبردی صنعت چاپ برگزار خواهد شد.

دکتر محمد بیطرفان رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران در یازدهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران با تاکید بر لزوم تعامل سازنده صنعت، دانشگاه و تشکل‌ها و صنوف چاپ اظهار کرد: هفته نکوداشت صنعت چاپ امسال با شعار هویت سازی برند ملی (national branding) برگزار می‌شود و ما به این موضوع تاکید داریم که ارتقاء جایگاه برند ملی با مردمی سازی برند ملی و حمایت دستگاه‌های مختلف از صنعت چاپ بویژه وزارت صمت امکان پذیر است.

دکتر بیطرفان، رییس انجمن علوم و فناوری چاپ ایران اظهار کرد: انجمن از سال ۱۳۹۳ که تأسیس شده است، اهتمام ویژه‌ای به برگزاری مراسم روز و هفته فناوری چاپ داشته و طی این سال‌ها توانسته همه ذی‌نفعان این صنعت را گردهم آورد؛ اقدامی که به گفته وی در نوع خود رکوردی بی‌سابقه در کشور محسوب می‌شود. وی با تأکید بر هدف غایی این سلسله سمینار‌ها افزود: انجمن به دنبال آن است که ارتقای برند ملی ایران را در دستور کار قرار دهد تا در همه صنایع مورد توجه واقع شود. او برند ملی را عنصری دانست که قدرت خاصی به ملت‌ها می‌دهد و آنان را در سطح بین‌المللی صاحب صدا می‌کند.

رییس انجمن علوم و فناوری چاپ ایران با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت صنایع غذایی، نساجی و پوشاک در این عرصه پیشنهاد کرد کارگروهی ویژه در حوزه برند ملی تشکیل شود تا در بسته‌بندی‌های صادراتی از نماد‌های فرهنگ و تمدن ایران بهره گرفته شود. وی تصریح کرد: طبق آمار‌ها هشت میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند و در صورت حرکت به سمت بسته‌بندی‌هایی با هویت ایرانی، این افراد می‌توانند به‌عنوان سفیران فرهنگی ایفای نقش کنند. او با اشاره به یک دهه تمرکز انجمن بر موضوع «nation branding» خاطرنشان کرد: اگر امروز عبارت «ساخت آلمان» در دنیا جایگاهی ممتاز یافته است، نتیجه همت مردم آن کشور بوده و ما نیز در ایران باید همین الگو را پیاده کنیم.

وی در ادامه افزود: سرمایه‌گذاری، حاکمیت، مردم، صادرات، گردشگری و امنیت از عوامل بنیادین در برندسازی ملی به شمار می‌روند. همچنین توجه به محیط زیست، بهره‌برداری از دستاورد‌های علمی و تمرکز بر صادرات و گردشگری می‌تواند به شکل مستقیم بر افکار عمومی بین‌المللی اثرگذار باشد.

حدود چهار هزار واحد صنفی در حوزه چاپ و نشر آسیب دیده‌اند

مدیر کل دفتر منسوجات، پوشاک، چرم و سلولزی معاونت صنایع عمومی وزارت صمت در این نشست اشاره به اینکه صنعت چاپ قدیمی‌ترین صنعت کشور بعد از صنعت نساجی است اظهار کرد: نام صنعت چاپ و بسته بندی با خلاقیت، نوآوری و پویایی گره خورد و باید از سایر ظرفیت‌ها مثل طراحی و ایده پردازی برای تحول این صنعت همت کنیم.

وی در این نشست که با شعار:"صنعت چاپ، هویت ساز برند ملی ایران" برگزار شد، صنعت چاپ را قدیمی‌ترین صنعت پس از نساجی دانست و گفت: این صنعت همواره بر پایه خلاقیت، نوآوری و پویایی استوار بوده و بدون این عناصر، حیات آن با مشکل مواجه خواهد شد.

مهندس محسن ترحمی با تأکید بر اهمیت شناخت بازار و سلیقه مصرف‌کننده تصریح کرد: متأسفانه مشکلات متعددی از جمله وابستگی به مواد اولیه و دستگاه‌های خارجی، فرسودگی ماشین‌آلات، وضعیت دشوار واحد‌های صنفی خرد و نبود نظام‌مندی در این بخش، این صنعت را تهدید می‌کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر حدود چهار هزار واحد صنفی در حوزه چاپ و نشر آسیب دیده‌اند و ضرورت دارد حمایت‌های لازم از آنها صورت گیرد. به گفته وی، دو رویکرد اساسی باید تا سال آینده در دستور کار انجمن قرار گیرد که نخست کاهش وابستگی به واردات و دوم توجه به استاندارد‌های زیست‌محیطی است.

انتقاد از ناترازی مدیریتی به‌عنوان ریشه بسیاری مشکلات کشور

دکتر احمد فتح‌اللهی کارآفرین مطرح کشور و نایب‌رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران نیز در این نشست با تأکید بر اهمیت بسته‌بندی در نگاه نخست مصرف‌کننده گفت: نوع رنگ، طرح و حتی نام شرکت در بسته‌بندی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و باید با نماد‌ها و المان‌های فرهنگی کشور پیوندی درهم‌تنیده داشته باشد.

