تازه ها
گشایش درهای آسیای میانه به روی صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی/ بازار تازه شرکتهای ایرانی در صنعت انرژی پاک
به گزارش بازارکار به نقل از خبرنگار خانه ملت، توسعه انرژیهای تجدیدپذیر امروز به یکی از پیشرانهای اصلی اقتصاد کلان و دیپلماسی انرژی کشور تبدیل شده است. در همین راستا، حمیدرضا عزیزی فارسانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ظرفیتهای جدید ایجاد شده در این حوزه، قراردادهای انرژی پاک با کشورهای آسیای میانه را فرصتی بینظیر برای برونگرایی اقتصاد و حضور فعال پیمانکاران، شرکتهای فنی-مهندسی و مجموعههای دانشبنیان ایرانی در بازارهای منطقه دانست.
گذر از خودکفایی داخلی به صادرات خدمات مهندسی
عزیزی فارسانی، نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس، با اشاره به نشست مشترک مسئولان صنعت برق ایران با وزیر انرژی قرقیزستان گفت: برگزاری چنین نشستهای تخصصی، نشاندهنده جایگاه رو به رشد و بلوغ صنعت برق ایران در سطح منطقه است.
وی با اشاره به دادههای کلیدی از وضعیت زیرساختهای کشور افزود: ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر کشور هماکنون از ۵ هزار مگاوات عبور کرده و بر اساس برنامهریزیهای وزارت نیرو، این رقم تا پایان تابستان به ۷ هزار مگاوات افزایش مییابد. عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: این دستاورد به این معناست که ایران از فاز صرفاً «تامینکننده نیاز داخلی» عبور کرده و امروز به مرحلهای رسیده که میتواند تجربیات، فناوری بومی و خدمات فنی و مهندسی خود را در حوزههایی نظیر احداث نیروگاههای تجدیدپذیر، مدیریت مصرف و توسعه شبکه برق به کشورهای منطقه صادر کند.
آسیای میانه و شانگهای؛ بازارهای بکر برای پیمانکاران ایرانی
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اهمیت استراتژیک توسعه بازارهای منطقهای برای صنعت برق ایران، خاطرنشان کرد: یکی از سیاستهای کلان در حوزه انرژی، گسترش همکاریهای راهبردی با کشورهای آسیای میانه و اعضای سازمان همکاری شانگهای است.
عزیزی فارسانی افزود: کشورهایی مانند قرقیزستان که از ظرفیتهای قابل توجهی در حوزه منابع طبیعی و انرژی برخوردارند، تشنهی توسعه زیرساختهای خود هستند. همکاری در این کشورها میتواند زمینهساز شکلگیری پروژههای مشترک و پرسود در حوزههای نیروگاههای خورشیدی و بادی و همچنین نوسازی شبکههای برق باشد. چنین تعاملاتی، مستقیماً به نفع شرکتهای فنی و مهندسی ایرانی تمام شده و فرصت مناسبی برای آنها ایجاد میکند تا در پروژههای زیرساختی منطقه حضور فعال داشته باشند.
شرکتهای دانشبنیان؛ پیشران دیپلماسی انرژی
نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس، با اشاره به نقش پررنگ زیستبوم نوآوری در این دستاوردها گفت: جمهوری اسلامی ایران طی این سالها با تکیه بر توان متخصصان داخلی و ظرفیت شرکتهای دانشبنیان، توانسته دانش فنی شرکتهای مهندسی را بومیسازی کرده و به پیشرفتهای قابل توجهی در حوزه انرژیهای پاک دست یابد.
وی در پایان تصریح کرد: ایران امروز به پشتوانه همین شرکتهای دانشبنیان، به یکی از الگوهای موفق منطقه در توسعه انرژیهای تجدید پذیر تبدیل شده است. بدون تردید، استمرار این روند و تبدیل دیپلماسی انرژی به قراردادهای تجاری و فنی با کشورهای همسایه، علاوه بر افزایش سهم ایران در بازار انرژی منطقه، به تقویت اقتصاد دانشبنیان، ارزآوری برای کشور و ارتقای جایگاه بینالمللی شرکتهای ایرانی منجر خواهد شد.
ارسال نظرات