ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۵۰۹۱۷
پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸

به گزارش بازارکار و به نقل از ایسنا، رضا سلم آبادی  مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی گفت: در طرح کارفرمایی، بنگاه‌های اقتصادی، شرکت‌ها و کارفرمایان که به دنبال نیروی کار هستند به ما مراجعه کرده و ما به آنها از مددجویان یا فرزندان آن‌ها که دارای تخصص و مهارت هستند معرفی می‌کنیم. همچنین به ازای هر شخص معرفی شده ۱۰۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌کنیم و کارفرما نیز تعهد می‌کند مددجویان ما را بیمه تامین اجتماعی کرده و حقوق اداره کار را تا ۳ سال به آن‌ها پرداخت کند.

وی در خصوص وضعیت مددجویان اظهار کرد: در خراسان رضوی مددجویان ما به دو دسته معیشت بگیر و غیر معیشت بگیر تقسیم می‌شوند. مددجویان معیشت بگیر، مستمری و خدمات از کمیته امداد دریافت می‌کنند که در مجموع ۱۸۴ هزار خانوار هستند و حدود ۳۶۱ هزار نفر جمعیت دارند. مددجویان غیر معیشت بگیر در مجموع ۲۰۶ هزار خانوار هستند که بیش از ۳۹۰هزار نفر جمعیت دارند.

وی با اشاره به جزئیات وام‌های اشتغال برای مددجویان تصریح کرد: امسال در ۱۶ بانک ۱۷۳۰ میلیارد تومان منابع اشتغال وجود دارد. سرانه‌ ما تا چند هفته قبل ۱۰۰ میلیون تومان بوده اما در حال حاضر سرانه وام ۱۵۰ میلیون تومان است. همچنین برای بعضی شغل‌های خاص نیز تا ۳۰۰ میلیون تومان وام توان پرداخت داریم.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی ادامه داد: امسال در تعهد اشتغال، ۳۴ هزار وام پرداخت می‌کنیم که این قسمتی از وام‌های توسعه است؛ یعنی طرح‌هایی که در سنوات قبل به افراد تعلق گرفته و قرار بر این است در آینده توسعه پیدا کند. بخشی نیز مربوط به نگه‌داشت در طرح‌هایی مثل دامداری و کشاورزی است که در دو سال گذشته به آن‌ها وام داده شده اما به دلیل مباحث خشکسالی و کرونا متممی برای آن‌ها در نظر گرفته شده که بتوانند طرح خود را  احیا کرده و به آن رونق دهند.

سلم آبادی در خصوص فرصت‌های شغلی ایجاد شده برای مددجویان عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ تعهد داریم ۲۰ هزار فرصت‌ شغلی ایجاد کنیم. ما به تمامی شغل‌ها در صورتی که ظرفیت آن وجود داشته باشد وام اختصاص می‌دهیم.

وی با اشاره به حمایت کمیته امداد از طرح‌های دانش بنیان بیان کرد: طرح‌های دانش بنیان، از طرح‌های خاص کمیته امداد در سال ۱۴۰۱ است. تلاش می‌کنیم از طرح‌های دانش بنیان حمایت و به خانواده‌هایی که از این طرح‌ها استفاده می‌کنند، کمک کنیم. در سطح خراسان رضوی تا کنون ۳ طرح دانش‌بنیان احداث شده است.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی افزود: در طرح کارفرمایی، بنگاه‌های اقتصادی، شرکت‌ها و کارفرمایان که به دنبال نیروی کار هستند به ما مراجعه کرده و ما به آنها از مددجویان یا فرزندان آن‌ها که دارای تخصص و مهارت هستند معرفی می‌کنیم. همچنین به ازای هر شخص معرفی شده نیز ۱۰۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌کنیم و کارفرما نیز تعهد می‌کند مددجویان ما را بیمه تامین اجتماعی کرده و حقوق اداره کار را تا ۳ سال به آن‌ها پرداخت کند.

سلم آبادی در خصوص وام‌های اشتغال و نقش بانک‌ها در این زمینه خاطرنشان کرد: وام‌های در اختیار ما تکلیفی هستند و از منابع بانک‌ها تامین می‌شوند. ما مددجویان را به بانک معرفی کرده و آن‌ها اعتبار سنجی خود را انجام می‌دهند یعنی حلقه آخر وام اشتغال کمیته امداد در بانک‌ها صورت می‌گیرد و به هر شخصی که ما بگوییم وام نمی‌دهند. این وام‌ها از محل منابع و مصارف خود بانک اما به دلیل اینکه تکلیف دولت است به بانک‌ها پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد:  بعضی از بانک‌ها برای ضمانت گرفتن از مددجویان سختگیری می‌کنند اما اعتبارات هر ساله نشان می‌دهد ۱۰۰ درصد منابع امداد جذب می‌شود. ممکن است در بعضی شعب سختگیری انجام شود اما به صورت کلی بانک‌ها همکاری لازم را با مددجویان دارند. در بعضی از موارد خاص به عنوان‌ مثال زنان سرپرست خانوار با مساعدت ما وام‌ اشتغال بدون ضامن دریافت می‌کنند اما این موضوع فراگیر نیست. این موارد خاص به صندوق ضمانت اشتغال ارجاع می‌شوند و وام خود را دریافت می‌کنند اما سهمیه و منابع این صندوق محدود است.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره)خراسان رضوی درمورد پذیرش مددجویان در کمیته امداد گفت: ورودی و خروجی‌های کمیته امداد باز است. ما آماری مبنی بر در نوبت ماندن مددجویان نداریم. از زمانی‌که شخص به ما مراجعه می‌کند بازه‌ای ۳۰ الی ۴۰ روزه نیاز است تا پرونده مورد تحقیقات و بررسی قرار گیرد و اقدامات سامانه‌ای انجام شود. خروجی‌های ما خانواده‌هایی هستند که در گذشته از ما وام اشتغال دریافت کردند و در حال حاضر به توانمندسازی اقتصادی رسیده و خودکفا شدند و دیگر نیازی به حمایت ندارند. در این مرحله حذف و جایگزینی صورت می‌گیرد.

ارسال نظرات