مهندس فتح‌اللهی با انتقاد از ناترازی مدیریتی به‌عنوان ریشه بسیاری از مشکلات اظهار کرد: پیش از آنکه از ناترازی انرژی سخن بگوییم باید به ضعف در زیرساخت‌های مدیریتی کشور توجه کنیم.

وی با اشاره به فعالیت «باشگاه مدیران راه فردا» بیان کرد: در این باشگاه تصمیم گرفته شد نامه‌ای به وزرای مرتبط ارسال شود تا مدیران صنعت چاپ نیز در تصمیمات کلان مدیریتی مشارکت داده شوند.

هفتاد روز از جنگ ۱۲ روزه گذشت و صنعت چاپ هیچ حمایتی ندید

غلامرضا شجاع مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان دیگر سخنران این نشست، صنعت چاپ و بسته‌بندی را صنعتی پیشران توصیف کرد و گفت: بسته‌بندی به‌عنوان نخستین رابط میان مصرف‌کننده و فروشنده نقشی کلیدی دارد.

او با تأکید بر اهمیت «بسته‌بندی هوشمند» افزود: این حوزه در جهان سال‌هاست با کمک هوش مصنوعی در حال توسعه است، اما ایران در این زمینه فاصله زیادی با سطح بین‌المللی دارد.

شجاع، صنعت چاپ را صنعتی فراگیر دانست که ردپای آن در تمامی صنایع دیده می‌شود و گردش مالی آن را دو برابر صنعت گردشگری جهان عنوان کرد.

او با اشاره به مشکلات این صنعت تصریح کرد: فرسودگی ماشین‌آلات، نبود مواد اولیه و افزایش‌های غیرمنطقی قیمت‌ها از جمله چالش‌های جدی پیش‌روی این بخش هستند.

شجاع در پایان با ابراز تأسف از اینکه هفتاد روز از جنگ ۱۲ روزه گذشت و صنعت چاپ هیچ حمایتی ندید، خاطرنشان کرد: در جریان جنگ اخیر هیچ‌کس به آسیب‌دیدگان حوزه چاپ توجه نکرده و حتی از حال آنان نیز پرسشی به عمل نیامده است.

شخصیت محصول به بسته بندی و چاپ است

مهندس محسن جاوید از فعالان صنعت چاپ و مدیرعامل مجتمع چاپ و بسته‌بندی چاوک نیز با تبریک هفته چاپ بر هویت سازی این صنعت به عنوان عامل اصلی در توسعه فرهنگ و تمدن ایران در دنیا اشاره کرد و گفت: حجم گردش مالی صنعت بسته بندی در سال جاری یک و دو دهم ترلیون دلار و به عبارتی بیش از ده برابر بودجه سال ۱۴۰۴ کشورمان ایران است. از سوی دیگر پیش بینی‌ها این است که این رقم به یک و هشت دهم تریلیون دلار برسد.

وی با اشاره به اینکه کشور‌های مختلف دنیا و حتی کشور‌هایی مثل هند و چین بر هویت و رنگ‌های بومی و ملی خود توجه می‌کنند گفت: متاسفانه کشورمان با وجود داشتن ۲۹ رنگ با هویت ملی از روایتگری‌های ملی و بصری خود استفاده نمی‌کنیم و به عبارتی فرصت سوزی می‌کنیم و گل به خودی هم می‌زنیم.

این فعال صنعت چاپ و بسته بندی خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد زعفران در داخل کشور ایران تولید می‌شود، اما کمتر از ۱۰ درصد آن بنام ایران بسته بندی و در بازار ارائه می‌شود.

وی با استفاده از ظرفیت‌های انجمن علمی فناوری چاپ در مسیر هم افزایی برای تولید و ورود به بازار با الهام از هویت ملی و برند ایرانی تاکید کرد و گفت: وقتی ۷۰ در صد خرید یک محصول بخاطر بسته بندی است چرا ما به موضوع چاپ و بسته بندی کم لطف هستیم. بید بدانیم شخصیت محصول به بسته بندی و چاپ است و باید به آن توجه کنیم و دیدگاهمان را نسبت به بسته بندی عوض کنیم.

اعتبار مالیاتی و استاندارد؛ دو حلقه مفقوده چاپ

دکتر مریم عطایی فرد از پژوهشگاه رنگ بر ارتباط دانشگاه و صنعت در حوزه چاپ و بسته بندی تاکید کرد و گفت: یکی از مشکلات این است که صنعت کمتر به استاندارد‌ها و تولیدات نوآورانه در پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها علاقه نشان می‌دهد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رنگ با اشاره به اینکه (اعتبار مالیاتی و استاندارد)؛ دو حلقه مفقوده صنعت چاپ است اظهار داشت: صنعت چاپ می‌تواند استاندارد‌ها را خودش تدوین کند و ما که این موضوع به ما ابلاغ شده؛ آن را اجرایی کنیم. از سوی دیگر اعتبار مالیاتی را می‌خواهیم عملیاتی کنیم، باید از دانش تولیدی و ارتقای آن و استفاده آن در صنایع مختلف بهره ببریم، این امکان وجود دارد که به جای پرداخت مالیات، برای توسعه و تجهیز دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در راستای توسعه خود صنایع بهره برد. می‌توان به جای مالیات، داشن و فناوری را خرید و از آن برای توسعه یک صنعت پیشرو حمایت کرد. این فرصت خوبی است که دولت پیش بینی کرده است.

