بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۶۹۶۵۹

ساخت «کیوسک‌های تعاملی» بستری نوین برای توسعه فضای کسب و کار

ایران، در حوزه کسب و کارهای جدید در مقایسه با دیگر کشورها جایگاه و رتبه مطلوبی ندارد، این در حالی است که بهبود فضای کسب و کار با توجه به چالش‌های پیش روی اقتصاد کشور به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل شده است.
دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸

به گزارش بازار کار به نقل از ایرنا ، پژوهش‌ها نشان می‌دهند که بهبود فضای کسب و کار رابطه مثبت و معنی‌داری با رشد اقتصاد در کشورها داشته است، از طرفی اهمیت سرمایه در کشورهای در حال توسعه بیش از کشورهای توسعه یافته است چرا که کشورهای در حال توسعه به منظور بهبود فضای کسب و کار و ایجاد اشتغال که محرک رشد اقتصادی است، دچار کمبود سرمایه هستند، به همین دلیل برای رسیدن به جایگاه واقعی اقتصاد ایران در زمینه شاخص فضای کسب و کار، فراهم کردن برخی زیر ساخت‌ها، حمایت از کسب و کارها و توانمندسازی بخش خصوصی کشور الزامی به نظر می‌رسد. ساخت «کیوسک‌های تعاملی» از جمله کسب و کارهای جدیدی به شمار می‌رود که بسترهای آن در دنیا در حال ترند شدن است. این پلتفرم جدید مدتی است که در ایران هم پررونق شده است. این امر بهانه‌ای شد که پژوهشگر ایرنا پای صحبت‌های «جواد ذاکری» رییس هیات مدیره دیجی ساین، «حسین کاشانی» بنیانگذار و مدیرعامل دیجی ساین و «محمد زرین» هم بنیانگذار و مدیر برند و توسعه کسب و کار بنشیند. مزایای کیوسک‌های تعاملی «جواد ذاکری» رییس هیات مدیره «دیجی ساین» به اهمیت سرمایه‌گذاری و تمرکز بر روی استارتاپ‌های مبتنی بر تکنولوژی‌های دیجیتال اشاره کرد و گفت: در خارج از کشور در یک سری از رستوران‌های زنجیره‌ای می‌توانید حجم زیادی از متقاضی برای خرید را مشاهده کنید که از طریق کیوسک‌های تعاملی خیلی سریع می‌توانند پرداخت را انجام دهند. از دیگر مزایای کیوسک‌های تعاملی این است که شما می‌توانید حریم خصوصی را در نظر بگیرید، بحث بالا بردن بهره‌وری و کارایی از دیگر مزایای آن است برای نمونه با استفاده از این فناوری‌ها صف انتظار برای ویزیت و داروخانه‌ها از میان می‌رود. فروش بیشتر و شناسایی اینکه یک دارویی در یک داروخانه است یا خیر از دیگر مزایای آن است. ساخت «کیوسک‌های تعاملی» بستری نوین برای توسعه فضای کسب و کار وی در ادامه افزود: دیجی‌ساین یک شبکه یکپارچه خدمت‌رسانی و تبلیغاتی است که مبتنی بر «کیوسک‌های لمسی دیجیتال» در مراکزی مانند داروخانه‌ها خدمات پرداخت الکترونیکی را به صورت اتوماتیک ارائه می‌دهد و همچنین با بهره‌گیری از تکنولوژی اطلاع‌رسانی یکپارچه (دیجیتال ساینیج) زیرساخت ارائه انواع محتواهای ارتباطی، تبلیغاتی و آموزشی را برای مخاطبانش فراهم ساخته است. دیجی‌ساین یک شبکه یکپارچه خدمت‌رسانی و تبلیغاتی است که مبتنی بر کیوسک‌های لمسی دیجیتال در مراکزی مانند داروخانه‌ها خدمات پرداخت الکترونیکی را به صورت اتوماتیک ارائه می‌دهد. به گفته «زرین» مدیر برند و توسعه کسب و کار دیجی ساین، در اکوسیستم دیجی ساین، علاوه بر عموم مردم که از خدمات دستگاه‌ها مانند پرداخت الکترونیکی اتوماتیک استفاده می‌کنند، داروخانه‌ها، شرکت‌های دارویی و آرایشی و بهداشتی به عنوان تبلیغ دهنده، شرکت‌های پرداخت الکترونیکی و نرم افزاری به عنوان شرکای تجاری و همچنین آژانس‌های تبلیغاتی به عنوان همکار در این اکوسیستم نقش آفرین هستند. مزایای این پلتفرم برای داروخانه‌ها عبارت است از سرعت و سهولت خدمت‌رسانی، کم شدن هزینه‌ها، حذف فرایند تکراری، تجربه نوین و به روز. از مزایای دیجی ساین برای شرکت‌های نرم افزای می‌توان به امکان توسعه راهکارهای جدید و یکپارچه، خلق ارزش‌های مشترک در شبکه و خروج از رقابت‌های مرسوم اشاره کرد. همچنین مزایای آن برای عموم مردم می‌توان سرعت و راحتی بیشتر، تجربه همسان با تحولا دیجیتال و اتصال به شبکه‌های جدید و منصر به فرد ذکر کرد. دکتر زرین در ادامه به تشریح رسانه جدید تبلیغاتی در نقطه فروش پرداخت و مزایای تبلیغات دیجیتال نسبت به تبلیغات فیزیکی و چاپی در مراکز ارائه خدمات و محصولات را برشمرد. برای پشتیبانی فنی از کیوسک‌های