
تازه ها
ریشهیابی ۱۰ چالش اصلی دانشگاهها و ارائه راهحل در معاونت اداری و مالی وزارت علوم

به گزارش بازارکار، معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع، یکی از بخشهای اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که وظیفه پشتیبانی و فراهمآوری منابع مالی، انسانی و زیرساختهای مورد نیاز برای تحقق اهداف کلان وزارتخانه در حوزههای علمی، پژوهشی و فناوری را بر عهده دارد و یکی از ماموریتهای این معاونت، مدیریت اثربخش و کارآمد منابع مالی و انسانی و ارائه خدمات پشتیبانی و تدارکاتی به منظور ایجاد محیطی مناسب و سازنده برای فعالیتهای دانشگاهی، پژوهشی و فناوری در سطح کشور است.
چشمانداز این معاونت تبدیل شدن به یک سازمان پیشرو و کارآمد در ارائه خدمات اداری و مالی به جامعه علمی کشور و همچنین توسعه منابع انسانی متخصص و متعهد است.
گام اول؛ از شناسایی و ریشهیابی ۱۰ چالش معاونت تا رفع آنها در یک سال اخیر
معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در بدو ورود به فعالیت دولت چهاردهم با مسائل مختلفی روبهرو شد که میتوان به مشکلاتی از قبیل نبود فضای خوابگاهی و مسکن دانشجویان متاهل، مشکل تامین انرژی الکتریکی، نداشتن اختیارات کافی برای پیشبینی و توزیع اعتبارات دستگاههای تابعه، باوجود نقش سیاستگذاری، کمبود سهم اعتبارات حوزه آموزش عالی از بودجه عمومی دولت، کمبود نیروی متخصص در برخی حوزهها، اجرا نشدن کامل آئیننامه استخدامی اعضای غیرهیات علمی، نداشتن افزایش فوقالعاده ویژه موضوع ماده ۲۰ آئیننامه استخدامی اعضای غیرهیات علمی، فرایند طولانی مدت صدور شماره مستخدم برای اعضای هیات علمی برای فراخوانهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲، طولانی شدن روند اخذ مجوز از سازمان اداری و استخدامی به منظور برگزاری دورههای آموزشی (به دلیل تغییر فرایند مجوز دهی از طرف سازمان) و تغییر روند انعقاد قرارداد با شرکتهای پیمانکاری از سوی اداره کل فناوری اطلاعات و طولانی شدن فرایند انعقاد قرارداد با شرکت ارائه دهنده سامانه آموزش اشاره داشت که رویایی با این مسائل در گام نخست ریشهیابی برای حل موضوعات بود.
ناترازی انرژی (میان تولید و عرضه)، کاهش ذخایر فسیلی، چالشهای زیستمحیطی، تداخل شرح وظایف سازمان برنامه و بودجه کشور با دستگاههای اجرایی از جمله وزارت علوم، شرایط تورمی کشور، شفاف نبودن جایگاه آموزش عالی و تاثیر آن بر سایر بخشهای کشور به عنوان یک نهاد پیشران و توجه به بودجه آن، بازنشسته شدن افراد متخصص، نداشتن اخذ سهمیه استخدام قراردادی / پیمانی، تأمین اعتبار نشدن از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور، تکمیل نشدن فرایند فراخوان سالهای قبل، تغییر الزامات و فرآیند مجوز دهی سازمان اداری و استخدامی و تغییر فرآیندهای کاری ابلاغی و سیاستگذاریهای جدید در واقع ریشه مشکلات ۱۰گانهای است که معاونت در بدو ورود به کار دولت چهاردهم در حوزه آموزش عالی تلاش کرد تا با شناخت و ریشهیابی این مسائل، اولین اقدام اساسی را برای بهبود فضای آموزش عالی انجام دهد.