وی بر نقش آفرینی خوب انجمن علمی فناوری چاپ ایران اشاره و بر حمایت از آن تاکید کرد و افزود: تلاش ما تربیت نیروی توانمند در مقاطع ارشد و دکتری در رشته‌های مرتبط با چاپ است و آمادگی داریم بر اساس نیاز‌های روز فعالیت‌ها را پیش ببریم.

دستاورد‌های خوب چاپ و بسته بندی در اشتغال و صادرات مایه مباهات است

مهندس لیلا اروجلو نیز در دومین روز یازدهمین نکوداشت علوم و فناوری صنعت چاپ که توسط انجمن علمی فناوری چاپ برگزار شد گفت: صنعت چاپ با دو مقوله هنر و صنعت کار دارد و باید بگوییم که این صنعت جذاب یک صنعت مهم و راهبردی است و من افتخار می‌کنم که در هفته علوم و فناوری چاپ در این رویداد مهم حضور یافته‌ام تا بتوانم از نزدیک این روز را تبریک بگویم و با فعالان آن جلسه داشته باشم.

معاون دفتر صنایع غذایی و دارو وزارت صمت با اشاره به اهمیت صنعت چاپ گفت: صنعت چاپ پایگذار موفقیت بسیاری از صنایع درآمدزای کشور از جمله صنایع غذایی، منسوجات و شرینی و شکلات و ... است و من به دستاورد‌های خوب این صنعت و فعالان آن تبریک می‌گویم.

وی افزود: صنایع غذایی بیش از سه میلیارد دلار درآمد دارد و این حاصل استفاده از صنعت چاپ و بسته بندی است.

مهندس لیلا اروجلو با ااشره به اینکه دستاورد‌های خوب چاپ و بسته بندی در اشتغال و صادرات مایه مباهات است گفت: صنعت چاپ و بسته بندی یک صنعت اشتغالزاست، توسعه صادرات را موجب می‌شود و برند ملی را در سطح ملی و بین المللی توقیت کرده و ارتقاء می‌دهد.

لزوم ارتباط بین طراحان، ایده پردازان و تولید کنندگان

دکتر بهنام زنگی عضو هییت علمی فرهنگستان هنر نیز در این نشست بر صنعت چاپ، به عنوان بخش هویتساز برند ملی ایران اشاره کرد و لزوم استفاده از ایده‌ها و طراحی‌های جدید در توسعه برند ملی کشور به شدت احساس می‌شود.

وی بر لزوم ارتباط بین طراحان، ایده پردازان و تولید کنندگان تاکید کرد و خاطرنشان کرد: اگر ارتباط بین طراحان، ایده پردازان و تولید کنندگان ایجاد شود شاهد تحولات مهمی در توسعه صنعت چاپ و بسته بندی به عنوان بخش هویت ساز در فرهنگ و تمدن ایران خواهیم بود.

سید اصغر کیهان رییس انجمن بتن نیز در این نشست تخصصی با اشاره به اینکه صنعت چاپ یکی از مهمترین صنایع کشور محسوب می‌شود بر توسعه آن بر اساس نیاز روز تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه اهداف این صنعت با مشارکت فعالان این صنعت تامین می‌شود گفت: باید فعالان صنعت چاپ و بسته بندی از خودشان شروع کنند.

احمد قرنلی از دیگر فعالان صنعت چاپ نیز در این نشست تخصصی که توسط نجمن علمی فناوری چاپ ایران در محل وزارت صمت برگزار شد گفت: امیدواریم همه در کنار هم بتوانیم به معنای واقعی کلمه در کنار هم به علم روز و ارتباط صنعت و دانشگاه در حوزه چاپ کمک کنیم.

عباس شوکتی رییس باشگاه مدیران راه فردا و مدیر عامل مجمع خیرین راه فردا نیز بر حمایت از برند ملی و استفاده از صنعت چاپ در این زمینه تاکید کرد.

سجاد سوری، کمال الدین قرنجیک، اکبر منتظرین، سید اصغر کیهان رییس انجمن بتن، هوشنگ رحتمی، سیف اله نیک نامی، احمد ورزیده، سید ابوالفضل حسینی، سید شجاع الدین امامی رئوف (دبیر انجمن نساجی ایران) و ... بر ارتقاء برند ملی در بازار‌های بین المللی و نیز ضرورت نقش آفرینی بیشتر صنعت چاپ در این زمینه تاکید کردند.

گزارش: امیر طاها بینام

ارسال نظرات