
تازه ها
بررسی چالشهای صنعت گردشگری/ ظرفیت مغفول توسعه شهری و روستایی در ایران

به گزارش بازارکار از روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی، دکتر قاسمی علاوه بر تألیف دو کتاب با عناوین «نوآوری گردشگری منطقهای» و «برنامهریزی کالبدی گردشگری روستایی»، مجری طرح پژوهشی «طرح عملیاتی و راهبردی گردشگری استان قزوین» نیز بوده است.
وی با اشاره به اهمیت جایگاه صنعت گردشگری در توسعه کشور، اظهار کرد: گردشگری در بسیاری از شهرها و روستاها میتواند بهعنوان پیشران توسعه عمل کند. در جهان امروز گردشگری به مثابه نوآوری اجتماعی مطرح است و بهویژه در سالهای اخیر بهعنوان یکی از مسیرهای اصلی توسعه منطقهای شناخته میشود. هرچند در ایران این صنعت کمتر مورد توجه قرار گرفته، اما در صورت بهرهگیری صحیح میتواند علاوه بر رونق اقتصادی محلی، به افزایش درآمدهای ارزی کشور نیز منجر شود.
این عضو هیئت علمی پژوهشگاه با تأکید بر لزوم توسعه گردشگری در مناطق کمتر برخوردار افزود: اگرچه ایران دارای مقاصد و جاذبههای گردشگری متعدد است، اما این ظرفیتها نتوانستهاند به جایگاه مناسبی در اقتصاد محلی و منطقهای دست پیدا کنند. در واقع یکی از دلایل اصلی این عقبماندگی، بیتوجهی به نوآوری و نبود زیرساختها و عوامل پشتیبان کافی در چارچوب توسعه منطقهای است.
دکتر قاسمی در ادامه تصریح کرد: تنها افزایش تقاضای گردشگری کافی نیست، بلکه باید مدیریت مقصد و هماهنگی میان عناصر مختلف گردشگری تقویت شود تا هزینههای گردشگران در منطقه رسوب کرده و توسعه پایدار حاصل شود.
وی با اشاره به فعالیتهای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی در حوزه گردشگری گفت: این پژوهشگاه طی سه دهه گذشته با اجرای چندین طرح پژوهشی، تألیف کتاب و انجام مطالعات مختلف، اهدافی همچون ارتقای دانش اجتماعی و فرهنگی مرتبط با گردشگری، کمک به سیاستگذاریهای ملی در زمینه گردشگری پایدار، بررسی تأثیرات اجتماعی و روانی گردشگری بر جوامع محلی و همچنین توسعه مدلهای نوآورانه برای مدیریت گردشگری شهری و منطقهای را دنبال کرده است.
او خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر موضوع گردشگری خارجی نیز بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است، اما محدودیتهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی مانع از توسعه کامل این صنعت شده است. با این حال امید میرود در آینده صنعت گردشگری بتواند نقش پررنگتری در توسعه ملی ایفا کند.
ارسال نظرات