سالروز ولادت امام حسن عسکری ( ع ) مبارک باد

      

از معاشرت با عیب جویان مردم بپرهیز،زیرا همنشین این گونه افراد از عیب جویی آنان در امان نیست. امام علی ( ع )

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۷۳۹۵۳
تاکید بر ارتقاء روش‌های گردآوری اطلاعات و تحلیل داده‌ها

برگزاری نخستین جلسه هیئت مدیره ایسپا در سال جاری

نخستین جلسه هیئت مدیره مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در سال جاری با حضور رئیس جهاددانشگاهی، برگزار و در آن بر ارتقاء روش‌های گردآوری داده و تحلیل نتایج نظرسنجی‌های ملی تأکید شد.
يکشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۶

به گزارش بازارکار از روابط عمومی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، نخستین جلسه هیئت مدیره ایسپا در سال ۱۴۰۴ روز یکشنبه ۲۰ مهرماه با حضور دکتر علی منتظری رئیس جهاد دانشگاهی، دکتر مرتضی میرباقری عضو هیئت علمی دانشگاه و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر حسین انتظامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر محمود علیگو معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و ابراهیم شیرعلی رئیس ایسپا برگزار شد.
در ابتدای جلسه، ابراهیم شیرعلی گزارشی از وضعیت افکار عمومی و مسائل روز جامعه بر اساس آخرین نتایج نظرسنجی‌های ملی ایسپا و گزارشی از عملکرد ۶ ماهه ایسپا در سال ۱۴۰۴ ارائه کرد. در بخش دیگری از این نشست دکتر علی منتظری رئیس جهاددانشگاهی و رئیس هیئت مدیره ایسپا بر استفاده از روش‌های مختلف گردآوری اطلاعات و تدقیق آن‌ها در فرایند نظرسنجی‌ها اشاره کرد و گفت: به طور مرتب باید روش‌ها، چهارچوب‌ها و نمونه‌گیری و نیز سوالات و گویه‌های مورد استفاده در پرسشنامه‌ها به روز و متناسب با متن و زمینه جامعه ایرانی پایش شوند.  رئیس هیئت مدیره ایسپا، اجرای طرح‌های نظرسنجی و پیمایشی و گردآوری اطلاعات را تنها بخشی از فرایند تحقیقات افکار عمومی بر شمرد و گفت: در کنار کار کمی و پیمایشی، باید روش‌های کیفی را به عنوان مکمل به کار برد و از طریق  روش‌های کیفی، یافته‌ها و نتایج نظرسنجی‌ها مورد تحلیل و تفسیر قرار گیرند.    در ادامه جلسه، دکتر میرباقری ضمن اشاره به مرجعیت ایسپا و اعتبار داده‌ها گفت: باید در کنار اجرای نظرسنجی‌ها و پیمایش‌های اجتماعی، روش‌های نمونه‌گیری و گردآوری اطلاعات دائماً متناسب با میدان و جامعه تغییر و بهبود یابند. استاندارد بودن مراحل مختلف نظرسنجی‌های ایسپا اعم از نمونه‌گیری، طراحی پرسشنامه، تحلیل و پردازش اطلاعات باید وجه مشخصه و ممیزه آن‌ها باشد.

وی بر انتشار داده‌ها و لزوم توجه به مخاطبان و مصرف‌کنندگان نتایج تأکید کرد و افزود: پخش کردن غیرنظام‌مند داده‌ها و بدون تحلیل، خطا است و یافته‌ها باید متناسب با نیاز مخاطبان در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

عضو هیئت مدیره ایسپا همچنین بر سنجش و رصد وضعیت ارزشی و نگرشی دانشجویان کشور توسط معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی و ایسپا تأکید کرد و گفت: جهاد دانشگاهی و ایسپا باید با کمک سایر بازیگران این میدان، تصویر شفاف و روشنی از وضعیت و تحولات محیط دانشگاه و دانشجویان ارائه دهند. در حال حاضر چنین تصویری میان مراجع سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری وجود ندارد و مرکز ایسپا می‌تواند این خلا را پر کند.

دکتر حسین انتظامی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: سرمایه اصلی ایسپا، سابقه خوب در اجرای طرح‌ها، انباشت داده و تحلیل‌های روندی و طولی طی ۲۵ سال فعالیت است که آن را از سایر مراکز افکارسنجی متمایز می‌کند.
 وی افزود: ایسپا باید به عنوان رهبر بازار نظرسنجی، در کنار هدف‌گذاری‌های ساختاری، مالی و درآمدی، با مزیت نسبی خود بهترین و معتبرترین داده را تولید کرده و بهترین تحلیل را ارائه دهد. اصل باید اعتبار و مرجعیت ایسپا باشد.

در پایان، دکتر محمود علیگو، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، گفت: امسال برای نخستین بار، ۴ طرح ملی هماهنگ و متمرکز با محوریت ارتقاء جایگاه تحقیقات افکار عمومی در فرایند سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های استانی و رصد منسجم‌تر محیط دانشگاهی کشور طراحی و به تصویب رسید.
 وی افزود: طرح «احصاء نظام مسائل فرهنگی و اجتماعی استان‌ها» با هدف شناسایی و اولویت‌بندی مسائل اجتماعی و فرهنگی در ۱۰ استان کشور امسال اجرا خواهد شد.

دکتر علیگو در ادامه تصریح کرد: مصوب شد مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در قالب طرح پیمایش هر سال وضعیت ارزشی و نگرشی دانشجویان و محیط دانشگاه‌های کشور را در تمام استان‌ها سنجش و رصد کند.

ارسال نظرات