بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۴۵۶۱۰
قرارداد اخیر آستان قدس رضوی و یک سرمایه‌گذار چینی برای راه‌اندازی مرکز لجستیک بین‌المللی در سرخس با حدود ۵۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در مرحله نخست، آینده بسیار خوبی را برای تبدیل ایران به عنوان مسیر قطعی حمل کالاهای چینی به اروپا و احیای مسیر ابریشم از سرخس را نوید می‌دهد.
پنجشنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳

به گزارش بازارکار و به نقل از خبرگزاری فارس، به تازگی آستان قدس رضوی و یک سرمایه‌گذار چینی قراردادی برای راه‌اندازی بزرگ‌ترین مرکز ترانزیت و تهاتر کالا از طریق گذرگاه جنوبی چین به اروپا را در منطقه ویژه اقتصادی سرخس راه‌اندازی کنند.

طبق این قرارداد سرمایه‌گذار چینی در مرحله اول ۴۰۰ میلیون یوآن( حدود ۵۵ میلیون دلار) در منطقه ویژه اقتصادی سرخس سرمایه‌گذاری می‌کند و مرحله‌های دوم و سوم این قرارداد ایجاد سایت تهاتر کالاهای ایران و چین و ایجاد شهرک بزرگ صنایع با مشارکت سرمایه‌گذاران چینی است.

سرخس، مسیر جایگزین حمل کالا از چین به اروپا می‌شود

رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سرخس جزئیات بیشتری را درباره این قرارداد در اختیار ما قرار داد.

محمدرضا برهمند با بیان اینکه کشور چین برای مسیر ترانزیتی خود به اروپا، مسیر ایران را به صورت ویژه در نظر دارد، گفت: چین سالانه ۱۵ هزار قطار برای ترانزیت کالا به اروپا استفاده می‌کند که با توجه به جنگ روسیه و اکراین، مسیر سرخس در ایران به عنوان مسیر جایگزین در نظر گرفته شده است و قرار است بخش عمده‌ای از کالاهایی که از چین بوده از این مسیر سرخس بگذرد.

وی درباره ویژگی‌های مسیر سرخس برای تزانزیت کالا از چین به اروپا، گفت: مسیر سرخس یک مسیر یکپارچه ریلی است و ریل باعث می‌شود مسیر کوتاه‌تر شود و با انجام تمهیداتی ارزان‌تر از بقیه مسیرها نیز باشد.

برهمند بیان کرد: مسیر سرخس به عنوان مسیر انتقال کالا به اروپا تعیین شده و احتمالا در آینده نیز از این مسیر برای حمل کالا به خلیج فارس و هند استفاده می‌شود.

ایجاد مرکز «کانتینر یارد» در سرخس توسط چین

رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس با بیان اینکه چینی‌ها برای امضای این قرارداد نیازسنجی و بررسی ۸ ماهه انجام دادند، اظهار کرد: ۹۵ درصد بار انتقالی از چین براساس کانتینر است برخلاف روسیه که بار آنها به صورت فله منتقل می‌شود و در سرخس مرکز «کانتینر یارد» وجود نداشت.

وی افزود: چین به این جمع‌بندی رسید که سرخس به عنوان نقطه انتقال باشد و در این شهرستان یک مرکز «کانتینر یارد» احداث کند، یک محوطه که انبار داشته باشد و بتواند با جرثقیل‌های مدرن کانتینر‌ها را به صورت خیلی پیشرفته جابجا کند.

برهمند عنوان کرد: در خلال مذاکرات برای راه‌اندازی مرکز کانتینری، چین به این جمع‌بندی رسید که آستان قدس رضوی می‌تواند یک شریک مطمئن باشد بنابراین و تصمیم گرفت تا پروژ‌ه‌های دوم، سوم و چهارم خود را با  آستان قدس رضوی انجام دهد.

چین، مرکز تهاتر کالا به کالا با ایران را در سرخس ایجاد می‌کند

رئیس هیئت مدیره آستان قدس رضوی با اشاره به ایجاد مرکز تهاتر کالا به عنوان پروژه دوم چین در سرخس، تشریح کرد: هر ساله مقدار زیادی بار از چین به سمت ایران می‌آید و از ایران نیز به سمت چین منتقل  می‌شود و با توجه به مشکلاتی که در مبادلات مالی وجود دارد، مقرر شد شرکت چینی به عنوان شرکت امین طرف‌های چین و آستان قدس رضوی به عنوان شرکت امین طرف‌های ایران؛ بانک‌های کالایی را در سرخس ایجاد کنند.

وی ادامه داد: یک انبار توسط چینی‌ها در منطقه ویژه اقتصادی سرخس تحویل گرفته می‌شود و یک انبار را آستان قدس رضوی تحویل و کالاهای صادراتی از طرف ایران در انبار آستان قدس رضوی قرار می‌گیرد و کالاهای صادراتی از طرف چین در انبار چینی‌ها قرار می‌گیرد و این کالاها بدون رد و بدل کردن پول مبادله می‌شوند و به اصطلاح تهاتر کالا به کالا صورت می‌گیرد.

ساخت خودرو و اتوبوس برقی صادراتی توسط چین در سرخس

برهمند به پروژه سوم مد نظر چین اشاره و عنوان کرد: ایجاد شهرک‌های صنعتی براساس خوشه‌های صنعتی از برنامه‌های چینی‌ها در سرخس است که در این شهرک‌های صنعتی ساخت خودروها و اتوبوس‌های برقی و لوازم خانگی با هدف تولید در ایران و صادرات به اروپا انجام می‌شود.

رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس هدف از ایجاد شهرک‌های صنعتی توسط چینی‌ها در سرخس را صادرات عنوان کرد و گفت: ممکن است بخشی از این تولیدات در سرزمین اصلی به فروش برود اما نگاه اصلی چین صادرات مجدد است.

