
تازه ها
عدالت آموزشی محدود به فضا و تجهیزات نیست/توزیع یک میلیون بسته نوشتافزار در قالب پویشهای مردمی

به گزارش بازارکار، علیرضا کاظمی در نشست قرارگاه عدالت آموزشی با اشاره به اینکه تحقق عدالت هدفی محوری در قرآن و نظام اسلامی است، بیان کرد: هیچ مأموریتی ارزشمندتر از گسترش قسط و عدل در جامعه نیست و خدمت در آموزش و پرورش، فرصتی افتخارآمیز برای کسانی است که مسئول تربیت نسل آینده کشور هستند.
وی ضمن قدردانی از فعالیتهای گروههای جهادی حاضر در قرارگاه نهضت عدالت آموزشی، اظهار کرد: همکاران با وجود چالشها و محدودیتها، با انگیزه، همدلی و برنامهریزی فعال هستند و این تلاشها سزاوار تقدیر است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت نقش گروههای جهادی گفت: قرارگاه عدالت آموزشی هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است. لازم است از دیدگاههای جزیرهای عبور کنیم و با بهرهگیری از ظرفیتهای ملی و مردمی، توانمندی این قرارگاه را تقویت کنیم.
کاظمی افزود: عدالت آموزشی باید فراتر از امکانات و فضاهای فیزیکی دیده شود و در همه ابعاد آموزشی و پرورشی دنبال گردد. شناسایی محرومیتها و برنامهریزی برای رفع آنها در همه حوزهها، از جمله کیفیت یادگیری دانشآموزان، ضروری است.
وی با اشاره به ضرورت حمایت از دانشآموزانی که حتی به حداقل امکانات تحصیلی دسترسی ندارند، گفت: اقدامات مردمی مانند توزیع یک میلیون بسته لوازمالتحریر ارزشمند است، اما کافی نیست و باید گسترش یابد.
وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت هویتبخشی به گروههای جهادی تأکید کرد و افزود: لازم است برای این فعالان نماد، جایگاه و حتی کارت یا لباس ویژه طراحی شود تا بهعنوان نمایندگان برجسته خدمت شناخته شوند.
کاظمی همچنین ایجاد شبکهای منسجم برای هماهنگی گروههای جهادی و بهرهگیری از فناوریهای نوین را ضروری دانست و گفت: این شبکه باید فراتر از یک فرد یا مجموعه عمل کند و همه فعالان را در قالب یک ساختار ملی به هم متصل سازد.
وی بر ظرفیتسازی و شناسایی منابع مردمی و محلی بهعنوان مکمل منابع دولتی تأکید کرد و اظهار داشت: بدون مشارکت مردم و استفاده از ظرفیتهای محلی، دستیابی به اهداف عدالت آموزشی امکانپذیر نخواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش همچنین تشکیل هیئتهای اندیشهورز در استانها را از الزامات موفقیت این قرارگاه دانست و افزود: هیچ اقدام بزرگی بدون بهرهگیری از خرد جمعی به نتیجه نمیرسد.
کاظمی خدمت در مسیر عدالت آموزشی را مأموریتی مقدس توصیف کرد و گفت: بسیاری از انسانها در طول زندگی از این فرصت بهرهمند نمیشوند و خدمت به مردم، هرچند دشوار، ارزشمندتر از بسیاری عبادات است. موفقیت در این مسیر مستلزم ایمان، اخلاص و نیت الهی است.
وی با بیان اینکه جهاد محدود به میدان جنگ نیست، افزود: هر اقدامی که با هدف خدمت به مردم و نیت الهی انجام شود، جهاد محسوب میشود.
وزیر آموزش و پرورش در پایان تأکید کرد: قرارگاه عدالت آموزشی نباید جایگاه خود را از دست دهد و مأموریت اصلی آن ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در تمامی ابعاد است. با تقویت نگاه الهی و مردمی، میتوان آیندهای روشن برای دانشآموزان کشور رقم زد.
همچنین اردشیر دهقانی دبیر قرارگاه عدالت آموزشی در این نشست بررسی فعالیتهای مردمی در توسعه فضا و تجهیزات آموزشی، با اشاره به ساختار مدیریتی نهضت گفت: برای هر هشت شهرستان، یک سرگروه مردمی تعیین شده و در سطح کشور ۱۰۵ راهبر فعال هستند که از این تعداد ۳۲ نفر در این نشست حضور داشتند. همچنین ۱۲۴۵ راهبر مردمی به ازای هر پنج پروژه فعالیت میکنند و ستون فقرات این جریان مردمی را تشکیل میدهند.
وی با اشاره به عملکرد قرارگاه توضیح داد: در مجموع بیش از ۵۱ هزار نیروی مردمی در قالب تیمهای محلی در نهضت مشارکت دارند و از ۱۱۰ هزار پروژه هدفگذاری شده، نزدیک به ۵۰ هزار پروژه وارد فاز اجرایی شده است.
دهقانی با اشاره به طرح «شهیدان» افزود: بیش از ۱۹ هزار پروژه در حال اجراست و با تأمین منابع، پیشبینی میشود این رقم تا پایان شهریور به ۶۰ هزار پروژه برسد.
وی همچنین از حمایت وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس قدردانی کرد و گفت: با اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار، تاکنون ۸۰۰ تن رنگ و بیش از ۱۱۰ هزار قطعه تجهیزات آموزشی برای مدارس تهیه و توزیع شده است.
دبیر قرارگاه عدالت آموزشی با بیان اینکه این اقدامات عمدتاً در قالب طرحهای بهسازی و شادابسازی مدارس در روزهای پنجشنبه و جمعه انجام میشود، تأکید کرد: نهضت توسعه عدالت آموزشی یک جریان کاملاً مردمی است و دبیران و سرگروههای استانی، در کنار مسئولیتهای اداری خود، با انگیزه و تلاش مستمر در تحقق عدالت آموزشی نقش اصلی را ایفا میکنند.
ارسال نظرات