
تازه ها
دانشآموزان استثنایی که بعداز فارغ التحصیلی وارد بازار کار میشوند

به گزارش بازارکار از روابط عمومی و امور بینالملل، صبح اول مهر، همیشه بوی دفترهای تازه و هیاهوی زنگ مدرسه دارد؛ اما در مدرسه استثنایی رجاییه، این صبح چیزی فراتر از یک آغاز ساده بود. در کنار صفهای مرتب، پرچم برافراشته و موسیقی صبحگاهی، دانشآموزانی با چهره خندان حضور داشتند که هر کدام قصهای از امید را روایت میکردند. اینجا کودکانی بودند که با وجود رنجهای جسمی یا ذهنی، باز هم میخواستند بگویند "زندگی ادامه دارد، حتی با وجود برخی محدودیتها".
امروز زنگ اول مهر در مدرسه استثنایی رجاییه در تهران نواخته شد؛ سید جواد حسینی؛ رییس سازمان بهزیستی کشور، سید محمد بطحایی؛ رییس سازمان امور اجتماعی، سالار قاسمی؛ رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، حاج اکبر ابراهیمی؛ خیر مدرسهساز و غلامعلی افروز؛ استاد دانشگاه مهمان آغاز سال تحصیلی جدید در این مدرسه بودند و زنگ اول مهر را نواختند و تأکید شد که زنگ مهر طنین زندگی، امید و حرکت را در گوش شهر میپیچاند و یادآوری میکند که هیچ جامعهای بی صدای مدرسه توسعه نمییابد.
عاشق معلمی برای دانشآموزان استثنایی هستم
در حاشیه این مراسم، فرصتی شد تا پای صحبت معلمان، والدین و دانشآموزان بنشینم.یکی از معلمانی که مشغول ساماندهی دانشآموزان در صف بود، میگوید: سه سال است که از طریق آزمون استخدامی وارد آموزش و پرورش استثنایی شدهام. کار با این بچهها برایم بسیار شیرین و دوستداشتنی است و حقیقتاً به شغلم عشق میورزم.
او ادامه میدهد: کتابهای درسی این دانشآموزان با سایر همسالانشان متفاوت است، اما ساعات آموزشیشان یکسان است، معمولاً از ساعت ۱۱ به بعد بچهها خسته میشوند و مدام میگویند که برویم، آموزش برای این دانشآموزان باید بیشتر عینی و کاربردی باشد. خوشبختانه در دوره متوسطه دوم، این رویکرد بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.
در میان جمع دانشآموزان، دانشآموزی میگوید: اسمم ستایش است، راستش خیلی خوشحال نیستم که امروز به مدرسه آمدهام چون اگر خانه بودم میتوانستم بیشتر بخوابم. با این حال باز هم مدرسه را خیلی دوست دارم و از بین تمام درسها بیشتر از همه درس علوم را دوست دارم.
روایت یک مادر از دشواریهای تحصیل فرزند بیمارش
مادری که سه فرزند دارد و امروز دخترش را به مدرسه آورده و در گوشهای از حیاط مدرسه ایستاده است، میگوید: دخترم آخرین فرزندم است که به بیماری دیستروفی مبتلاست، بیماریای که به تدریج دست و پاهایش را ضعیف کرده و حالا حتی ریهاش را هم درگیر ساخته بهطوریکه با دستگاه نفس میکشد. دخترم دو سال است با سرویس رایگان شهرداری به مدرسه میآید و رفتوآمدش آسان شده است.
او ادامه میدهد: دخترم چون از نظر ذهنی سالم است و فقط معلولیت جسمی دارد، کتابهای عادی میخواند. اما در این دو سال خیلی اذیت شد، معلمش میگفت چون ضریب هوشی عادی دارد باید مثل بقیه دانشآموزان عادی امتحان بدهد، در حالی که فرزندم بیمار است و توانایی جسمی لازم را ندارد. او را بیشتر برای شادی و حال خوبش به مدرسه میفرستم، نه سختگیریهای امتحان.
این مادر میگوید: هزینه کاردرمانی دخترم سنگین است، هفتهای دو جلسه کاردرمانی میرود و هر جلسه ۶۰۰ هزار تومان پرداخت میکنم، تحت پوشش بهزیستی هستیم و ماهانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان مستمری به دخترم پرداخت میکنند.