تعاملی و لمسی دیجی ساین، نیاز به حضور فیزیکی کارشناسان پشتیبانی نیست و بسیاری از خدمات فنی از راه دور و با استفاده از یک سخت افزار پیشرفته با تکنولوژی اینترنت اشیاء قابل انجام است. ساخت «کیوسک‌های تعاملی» بستری نوین برای توسعه فضای کسب و کار داستان شکل‌گیری دیجی‌ساین «حسین کاشانی» بنیانگذار و مدیرعامل دیجی ساین به داستان شکل‌گیری این مرکز دانش‌بنیان اشاره کرد و بیان داشت: ما با توجه به نیازهای متنوع و متفاوتی که در بازار ایران شناختیم، به سمت یک ایده و رویکرد جامع‌تر بودیم و نهایتاً به ایده راه اندازی دیجی ساین رسیدیم. در سال ۱۴۰۰ زیرساخت‌های اصلی نرم افزاری و سخت افزاری را آماده کردیم و در سال ۱۴۰۱ ورود اولیه به بازار، با تمرکز بر روی داروخانه‌های شهر تهران انجام شد. تغییر مدل کسب و کارها در سه دهه اخیر محمد زرین در خصوص تغییر پارادایم‌های سنتی توسعه کسب و کارها در دنیا به سمت خلق اکوسیستم‌های کسب و کار سخنانی مطرح کرد و به اهمیت ارتباط مفاهیم جدید اکوسیستم و انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتال اشاره نمود و گفت: بیزینس مدل‌ها در دنیا در حال تغییر اساسی هستند. از جمله این تغییرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱- بیزینس‌های مرسومی که در قدیم وجود داشت به سمت سیستم‌های فروش آنلاین رفتند، مهم‌ترین اتفاقی که در آن رخ داد حذف محدودیت‌ها و موانع فیزیکی در توسعه است مانند دیجی کالا و آمازون. ۲- اطلاعات و خدمات رایگان و افزایش تعداد کاربران از دیگر تغییرات بود که توسط گوگل انجام شد. ۳- شبکه‌های اجتماعی؛ در این روش با افزایش تعداد کاربران و مشارکت آنها در واقع یک شهر پرجمعیت می‌سازند که افراد می‌توانند به آنجا بروند و از کسب و کارها آنجا زیست کنند. ۴- مدل‌های واسطه‌گر که اتصال خدمت‌دهنده و خدمت گیرنده هستند مانند اسنپ و بسیاری از کسب و کارهایی که امروزه در ایران وجود دارد. مزایای پلتفرم دیجی ساین برای داروخانه‌ها عبارت است از سرعت و سهولت خدمت‌رسانی، کم شدن هزینه‌ها، حذف فرایند تکراری، تجربه نوین و به روز. ۵- اکوسیستم درونی (توسعه هسته مرکزی صنعت به صنایع مشابه) مانند اپل و اکوسیستم‌های بیرونی مانند ویندوز که در واقع یک بستری می‌شوند که انواع اقسام نرم افزارها و سخت افزارها در آن است. سه شاخصه اصلی در اکوسیستم کسب و کار تغییر مفهوم «مصرف کننده» به «هم آفرین ارزش» تغییر مفهوم «ارزش محصول» به» ارزش شبکه» تغییر مفهوم ساده «همکاری یا رقابت» به مفهوم «همکاری در عین رقابت» توامان است. به این معنا که اغلب کسب و کارهای پیشرو در دنیا دیگر تنها تولید کننده و فروشنده خدمت یا کالا به تنهایی نیستند و در جریان خلق ارزش برای مخاطبان، تمامی ذینفعان و بازیگران یک اکوسیستم نقش موثر و مستقیم دارند. ساخت «کیوسک‌های تعاملی» بستری نوین برای توسعه فضای کسب و کار نگاهی بر تحولات انقلاب صنعتی مدیر برند و توسعه کسب و کار دیجی ساین در ادامه دوره‌های انقلاب صنعتی را تشریح کرد و گفت: در انقلاب صنعتی اول (۱۸۴۰-۱۷۶۰) : تغییرات تولیدات دستی به ماشینی با بهره‌گیری از ماشین بخار و آب صورت گرفت. انقلاب صنعتی دوم: اختراع الکتریسیته در این بازه زمانی به کارخانه‌ها امکان گسترش خطوط تولید مدرن داده شد. از مهم ترین مفاهیم و مصادیق انقلاب صنعتی چهارم می‌توان به هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، اینترنت اشیاء، رایانش ابری، رباتیک، ماشین‌های خودران، ویرایش ژنتیکی، اپلیکیشن‌های موبایل، شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی و تکنولوژی بلاک‌چین و تحول دیجیتال اشاره کرد. انقلاب صنعتی سوم (اواخرسده بیستم) : انقلاب دیجیتال و گسترش کامپیوتر و ورود به اینترنت.انقلاب صنعتی چهارم: از بین رفتن دنیای فیزیکی و ورود فضای دیجیتال و بیولوژیکی... از مهم ترین مفاهیم و مصادیق انقلاب صنعتی چهارم می‌توان به هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، اینترنت اشیاء، رایانش ابری، رباتیک، ماشین‌های خودران، ویرایش ژنتیکی، اپلیکیشن‌های موبایل، شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی و تکنولوژی بلاک‌چین و تحول دیجیتال اشاره کرد.

ارسال نظرات