تازه ها
به گزارش بازارکار رئیسجمهوری دستور دادهاند اطلاعات همه کسانی که از دولت دریافتی دارند را داشته باشیم و در حال تهیه سامانهای هستیم که اطلاعات عمومی کارکنان دولت را در اختیار مردم قرار دهد. میثم لطیفی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت و جشنواره شهید رجایی از پیشنهاد الگوی پرداخت امتیازی به کارکنان خبر داد و افزود: سازمان اداری و استخدامی کشور این الگو را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱هم ارائه داده بود اما در مجلس دچار تغییراتی شد. نظام جبران خدمات امروز مبتنی بر درصد است؛ این الگو که طبق آن سالانه حقوقها درصدی افزایش پیدا میکند، موجب افزایش بیشتر دریافتی کارکنانی میشود که از قبل هم دریافتی بیشتری داشتند. بخشی از فاصله میان دریافتیهای کارکنان دولت از همین موضوع ناشی میشود. وی اضافه کرد: درحالی که طبق قانون مدیریت خدمات کشوری، نظام جبران خدمت باید ترکیبی از امتیاز و ضریب ریالی سالانه باشد. نگرانی ما برای اجرای این الگو استفاده نکردن از منابع پایدار و ایجاد بار تورمی برای دولت است اما به هر حال امیدواریم این الگو روند قانونی خود را طی کند. در صورت تأمینشدن اعتبار، پرداخت طبق الگوی جدید از اول شهریورماه صورت خواهد گرفت؛ البته تا زمانی که مشکل تورم در کشور وجود داشته باشد، افزایش حقوقها مدت کوتاهی کمککننده خواهد بود. رئیس سازمان اداری و استخدامی با تأکید بر لزوم عادلانه بودن پرداخت به کارکنان، خاطرنشان کرد: البته منظور از پرداخت عادلانه، پرداخت برابر نیست، اما معتقدیم. نظام جبران خدمت باید به سمت پرداخت بر اساس شغل، ویژگیهای فردی و بهرهوری کارکنان برود لطیفی افزود: امروز مشکل اصلی در تفاوت پرداختها، احکام کارکنان نیست، بلکه مشکل در وجود فیش دوم و رفاهیات است که آن هم به موجب استثنائات قانونی صورت میگیرد. ساماندهی این وضع منوط بر وجود اطلاعات پرداختی به کارکنان همه دستگاههای اجرایی است. معاون رئیسجمهوری با تأکید بر سیاستهای دولت سیزدهم، تصریح کرد: بنای ما بر این است که در دولت سیزدهم حقوق نامتعارف نداشته باشیم و در حال حاضر هم بر اساس اطلاعاتی که در سامانه حقوق و دستمزد سازمان اداری و استخدامی کشور وجود دارد، اگر پرداختی بیش از حدود قانونی صورت گیرد، سامانه به طور خودکار گزارش میکند. همچنین در نظر داریم با همکاری بانک مرکزی از طریق یک شناسه ۳۰رقمی برای کارکنان دولت یک حساب مجازی ایجاد کنیم تا اطلاعات همه حسابهای آنان از طریق آن قابل دسترسی باشد تا پرداختی مغایر با قانون به هیچ فردی صورت نگیرد. لطیفی در پاسخ به انتشار اطلاعات دریافتی مدیران، گفت: ماده ۲۹قانون برنامه ششم توسعه تکلیف انتشار دریافتی مدیران را بر عهده خود دستگاههای اجرایی گذاشته است و سازمان اداری و استخدامی کشور صرفاً راهبری این موضوع را بر عهده دارد. وی از ورود ۷۳درصدی اطلاعات پرداختی به کارکنان در سامانه حقوق و دستمزد خبر داد و گفت: با همکاری وزارت نفت امروز به اطلاعات مجموعههای شرکت هم دسترسی داریم اما نهادهایی همچون شهرداریها همچنان در این زمینه همکاری ندارند. طرح ساماندهی کارکنان دولت ابهاماتی دارد رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور تصریح کرد: در باره طرح ساماندهی نیروهای شرکتی، همکاری خیلی خوبی بین سازمان اداری و استخدامی کشور و مجلس صورت گرفت و