بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۷۲۹۲۹
در سومین جلسه یازدهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران مطرح شد؛

تمرکز بر برندسازی ملی / برنامه مدونی در زمینه برند ملی در دست تدوین است

سومین نشست از یازدهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران با حضور جمعی از مسئولان، اساتید دانشگاه و فعالان این حوزه برگزار شد. در این نشست موضوع برندسازی ملی و نقش صنعت چاپ در تثبیت هویت فرهنگی و اقتصادی کشور مورد بحث قرار گرفت.
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۶

به گزارش خبرنگار بازارکار، دکتر محمد بیطرفان رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران در نشست علمی و تخصصی " صنعت چاپ، هویت ساز برند ملی ایران" که به میزبانی دفتر امور چاپ و نشر معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، خاطرنشان کرد: انجمن از سال ۹۳ با هدف تثبیت روز و هفته چاپ در کشور آغاز به کار کرد و توانست ارتباط میان صنعت و دانشگاه را به شکل مستمر برقرار و توسعه دهد.

وی با اشاره به اینکه انجمن علمی فناوری چاپ ایران در زمینه گفتمان سازی برای توسعه صنعت چاپ موفقیت های خوبی کسب کرده افزود: پیگیری تأسیس انستیتو فناوری چاپ و حضور فعال در نمایشگاه‌ها و رویدادها را بخشی از عملکرد یک دهه اخیر انجمن علمی فناوری چاپ ایران است. خوشبختانه تلاش های انجمن بازتاب خوبی در بین متولیان این صنعت از یکسو و نیز فعالان صنعت چاپ از سوی دیگر داشته است.

 به گفته بیطرفان، صنعت چاپ طی دو سال گذشته از سوی وزارت صمت جزو صنایع پیشران شناخته شده و این انجمن آماده همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تشکل‌های صنفی برای توسعه همه جانبه صنعت چاپ در کشوراست.

بنیانگذار انجمن علمی فناوری چاپ ایران با اشاره به موضوع مهم برندسازی ملی بیان کرد: برندینگ ملی، قدرت نرم هر کشور محسوب می‌شود و بیش از همه برای کشورهایی اهمیت دارد که در سطح بین‌المللی با تصویر نادرست روبه‌رو هستند.

 بیطرفان تصریح کرد: باید میان nation branding و national branding تمایز قائل شد و به رویکرد ویژه برندسازی ملی توجه داشت.

برنامه مدونی در زمینه برند ملی در دست تدوین است

مهندس عباس زارع مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست مهم در سمینار علمی و تخصصی " صنعت چاپ، هویت ساز برند ملی ایران" که در دفتر امور چاپ و نشر معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های تخصصی جزو سیاست‌های وزارتخانه است و انجمن علمی و فناوری چاپ ایران نیز در این مسیر جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به اینکه برنامه مدونی در زمینه برند ملی در دست تدوین است گفت: برندسازی ملی از اولویت‌های کشور است و برنامه‌ای مدون برای آن در حال اجراست.

 زارع با اشاره به کاهش ۴۵ درصدی واردات محصولات چاپی در سال گذشته افزود: سیاست ما حمایت از صنعت چاپ در کشور است و به زودی تفاهم‌نامه‌ای برای تسهیل صادرات این محصولات امضا خواهد شد.

مأموریت اصلی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی توسعه برند و صادرات صنایع فرهنگی است

دکتر «رضا ملکی»  معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: دهه‌هاست که کشورها با رویکرد برندسازی ملی تلاش می‌کنند تصویر خود را در جهان تثبیت کنند.

رئیس مرکز سیاست‌پژوهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: بخش زیادی از هزینه‌هایی که متحمل می‌شویم ناشی از تصویر اشتباهی است که از ایران ساخته شده است.

ملکی نقش صنعت چاپ را در اصلاح این تصویر مؤثر دانست و افزود: محصولات فرهنگی ایران می‌توانند هویت ایرانی-اسلامی را بازنمایی کنند و حتی قیمت رقابتی تولید چاپ در کشور یک مزیت مهم است.

