
تازه ها
براساس تفاهم نامه همکاری دانشگاه تهران و سازمان فنی و حرفه ای صورت می گیرد؛ ایجاد اردوگاه مهارتآموزی ویژه دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاه تهران

به گزارش بازارکار، در هفته دولت که به نام روز پیشرفت و فناوری نامگذاری شده است، آئین تبادل موافقتنامه همکاری بین سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور و دانشگاه تهران و همچنین رونمایی از ۱۲۳۷ استاندارد مهارتی مشاغل دانشبنیان با حضور رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای، رئیس دانشگاه تهران و قائم مقام وزیر تعاون در محل این سازمان برگزار شد. براساس این تفاهم نامه، همکاری جدیدی برای توسعه مهارت و اشتغال در حوزه آموزش های رسمی و غیررسمی اعم از دانشگاهی، فنی و حرفه ای، شهرک های صنعتی و اصناف شکل می گیرد. ۹۵۰۰ استاندارد آموزش مهارتی در کشور وجود دارد غلامحسین حسینینیا در این مراسم گفت: یکی از اهداف سازمان آموزش فنی و حرفهای برقراری عدالت آموزشی و ارتقاء مهارت در بین همه اقشار از جمله دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهها است. وی گفت: اولین اردوی مهارتی دانشگاهی در کشور برای دانشگاه تهران برگزار میشود و افراد شرکتکننده در این دوره کوتاهمدت، مهارت عملی در محیط کارگاه میآموزند. به گفته حسینینیا در حال حاضر ۹۵۰۰ استاندارد آموزش مهارتی در کشور وجود دارد و با توجه به مشاغل دانش بنیان،پیشبینی میشود این استانداردها به ۱۷ هزار مورد برسد.همچنین جمهوری اسلامی تعدادی استاندارد مهارتی را از طریق سازمان بینالمللی کار به کشورهای دیگر ابلاغ شده است. در این مراسم همچنین اعلام شد، کردلو فرمانده اشتهارد نیز حضور دارد که شهرستان اشتهارد به اندازه چند ا ستان کشور واحد صنعتی دارد و محل خوبی برای مهارتآموزی به دانشجویان به شمار میرود. ۱۰ کشور فناوریمحور در دنیا ۷۵ درصد تولید ناخالص جهان را برعهده دارند حسینینیا همچنین گفت: در دنیا دو دسته از کشورها هستند، یک دسته فناوریمحور و یکدسته منبعمحور هستند که ۱۰ کشور فناوریمحور در دنیا ۷۵ درصد تولید ناخالص جهان را برعهده دارند و ۲۵ درصد بقیه تولید ناخالص جهان مربوط به ۱۰ کشور منبعمحور به علاوه ۱۸۰ کشور دیگر است. بنابراین نقش فناوری و تکنولوژی به وضوح دیده میشود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای همچنین با بیان اینکه آموزش مهارت دانشبنیان با سایر مهارتها بسیار فرق دارد، گفت: در بخش آموزش دانشبنیان همه چیز از صفر باید تولید شود. ایده تبدیل به محصول شود و برای محصول هم باید بازاریابی صورت گیرد و همه اینها به منظور دانشبنیان صورت میگیرد. نهضت مهارت آموزی با مشارکت اصناف معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مشارکت سازمان آموزش فنی و حرفهای و دانشگاهها برای ایجاد مجتمع های فناوری و نوآوری مهارتهای دانش بنیان در کشور خبر داد و گفت: با همکاری یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی و اجرای طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار، انقلاب بزرگی در عرصه مهارت آموزی کشور ایجاد خواهد شد. وی تصریح کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای در گام دوم انقلاب، نهضت مهارت آموزی را مطرح کرده است که موضوع بسیار مهمی است. اگر گام اول را با نهضت سواد آموزی آغاز کردیم، گام دوم نهضت مهارتآموزی است که مبتنی بر نقشه راه علمی است که در دنیا برای پیشرفت و توسعه کشور در حال انجام است. وی با اشاره به اهتمام و توجه ویژه دولت سیزدهم به مقوله مهارتآموزی ادامه داد: در حال حاضر رویکردها به سمت پیوند میان دانشگاه و حوزه مهارت آموزی و دانشگاهها با استارت آپها در مرزهای دانش است و در راستای تحقق شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری به “تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین” نامگذاری شده است، سازمان آموزش فنی و حرفهای فعالیتهای مرتبط با استارت آپها و رویکردهای دانش بنیان را دنبال