چندین بار این طرح اصلاح شده است؛ اما این طرح ابهاماتی دارد. لطیفی ادامه داد: ساماندهی صرفاً به معنای جذب و استخدام نیست، ساماندهی نیروی انسانی برای دولت در وهله اول به معنای جذب عادلانه و متناسب با نیاز دستگاههای اجرایی است. در جاهایی اشکالاتی هم به شرکتهای طرف قرارداد با دولت وارد است و وزارت کار هم موظف است به تخلفات این شرکتها رسیدگی کند. معاون رئیسجمهوری با اشاره به دایره شمول ساماندهی نیروهای شرکتی، گفت: نظرات متفاوتی در باره شمول ساماندهی و این که ساماندهی صرفاً جذب نیرو است یا جبران خدمت را هم شامل میشود، ابهام وجود دارد و در حال پیگیری این موضوع پیچیده هستیم.وی بیان کرد: امسال صدمین سال تأسیس نظام اداری مدرن در کشور ماست و نیاز امروز ما هوشمندسازی دولت است. امروز نگاه «بخشی» در تصمیمگیریها باعث میشود نتوانیم مشکلات را حل کنیم؛ با یکپارچهسازی سامانهها و حکمرانی هوشمند میتوان به رفع بخشینگری کمک کرد. جذب نخبگان رئیس سازمان اداری و استخدامی یکی از عارضههای نظام اداری را استفاده نکردن از نخبگان در دستگاههای اجرایی خواند و گفت: رئیسجمهوری از بنیاد ملی نخبگان خواستهاند گزارشی از نخبگانی که در دستگاههای اجرایی مشغول به خدمت هستند، ارائه دهد. همچنین سازمان اداری و استخدامی کشور آییننامه جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی کشور را هم ابلاغ کرده است چراکه موضوع نگهداشت و جبران خدمت نخبگان از جذب آنان مهمتر است. طراحی شغل نخبگان و میزان پرداختی به آنان باید از سایر کارکنان متفاوت باشد. لطیفی درباره جشنواره شهید رجایی هم گفت: برگزاری جشنواره شهید رجایی از سال ۱۳۷۶آغاز شد. این جشنواره سه نسل داشت؛ از سال ۱۳۷۶تا ۱۳۸۲صرفاً انتخاب کارکنان برتر دستگاههای اجرایی مدنظر بود و از سال ۱۳۸۲تا ۱۳۸۷به انتخاب دستگاههای اجرایی نمونه هم توجه شد. از سال ۱۳۸۷و با تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری، تمرکز اصلی جشنواره بر استقرار نظام مدیریت در دستگاههای اجرایی قرار گرفت. لطیفی افزود: این جشنواره در دو بعد شاخصهای عمومی و اختصاصی برگزار میشود؛ تمامی دستگاههای اجرایی با شاخصهای عمومی ارزیابی میشوند اما شاخصهای اختصاصی متناسب با وظایف و مأموریتهای هر دستگاه طراحی میشود. وی از رونمایی از سامانه دولتسنج همزمان با جشنواره خبر داد و گفت: نتایج ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی از طریق این سامانه در دسترس عموم قرار میگیرد چرا که معتقدیم باید ارزیابی و قضاوت را به مردم و نخبگان سپرد. وی افزود: امیدواریم هرچه سریعتر با همکاری آغازشده بین سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پروژه تهیه QRکد یکتا برای هر کارمند به سرانجام برسد تا مردم بتوانند از طریق این کد میزان رضایت خود را از خدمت و خدمتدهنده اعلام کنند و همچنین بتوانیم به برداشت دقیقتری از عملکرد کارکنان دولت و میزان رضایت مردم برسیم و در ارزیابی سال آینده، میزان رضایت مردمی وزن بیشتری میان شاخصهای جشنواره شهید رجایی داشته باشد. لطیفی با بیان این که دستگاههای اجرایی در این جشنواره در سطوح عالی، خوب و متوسط سطحبندی میشوند، تصریح کرد: امسال جشنواره را سختگیرانه برگزار کردیم و عملکرد هیچ دستگاهی در سطح عالی قرار نگرفت.
کارآفرینان آینده
مطالب بیشترآگهی استخدام
مطالب بیشتر
ارسال نظرات