ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۲۶۱۱۲
تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل و صادرات محور شدن کالاها از مطالبات اساسی بخشهای خصوصی مازندران برای حضور قدرتمند در بازارهای صادراتی است
چهارشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰

به گزارش خبرنگار بازارکار به نقل از خبرگزاری بازار ، بی ثباتی نرخ ارز، تأمین سرمایه در گردش و وضع قوانین خلق الساعه فرایند صادرات کالا از مازندران را با چالش‌های زیادی روبرو کرده است. طبق آمار گمرکات مازندران طی سال جاری حدود ۳۰۰ هزار تن انواع کالا موفق به گذر از مرزهای استان و ورود به بازارهای جهانی شدند که به رغم رشد ۱۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همچنان از برنامه عقب است. تعهدات ارزی، بروکراسی و موانع اداری از مهمترین چالش‌ها و مشکلاتی است که تولیدکنندگان مازندران با آن روبرو هستند. برنامه جامع صادراتی تدوین شود تقی پور یک تاجر و بازرگان مازندرانی با اشاره به اینکه بی ثباتی نرخ ارز و صدور قوانین خلق الساعه همواره تولیدکنندگان و تاجران را با محدودیت‌هایی روبرو کرده است، خواستار تدوین برنامه جامع و هدفمند برای تسهیل در فرایند تجارت شد. وی ضعف در زیرساخت‌های حمل و نقل را از دیگر مشکلات بیان کرد و گفت: همچنین باید کالاهای استان و تاجران و بازرگانان شناسنامه دار شوند زیرا برخی افراد با عرضه کالاهای بی کیفیت بر بازار صادرات لطمه وارد کرده اند. تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل و صادرات محور شدن کالاها و تولیدات از دیگر درخواست‌ها و مطالبات بخش خصوصی برای حضور قدرتمند در بازارهای صادراتی است و بر لزوم رفع موانع دست و پاگیر برای رونق صادرات تاکید کردند. به باور آنان با فعالیت سه بندر فعال در استان، بهره گیری از ظرفیت‌های حمل و نقل دریایی به ویژه بندر امیرآباد و تسریع در صدور مجوز ترخیص کالا می‌تواند فرایند صادرات را رونق بخشی. زیرساخت‌های حمل و نقل کامل نیست علی جعفری یکی از تاجران مازندران با بیان اینکه زیرساخت‌های حمل و نقل مازندران مناسب نیست، افزود: این مسئله سبب می‌شود تا تاجران کالاها را از دیگر استان‌ها و مرزها روانه مقاصد صادراتی کنند. وی صادرات محور شدن محصولات و شناسنامه دار شدن تاجران را در فرایند صادرات مهم دانست و گفت: باید از فعالیت‌های خارج از ضوابط که به برند ایرانی و مازندران در بازارهای هدف لطمه می‌زند، جلوگیری کرد. او افزود: همچنین دولت باید از صدور بخش نامه‌های خلق الساعه که در فرایند تجارت محدودیت ایجاد می‌کند و سبب سردرگمی تاجران می‌شود، پرهیز کند. در حالی از تاجران و بازرگانان به عنوان سفیران اقتصادی یاد می‌شود که طی سال‌های گذشته به دلیل ضعف حمایت از این بخش، بسیاری از آنان از ادامه فرایند صادراتی دلسرد شدند و کالاهایشان را با برندهای دیگر استان‌ها روانه بازارهای هدف می‌کنند.

ارسال نظرات