میکند و فعالیتهای نوین را بر مهارتهای دانشگاهی متمرکز کرده و موضوع افزایش سطح مهارت جمعی و جوانان را مدنظر دارد. حسینی نیا ادامه داد: در حال حاضر اصناف از جمله شرکای اجتماعی ما به شمار میروند که طرح راهبردی تصویب دو طرح ملی در شورای عالی آموزش های مهارتی وی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی به عنوان مهمترین شرکای اجتماعی سازمان متبوع خود نام برد و افزود: دو طرح ملی را در شورای عالی آموزش های فنی و حرفهای و مهارتی به ریاست معاول اول رئیس جمهوری تصویب کردیم که یکی طرح کهاد مهارتآموزی یا آموزش هیبریدی است که بر اساس آن برای دانشجویان در حین تحصیل آموزشهای مهارتی ارائه میشود و دوم طرح نخلستان که مربوط به فارغ التحصیلان دانشگاهی میشود که میتوانند از طریق بهرهمندی دورههای روز مهارتی به ویژه دانش بنیان و تکنولوژی های جدید وارد بازار شوند. حسینینیا این را هم گفت: کشور ما هماکنون به مرحلهای رسیده است که در صنعت موشکی و پهپادی به مرحله صدور فناوری دانشبنیان رسیده است. سرمایهگذاری در آموزش بیشترین بازدهی را دارد در این مراسم سیدعلی موسوی جم قائم مقام وزیر کار با بیان اینکه سرمایهگذاری در آموزش بیشترین بازدهی را دارد، گفت: به و یژه اگر سرمایهگذاری برای مهارتهای دانشبنیان و آموزش نوین باشد بازدهی بیشتر میشود. وی این را هم گفت: دانشگاههای نسل پنجم به آموزشهای نوین و دانشبنیان روی آوردهاند و تأکید رئیسجمهور بر این است که ارتباط بین صنعت و دانشگاه برقرار شود. ایجاد اردوگاه مهارتآموزی ویژه دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاه تهران برنامه دانشگاه تهران به منظور ایجاد اردوگاه مهارتآموزی ویژه دانشجویان و فارغالتحصیلان و همچنین ایجاد مجتمع نوآوری و فناوریهای مهارتهای دانشبنیان، با واگذاری ۱۵ ساله دو مرکز با وسعت بیش از ۷۰ هزار مترمربع به دانشگاه تهران، وارد فاز عملیاتی شد. بر اساس موافقتنامه سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور و دانشگاه تهران، حق استفاده و بهرهبرداری از مرکز آموزش فنیوحرفهای اشتهارد به متراژ بیش از ۵۳ هزار مترمربع با هدف ایجاد مجتمع (اردوگاه) مهارتآموزی و همچنین عملیاتی کردن طرح کهاد مهارتآموزی و طرح مهارتآموزی فارغالتحصیلان با تاکید بر فناوریهای IT و سایر فناوریهای نوین و دانشبنیان، به مدت ۱۵ سال در اختیار دانشگاه تهران قرار میگیرد. در موافقتنامه دیگری که بین سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور و دانشگاه تهران به امضا رسید، حق استفاده و بهرهبرداری از مرکز آموزش فنیوحرفهای شماره ۵ شهید مروتی تهران به متراژ بیش از ۱۹ هزار مترمربع و با هدف ایجاد مجتمع نوآوری و فناوریهای مهارتهای دانشبنیان و به منظور ایجاد چتر مهارتآموزی دانشبنیان، به مدت ۱۵ سال در اختیار دانشگاه تهران قرار گرفت. بر اساس این دو موافقتنامه، فضای واگذارشده مرکز آموزش فنیوحرفهای اشتهارد برای توسعه زیرساخت زیستبوم فناوری و نوآوری اعضای هیأت علمی و کارکنان و کارآموزی و مهارتآموزی دانشبنیان دانشجویان و فارغالتحصیلان و سایر ذینفعان دانشگاه تهران مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین استقرار شرکتهای دانشبنیان و هستههای فناور که مجری طرح مهارتآموزی دانشبنیان اعم از طراحی استانداردهای مهارتآموزی دانشبنیان و مجری طرح آموزش مهارتآموزی در محیط واقعی کار هستند، مورد توافق قرار گرفته است. راهاندازی مجتمع (اردوگاه) مهارتآموزی دانشبنیان برای دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاه تهران، ایجاد شرایط آموزشی مهارتی در محیط واقعی کار در فعالیتهای دانشبنیان و همچنین طراحی دورههای آموزش فنیوحرفهای مهارتی در حوزه فناوریهای برافکن برای دانشجویان و فارغالتحصیلان و طراحی استانداردها و محتوای آموزشی مهارتی دانشبنیان از جمله محورهای این موافقتنامهها است. دانشگاه تهران در این دو موافقتنامه موظف شده است تا پژوهشی در راستای نیازهای سازمان فنیوحرفهای در زمینه