بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۹۱۳۸۹
مدیرکل آموزش فنی‌ و حرفه‌ای خوزستان با بیان اینکه اگر به دنبال اشتغال پایدار هستیم، باید پیش از آن برنامه آموزشی و مهارتی خوبی داشته باشیم، گفت: ظرفیت بی‌شماری در استان خوزستان وجود دارد که باید بر اساس آن، نیازها احصا شود و دوره‌های مهارتی را متناسب با نیازهای آموزشی برگزار کنیم.
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵

شهرام ملایی‌هزاروندی در اولین سیمنار آموزشی نقش استانداردها در آموزش مهارت که به مناسبت روز جهانی استاندارد امروز (۲۲ مهرماه) در مرکز فنی و حرفه‌ای امام علی(ع) اهواز برگزار شد، با تبریک روز جهانی استاندارد، اظهار کرد: استاندارد به معنی استانداردسازی تمامی امور جاری و معیار و ملاکی است که باید بر اساس آن کار و سنجش انجام شود. بنابراین نیاز است که تمام بخش‌ها بر اساس نظام جهانی استاندارد عمل کنند. به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اقدامات فنی و حرفه‌ای، افزود: سازمان فنی و حرفه‌ای متولی آموزش مهارت در کشور است و می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین سازمان‌های توسعه‌ای کشور به حساب می‌آید. بر این اساس، ماموریت ما آموزش جوانان جویای کار فاقد مهارت و توانمندسازی نیروی کار در صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر است. مدیرکل آموزش فنی‌ و حرفه‌ای خوزستان بیان کرد: با توجه به اینکه استانداردهای آموزشی متناسب با مشاغل است بر این اساس، تنوع حرفه‌هایی که در اداره‌کل آموزش فنی ‌و حرفه‌ای استان خوزستان آموزش داده می‌شود، زیاد است. ارائه آموزش توسط سازمان فنی و حرفه‌ای از رشته‌های خدماتی مانند خیاطی، گل‌دوزی، رایانه، سفال‌گری تا رشته‌های فنی مانند تراشکاری، جوشکاری، کشاورزی و هنر و صنعت انجام می‌شود. در مجموع بیش از ۱۲ هزار استاندارد آموزشی شغلی توسط سازمان فنی و حرفه‌ای تدوین شده است. وی افزود: با توجه به تنوع مشاغل، مخاطبان نیز متنوع و متفاوت هستند و بدین ترتیب ۱۹ گروه هدف شامل دانشجویان، فارغ التحصیلان، دانش‌آموزان، شاغلان و در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی کودکان کار و معتادان بهبودیافته و همچنین زنان سرپرست خانوار و عشایر را در برنامه آموزشی خود قرار داده‌ایم. ملایی‌هزاروندی ادامه داد: با توجه به اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بر اساس نیاز مشاغل ارائه می‌شوند، کوتاه‌ترین مسیر کسب اشتغال، آموزش‌های مهارتی است. کسانی که این آموزش‌ها را می‌بینند، در بازار کار درصد جذب بسیار بالاتری نسبت به آموزش‌دیدگان در سایر دستگاه‌های آموزشی دارند زیرا آموزش فنی و حرفه‌ای دقیقا بر اساس اشتغال است. تفاوت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با آموزش رسمی وی گفت: آموزش‌ها به دو دسته رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند؛ آموزش‌های رسمی توسط دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش و آموزش‌های غیررسمی توسط فنی و حرفه‌ای ارائه می‌شوند. تفاوت اصلی آموزش‌های فنی و مهارتی با بقیه، در این است که آموزش ما طبق مشاغل است و دقیقا شرایط کارگاهی دارد. در یک مقایسه می‌توان گفت آموزش‌دهندگان رسمی، قلم به دست و آموزش‌دهندگان فنی و حرفه‌ای، آچار به دست هستند. البته هزینه تمام‌شده آموزش برای نظام آموزشی فنی بسیار بیشتر از نظام آموزش سایر دستگاه‌ها است. مدیرکل آموزش فنی‌ و حرفه‌ای خوزستان گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برنامه‌های متعددی برگزار می‌کند که