تازه ها
سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه آینده نگری در سیستم آموزش مهارتی باید اتفاق بیافتد، گفت: باید به سمت بازار کاری برویم که دانش بنیان است چرا که در فضای رقابت اقتصادی بسیاری از مهارتهایی که در گذشته به روش سنتی از استاد به شاگرد منتقل می شد از گردونه بازار کار حذف خواهند شد. به گزارش بازارکار، محمد هادی زاهدی وفا در همایش ملی مهارت اظهار کرد: مهارت افزایی در گذشته به روش سنتی استاد ـ شاگردی اتفاق می افتاد ولی با تغییر و تحولاتی که در بازار کار، صنعت، خدمات و کشاورزی صورت گرفت، دیگر نظام سنتی انتقال مهارت از استاد به شاگردی کمرنگ شده و در فضای رقابت اقتصادی بسیاری از این مهارتها از گردونه بازار کار حذف می شوند. ما باید به سمت بازار کاری برویم که دانش بنیان است وی افزود: ما ناچاریم تحت عنوان صنایع دستی یا مهارتهای سنتی آنها را در یک بازار محدود حمایت و حفظ کنیم و در یک بازار بزرگتری که می خواهیم با صحنه اقتصاد جهانی رقابت کنیم، مهارتهایی را که در اختیار داریم آموزش بدهیم و نسل آتی ماهران را در آینده برای کشور ایجاد کنیم. زاهدی وفا ادامه داد: هم اکنون صرفنظر از بحث معادلات بازارکار، اتفاقات دیگری در بازار نیروی کار در حال رخ دادن است و ما باید به سمت بازار کاری برویم که دانش بنیان است چرا که آینده نگری در سیستم آموزش مهارتی باید اتفاق بیفتد و مهارتهای لازم با آن بازار کار در دستور کار قرار گیرد. سرپرست وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی تصریح کرد: برخی مهارتها از بین می رود، برخی مهارتها لازم و بعضی مهارتها ایجاد می شوند لذا نیاز است که یک حالت پویایی و تغییر و تحول را در سیر آتی آموزه های مهارتی پیش بینی کنیم و یک فضای قانونی لازم را برای آینده مهارت آموزی کشور داشته باشیم و در این فضا با حمایتهای مجلس پاسخگوی توقعات و انتظارات باشیم. زاهدی وفا با اشاره به موفقیت کشورهای حوزه شرق در رشد اقتصادی اظهار کرد: کشورهای حوزه شرق که توانستند در مدت کوتاهی سیر رشد اقتصادی را طی کنند، روی انباشت نیروی انسانی و دانش پنهان نیروی انسانی سرمایه گذاری کردند و در این کشورها در حوزه آموزش نیروی انسانی به خوبی عمل شده است. وی افزود: امروز رشد و توسعه و پیشرفت کشورها منوط به این است که در رقابت با سایر کشورها چقدر می توانند در انباشت نیروی انسانی موفق باشند. سرپرست وزارت کار تصریح کرد: در چشم انداز ۱۴۰۴ باید به قدرت اول اقتصادی در منطقه تبدیل شویم، این اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه جزء جزء اقتصاد ما از نظر رقابتی بتواند در سطح منطقه چنین توانایی را داشته باشد. در بحث الگوی پیشرفت و افق ۱۴۵۰ نیز پیش بینی هایی شده و اهمیت دانش آموزی و مهارت آموزی در نظام اقتصاد جهانی برای ما یک ضرورت بقا در این رقابت خواهد بود. ۴۵درصد ورودیهای فنی و حرفه ای را فارغالتحصیلان دانشگاهی تشکیل میدهند رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور گفت: در برخی رشتههای این سازمان تا ۴۵درصد ورودیها را فارغالتحصیلان دانشگاهی تشکیل میدهند که به دنبال مهارت آموزی برای کسب