این معاونت در ادامه پس از شناسایی ۱۰ مساله و ریشهیابی آن به نقاط قوت و ضعف در اجرای آنها پرداخت. تخصیص پایین اعتبار طرح متمرکز کمک به تکمیل خوابگاه متاهلان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، همکاری ضعیف بانکهای عامل مبنی بر پرداخت تسهیلات از محل سهمیه تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن برای تامین بخشی از اعتبار احداث خوابگاه، شفافیت نبودن مرجع مسئول تامین تجهیزات (ساتبا، معاونت فناوری ریاست جمهوری، صندوق توسعه ملی)، تاخیرهای اداری طولانی در اخذ مجوزها و تاییدیهها، پراکندگی و تناقض در سیاستهای حمایتی بین نهادهای مختلف، نداشتن همکاری برخی دانشگاههای منتخب در ارائه اطلاعات یا مشارکت، وجود ارتباط موثر میان وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه کشور به منظور بهروزرسانی و بهکارگیری الگوی تعیین و توزیع بودجه دانشگاهها و تخصیص نیافتن اعتبارات این حوزه بر اساس قیمت تمام شده خدمات و خروجیهای ارائه شده از جمله مسائلی بود که در راستای رفع این چالشها معاونت اداری با آنها مواجه شد.
معاونت اداری، مالی و منابع انسانی در این مرحله پس از شناسایی نقاط قوت و ضعف، به سمت رفع مسائل گام برداشت که یکی از ۱۰ چالشها فرایند طولانیمدت صدور شماره مستخدم برای اعضای هیات علمی برای فراخوانهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ اختصاص داشت که توانست ابهامات سازمان برای فراخوان سالهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ را رفع کند.
همچنین برای رفع چالش اجرا نشدن کامل آییننامه استخدامی اعضای غیر هیات علمی، مکاتبات و پیگیری خود را برای اخذ مجوز به کار گرفت که این موضوع تا کسب نتیجه ادامه دارد.
چهار برابر شدن بودجه خوابگاههای متاهلی کشور
این معاونت در بررسی شاخص عملکرد خود به ۱۱ مورد پرداخته است که در این گزارش نگاهی به برخی فعالیتها خواهیم داشت.
تامین خوابگاه متاهلان یکی از مطالبات مهم دانشجویان است که در دولت قبل ۴۶۴ واحد و در دولت فعلی به ۷۴۸ واحد افزایش یافت. مهدی پندار که در راس این معاونت قرار دارد پیشتر گفته بود که هدفگذاری وزارت علوم، تامین خوابگاه مورد نیاز ۵۰ درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی روزانه است و به همت دولت، اعتباری برای افزایش ظرفیت خوابگاههای متاهلی پیشبینی و این اعتبار به همت دولت و مجلس شورای اسلامی برای ۱۴۰۴ چهار برابر شده است.
به گفته معاون وزیر علوم، با افزایش چهار برابری اعتبارات مربوط به توسعه خوابگاههای متاهلی و مطابق برنامهریزیها تلاش بر این است تا پایان سال ۱۴۰۷، تعداد ۳۰ هزار خوابگاه متاهلی به بهرهبرداری برسد در همین راستا تفاهمنامه ساخت ۳۰ هزار خوابگاه متاهلی در کشور منعقد شده است.
به همت دولت، اعتباری برای ایجاد ظرفیت های خوابگاه های متاهلی پیش بینی و این اعتبار به همت دولت و مجلس شورای اسلامی برای ۱۴۰۴ چهار برابر شده است.اختصاص ستونی در بودجه استانی برای ایجاد نیروگاههای خورشیدی در دانشگاهها
یکی از اقدامات وزارت علوم استفاده از ظرفیت دانشگاهها برای تولید انرژی خورشیدی است و یکی از طرحهای عمده و مهمی که در بودجه ۱۴۰۴ پیشبینی شد، ایجاد نیروگاههای خورشیدی در دانشگاههاست که به دلیل وسعت سایتهایی که در اختیار دانشگاه با دارا بودن ظرفیت خالی در پستهای برق وجود دارد، علاوه بر دسترسی آسان و نزدیک به شبکه انتقال انرژی باعث شده تا دانشگاهها به سمت این مزیتها سوق داده شود. همانطور که رئیسجمهور هم از این موضوع حمایت کرد و در عین حال وزارت علوم را به عضویت ستاد انژیهای تجدیدپذیر درآورد.
