بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۳۵۴۱
روایتی از خودکفایی مددجویان کمیته امداد.
کارش را با یک «یا علی» و پشتکاری قوی و با اندک تسهیلاتی دریافتی از کمیته امداد آغاز کرد و حالا بعد از چند سال کارگاه خیاطی دارد که ۳۰ نفر مددجو در آن مشغولند و نان شب خانه را تامین می‌کنند و همه این‌ها نشان از همت بالا و عزم راسخ دارد که از آن‌ها انسان‌هایی قوی و توانمند می‌سازد.
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵

به گزارش بازارکار به نقل از ایرنا، بلندای همتشان به بلندای کوه دماوند است و سختی و مشکلات از آن‌ها انسانی‌هایی با اراده ساخته است که دست را بر زانود خود گذاشته و به توانمندی خود تکیه کرده و با پشتکاری زیاد و اندک سرمایه‌ای که آن را مدیریت کرده اند و همچنین صرفه جویی در زندگی حالا خودکفا شده اند و نه تنها خودشان بلکه دیگران را هم زیر چتر خود گرفته اند و چرخ سنگین زندگی را به امید خدا و همت والای خود می‌چرخانند و راضی هستند.

در جشن خودکفایی ۳۰۹۴ خانواده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی استان تهران که حضور داشتم زنان مردان با اراده‌ای را دیدم که با ظاهری مرتب که نشان از استقلال مالی و امنیت خاطرشان داشت روی پای خود ایستاده اند و اگرچه بار‌ها از جفای روزگار دلهایشان لرزیده و به خدا پناه بردند، اما ایمان و امیدشان را از دست ندادند و با تکیه بر نهاد حمایتی کمیته امداد خود را یافتند و با یک اراده قوی ایستادند و ماندند و زندگی کردند و در یک جنگ نابرابر در مقابل فقر و نیازمندی سرانجام پیروز شدند و حالا جشن خودکفایی و استقلال خود را بر پا کرده اند.

خداوند وعده داده است که نتیجه کار و تلاش پیروزی است و با تغییری که ایجاد می‌کند اراده را می‌سازد و تو را به جنگ مشکلات می‌برد و، اما بدان خدا همین نزدیکی هاست صدایت را می‌شنود وخودش می‌شود پشت وپناهت می‌توانی کار‌های بزرگ را رقم بزنی و روی پای خودت باشی و شیرینی لذت بخش خودکفایی را بچشی و می‌شود آنچه که مددجویان کمیته امداد تجربه کردند و الفبای استقلال را در عمل معنا کردند و خودکفایی خود جشن گرفتند.

بانوان خودشان را باور کنند

معصومه فقیهی یکی از این انسان‌های با اراده است که امروز روی پای خودش ایستاده است و می‌گوید مدتی در خانه کار‌های سخت انجام می‌داد و سختی زیادی هم کشیده و بچه هایش کوچک بودند، اما به فرش بافی ادامه داد.

وی تاکید دارد که مهم این است که نا امید نشده است و به کارش ادامه داد و حالا کارگاه بزرگ فرش بافی دارد وبا اندک سرمایه ابتدایی کمیته امداد به اینجا رسیده است و با وام‌هایی که گرفت کارش را توسعه داده است و حالا آرزوی او این است که کارش را توسعه دهد و چشم امید به حمایت‌های بیشتر دارد و از اینکه مستقل است راضی است و در عین حال به بانوان توصیه می‌کند که خودشان را باور کنند و تلاش کنند تا موفق شوند.

بگو «یا علی» و چرخ زندگی را بچرخان

عزم خود را راسخ کنید، بدانید که حتما موفق می‌شوید

محمد نادرپور یکی دیگر از کسانی است که حالا به خودکفایی رسیده است و در تعریف داستان زندگی اش می‌گوید ۱۲ سال است که کار خیاطی را به صورت حرفه‌ای آغاز کرده است و کارگاه خیاطی دارد و سال‌های ابتدایی ۱۵ نفر در کارگاه او مشغول بودند و، اما حالا حدود ۶۰ نفر با او همکاری دارند و بیشتر نیروهایش هم از مددجویان کمیته امداد هستند.

او می‌گوید عزم خود را راسخ کنید و بدانید که حتما موفق می‌شوید و می‌توانید بعد دست دیگران را هم بگیرید، رنج و سختی انسان‌ها را تغییر می‌دهد و مشکلات با همت بالا حل می‌شود، اما لازمه آن این است که دست را بر زانو خود بگیری یا علی بگویی و بلند شوی و ادامه دهی.

بانوی توانمندی که زمینه اشتغال ۳۰ نفر را فراهم کرد

بانوی سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد توانسته با تلاش فراوان زمینه اشتغال۳۰ نفر از اقشار نیازمند را فراهم و سفره با برکتی برای این خانواده‌ها پهن کند.

خانم شیخ‌زاده از بانوان فعال و توانمند است که توانسته با تلاش و پشتکاری که دارد زمینه آموزش و اشتغال ۳۰ نفر از مددجویان و اقشار آسیب‌پذیر را فراهم کند و سفره با برکتی را برای این افراد در استان کرمان پهن کند.

این بانوی موفق ۴۰ سال سن دارد و مادر سه فرزند است و می‌گوید: با توجه به مشکلات مالی که داشتم و سرپرست خانواده بودم به همراه سه فرزندم تحت حمایت کمیته امداد قرار گرفتیم، اما با توجه به اینکه مستمری کمیته امداد جوابگوی مخارج زندگی خود و فرزندانم نبود با مشاوره و همفکری کارشناسان کمیته امداد پس از کسب آموزش‌های لازم در زمینه خیاطی با دریافت تسهیلات اشتغال از این نهاد اقدام به راه‌اندازی کارگاه کوچک خیاطی کردم.

