بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۷۳۱۴۸

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی خراسان‌ رضوی: «تولید بدون کارخانه» آینده اقتصاد ایران را رقم می‌زند

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی خراسان‌ رضوی گفت: ایده «تولید بدون کارخانه» نه‌تنها موجب بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت واحدهای موجود می‌شود، بلکه آینده اقتصاد ایران را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۹

محمدحسین روشنک، در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح ابعاد جهانی این الگو، اظهار کرد: این شیوه سال‌ها پیش از مطرح شدن در ایران در سطح جهانی رواج داشت. بسیاری از کالاهای صنعتی مانند تلفن‌های همراه اپل و سامسونگ یا پوشاک برندهای معروف فرانسوی و ایتالیایی، در کشورهای دیگر مانند بنگلادش و پاکستان تولید و سپس با برندهای اصلی در بازار عرضه می‌شوند. بخش اعظم حدود ۹۰ درصد محصولات سامسونگ و بخش قابل توجهی از تولیدات ال‌جی نیز در کارخانه‌های غیرمتعلق به خودشان تولید می‌شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه مزیت اصلی این روش پرهیز از حبس سرمایه در دارایی‌های ثابت است، تصریح کرد: هزاران کارخانه فرآوری گوجه‌فرنگی وجود دارد که تنها چند ماه در سال فعال‌ هستند. درحالی‌که با تولید بدون کارخانه می‌توان از ظرفیت این واحدها در طول سال بهره‌برداری کرد. متأسفانه رسم بر این است که هر فردی بلافاصله به فکر ایجاد کارخانه جدید می‌افتد، در حالی که باید از ظرفیت‌های موجود بهره برد.

وی ادامه داد: این شیوه این امکان را می‌دهد که سرمایه به جای آجر و سیمان، به سمت تولید و بازار هدایت شود. به‌طور مثال می‌توان مواد اولیه را در اختیار کارخانه‌ای قرار داد تا محصولی مانند زعفران، چای، موکت یا حتی گوشی تلفن همراه را با برند و مشخصات مدنظر تولید کند، در حالی که بازاریابی و فروش آن نیز بر عهده ما خواهد بود.

روشنک با اشاره به فعالیت تولیدکنندگان در خراسان گفت: آمار دقیق در دست نیست، اما حدود ۱۰۰ تولیدکننده در استان از این الگو استفاده می‌کنند و موفق هستند. در اتاق بازرگانی خراسان رضوی کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه تشکیل و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است. 

وی درباره آینده این شیوه بیان کرد: از ابتدای اجرای این طرح بارها تأکید شد که آینده اقتصاد کشورها به چنین الگوهایی بستگی دارد. مطمئن هستم که در آینده بسیار بیشتر از تولید بدون کارخانه خواهیم شنید. چرا نباید شرکت‌های پوشاک ایرانی مانند بنگلادش با برندهای جهانی همکاری کنند یا تولید برندهای معروف دنیا در ایران انجام نشود تا مردم مجبور به خرید کالای خارجی نباشند؟ یقین دارم این صنعت آینده‌ای درخشان در ایران خواهد داشت.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی با اشاره به حمایت‌های انجام شده از این طرح تأکید کرد: سال‌ها طول کشید تا حتی وزیران و نمایندگان مجلس به درک درست این موضوع برسند، اما اکنون خوشبختانه همه از آن حمایت می‌کنند. من مطمئنم این رویکرد جایگاه واقعی خود را در اقتصاد کشور پیدا خواهد کرد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه بیش از دو دهه پیش ایده «تولید بدون کارخانه» را در کشور مطرح و اجرا کرده است، اظهار کرد: حدود ۲۵ سال پیش، زمانی که این مفهوم در ایران رواج نداشت، فعالیت خود را با واردات روغن خام، قرارداد با کارخانه‌های داخلی برای فرآوری و بسته‌بندی و سپس صادرات محصول نهایی با برند اختصاصی آغاز کردم. این ابتکار برای من بسیار موفقیت‌آمیز بود.

وی افزود: پس از پایان دولت اول مرحوم هاشمی رفسنجانی و در دوران آزادسازی اقتصادی، به تحلیل و تبیین مفهوم برند و برندسازی پرداخته و در ادامه همین رویکرد، ایده تولید بدون کارخانه را مطرح و شخصاً اجرا کردم.

روشنک با اشاره به تلاش‌های مستمر خود در این زمینه بیان کرد: سال‌ها پیگیری در سازمان‌های مرتبط، نهایتاً منجر به تدوین و تصویب آیین‌نامه صدور مجوز تولید بدون کارخانه در دولت شد و نخستین پروانه این نوع تولید در کشور برای یک شرکت خراسانی صادر شد. پس از آن این شیوه ترویج و خوشبختانه به موفقیت‌های چشمگیری دست یافت.

ارسال نظرات