ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۲۱۵۰
 کارشناس حوزه آموزش و پرورش تاکید کرد باید معلمانی آموزش‌دیده در حوزه کسب‌وکار‌های جدید و کارآفرینی برای تدریس این درس به دانش‌آموزان به کار گرفته شوند. نباید هر معلمی که زمان اضافه‌تر داشت مسئولیت تدریس این درس را در مدارس به عهده گیرد که در این صورت خروجی حاصل شده مطلوب نیست. زیرا خروجی هنرستان‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که دانش‌آموز پس از فارغ‌التحصیلی توان راه‌اندازی کسب‌وکار خود را داشته باشد.
سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱

 کارشناس حوزه آموزش و پرورش تاکید کرد باید معلمانی آموزش‌دیده در حوزه کسب‌وکار‌های جدید و کارآفرینی برای تدریس این درس به دانش‌آموزان به کار گرفته شوند. نباید هر معلمی که زمان اضافه‌تر داشت مسئولیت تدریس این درس را در مدارس به عهده گیرد که در این صورت خروجی حاصل شده مطلوب نیست. زیرا خروجی هنرستان‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که دانش‌آموز پس از فارغ‌التحصیلی توان راه‌اندازی کسب‌وکار خود را داشته باشد.

سحر بیات، کارشناس حوزه آموزش و پرورش در گفتگو با پانا درباره ورود مطالب مرتبط با سواد اقتصادی در مدارس، اظهار کرد: «در کشور‌های پیشرفته و توسعه‌یافته در حوزه‌های بیزینس و اقتصاد بر روی دانش‌آموزان کار می‌شود. به این صورت که دانش‌آموزان یک روز در ماه به فعالیت‌های اقتصادی پرداخته و دست‌ساز‌های خود را به فروش می‌رسانند. به این صورت دانش‌آموزان در همان دوره‌های اولیه زندگی کم‌کم می‌آموزند که باید در حوزه تجارت، اقتصاد و بیزینس فعال شده و تفکر اقتصادی داشته باشند.»

بیات درباره نحوه ارائه مسائل مالی در مدارس، بیان کرد: «این درس می‌تواند به صورت مهارت بوده و در مدارس ارائه شود. مهارتی که در زندگی لازم بوده و باید از آن استفاده کنند. لازم نیست به صورت تخصصی و در قالب یک کتاب درسی به دانش‌آموزان ارائه شود بلکه به صورت دوره‌ای و عملی به آن‌ها آموزش داده شود.»

فعالیت‌های روزمره نیاز به آموختن در مدارس دارد

وی ادامه داد: «هر آن چیزی که در زندگی روزمره انسان‌ها وجود دارد و نیاز به آموختن داشته باشد باید در مدارس تدریس شود. اکنون سواد اقتصادی و مفاهیم مالی از جمله مسائلی است که انسان‌ها در زندگی روزمره خود به کرات با آن برخورد کرده و جای آن در مدرسه خالی است.»

این کارشناس افزود: «مثلا در کشور فنلاند بچه‌ها از زمان کودکی و در دوران مهدکودک با مهارت آشپزی که لازمه زندگی است، آشنا می‌شوند. هر آن چیزی که در زندگی برای شخص لازم است باید به صورت عملی و مهارتی به مدارس ورود کند.»

بیات بیان کرد: «اکنون در مدارس، درسی به عنوان کارآفرینی وجود دارد. هدف از طراحی این درس این بود که دانش‌آموزان بعد از دوران تحصیل بتوانند با کسب مهارت و علم لازم، کسب‌وکاری را برای خود راه‌اندازی کنند. باید به این درس در مدارس بیشتر توجه شود تا نتایج از طراحی این درس حاصل شود.»

وی تاکید کرد: «باید معلمانی آموزش‌دیده در حوزه کسب‌وکار‌های جدید و کارآفرینی برای تدریس این درس به بچه‌ها قرار داده شود. نباید هر معلمی که زمان اضافه‌تر داشت مسئولیت تدریس این درس را در مدارس به عهده گیرد که در این صورت خروجی حاصل شده مطلوب نیست. زیرا خروجی هنرستان‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که دانش‌آموز پس از فارغ‌التحصیلی توان راه‌اندازی کسب‌وکار خود را داشته باشد.»

قرار دادن دوره‌های عملی در مدارس برای آموزش سواد اقتصادی

این کارشناس گفت: «حال اگر درسی را تحت عنوان سواد اقتصادی در مدارس طراحی کرده و به نحوه ارائه آن توجه لازم را نکنیم، عملا سودی ندارد. بهتر است دوره‌ای را در مدارس به صورت عملی قرار داده و بچه‌ها را با مسائل اقتصادی که نیاز فرد در زندگی روزمره است، آشنا کنیم.»

بیات خاطرنشان کرد: «دوره ابتدایی دوره‌ای مناسب برای ارئه این مطالب به شکل مهارتی است. با ارائه این مطالب به دانش‌آموزان به شکل دوره‌ای در دوران دبستان، دانش‌آموزان به اقتصاد خانه کمک کرده و در آینده و زندگی اقتصادی خود، موفق‌تر عمل خواهند کرد.»

ارسال نظرات