درآمد هستند. معاون وزیر کار و رئیس سازمان فنی و حرفه ای گفت:در راستای طرح ” مهارت آموزی در محیط واقعی کار” زمینه مهارت آموزی یک میلیون و ۴۰۰هزار جوان در کارگاههای صنفی تولیدی و خدماتی فراهم می شود. غلامحسین حسینی نیا , با حضور در جشنوار ملی مهارت که در محل وزارت کار برگزار شد با بیان اینکه فنی و حرفه ای عزم خود را برای توسعه مهارت آموزی و ایجاد اشتغال جوانان با کمک مهارت آموزی جزم کرده است گفت:هم اکنون ۱۲هزار آموزشگاه خصوصی و ۶۴۰مرکز دولتی با ۵۴۰۰مرکز جوار کارگاهی در حوزه آموزشهای مهارتی داریم و ۵۰۰۰مربی فنی و حرفه ای در بخش دولتی مشغول آموزش مهارت هستند. وی با تأکید بر اینکه در زمینه استانداردسازی اقدامات خوبی صورت گرفته گفت:۳۷۰۰ استاندارد شایستگی را آماده و رونمایی کرده ایم.درراستای تأکیدات رهبری حدود ۱۵۰۰ مرکز جوار کارگاهی را آماده کردیم. رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور گفت: در برخی رشتههای این سازمان تا ۴۵درصد ورودیها را فارغالتحصیلان دانشگاهی تشکیل میدهند که به دنبال مهارت آموزی برای کسب درآمد هستند. مهارت آموزی در محیط واقعی طرح دیگر این سازمان است که به تعداد یک نفر یا بیشتر، کارآموزی در محیط کار انجام میشود. وی توسعه آموزشگاههای آزاد را از دیگر سیاست سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور عنوان کرد و گفت: حتی کارگاههای دولتی را بدون دریافت هزینه دراختیار آموزشگاههای آزاد قرار میدهیم، زیرا نگاه سازمان بر گسترش چتر آموزشی در سراسر نقاط کشور است. رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور تصریح کرد: مسلماً در هر روستایی نمیتوان مرکز آموزش فنی و حرفهای ایجاد کرد، ولی میتوان از ظرفیت آموزشگاههای آزاد برای آموزش مهارتهای فنی و حرفهای بهره برد. معاون وزیرکار با اشاره به اجرای طرح نخلستان برای فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت:در قالب این طرح برای آن دسته از رشته هایی که بازار کار ندارد, آموزش مهارتی به مدت ۶ماه گذاشته می شود.در کشور ۵۰۰هزار فرصت شغلی در این زمینه وجود دارد. معاون وزیر تعاون،کارو رفاه اجتماعی از تصویب بیش از ۲۰هزار میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز و تکمیل مراکز فنی و حرفه ای در سفرهای استانی دولت خبر داد و از اصناف کشور دعوت کرد تا با پیوستن به طرح ” مهارت آموزی در محیط واقعی کار” زمینه مهارت آموزی یک میلیون و ۴۰۰هزار جوان در کارگاههای صنفی تولیدی و خدماتی را فراهم کنند. اصناف تنها مجموعههایی هستند که بدون ایجاد کمک دولتی اشتغالزایی می کنند مجتبی صفایی ـنایب رئیس و سخنگوی اتاق اصناف ایران نیز در ادامه با اشاره به وجود ۸۰۰۰ تشکل، اتاق اصناف و اتحادیه صنفی اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد اصناف کشور قبل از اینکه بخواهند کسب و کار خود را دایر کنند باید مهارت لازم برای افتتاح و شروع کسب و کار را داشته باشند به همین دلیل بیشترین همکاری در بعد مهارت افزایی و آموزش را ما با سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور داشته و داریم. وی افزود: این تعامل به واسطه اینکه ریاست سازمان آموزش فنی و حرفه ای خود قبلا موسس دانشکده کارآفرینی در دانشگاه تهران بودند و مسئولیتهای متعددی را در حوزه اداری خاص و مرتبط داشتند و بروکراسیهای اداری را میشناسند، عملا به یک رابطه پایدار و مدون تبدیل شده است لذا امیدواریم این تعامل که اخیراً هم چارچوب تفاهم نامه تعریف شده آن در آینده نزدیک با سازمان فنی حرفه ای کشور به امضا خواهد رسید به افزایش سطح مهارتها و هم سطح رفاه عمومی کشور منجر شود. صفایی ادامه داد: طرح بسیار خوبی که از قدیم مطرح بوده و اکنون نیز روی آن کار می شود، طرح استاد شاگردی است. یکی از رموز موفقیت و توسعه کسب و کارها هم این مولفه بوده که ابتدا باید در محضر یک استاد و اهل فن شاگردی کرد و بعد یک کاسب و استاد کار شد. اکثر افرادی که امروز به عنوان یک مکانیک یا نانوای خبره فعالیت می کنند روزی به عنوان شاگرد نزد کاسب مهارت آموزی کردند و بعد از چند سال خود را به سحطی از مهارت رساندند که اکنون کارآفرین شده و یک کاسب و کار راه اندازی کرده اند. وی گفت: حلقه مفقوده میان صنعت و دانشگاه را دور بودن از محیط آموزش می بینیم چرا که افراد بسیاری با داشتن مدرک فوق لیسانس مهندسی صنایع یا دکتری مهندسی مکانیک فارغ التحصیل شدهاند ولی به اندازه یک واحد صنفی در حوزه عمل کار نکرده و تجربه اجرا ندارند. نایب رئیس اتاق اصناف ایران در عین حال با تاکید بر گسترش مراکز جوار کارگاهی اظهار کرد: مراکز جوار کارگاهی در مهارت آموزی نقش آفرین هستند و اثرگذاری بالایی در اقتصاد کشور دارند. کسبه و اصناف تنها مجموعههایی هستند که بدون ایجاد کمک دولتی اشتغالزایی می کنند ولی متاسفانه در حوزه کسب و کارهای خرد و کوچک و بنگاههای صنفی تسهیلات لازم برای اشتغالزایی اختصاص نمی یابد در حالی که اگر بخواهیم در بخش صنعت برای ایجاد هر شغل تسهیلات بانکی بگیریم دست کم دو میلیارد تومان نیاز است. صفایی به تعامل سازنده اصناف با سازمان آموزش فنی و حرفه ای اشاره کرد و گفت: ۱۲ میلیون نفر ـ ساعت آموزش مهارت در سال گذشته حاصل همکاری واحدهای صنفی و سازمانهای آموزش فنی و حرفه ای بوده است. مراکز جوار کارگاهی نقش موثری در تربیت نیروی ماهر دارند لذا از وزارت کار و سازمان آموزش فنی و حرفه ای میخواهیم که مجوزها را به اتحادیههای صنفی واگذار کنند تا آموزش کارجویان هم از طریق اساتید فنی و حرفه ای و هم اساتید اصناف صورت گیرد. وی در پایان از وزیر کار خواست تا در پرداخت تسهیلات بانکی، بنگاههای صنفی را به طور ویژه درنظر داشته باشند و دراولویت قرار بدهند و گفت: نفت باید برای نسل آینده کشور هزینه شود تا موجب رفاه شود نه آنکه صرف دخل و خرج و امور جاری کشور شود. اگر میخواهیم بنگاههای صنفی را به سمت بازارهای هدف سوق بدهیم و جامعه هدف ۲۰۰ میلیونی که اطراف کشور ما است را در اختیار بگیریم، باید تسهیلات بلند مدت و کم بهره برای بنگاههای صنفی درنظر بگیریم. در شرایط حاضر بنگاههای خرد و کوچک می توانند نقش آفرین باشند تا با همکاری اصناف و سازمان فنی و حرفهای اهداف اشتغال محقق شود. گزارش؛ امیرعلی بینام
کارآفرینان آینده
مطالب بیشترآگهی استخدام
مطالب بیشتر
ارسال نظرات