سخنان شنیدنی مدیر عامل شرکت کشت و صنعت روژین تاک در نشست یک تجربه:
کد بانو ها و خانم های خانه کارشناسان کیفیت و تضمین کننده فروش ما هستند
معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس، خلاقیت در انتخاب عناوین و توجه به سلایق نسل جوان و اقشار مختلف را کلید رونق نمایشگاههای بینالمللی عنوان کرد.
به گزارش بازار کار فارس محمدفرخزاده در جلسه هیئت مدیره شرکت نمایشگاههای بینالمللی فارس با تاکید بر اهمیت تنوع بخشی و خلاقیت در برگزاری نمایشگاهها این موضوع را عامل جذابیت برای حضور گسترده مخاطبان دانست.
او گفت: در دنیای امروز اهمیت برپایی نمایشگاهها و جشنوارهها در توسعه اقتصاد کشورها همواره در حال افزایش است؛ به گونهای که بر اساس بررسیهای انجام شده برپایی نمایشگاهها هر ساله حداقل ۳۰۰ میلیارد دلار در آمد به طور مستقیم عاید کشورهای با برنامه در مبحث نمایشگاهها میکند.
معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس گفت: ایران با ۱۹۶ هزار متر فضای نمایشگاهی علیرغم داشتن زیر ساختهای گسترده گردش مالی قابل قبولی ایجاد نکرده و در جایگاه دوم منطقه خاورمیانه و آفریقا قرار دارد.
او همچنین با تاکید بر اینکه برگزاری نمایشگاهها شاخه اصلی حوزه گردشگری در جهان به ویژه برای تنوع بخشی و غنی سازی اوقات فراغت است، گفت: بازده صنعت نمایشگاهی در دنیا به طور متوسط شش برابر هزینه برگزاری آن است. مثلا اگر هزینه برپایی نمایشگاهها در سطح دنیا ۴۰۰ میلیارد دلار باشد، عایدی آن برای سایر بخشهای اقتصادی حدود شش برابر این رقم برآورد میشود.
فرخزاده با بیان اینکه امروزه صنعت جهانگردی در دنیا ۸۰۰ میلیارد دلار در هر سال عایدی برای مجموعه کشورها فعال دارد، گفت: تعداد توریستهای بینالمللی به ۶۰۰ میلیون نفر رسیده و صنعت توریسم در توسعه نمایشگاهها در کشورهایی مانند چین، آلمان، اسپانیا، سنگاپور و هنگ کنگ نقش مهمی در رونق گردشگری نمایشگاهی ایفا کرده است.
او گفت: صنعت نمایشگاهی در فارس با مشکلاتی همچون نیاز به تقویت جذابیت و خلاقیت، مخاطب شناسی صحیح، نیازسنجی پیشاز برگزاری، کافی نبودن امکانات نمایشگاهی همچون هتل، رستوران، سالنهای همایش، کارگاههای آموزشی، یکنواختی و تقویم سنتی مطابق تقویم کشوری برگزاری نمایشگاهها، فراهم نبودن امکانات بانکی داخلی و خارجی و صرافی، نبود خطوط مترو از فرودگاهها و پایانههای مسافری و راه آهن به نمایشگاهها رو به رو است که بسیاری از این موارد به خود نمایشگاه بر نمیگردد و برای رفع آن سهامداران و برخی دیگر از دستگاهها باید کمک کنند.
نایب رئیس شورای توسعه گردشگری فارس گفت: رفع مشکلات مذکور سبب میشود ظرفیت مهم نمایشگاهها بیش از پیش در اقتصاد کشور و استان موثر باشد.
فرخزاده گفت: اقداماتی همچون راهاندازی واحد بینالملل، حضور در سایر کشورها و معرفی توانمندیها و فرصتهای فارس، تغییر اساسی در تقویم نمایشگاههای استان یا در نظر گرفتن تنوع بخشی، نیازسنجی، افکارسنجی و حرکت به سوی نیازهای نسل جوان و اقشار مختلف جامعه، ایجاد امکانات مناسب در حاشیه برگزاری نمایشگاه از جمله احداث هتل، محل نگهداری کودکان و..، ایجاد معافیتهای شهری شامل بلیط اتوبوس و مترو، ایجاد تلوزیونهای بزرگ مقیاس راهنما، راهاندازی تاکسی و اتوبوسهای گردشگری، پیگیری اتصال خط مترو به محل برگزاری نمایشگاهها، ایجاد اپلیکشین یا نرم افزارهایی برای راهنمایی خرید و سایر مواردی از این دست میتواند کمک شایانی به ارتقا این صنعت کند.
او، حضور در نمایشگاههای بینالمللی سایر کشورها را نیز حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: این حضور به معرفی توانمندیهای کشور در سطح بینالمللی کمک میکند، اما این نیازمند برقراری روابط موثر با سایر کشورها به ویژه همسایگان ایران است.
معاون هماهنگی امور زائران و گردشگری استاندای فارس در پایان با تاکید بر اهمیت هم افزایی مجموعه گردشگری و شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان آمادگی کامل برای این همراهی را اعلام کرد.
او گفت: این معاونت معاونت فهرستی ۷۳ موردی به عنوان پیشنهاد به شرکت نمایشگاهها ارسال کرده که شامل موضوعاتی همچون نمایشگاه معماری و طراحی داخلی رستورانها، نمایشگاه فناوری بازیهای روز، نمایشگاه گردشگری غذا (گرم نوشها، سردنوشها، غذاهای سنتی، غذاهای ارگانیک، غذاها با خاصیت دارویی و...)، نمایشگاه سفر (شامل سفرهای الکترونیک، اپلیکیشن ها، تورهای منحصر به فرد)، نمایشگاه غذاهای رژیمی و ویژه گیاهخواران، نمایشگاه صنایع و تجهیزات مشاغل در حوزه زیارت، نمایشگاه غذاهای خیابانی و ارزان، نمایشگاه منسوجات و خوراکیهای دریایی، نمایشگاه تجهیزات و امکانات ویژه سالمندان، نمایشگاههای لباسها با قیمت کمتر از ۵۰۰ هزار تومان و... میشود و امید است این همافزایی موجبات پویایی اقتصاد بومی را فراهم و به توسعه و رونق صنعت گردشگری و نیز حفظ و ارتقا سطح اشتغال ملی کمک کند.
ارسال نظرات