وی خاطرنشان کرد: مأموریت اصلی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی توسعه صادرات صنایع فرهنگی است و مطالعات بازار در کشورهایی همچون روسیه و عراق می‌تواند در اختیار تشکل‌هایی مانند انجمن علوم و فناوری چاپ قرار گیرد.

بسته‌بندی و چاپ بستر توسعه برند است

در ادامه فروزیده پژوهشگر حوزه چاپ  در سمینار علمی و تخصصی " صنعت چاپ، هویت ساز برند ملی ایران" که به میزبانی دفتر امور چاپ و نشر معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: برای فهم نقش چاپ در برندسازی ملی باید ابتدا هویت ملی را شناخت.  

وی تصریح کرد: برند ملی بازتابی از ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تاریخی است و می‌تواند جذب گردشگر، سرمایه‌گذاری خارجی و صادرات را تقویت کند.

فروزیده با اشاره به اینکه بسته‌بندی و چاپ بستر توسعه برند است تأکید کرد: بسته‌بندی و چاپ به‌عنوان جلوه بصری برند، قدرت نرم مهمی در بازنمایی فرهنگ ایرانی دارند.

برند در ساده‌ترین تعریف «تسخیر ذهن مشتری» است

همچنین محمود سمیعی‌نصر استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه بازاریابی و برند یکی از موضوعات مهم برای توسعه بازار و ورود به ذهن مشتری است اظهار کرد: برند در ساده‌ترین تعریف «تسخیر ذهن مشتری» است و برندسازی ملی یعنی حضور در ذهن مشتریان جهانی.

این متخصص بازاریابی و برند هشدار داد: اگر خودمان برای ساخت تصویر اقدام نکنیم، دیگران این کار را خواهند کرد و اصلاح آن به‌مراتب دشوارتر خواهد بود.

صنعت چاپ بخشی جدایی‌ناپذیر از حافظه جمعی بشر است

در ادامه این نشست مهدی کاظمی مهیاری مدیرعامل تعاونی چاپخانه‌داران تهران گفت: صنعت چاپ بخشی جدایی‌ناپذیر از حافظه جمعی بشر است و بدون آن تاریخ کامل نخواهد بود.

وی افزود: امروز چاپ توان انتقال پیام فرهنگی غنی ایران به جهان را دارد و باید با سرمایه‌گذاری و نوآوری برای نسل جدید تقویت شود.

صنعت چاپ نقش کلیدی در صادرات محصولات فرهنگی دارد

مجتبی سجاد مدیرعامل انتشارات جنگل نیز با اشاره به اهمیت جریان‌سازی در برندسازی ملی گفت: کشورهای منطقه با اقداماتی هدفمند جایگاه خود را در جهان تغییر داده‌اند، در حالی که ایران در معرفی نمادهای خود کوتاهی کرده است.

وی تأکید کرد: صنعت چاپ نقش کلیدی در صادرات محصولات فرهنگی دارد و حضور مداوم ایران در نمایشگاه‌های خارجی می‌تواند جایگاه بین‌المللی این صنعت را تقویت کند. به گفته او، کمبود نیروی انسانی متخصص از مشکلات جدی چاپ است و نیاز به آموزش‌های تخصصی به‌ویژه در لیتوگرافی احساس می‌شود.

فرسودگی ماشین‌آلات و کمبود مواد اولیه از مشکلات این صنعت است

غلامرضا شجاع از فعالان صنعت چاپ نیز بیان کرد: فرسودگی ماشین‌آلات و کمبود مواد اولیه از بزرگ‌ترین موانع این صنعت است.

وی افزود: انجمن علوم و فناوری چاپ در ده سال گذشته بیش از ۱۲۰ نشست تخصصی برگزار کرده و این ظرفیت باید به نتایج ملموس برای آینده صنعت منجر شود.

در پایان نشست نیز از پیشکسوتان و فعالان برجسته حوزه چاپ و برندسازی ایران تجلیل شد.

گزارش: امیر طاها بینام

برچسب ها:

ارسال نظرات