تازه ها
به گزارش بازارکار و به نقل از ایسنا، محمد جواد سلجوقی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی گفت: دانشگاه نباید برای کشور بحران ایجاد کند بلکه باید به عنوان یک نهاد موثر در جامعه، بحرانها را برطرف کند. دانشگاه علمی کاربردی نیز در این راستا عمل میکند.
وی با اشاره به تقسیمبندی دانشگاهها براساس وظایف آن اظهار کرد: دانشگاههای کشور به سه دسته تقسیم میشود؛ دانشگاههایی که هدف آن تولید و گسترش مرزهای دانش است که عمده دانشگاههای مادر و بزرگ کلانشهرها چنین وظیفهای دارند و دانشگاههایی که هدف آن مانند دانشگاه پیام نور صرفا آموزش است.
وی ادامه داد: دسته سوم دانشگاههایی است که هدف اصلی آن اشتغالزایی است و براساس نیاز بازار کار باید دانشجو بپذیرند که دانشگاه جامع علمی کاربردی در این دسته جای میگیرد و هدف این دانشگاه، اتصال مستقیم فارغالتحصیلان به بازار کار است. این سکه روی دیگری به نام بهرهوری نیز دارد؛ یعنی اگر بتوان از امکانات موجود به خوبی استفاده کرد، میتوان افرادی به جامعه تحویل داد که مستقیما مشغول ایجاد ارزش افزوده شوند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی ضمن ارزیابی عملکرد این دانشگاه در خصوص ایجاد اشتغال مطلوب اظهار کرد: نتیجه عملکرد مطلوب در زمینه اشتغالزایی جذب قریب به ۷۰ درصد فارغالتحصیلان به بازار کار است.
پذیرش دانشجو مستلزم وجود بازار کار است
سلجوقی در پاسخ به این پرسش که دانشگاه علمی کاربردی چه تفاوتی با سایر دانشگاهها دارد، بیان کرد: در هر دوره، پذیرش دانشجویان با نیازسنجی انجام میپذیرد؛ یعنی زمانی که رشتهای وارد مرکز میشود، باید مدرس، دانشجو و بازار کار برای آن وجود داشته باشد. در این صورت دانشجو جذب میشود. ناگفته نماند که اگر در دانشگاه علمی کاربردی به رشتهای پرداخته شد، این رشته تا ابد در دانشگاه باقی نمیماند بلکه با توجه به نیاز بازار اجرا میشود.
وی از بازنگری و نوسازی برنامههای درسی در دانشگاه علمی کاربردی خبر داد و گفت: برنامههای درسی ما در کمتر از ۲ سال باید بازنگری و نوسازی شود. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هفت گروه تخصصی درسی برای تمام دانشگاهها برنامهریزی میکند و دانشگاه علمی کاربردی به عنوان گروه برنامهریزی هشتم تنها دانشگاهی است که میتواند به صورت مستقل برنامه درسی را تدوین کند. البته یک مجموعه صنعتی هم میتواند برنامه درسی را با رعایت چارچوب و قوانین این دانشگاه تدوین کند.
تدوین ۱۰۰ برنامه جدید درسی طی یک سال گذشته
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی در ادامه بیان کرد: به عنوان مثال در رشته حسابداری برخلاف سایر دانشگاهها که دانشجو در دوره دکتری میتواند گرایش رشته خود را انتخاب کند، در دانشگاه علمی کاربردی دانشجو از دوره کاردانی میتواند گرایش خود را انتخاب کند.
وی با تاکید بر اینکه ما در پی تربیت عالم نافع و اشتغالآفرین هستیم، گفت: در دانشگاه جامع علمی کاربردی بیشآموزی نداریم و دروسی که دانشجو نیازی به مطالعه آن ندارد، حذف شده است.
