تازه ها
رشد ۶ برابری اشتغال در سایه خصوصیسازی؛ تبدیل «بازرسی کیفیت» به قطب اشتغال تخصصی و ارزآوری
به گزارش بازارکار، سعید تاجیک، رئیس شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، با تشریح دستاوردهای ۱۶ سال مدیریت بخش خصوصی در این مجموعه، از جهش خیرهکننده شاخصهای بازار کار خبر داد. وی اظهار کرد: «در زمان واگذاری این شرکت به بخش خصوصی، تنها ۲۹۰ نفر در این مجموعه مشغول به کار بودند، اما امروز با توسعه زیرساختها و نگاه کارآفرینانه، تعداد کارکنان به یکهزار و ۷۰۰ نفر رسیده است که نشاندهنده رشد حدود ۶ برابری اشتغال در این حوزه تخصصی است.»
وی با تأکید بر اینکه موفقیت در کسبوکار صرفاً در انتقال مالکیت نیست، افزود: حجم سرمایهگذاریهای انجامشده در این مجموعه نسبت به دوران دولتی بودن، ۵ برابر افزایش یافته است. این سرمایهگذاریها منجر به راهاندازی مراکز پیشرفته آزمون خودرو و آلایندگی شده که علاوه بر ایجاد فرصتهای شغلی جدید برای دانشآموختگان مهندسی، سالانه از خروج ۱۰ میلیون یورو ارز برای انجام آزمونهای فنی در خارج از کشور جلوگیری میکند.
تاجیک با اشاره به چالشهای مسیر این کسبوکار، از جمله خسارتهای وارد شده به تجهیزات آزمایشگاهی در جریان حملات سال گذشته، تأکید کرد که فرآیند بازسازی و توسعه متوقف نشده و اکنون این شرکت به عنوان تنها مرکز سنجش آلایندههای متحرک و آزمون قطعات ایمنی در ایران فعالیت میکند.
رئیس شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران خاطرنشان کرد که این تجربه موفق خصوصیسازی ثابت میکند اگر اهلیتسنجی در واگذاریها به درستی انجام شود، بخش خصوصی میتواند با ارتقای بهرهوری و توسعه فعالیتها، نه تنها اشتغال موجود را حفظ کند، بلکه به عنوان یک پیشران اقتصادی، ارزش افزوده بالایی برای کشور ایجاد نماید.
گفتنی است کارشناسان بازار کار معتقدند مدل رشد این شرکت میتواند به عنوان الگویی برای سایر بنگاههای در حال واگذاری قرار گیرد تا شاخصهایی نظیر «توسعه اشتغال پایدار» و «سرمایهگذاری در فناوریهای نوین» جایگزین نگاههای صرفاً مالکیتی شود.
ارسال نظرات