مهارتهای مورد نیاز مشاغل آینده و آینده مشاغل انجام دهد. همچنین ارائه مشاوره و خدمات تخصصی به سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور، برگزاری کارگاههای آموزشی و دورههای آموزشی کوتاهمدت و اجرای دورههای آموزشی ارتقای مهارت و توانمندسازی مربیان سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور از خدماتی است که دانشگاه تهران در قالب این موافقتنامه به این سازمان ارائه مینماید. این موافقتنامهها به امضای دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، دکتر غلامحسین حسینینیا رئیس سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور، دکتر علی اسدی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، جواد روانبخش مدیرکل آموزش فنیوحرفهای استان تهران و بهزاد غفاری مدیرکل آموزش فنیوحرفهای استان البرز رسیده است. دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در نشست امضای موافقتنامه بین دانشگاه تهران و سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور، با ابراز امیدواری نسبت به اینکه هدف مشترک و همافزایی ظرفیتهای دانشگاه و این سازمان در زمینه «مهارتورزی» به تحقق دانشگاه کارآفرین کمک کند، اظهار داشت: سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور میتواند مکمل خوبی برای دانشگاه تهران در زمینه ارتقای مهارتورزی دانشجویان و فارغالتحصیلان باشد. ائتلاف استراتژیک بین دانشگاه تهران و این سازمان ایجاد شده است که مرکز ثقل حرکت مشترک بین دو نهاد در قالب دهکده فناوری و نوآوری متجلی خواهد شد. وی با تاکید بر اهمیت مهارتورزی و مهارتآموزی دانشجویان، تصریح کرد: برای اینکه فارغالتحصیلان دانشگاه از مهارت کافی برای پیاده کردن عملی مباحث نظری و تئوریک برخوردار باشند، لازم است علاوه بر اینکه جنبههای تئوریک را در دانشگاه میآموزند، نسبت به مهارتهای لازم جهت ورود به بازار کار هم دارای ذهنیت و شناخت باشند. رئیس دانشگاه تهران با اشاره به راهاندازی قرارگاه مهارتآموزی ویژه دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاه تهران، گفت: این قرارگاه در فضاهایی که بر اساس موافقتنامه با سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور در اختیار دانشگاه تهران قرار میگیرد، ایجاد میشود. در فرآیند این همکاری تلاش میکنیم فضای لازم را برای مهارتورزی، امید دادن به دانشجویان و آماده نمودن آنها جهت نقشآفرینی در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلیشان ایجاد کنیم. تاکید بر تجاریسازی پایاننامهها و رسالههای دانشجویی دکتر مقیمی در بخش دیگر این نشست، با اشاره به هدفگذاری استقرار 2 هزار واحد فناور و دانشبنیان ذیل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، مراکز آموزش فنیوحرفهای که بر اساس موافقتنامه با سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور در اختیار دانشگاه تهران قرار میگیرند را بستری مناسب به منظور تحقق این هدفگذاری دانست. رئیس دانشگاه تهران افزود: برنامه دانشگاه تهران این است که پایاننامهها و رسالههای دانشجویی دارای رویکرد فناورانه باشند و منجر به نوآوری و تجاریسازی شوند. یکی از امکاناتی که سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور در اختیار دانشگاه تهران قرار میدهد این است که فضای فیزیکی لازم برای تجاریسازی ایدههای موجود در پایاننامهها و رسالهها فراهم شود. وی در پایان اظهار داشت: سالانه ۸ هزار رساله و پایاننامه در دانشگاه تهران تولید میشود که اگر حداقل ۱۰ درصد از این رسالهها و پایاننامهها منجر به فناوری شود، رقم بسیار قابل توجهی خواهد بود. طیف رسالهها و پایاننامههای علوم انسانی و اجتماعی را نیز در قالب خانه خلاق علوم انسانی تسری خواهیم داد و شاهد تیمسازی در این مجموعهها به ویژه در منطقه اشتهارد خواهیم بود تا دانشجویان به صورت متمرکز در دورههای کوتاه مدت بتوانند مهارتهای فنی، حرفهای، اجتماعی، فناوری و حمایت از صنعت را بیاموزند.
ارسال نظرات