سلجوقی اظهار کرد: هماکنون این دانشگاه حدود ۱۰۰ برنامه درسی جدید متناسب با نیاز بازار را در کمتر از یک سال تدوین کرده که به عنوان اقدامی کمنظیر میتوان از آن یاد کرد. اگر برنامهای متناسب با نیاز بازار نباشد، مخاطب ندارد و نیازسنجی بر عهده کمیته تخصصی گسترش است که از دانشگاهیان، صنعتگران و کسانی که در مجموعه بازار هستند، تشکیل شده است.
وی در خصوص نقش کلیدی کارگاههای عملیاتی در دانشگاه علمی کاربردی افزود: به علت وجود گرایش در دوره کاردانی نیازمند کارگاههای متفاوتی هستیم. به عنوان مثال در رشته جوشکاری که گرایشهای متفاوت دارد، باید کارگاههای متفاوتی هم فعالیت داشته باشد.
۷۰ درصد برنامه درسی دانشگاه، عملی و کارگاهی است
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی اظهار کرد: حداقل ۷۰ درصد برنامه درسی ما عملی و کارگاهی و ۳۰ درصد به صورت نظری است که این موضوع موجب میشود افراد در کنار انجام کار به فراگیری آموزش نیز بپردازند. در واقع تفاوت اساسی دانشگاه جامع علمی کاربردی با سایر دانشگاهها این است که مراکز آموزشی ما در جوار مراکز صنعتی مستقر است؛ به نحوی که بیشتر مراکز صنایعغذایی دارای مرکز علمیکاربردی نیز هستند، چرا که کارگاه تولیدکننده و متخصص دارد و بسیاری از فارغالتحصیلان در این کارگاهها مشغول به کار میشوند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی به شرح ویژگیهای این دانشگاه پرداخت و گفت: حداقل استانداردهایی با توجه به هر رشته باید وجود داشته باشد، مثلا برای شروع حداقل ۱۲۰۰ متر مربع در اختیار داشته باشیم و در ادامه به ازای هر نفر فضا هم افزایش مییابد.
وی از تدریس ۳۵۰۰ مدرس در دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی خبر داد و بیان کرد: در دانشگاه علمی کاربردی مدرسان با ما ارتباط استخدامی ندارند و در مصاحبهها، آزمونها و بررسیهای دانشگاه از فیلترهای ما عبور کرده و به عنوان مدرس علمی کاربردی شناخته میشوند و میتوانند عضو هیات علمی باشند یا نباشند.
سلجوقی تاکید کرد: بسیاری از مدرسان ما خبره و ماهر در یک حرفه و حوزه هستند، حتی اگر فاقد مدرک دانشگاهی باشند و تنها دانشگاهی هستیم که به دنبال هیات علمی نیستیم بلکه مدرس باید شرایط تدریس را داشته باشد.
وی در خصوص تفاوت رویکرد این دانشگاه با رشتههای علوم انسانی نسبت به سایر دانشگاهها تصریح کرد: دانشگاه علمی کاربردی کمتر به رشتههای علوم انسانی پرداخته زیرا نمیتواند برای آنها کارگاه تعریف کند؛ بنابراین گروه علوم انسانی ندارد و گروههای درسی به سه دسته صنعتی، کشاورزی، هنر و خدمات اجتماعی تقسیم شده است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی با بیان اینکه این دانشگاه به علت تفاوت وظیفه خود، رقیب هیچ دانشگاهی نیست، افزود: در برنامه درسی واحدهای عملی چون کارآموزی، مدیریت کسب و کار، کارآفرینی و... را در قالب دروس تعریف کردیم. چنین دروسی زمینه آشنایی فرد را با بازار کار فراهم میکند اما در سایر دانشگاهها چنین دروسی وجود ندارد. در این راستا مدرسان نیز در امور اجرایی دخیل و مجرب بوده و صرفا دارای مدرک دانشگاهی نیستند.
وی درباره برنامههای این دانشگاه در رابطه با توسعه دانشبنیان بیان کرد: فعالیتهایی که در اساسنامه برای دانشگاه علمی کاربردی عنوان شده، موجب تفاوت آن با سایرین میشود که یکی از آنها اخذ صلاحیت حرفهای در مراحل مختلف است.