یکی از آن‌ها تایید صلاحیت حرفه‌ای است و تمام کسانی که می‌خواهند مشغول به کار شوند باید گواهینامه تایید شده این سازمان را کسب کنند. با توجه به اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای عضو سازمان جهانی کار است، گواهینامه‌های فنی ما ارزش بین‌المللی دارند و می‌توان گفت وقتی کسی بخواهد برای کار به کشوری برود، اگر مدارک دانشگاهی را نپذیرند اما مدارک مهارتی را می‌پذیرند و این نشان‌دهنده جایگاه آموزش فنی و حرفه‌ای است. وی با بیان اینکه نقش آموزش‌های فنی در اشتغال بسیار پررنگ است، عنوان کرد: کسانی که دوره‌های فنی و حرفه‌ای را می‌بینند اگر واقعا دنبال کار باشند، شاغل می‌شوند. مشاغل کم‌سرمایه و دارای درآمد بالا مانند تعمیر کولرها با توجه به گرمای استان خوزستان، جزو حرفه‌هایی است که سرمایه زیاد نمی‌خواهد اما درآمد بالایی دارد. مدت دوره آموزشی این رشته دو تا چهار ماهه است و اگر کسی واقعا دنبال کار باشد با فراگیری این مهارت، درآمد بین ۳۰ تا حتی ۱۰۰ میلیون تومان خواهد داشت. دوره دوربین‌های مداربسته، مکانیک و جوشکاری و تراشکاری و بسیاری از دوره‌های دیگر نیز شغل خوبی ایجاد می‌کنند. اجرای ۱۷ میلیون نفر ساعت برنامه آموزشی در خوزستان در سال جاری ملایی‌هزاروندی گفت: بر اساس تعهد سازمان فنی و حرفه‌ای، امسال در استان خوزستان حدود ۱۷ میلیون نفر ساعت برنامه آموزشی با رویکرد آموزش غیردولتی داریم که حدود ۱۱ میلیون از این میزان توسط بخش غیردولتی و حدود ۶ میلیون توسط بخش دولتی در حال انجام است. وی افزود: اعتقاد ما این است که پیوست سند اشتغال، باید سند مهارتی باشد. اگر به دنبال اشتغال پایدار هستیم، باید پیش از آن برنامه آموزشی و مهارتی خوبی داشته باشیم و در این خصوص ظرفیت بی‌شماری در استان خوزستان وجود دارد که باید بر اساس آن، نیازها احصا شود و دوره‌های مهارتی را متناسب با نیازهای آموزشی برگزار کنیم. البته سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد و روش‌های متعددی برای تربیت نیروی کار در نظر گرفته شده است. مدیرکل آموزش فنی‌ و حرفه‌ای خوزستان عنوان کرد: باید از ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی استفاده شود. اگر بخواهیم نیروی مورد نیاز پتروشیمی، نفت و دیگر بنگاه‌های اقتصادی را تامین کنیم حتما باید از ظرفیت این بنگاه‌ها استفاده شود. ایجاد مراکز جوار صنعت و کارآموزی در محیط واقعی کار، یکی از برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد. سهم یک درصدی فنی و حرفه‌ای از اعتبارات فصل آموزش و پژوهش وی ادامه داد: نداشتن مهارت یکی از معضلات آموزش نظام رسمی است و کاری که در دانشگاه‌ها انجام می‌شود بیشتر تئوری است. ۹۲ درصد اعتبارات فصل آموزش و پژوهش کشور در نظام نظری و ۸ درصد در نظام آموزش مهارتی است و کمتر از یک درصد سهم نظام مهارتی است اما در بازار کار و برنامه‌ها و سیاست‌ها ۹۹ درصد کار توسط فنی و حرفه‌ای انجام می‌شود و بقیه دستگاه‌ها به نسبت اعتباراتی که دریافت می‌کنند، پای کار نیستند. ملایی‌هزاروندی افزود: بسیاری از مشاغل در چند سال آینده از بین می‌روند و مشاغل جدید جایگزین می‌شوند و این مساله یکی از معضلاتی است که وجود دارد. وی در پایان عنوان کرد: فنی و حرفه‌ای باید با سایر دستگاه‌ها تعامل داشته باشد. اگر بخواهیم آموزش مطابق با استاندارد داشته باشیم باید هم‌افزایی داشته باشیم و در این هم‌افزایی باید صنایع استان خوزستان و اداره‌کل استاندارد در کنار فنی و حرفه‌ای باشند تا استاندارد آموزشی بر اساس مشاغل ایجاد و ساختار استاندارد کشور رعایت شود.

ارسال نظرات