تازه ها
رابطه دانشگاه و اصحاب رسانه یک رابطه "دوطرفه و مبتنی بر مسئولیت متقابل" است
او ادامه داد: همانطور که دانشگاه در قبال اصحاب رسانه مسئولیت دارد، اصحاب رسانه نیز در قبال دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی و عمومی، وظایف حرفهای و اخلاقی مهمی بر عهده دارند.
او از جمله وظایف اصحاب رسانه در قبال دانشگاه را صحتسنجی و راستیآزمایی، انعکاس جامع و عادلانه، شفافیت در منابع، تفسیر و تحلیل کارشناسانه، پرهیز از جنجالآفرینی و احساسیسازی، رعایت حریم خصوصی افراد، نقش نظارتی هوشمند و ایفای نقش پل ارتباطی برشمرد. او ادامه داد: همانطور که دانشگاه در قبال اصحاب رسانه مسئولیت دارد، اصحاب رسانه نیز در قبال دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی و عمومی، وظایف حرفهای و اخلاقی مهمی بر عهده دارند.
او از جمله وظایف اصحاب رسانه در قبال دانشگاه را صحتسنجی و راستیآزمایی، انعکاس جامع و عادلانه، شفافیت در منابع، تفسیر و تحلیل کارشناسانه، پرهیز از جنجالآفرینی و احساسیسازی، رعایت حریم خصوصی افراد، نقش نظارتی هوشمند و ایفای نقش پل ارتباطی برشمرد.
این پیشکسوت رسانه در پایان صحبت های خود به ارائه راهکارهایی عملیاتی دانشگاه برای حمایت از خبرنگاران و اصحاب رسانه همچون: ایجاد و ساماندهی ساختار ارتباطی، تسهیل دسترسی به اطلاعات و منابع با راه اندازی اتاق فکر رسانهای، تهیه "بستههای رسانهای"، توانمندسازی و آموزش همچون روزنامهنگاری علمی، سواد رسانهای، دادهها و آمار و دوره خبرنگاری بحران، تقدیر و ایجاد انگیزه همچون: اعطای "جایزه سالانه بهترین گزارش علمی-دانشجویی، اعطای "کارت شناسایی مهمان و راهاندازی یک "اپلیکیشن موبایل" برای رسانهها پرداخت.
او با بیان اینکه رابطه دانشگاه و اصحاب رسانه یک رابطه "دوطرفه و مبتنی بر مسئولیت متقابل" است، بیان داشت: اگر دانشگاه موظف به شفافیت و پاسخگویی است، اصحاب رسانه نیز متعهد به دقت، انصاف، مسئولیتپذیری و انتشار آگاهانه اطلاعات هستند. وقتی هر دو طرف به این وظایف عمل کنند، این رابطه به یک همکاری برد-برد تبدیل میشود که هم به اعتبار و پیشرفت دانشگاه کمک میکند و هم رسانهها را به عنوان منبعی معتبر در نزد افکار عمومی تثبیت مینماید. در نهایت، این جامعه است که از این تعامل سازنده بهره میبرد..
او ادامه داد: دانشگاه میتواند با اجرای راهکارهای عملی و فراتر از شعار، به صورت ملموس از خبرنگاران و اصحاب رسانه حمایت کند. این راهکارها باعث تقویت رابطه دوسویه و ارتقای کیفیت پوشش رسانهای فعالیتهای دانشگاه میشود.
این نویسنده و مترجم پرکار فریدونکناری در پایان خاطر نشان ساخت: با اجرای این راهکارهای عملی، دانشگاه مازندران میتواند خود را از یک نهاد صرفاً اطلاعرسان به یک شریک راهبردی برای رسانهها تبدیل کند. این حمایت عملی، در نهایت منجر به تولید محتوای رسانهای دقیقتر، عمیقتر و مثبتتر درباره دانشگاه شده و اعتماد عمومی را جلب خواهد کرد و در دراز مدت، این کار یک سرمایهگذاری بلندمدت برای ساختن برند و اعتبار علمی دانشگاه در سطح استان، کشور و جهان خواهد بود.
ارسال نظرات