ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۳۴۰۸۶
آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای به عنوان نیاز امروز و ضرورت فردای جامعه، لازمه اشتغال و کارآفرینی است و توسعه این آموزشها در بخش‌های مختلف به منظور تامین نیروی کار مورد نیاز جامعه، در ردیف اولویت‌های برنامه‌ای دولت مردمی نیز قرار گرفته است.
دوشنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۹

یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسوولان دولت سیزدهم اعم از رییس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

به گزارش بازارکار و به نقل از ایرنا، دوره های مهارت آموزی و فنی و حرفه ای نقش مهمی در تولید اشتغال برای جامعه دارد و بر این اساس سازمان آموزش فنی و حرفه ای، در همان سال های آغازین پس از پیروزی انقلاب در کشور فعال شد که به تدریج فعالیت خود را در زمینه آموزش و تامین نیروی کار به سراسر کشور گسترش داد.

دولت سیزدهم، توسعه آموزش‌های فنی و حرفه ای و حذف امضاهای طلایی را در مسیر اعطای مجوز آموزشگاه های فنی و حرفه ای با جدیت پیگیری کرد به طوری که روند صدور چندماهه مجوزهای این بخش را به سه روز کاهش داد.

استان خراسان رضوی با داشتن هشت درصد جمعیت کشور، هزار و ۶۸ آموزشگاه مهارتی با ۴۵ رشته و ۸۱۱ دوره آموزشی فعال دارد و ۱۱۵ پایگاه در حاشیه شهرهای بزرگ استان به صورت آزاد و دولتی آموزشهای مهارتی را به داوطلبان ارائه می دهند.

با توجه به فرارسیدن هفته دولت، خبرگزاری جمهوری اسلامی، مرکز استان خراسان رضوی، میزگردی با حضور مدیران و معاونان اداره کل فنی و حرفه ای خراسان رضوی برگزار کرد که در این نشست عملکرد این اداره کل در یک سال گذشته از روی کار آمدن دولت سیزدهم بررسی شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی در این نشست ماموریت سازمان متبوع خود را توانمندسازی افراد جامعه بیان کرد که منجر به اشتغال می‌شود.

افشین رحیمی افزود: افراد بیکار، بخشی از مخاطبان این سازمان هستند که به این کارجویان مهارتهای لازم برای اشتغال ارائه می شود، افراد شاغل نیز عمده مخاطبان این سازمان برای ارتقای مهارت‌آموزی هستند.

وی اضافه کرد: در استان خراسان رضوی در حوزه فنی و حرفه ای ۴۷ مرکز دولتی و هزار آموزشگاه آزاد فعال هستند که آموزشها و مهارتهای لازم را به متقاضیان ارائه می دهند.

تسهیل فرایند صدور و افزایش ۲ برابری مجوزهای آموزشگاهی  

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان رضوی با اشاره به تسهیل فرایند صدور مجوز آموزشگاهی در حوزه های مختلف در یکسال گذشته، افزود: در ۴۰ سال گذشته هزار و ۴۰۰ آموزشگاه در استان مجوز گرفته اند اما در یکسال اخیر با سه روزه شدن مدت زمان صدور مجوز و تسهیل فرایندها، ۳۷۲ مجوز آموزشگاهی فنی و حرفه ای آزاد در استان در حوزه های خدمات، صنعت، کشاورزی و فرهنگ و هنر صادر شده است.

رحیمی ادامه داد: همچنین در یک سال گذشته هزار و ۶۱۴ مرکز مهارت آموزی در محیط کار واقعی با صدور مجوز فعال شدند و در همین مدت ۳۲ مرکز جوار کارگاهی نیز فعالیت خود را آغاز کردند که این میزان نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۲ برابر بود.

وی خاطرنشان کرد: در یکسال اخیر ۱۵ مرکز تی ام سی (مهارت آموزی در جوار دانشگاه ها) در استان فعال شد که این رقم در مدت مشابه سال قبل تنها ۲ مورد بوده است.

ارائه آموزشهای مهارتی به بیش از ۱۳۱ هزار نفر

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان رضوی ادامه داد: در یکسال اخیر در استان ۱۳۱ هزار و ۱۸۳ نفر در حوزه های مهارتی در ۲ بخش دولتی و خصوصی مهارتهای لازم را فراگرفته اند.