سلجوقی به شرح مراحل اخذ صلاحیت حرفهای پرداخت و گفت: سه سطح این صلاحیت مربوط به آموزش عمومی و سه مرحله دیگر در سطح آموزش عالی است که تا امروز مغفول مانده اما پس از تشکیل شورای صلاحیت حرفهای در وزارت علوم، این مسئولیت بیشتر بر دوش ماست.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی افزود: یکی از وظایف ما ارائه آموزشهای کوتاهمدت در حوزه پژوهش است. آموزشهای بلندمدت به عنوان یک برنامه فرعی میتواند محسوب شود اما در نهایت هدف دانشگاه علمی کاربردی اشتغال به وسیله آموزشهای کوتاهمدت است.
دانشگاه باید بحرانهای جامعه را حل کند
سلجوقی با اشاره به اینکه نسل جدید دانشگاه، نسلی است که باید در مقابل جامعه احساس مسئولیت کند، بیان کرد: این نسل باید پذیرای مسئولیت اجتماعی باشد. البته در هر کاری نقاط ضعفی وجود دارد اما همین که در بطن جامعه هستیم، مزیت بزرگی است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی در خصوص برنامههای آینده این دانشگاه اظهار کرد: باید بتوانیم هر کدام از مراکز علمی کاربردی که در دل صنعت وجود دارد را به یک مرکز نوآوری تبدیل کنیم. مرکز رشد و خانه خلاقیت هر کدام به نحوی توسعه یافته و وظیفه آن تبدیل ایده به محصول است.
وی به شرح تفاوت فعالیت مرکز رشد و خانه خلاق پرداخت و گفت: بسیاری از محصولات امروز در بازار نتیجه مراکز مذکور است. در ابتدا باید به این موضوع پرداخت که چه محصولی علاوه بر اینکه جدید باشد با یک تغییر میتواند ارزش افزوده بیشتری تولید کند. مرکز نوآوری به ایدهپروری میپردازد و در خانه خلاقیت، تجاریسازی انجام میشود و همه چیز از یک ایده آغاز میشود. مراکز رشد به واحدهای صنعتی کمک میکنند که چگونه ایده را به محصول تبدیل کنند و پیشبینی ما این است که برای مراکز صنعتی حداقل یک مرکز نوآوری داشته باشیم.
تحصیل ۲۶ هزار و ۴۰۰ دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی
سلجوقی از تحصیل ۲۶ هزار و ۴۰۰ دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی خبر داد و خاطرنشان کرد: در یک بازه زمانی پذیرش دانشجو بنا به دلایلی کاهش یافت اما هماکنون در جذب دانشجو شاهد رشد ۲۰ درصدی بودهایم. در مقطع کاردانی ۶۰ درصد دانشجویان آقا و ۴۰ درصد خانم هستند و در مقطع کارشناسی ۳۴ درصد خانم و ۶۶ درصد آقا مشغول به تحصیل هستند.
وی ادامه داد: در جامعه کنونی آموزشهای کوتاهمدت مهمتر و موثرتر از آموزشهای بلندمدت هستند زیرا تکنولوژی و جامعه همواره در حال تغییر است و نمیتوان فرد یا جامعه را چهار یا هشت سال منتظر گذاشت تا فرد به جامعه بازگردد و سپس فرد را با آموزشهای نوآموزی و توجیحات قبل، بعد و حین خدمت با شرایط کار منطبق کرد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که این دانشگاه برای نخبگان چه تسهیلاتی در نظر دارد، گفت: جدای از تسهیلات شهریه برای نخبگان که بتوانند در مقاطع بالاتر تحصیل کنند برای کار نیز تسهیلاتی در اختیار آنها میگذاریم.
کارآفرینان آینده
مطالب بیشترآگهی استخدام
مطالب بیشتر
ارسال نظرات