دانشآموزان استثنایی که بعداز فارغ التحصیلی وارد بازار کار میشوند
در حیاط مدرسه، نمایشگاهی از دستساختههای دانشآموزان برپا شده است؛ غرفهای با کارهای خیاطی بیش از بقیه توجهم را جلب کرد. خانم درمنکی، معلم مدرسه رجاییه که سالهاست به دانشآموزان استثنایی که در دوره متوسطه تحصیل میکنند، خیاطی آموزش میدهد در میان نمونههای خیاطی تولید شده توسط شاگردانش میگوید: بچهها اگرچه دیرتر یاد میگیرند، اما با تکرار و تمرین به مهارت میرسند. بعضیهایشان آنقدر توانمند میشوند که بعد از فارغالتحصیلی وارد تولیدیها شده و مشغول خیاطی میشوند. متأسفانه مشکل اینجاست که برخی کارفرمایان دستمزد مناسبی به آنها پرداخت نمیکنند.
او با اشاره به یک مشکل بیان میکند: برخی از دانشآموزان به دلیل نمرات پایین در دوره ابتدایی یا تکرار پایه، از مدارس عادی کنار گذاشته میشوند و به مدارس استثنایی میآیند در حالی که بسیاری از آنها ضریب هوشی متوسط دارند. این اتفاق واقعاً ظلم بزرگی است و خطایی که متأسفانه در مدارس عادی همچنان رخ میدهد.
کمکم با ورود مسئولان، مراسم آغاز میشود. چهار دانشآموز روی ویلچر، به محض ورود سید جواد حسینی؛ رئیس سازمان بهزیستی با خواندن متنی به او خوشآمد میگویند. حسینی نیز با آنها خوشوبش میکند و هدایایی به آنها میدهد.
فضای مراسم سرشار از شادی و هیجان است؛ موسیقی در حیاط پخش میشود و دانشآموزان پر از شوق روی صندلیهایشان نشستهاند. نخست، سرود ملی ایران با همخوانی گروه دانشآموزان ناشنوا پخش میشود لحظهای که همه دانشآموزان یکپارچه به احترام پرچم و میهنشان از جای برمیخیزند.
قرائت زیبای قرآن توسط دانشآموز نابینا
پس از آن، نوبت به تلاوت دلنشین قرآن توسط امیرعلی قاسمزاده، دانشآموز نابینای مدرسه شهید محبی میرسد. قرائت او آنقدر زیباست که حضار را تحتتأثیر قرار میدهد. نکته جالب اینجاست که امیرعلی نهتنها حافظ سه جزء قرآن است بلکه در رشته شنا نیز قهرمان است. لحظاتی بعد نوبت به نرمش صبحگاهی میرسد، دانشآموزان دوره متوسطه بر بالای سن میروند و همراه با موسیقی شاد و امیدبخش، نرمش میکنند. در این لحظه فضای حیاط مدرسه به صبحگاهی پرنشاط و واقعی شبیه میشود.
تمامی برنامهها و سخنان مسئولان بهطور همزمان توسط مترجم ناشنوایان ترجمه میشود تا هیچیک از حاضران از جریان مراسم جا نمانند.
سید جواد حسینی؛ رییس سازمان بهزیستی کشور در این مراسم در سخنانی گفت: شیرینترین تجربه مدیریتیام مربوط به دوران مدیریت در مدرسه "ابن سینا" بود.
وی افزود: روز اول مهر، تنها گشایش یک درِ ساده مدرسه نیست بلکه روز گشایش امید، سعادت و توسعه پایدار در جامعه است چراکه تحقیقات جهانی نشان میدهد آموزش و پرورش، اصلیترین نهاد تحول در جامعه است و معلمان، بنیانگذاران و عاملان این تحول به شمار میآیند. زنگ مدرسه یک صدای ساده فرکانسی نیست بلکه باید پژواک آن از مهر تا سپهر و از مدرسه تا خانواده طنینانداز شود. اگر زنگ مدرسه در جامعه به صدا درنیاید، جامعه زنگزده خواهد شد و چنین جامعهای به سوی توسعه و سعادت حرکت نخواهد کرد.
مدرسه جعبه سیاه جامعه
رییس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: دیوار هیچ جامعهای از دیوار مدرسه و معلمان بلندتر نخواهد رفت. مدارس جعبه سیاه جامعهاند و از همین رو، در سازمان بهزیستی "طرح سلام" را راهاندازی کردیم تا مدرسه در محله و محله در مدرسه تجلی یابد و این کار را با همکاری آموزش و پرورش دنبال میکنیم.