رحیمی اضافه کرد: در گروه آسیب دیدگان اجتماعی نیز ۱۴ هزار و ۱۸۱ نفر شامل ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی، خانواده های آسیب دیده از اعتیاد، زنان سرپرست خانوار، متکدیان، زندانیان، کودکان کار و معتادان بهبودیافته آموزشهای لازم را در ۲ بخش دولتی و خصوصی دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: همچنین قرارگاه مهارت آموزی استان فعال است و در یکسال گذشته هشت هزار و ۸۴۰ نفر سرباز وظیفه، هزار و ۹۱۲ نفر دانشجو و ۶ هزار و ۳۲۶ تن از روستاییان و عشایر آموزشهای مهارتی را فراگرفته اند.

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان رضوی اجرای آزمونهای مهارتی برای ۱۲۴ هزار و ۸۰۸ نفر و صدور تاییدیه صلاحیت فنی برای هشت هزار و ۱۰۲ نفر در استان را از دیگر اقدامات این اداره کل در یکسال گذشته برشمرد.

همکاری با ۹ سازمان بین‌المللی و آموزش اتباع

رحیمی با اشاره به برگزاری دوره های آموزش مهارتی برای اتباع خارجی، اظهار کرد: اجرای آموزشهای مشترک با کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و ۹ شرکت و موسسه بین‌المللی ویژه اتباع بیگانه و مهاجران خارجی از دیگر اقدامات این اداره کل است.

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان رضوی افزود: در یک ماه اخیر تفاهم نامه ای بین این اداره کل، پارک علم و فناوری و اتاق معادن استان برای ایجاد مرکز تخصصی معدن در شهر خواف و مشهد، به عنوان بخشی از پردیس معدنی شرق کشور منعقد شده است تا نیروی انسانی ماهر مورد نیاز برای کار در صنایع معادن خواف را تربیت کند.

رحیمی اضافه کرد: با توجه به حضور سرمایه گذاران روسی و چینی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس، تفاهم نامه ای نیز با منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منظور تربیت نیروی ماهر برای جذب و اشتغال در شرکتهای سرمایه گذاری منطقه بسته شده است.

ایجاد نخستین مرکز مهارت‌آموزی به آسیب‌دیدگان اجتماعی در حاشیه مشهد

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان رضوی از ساخت و تجهیز نخستین مرکز آموزش فنی و حرفه ای آسیب‌دیدگان اجتماعی در حاشیه شهر مشهد خبر داد و افزود: این مرکز با همکاری خیران، استانداری و شهرداری مشهد در زیربنای بیش از پنج هزار متر مربع با ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در دست ساخت است.

رحیمی اضافه کرد: سال گذشته اجرای بخش اول این طرح پایان یافت و بخش دوم نیز با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.

وی ادامه داد: خیری که در این طرح همکاری دارد وعده کرده که چنانچه این مرکز تا ۲ ماه آینده با همت دولت تکمیل شود، طرح دیگری را نیز در حاشیه شهر مشهد آغاز خواهد کرد.

رحیمی افزود: بهره برداری از مرکز بازی سازی رایانه ای با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و پارک علم و فناوری و بهره برداری از مرکز نوآوری طلا، جواهرات و سنگ های قیمتی و کسب رتبه برتر در حوزه های آموزش و پژوهش در کشور از دیگر اقدامات شاخص این اداره کل در استان است.

پیگیری تحقق ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبارات مصوبات سفر استانی

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان رضوی در خصوص مصوبات سفر استانی هیات دولت نیز اظهار کرد: در سفر ریاست جمهوری به استان ۱۵۰ میلیارد تومان برای بخش فنی و حرفه ای استان مصوب شد که ۱۵ میلیارد تومان از این مبلغ تا کنون تخصیص یافته و مابقی نیز در دست پیگیری است.

رحیمی افزود: ۱۱۰ میلیارد تومان از این اعتبار برای تجهیز مراکز در نظر گرفته شده است که اعتبار بسیار خوبی است و در بازه سه ساله محقق می‌شود.