بر این اساس بودجه ردیف مدیریت سبز در سال آینده ۱۷۰ میلیارد تومان و در بودجه استانی، ستونی برای احیای قنوات، آبخیزداری و ایجاد نیروگاههای خورشیدی در دانشگاهها با اعتبار حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان پیشبینی شده که در واقع ایجاد نیروگاه خورشیدی در دانشگاه، برای اولین بار به این عدد از محل جدول ۱۴ اضافه شده است.
افزایش رشد بودجهای آموزش عالی
استفاده از ظرفیتهای بودجه سال ۱۴۰۴ در راستای توسعه اهداف آموزشی دولت یکی از فعالیتهای این معاونت است که توانست اعتبارات آموزش عالی در جداول بودجه امسال را افزایش دهد. بر این اساس، بودجه عمومی حوزه آموزش عالی از ۵۲۷ میلیارد به بیش از ۷۶۲ میلیارد ریال در دولت فعلی افزایش یافت که با ۴۵ درصد رشد همراه بود.
همچنین در کنار این فعالیتها، صدور مجوز اجرای دورههای آموزشی در سطح دانشگاهها و مراکز آموزش عالی از ۶ مجوز در دولت قبلی به ۹ مجوز افزایش یافته است.
بودجه عمومی حوزه آموزش عالی از ۵۲۷ میلیارد به بیش از ۷۶۲ میلیارد ریال در دولت فعلی افزایش یافت که با ۴۵ درصد رشد همراه بود.کمک اعتبار سه هزار میلیارد تومانی برای تغذیه دانشگاهها
معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت عتف علاوه بر اعتبارات جاری تاکنون، سه هزار میلیارد تومان اعتبار در بخش تغذیه به دانشگاهها کمک کرده است که این مقدار در کنار افزایش ۸۶ درصدی بودجه عمرانی، نشان میدهد توجه دولت به دانشگاهها خوب بوده است.
همچنین فروش و جذب ۶ هزار میلیارد تومان اوراق خزانه و تحقق ۳۷۸۰ میلیارد تومان مازاد درآمد اختصاصی در دانشگاهها از جمله اتفاقات مهم بودجه آموزش عالی در سال گذشته بوده است.
متناسبسازی حقوق اعضای هیاتعلمی و بازنشستگان وزارت علوم
به گزارش ایرنا، یکی از اقدامات دیگر این معاونت، متناسبسازی حقوق اعضای هیاتعلمی و بازنشستگان وزارت علوم با شاغلان همتراز بوده که در دست اقدام است. پیرو سیاست اعلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای متناسبسازی حقوق بازنشستگان وزارت علوم با شاغلان همتراز، کارگروهی متشکل از کارشناسان ذیربط در این معاونت تشکیل و پس از برگزاری جلسات فشرده و بررسی کارشناسی موضوع، با مراجع ذیربط از جمله صندوق بازنشستگی کشوری هماهنگی و تبادلنظر صورت گرفت و موافقتهای لازم اخذ شد.
برنامههای در دست اجرا
برنامهریزی برای اجرای ۲۵ هزار واحد خوابگاه متاهلان در سالهای ۱۴۰۴ تا ۱۴۰۷
اجرای نیروگاه خورشیدی ۱۰۰۰ مگاوات در دانشگاهها
بهروزرسانی شاخصهای الگوی تعیین و توزیع اعتبارات
بهروزرسانی سامانهها و پایگاههای دادههای بودجهای
طراحی سامانه برای استقرار نظام بودجهریزی مبتنی بر عملکرد در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی با استفاده از ظرفیت موجود در حوزه آموزش عالی و راهبری و هدایت برای طراحی یک نرمافزار بومی بودجهریزی مبتنی بر عملکرد
تدوین سند جامع برنامه نیروی انسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
ارسال نظرات