وی ادامه داد: در قالب طرح "سلام"، طرحهایی همچون تعاونی محلات، غربالگری و استعدادیابی نوجوانان و پاتوق سالمندان را کلید زدهایم تا همچون ۲۸ کشور دنیا که مدرسه کانون خدمات دولت است، مدرسه و جامعه را به هم پیوند دهیم. هماکنون ۱۸۵ هزار دانشآموز کشور در سپهر خدمات توانبخشی، مستمریبگیری و پرستاری سازمان بهزیستی قرار دارند که از این میان، ۸۵ هزار نفر با نوعی از معلولیت مواجه هستند.
سالار قاسمی؛ رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در این مراسم در سخنانی از شهردار تهران تقدیر کرد و گفت: در حوزه دانشآموزان با نیازهای ویژه، اقدامات خاص و ارزشمندی توسط شهرداری انجام شده است. سال تحصیلی جدید را با توجه به شعار رییسجمهور درباره عدالت و کیفیت آموزشی آغاز میکنیم. امروز ۸۲ هزار دانشآموز با نیاز ویژه در ۱۸۰۰ واحد آموزشی، سال تحصیلی خود را شروع کردند.
مدارس استثنایی پایگاه امن برای خانوادهها
قاسمی با تاکید بر جایگاه مدارس استثنایی گفت: برخلاف مدارس عادی، این مدارس پایگاه امنی برای خانوادهها و دانشآموزان هستند و بچهها از حضور در مدرسه لذت میبرند.
وی همچنین به غرفههای نمایشگاهی مدرسه اشاره کرد که در آن تولیدات دانشآموزان استثنایی به نمایش گذاشته شده است و افزود: در این مدارس تلاش میکنیم حرفهآموزی را به دانشآموزان آموزش دهیم. این کودکان نیاز به ترحم ندارند و تواناییهای بسیاری دارند که باید دیده شوند، اگر دستگاهها وظایف خود را بهدرستی انجام دهند، این تواناییها شکوفا خواهد شد.
در ادامه سید محمد بطحایی؛ رییس سازمان امور اجتماعی کشور درباره چالشهای مدارس استثنایی و دانشآموزان با نیازهای ویژه صحبت کرد.
وی با اشاره به ضرورت تجهیزات آموزشی و آموزش پایه مناسب برای این کودکان گفت: دو چالش اصلی در این حوزه وجود دارد که شایسته توجه ویژه است.نخست، استفاده از تجربیات بینالمللی در آموزش و پرورش استثنایی است که به سرعت رو به گسترش است و میتواند در تعلیم و تربیت این دانشآموزان نقش موثری داشته باشد. همچنین پشتیبانی خانوادهها از این کودکان بسیار حیاتی است؛ تعلیم و تربیت آنها محدود به مدرسه نیست و خانوادهها سهم عمدهای در رشدشان دارند.
بطحایی ادامه داد: دومین چالش، آموزش فراگیر یا تحصیل دانشآموزان استثنایی در مدارس عادی است. متأسفانه گزارشها نشان میدهد که سهم آموزش تلفیقی کاهش یافته و جدا کردن این دانشآموزان و قرار دادن آنها در مدارس ویژه، روند رشدشان را با تأخیر مواجه و آنها را دچار مشکل میکند.
طرح سلام بسیار ارزشمند است
پایان بخش مراسم نیز سخنان، غلامعلی افروز؛ استاد دانشگاه تهران بود که بر ضرورت احترام به دانشآموزان در مدارس تأکید کرد و گفت: قانون سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایران مترقیتر از بسیاری کشورهاست. دانشآموزان قبل از اینکه دانشآموز باشند، انسان هستند، انسانهایی که مهرطلب و تکریمطلباند و دوست دارند تشویق شوند، نه تنبیه. بنابراین در مدارس باید دانشآموزان را با احترام و توجه صدا کنیم.
وی با اشاره به تجربه نیمقرن معلمی خود افزود: هیچگاه شاگردانم را بدون عنوان خانم یا آقا صدا نکردم. معلم خوب کسی است که فاصله بین توان بالقوه و بالفعل دانشآموز را کاهش دهد، بهترین روش آموزشی، تعلیم و تربیت خانوادهمحور است و والدین باید به عنوان دستیار معلم در کلاسها حضور داشته باشند.
افروز درباره طرح «سلام» نیز گفت: این طرح بسیار ارزشمند است. پنجشنبه و جمعهها درهای مدارس باید به روی خانوادهها باز باشد تا با آغوش باز پذیرای آنها باشیم و برنامههای متنوع برگزار کنیم حتی اگر فقط بچهها بخواهند فوتبال بازی کنند. مدارس باید به منبع فرهنگی محله تبدیل شوند و در کاهش آسیبها نقشآفرینی کنند.
ارسال نظرات