۶۵ درصد مهارت آموزان جذب بازار کار می شوند

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان رضوی در خصوص سهم این اداره کل در اشتغال استان، اظهار کرد: طبق رهگیری شغلی صورت گرفته در یکسال اخیر، ۶۵ درصد مهارت آموزان استان جذب بازار کار شده اند.

رحیمی افزود: طرح پایش، آموزش و اشتغال با همکاری سپاه امام رضا (ع) به منظور هدفمندسازی آموزش ها و ایجاد اشتغال تضمینی کارآموزان در استان اجرا می شود، که این دوره آموزشی ۹ ماهه است و کارآموزان با حقوق بالا جذب می شوند.

وی گفت: آموزش و کارآفرینی از معتادان کارتن خواب تا زندانیان با جدیت ادامه دارد، بازگشت هر یک از این افراد به جامعه ارزش چند صد برابری نسبت به یک کارآموز عادی دارد، اشتغال آفرینی از مهمترین عوامل پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است.

ارائه دوره های مهارتی در ۲۵۰ روستا

مدیر آموزش اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی نیز اظهار کرد: تمام واحدهای صنفی و صنعتی می توانند یک مرکز آموزشی تلقی شوند و با این موسسات همکاری خوبی در زمینه آموزش های محیط کار واقعی ارائه می شود.

محمد کرامتی نسب افزود: آموزشهای محیط کار در دوره های ۱۸ ماهه به صورت استاد- شاگردی برگزار و مهارت آموزی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: آموزش های محیط کار واقعی فرصتهای آموزشی را نامحدود کرده و مکمل آموزشهای فنی و حرفه ای است که جدا از اصناف به زندانها و پادگان ها نیز تسری پیدا کرده است.

وی گفت: بحث مهارت آموزی در ۲۵۰ روستا دنبال می شود، همچنین در تمام پادگان ها و واحدهای نظامی و ۱۲ زندان سطح استان، دوره های مهارت آموزی در حال برگزاری است.

مدیر آموزش اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی ادامه داد: همکاری و ارائه آموزشهای دولتی به بیش از ۵۰ دانشگاه استان، برپایی هشت کمپ و مرکز درمان اجرایی و ارائه آموزش به عشایر و افراد دارای معلولیت و اقشار آسیب دیده از جمله اقدامات این اداره کل در بخش آموزشی است.

کرامتی نسب افزود: در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ درصد عملکرد آموزشی مربوط به بخش دولتی و ۷۰ درصد مربوط به بخش خصوصی بود، بر این اساس ۲۸ میلیون نفر ساعت آموزش در سال گذشته ارائه شد که هشت میلیون و ۶۰۰ ساعت آموزش در بخش دولتی و مابقی در بخش آموزش های آزاد ارائه شده است.

وی گفت: در مجموع ۱۳۲ هزار نفر کارآموز در استان در ۲ بخش دولتی و آزاد مهارتهای آموزشی را در سال گذشته فراگرفته اند.

استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان

مدیر موسسات کارآموزی آزاد اداره کل فنی و حرفه ای خراسان رضوی نیز اظهار کرد: در راستای تحقق شعار سال، استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان در دستور کار است.

عبدالله جلیلی افزود: امسال آموزشگاه های نسل جدید به عنوان آموزشگاه های دانش بنیان را در استان فعال خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: تلاش می‌شود از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان برای ارائه دوره های آموزشی مورد نیاز جامعه استفاده کنیم، از این رو مجوز آموزش به این شرکتها داده می شود.

جلیلی ادامه داد: تا کنون بیش از ۲۵ شرکت دانش بنیان در استان برای اخذ مجوز اقدام کرده اند.

وی گفت: همچنین برای اخذ تسهیلات کم بهره تبصره ماده ۱۸، تا کنون ۶۶ آموزشگاه برای اخذ ۶۳ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره اقدام کرده اند.

مدیر موسسات کارآموزی آزاد اداره کل فنی و حرفه ای خراسان رضوی افزود: هزار و ۶۸ آموزشگاه آزاد در ۸۱۱ حرفه استان فعالیت می کنند.

ارسال نظرات