وی گفت: باتوجه به اینکه قطارهای چینی قرار است تا سرخس کالاها را حمل کنند و ادامه مسیر تا اروپا را قطارهای ایرانی و ترک انجام می‌دهند و برای اینکه این قطارها خالی به مبدا برنگردند، چین تصمیم دارد تا برخی از تولیدات و کالاها را به سرخس بیاورد و تولیدات خود را دوباره صادر به اروپا یا به کشورهای آسیای میانه صادر کند.

برهمند با بیان اینکه حجم سرمایه‌گذاری اولیه چین در سرخس ۴۰۰ میلیون یوآن است، تاکید کرد: هدف اولیه این است که مشارکت شکل بگیرد و این مرکز کانتینری راه‌اندازی شود و هدف والاتر و اصلی‌تر که همه دنبال آن هستند این است که مسیر چین به اروپا از مسیر سرخس و جمهوری اسلامی باشد و در بلند مدت ثابت شود.

سرخس نزدیک‌ترین و قطعی‌ترین راه برای مسیر چین به اروپا می‌شود

رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس به احداث یک خط آهن توسط چین در کشور قرقیزستان طی سه سال اشاره و عنوان کرد: اگر این خط به مرحله بهره‌برداری برسد، سرخس نزدیک‌ترین راه و قطعی‌ترین راه برای مسیر چین به اروپا خواهد شد.

وی درباره حضور شرکت‌های دیگر چینی در سرخس گفت: شرکت مادر این شرکتی که با منطقه ویژه اقتصادی سرخس قرارداد بسته است، عضو بورس شانگهای است و فقط همین شرکت به نمایندگی از چین حضور دارد که راه‌اندازی این مسیر یعنی راه‌اندازی کرویدور ایران ماموریتی است که به این شرکت داده شده است.

حضور شرکت‌های روسیه و ترکیه در سرخس

برهمند در ادامه به حضور کشور روسیه در سرخس نیز اشاره و عنوان کرد: سه شرکت روسی نیز با آستان قدس رضوی مذاکراتی داشتند که فعلا فقط یکی از آنها قرارداد منعقد کرده است؛ این‌ها شرکت‌های لجستیک هستند و جابجایی و صادرات بار از روسیه به کشورهای حاشیه خلیج فارس را انجام می‌دهند که در این زمینه قرارداد یکی از این شرکت‌ها انجام شده و دو شرکت دیگر در حال بررسی است.

رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس از حضور یک شرکت ترکیه‌ای در سرخس خبر داد و گفت: این شرکت ترک یکی از شرکت‌های بزرگ تولید انواع محصولات گوگردی است که در ۱۳ کشور دنیا کارخانه و شرکت دارد و مقر اصلی آن در ازمیر ترکیه است و قرار است سرمایه‌گذاری بزرگی را در سرخس انجام دهد.

وی افزود: زمین به این شرکت ترکیه‌ای تحویل داده و قرارداد آن ثبت شده است و فاز اول کارخانه آنها ژانویه ۲۰۲۳ اجرایی می‌شود.

برهمند گفت: نکته‌ مهمی که درباره شرکت ترکیه‌ای وجود دارد این است که تمام مواد اولیه خود را که گوگرد است به صورت واردات از قزاقستان و ترکمنستان می‌خرند یعنی یک وارداتی را به کشور انجام می‌دهند و سپس محصولات‌شان را به هند از طریق ترانزیت صادرات می‌کنند بنابراین حضور این کشور ترکیه از همه لحاظ برای کشور سودآور است.

رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس درباره اشتغال آفرینی این قراردادها گفت: پیش‌بینی ما این است که در کوتاه مدت ۱۰۰۰ نفر با تکمیل پروژه‌های چین، روسیه و ترکیه مشغول به کار می‌شوند البته هدف ما در منطقه ویژه اقتصادی این است که بتوانیم عسلویه دوم را در سرخس راه‌اندازی کنیم و به مرکز اشتغال در کشور تبدیل شویم.

معرفی سرخس به عنوان بزرگترین مرکز ترانزیت کالا

سرپرست فرمانداری سرخس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سرخس با بیان اینکه سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون یوآنی چینی‌ها طی مدت دو سال در سرخس انجام می‌شود، گفت: حوزه این سرمایه‌گذاری آماده‌سازی زیرساخت‌های ترانزیتی است.

حسن نوری‌زاده گفت: استقرار تجهیزات توسط چینی‌ها انجام می‌شود و تلاش بر این است تا سرخس به عنوان بزرگترین مرکز ترانزیت شناخته شود.

وی تاکید کرد: هدف‌گذاری ما در حوزه ترانزیت بر این است که بتوانیم حجم ترانزیت را تا چند سال آینده به ۳۰۰ میلیون تن در سال برسانیم.

نوری‌زاده در پایان با اشاره به حضور چین و روسیه در حوزه ترانزیت کالا از حضور قزاقزستان در این حوزه برای استفاده از مرز سرخس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حضور سرمایه‌گذاران چینی، روسی و ترک علاوه ‌بر اینکه باعث ارزآوری برای کشور می‌شود، باعث ایجاد بستری مهم به منظور توسعه و اشتغال در شمال شرق کشور خواهد شد.

پروژه بزرگ پارک لجستیک بین‌المللی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس، نمونه‌ای از فعالیت‌های موفق در دولت سیزدهم است که دو وزارتخانه مهم امور خارجه و اقتصاد، با محوریت آستان قدس رضوی این موضوع را پیگیری کرده و به سرانجام رساندند و نتایج بسیار خوبی را برای خراسان رضوی و کشور به دنبال خواهد داشت.

ارسال نظرات