وی می‌گوید: با راه‌اندازی این کارگاه خیاطی و دوخت و تولید انواع لباس توانستم زمینه اشتغال ۳۰ نفر از افراد نیازمند و جویای کار را به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم کنم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون سرمایه زیادی را برای راه‌اندازی این کارگاه خیاطی هزینه کرده‌ام می‌گوید: برای توسعه طرح خود و فراهم کردن زمینه اشتغال افراد نیازمند بیشتری، به حمایت مسوولان دستگاه‌های اجرایی استان و شرکت‌های مختلف نیاز داریم تا لباس فرم مورد نیاز نیرو‌های خود را به ما بسپارند و ما با وجود ۱۰ چرخ خیاطی صنعتی توانایی تولید روزانه هزار دست تیشرت و انواع لباس را داریم.

این زن سرپرست خانوار که در کنار دوخت و تولید انواع لباس به انجام امور تزئینات داخلی ماشین، دکوراسیون داخلی منزل و آبکاری ماشین نیز مشغول هستند، می‌افزاید: در صورت سفارشات از سوی شهروندان و شرکت‌های خودروسازی می‌توانم زمینه اشتغال افراد زیادی را نیز فراهم کنم.

بگو «یا علی» و چرخ زندگی را بچرخان


چهار میلیون و ۹۷۰ هزار نفر تحت پوشش خدمات حمایتی کمیته امداد قرار دارند

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: چهار میلیون و ۹۷۰ هزار نفر تحت پوشش خدمات حمایتی کمیته امداد قرار دارند و قرار است تا نسخه نهضت مسکن ملی به گونه‌ای برای محرومان تدوین شود که بتوانند از این خدمت استفاده کنند.

حسین خدرویسی با بیان اینکه بر حسب نیاز و مشکلات نیازمندان، در حال حاضر ۲ میلیون و ۳۴۹ هزار خانوار با جمعیت چهار میلیون و ۹۷۰ هزار نفر تحت پوشش خدمات حمایتی کمیته امداد قرار دارند، افزود: راهبرد اصلی امداد در شرایط فعلی، از ارائه خدمات صرفا حمایتی به توانمندسازی و خروج پایدار از چرخه فقر تغییر پیدا کرده است.

وی ادامه داد: تلاش شده علاوه بر خدمات اورژانسی و اجتماعی و رفع نیازها، به سمت خدمت برای خروج از چرخه فقر و توانمندسازی حرکت کنیم. در این راستا کمیته امداد در حوزه‌ها و معاونت‌های مختلف برنامه جامعی برای توانمندسازی مددجویان طراحی کرده است و تلاش شده متناسب با شرایط خانواده‌ها و در نظر گرفتن نیازها، توانمندی و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل هر خانواده برنامه توانمندسازی خاص خانواده تامین شود.

در حال حاضر ۲ میلیون و ۳۴۹ هزار خانوار با جمعیت چهار میلیون و ۹۷۰ هزار نفر تحت پوشش خدمات حمایتی کمیته امداد قرار دارندمعاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با بیان اینکه مددجویان ما شامل دو دسته هستند، تاکید کرد: افرادی هستند که صرفا نیازمند خدمات حمایتی هستند که شامل بیماران صعب‌العلاج و زمین‌گیر و سالمندان با جمعیتی بیش از یک میلیون و ۷۰۰ نفر، است.

وی ادامه داد: این دسته از مددجویان مستعد شغل نیستند و صرفا حمایتی هستند و دسته دیگر مددجویان افرادی هستند که مستعد شغل‌اند که متناسب با ظرفیت و استعدادهایشان برای این دسته از مددجویان برنامه توانمندسازی، اشتغال و سایر مهارت‌ها و مشاوره شغلی، فرهنگی، آموزشی و حقوقی و... اجرا می‌شود.

کمیته امداد امسال ۲۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال جذب کرد

قائم مقام کمیته امدادامام خمینی (ره) گفت: در بودجه امسال ۳۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال دیده شده بود که ۲۳ هزار میلیارد تومان آن توسط کمیته امداد جذب شد.

جعفر صباغیان از همه یاوران کمیته امداد در زمینه اشتغال بخصوص مسوولان استانی و بانک‌ها که تسهیلات کمیته امداد را در اولویت قرار می‌دهند، قدردانی کرد.

وی ادامه داد: توانمندسازی مددجویان و ایجاداشتغال پایدار با حفظ کرامت انسانی از اهداف اصلی کمیته امداد است.

در بودجه امسال ۳۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال دیده شده بود که ۲۳ هزار میلیارد تومان آن توسط کمیته امداد جذب شدصباغیان از ۱۷ برنامه کمیته امداد و ارایه ۱۲۰ خدمت به مددجویان و خانواده‌های تحت پوشش خبر داد و گفت: در کمیته امداد ۱۷ برنامه داریم که ۱۲۰ خدمت ارایه می‌شود که باید اثر بخشی داشته باشد و منجر به خودکفایی شود.

وی افزود: خدمات دیگری که در کمیته امداد مانند آموزش، دانشگاه، حوزه‌های حمایتی مانند تامین جهیزیه ارایه می‌شود، دارای پیوست توانمندسازی است.

قائم مقام کمیته امداد گفت: کمیته امداد در زمینه توانمندسازی فعالیت زیادی دارد که مهمترین آن اشتغال است؛ افرادی که در کمیته خودکفا می‌شوند با دست خالی و تسهیلات اندک اشتغال ایجاد کرده اند و خودشان دست ۱۰ تا ۱۲ نفر دیگر را گرفته اند.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر