
تازه ها
نشست تخصصی ساختارهای فناوری و نوآوری جهاد دانشگاهی مستقر در تهران با محوریت "همافزایی خدمات کلینیک کسبوکار

نشست تخصصی ساختارهای فناوری و نوآوری جهاد دانشگاهی مستقر در تهران با محوریت «همافزایی خدمات کلینیک کسبوکار» روز سه شنبه مورخ ۸ مهرماه سال ۱۴۰۴ در محل سازمان تجاریسازی و اشتغال دانشبنیان جهاد دانشگاهی برگزار شد.
به گزارش بازارکار، در این نشست، جمعی از مدیران ارشد جهاد دانشگاهی، رؤسای مراکز رشد، اعضای هیئت علمی، مدیران فناوری، و فعالان زیستبوم نوآوری کشور حضور داشتند و به تبادلنظر درباره مدل پیشنهادی کلینیک کسبوکار بهعنوان یک ساختار یکپارچه، استانداردساز و اثربخش برای حمایت از واحدهای فناور و نوپا پرداختند.
دکتر صابر فرزام رئیس سازمان تجاریسازی و اشتغال دانشبنیان جهاد دانشگاهی در این نشست، با اشاره به ضرورت همافزایی ساختارهای نوآوری، گفت:ما در آبانماه، میزبان گردهمایی ملی چندروزهای خواهیم بود که در آن از تمامی پارکها، مراکز رشد، شرکتها و فعالان نوآوری دعوت خواهد شد تا درباره برنامهها و رویکردهای جدید سازمان بهطور مفصل تبادلنظر کنیم.
او با تاکید بر بازگشت به رسالت دانشجویی جهاد دانشگاهی افزود: اگر نقدی به خودمان وارد باشد، این است که کمی از فلسفه اصلی مراکز رشد، یعنی حمایت از جوانان و دانشجویان، فاصله گرفتهایم، باید فضا را بهگونهای فراهم کنیم که دانشجویان خلاق بتوانند مسیر رشد را تجربه کنند و مراکز رشد، نقطه آغاز این فرآیند باشند.
دکتر فرزام همچنین بر لزوم ایجاد شور و نشاط در فضای دانشگاهی تأکید کرد و گفت:قول میدهم سازمان ما بیش از گذشته از طرحها و برنامههایی که منجر به تشکیل هستههای نوآورانه توسط دانشجویان میشود، حمایت کند. این حمایت نه فقط در سطح شعار، بلکه با اختصاص منابع، تسهیل فرآیندها و طراحی برنامههای اثربخش خواهد بود.
دراین نشست با حضور دکتر صابر فرزام رئیس سازمان تجاریسازی و اشتغال دانشبنیان جهاد دانشگاهی برگزار شد، مهدی خالدی کاظمی معاون نوآوری و مراکز رشد سازمان تجاریسازی و اشتغال دانشبنیان، رضا ملوندی معاون آموزشی جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی، حسن رهایی مدیر برنامهریزی و توسعه پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی، رحمان فاخری رئیس مرکز رشد زیستفناوری رویان، نسرین سقارزاده مدیر مرکز خدمات تخصصی جهاد دانشگاهی منش شهید بهشتی و مدیر نوآوری پژوهشکده علوم پایه کاربردی، زهرا کامیاب عضو هیئت علمی و سرپرست مرکز رشد واحدهای فناوری قرآنی، مهرنوش بستهنگار رئیس مرکز منش جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، وحید شرابی مسئول مرکز رشد رویش (ICT)، شکوفهسادات میرطالبیان رئیس اداره تجاریسازی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا، دکتر داود پیرانی مدیر ستفای دانشگاه شهید بهشتی، سمیه قربانی مدیر پارکها، مراکز رشد ونوآوری و جمعی دیگر از صاحبنظران و فعالان حوزه نوآوری و تجاریسازی حضور داشتند.
در ادامه این نشست، دکتر زهرا کامیاب، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی و سرپرست مرکز رشد فناوریهای قرآنی، بهعنوان ارائهدهنده محوری، به تشریح طرح کلینیک کسبوکار پرداخت.
وی گفت: کلینیک کسبوکار بهصورت پایلوت در حال اجراست و با هدف استانداردسازی خدمات مشاورهای و تقویت اثربخشی مشاورههای تخصصی به شرکتهای فناور طراحی شده است.
دکتر کامیاب با بیان اینکه مدل کلینیک میتواند نقش اعتباربخشی برای سرمایهگذاران ایفا کند، افزود: سرمایهگذاران بهدنبال شاخصهای استاندارد و مستند هستند. اگر بتوانیم به شرکتهایی که مسیر مشاوره تخصصی را طی میکنند یک گواهی یا سرتیفیکیت کیفیت بدهیم، اعتماد سرمایهگذارها افزایش مییابد و شانس جذب سرمایه بیشتر خواهد شد.
او ادامه داد:این مدل با ساختار سهگانه محتوا، ساختار اجرایی و منابع انسانی تعریف شده و هدف آن، همافزایی ظرفیتهای موجود در مراکز مختلف جهاد دانشگاهی است. ما در تجربههای رویدادی مثل طلوع برکت و کافه محفل توانستیم این شبکهسازی را آغاز کنیم و حالا باید آن را به یک ساختار منسجم کلینیکی تبدیل کنیم.
بر اساس توضیحات ارائهشده، ویژگیهای مهم مدل کلینیک کسبوکار عبارتاند از: تمرکز بر مشاوره تخصصی و تجویزی، نه صرفاً منتورینگ عمومی، ارائه گواهینامه شاخص کیفیت مشاورهای به شرکتها، بهرهگیری از اساتید و مشاوران خبره با پیشینه آکادمیک و تجربه صنعتی، قابلیت اجرا بهصورت حضوری، مجازی و ترکیبی، سازوکار ارزیابی بلوغ کسبوکارها و مستندسازی مسیر رشدو قابلیت توسعه ملی با مشارکت مراکز رشد جهاد دانشگاهی سراسر کشور
درادامه این نشست، حاضران بر لزوم حمایت از طرح کلینیک کسبوکار و توسعه آن در سطح ملی تأکید کرد وگفت کارگروههای تخصصی برای تدوین مدل نهایی، شاخصهای ارزیابی، و چارچوب پیادهسازی کلینیک تشکیل شود.
درپایان، طرح کلینیک کسبوکار، تلاشی است برای ایجاد یک ساختار هوشمند، اعتباربخش و کارآمد در حمایت از واحدهای فناور نوپا. جهاد دانشگاهی با تکیه بر هویت علمی، تجربه اجرایی و شبکه گسترده خود، این ظرفیت را دارد که این مدل را به یک برند ملی در عرصه مشاوره کسبوکار و نوآوری تبدیل کند.
ارسال نظرات