به گزارش بازارکاربه نقل از پایگاه خبری افق بافق؛ قدمت و جایگاه ایران در حوزه تولید صنایع‌دستی در جهان بر همگان واضح و مبرهن است و قطعاً این حوزه می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه، تقویت وضعیت اشتغال و ایجاد درآمد، به‌ویژه در کسب‌وکارهای خانگی داشته باشد.
در طول سال‌های اخیر باور اینکه صنایع‌دستی نیز می‌تواند سبب رونق بخشیدن به چرخه اقتصادی کشور شود در بین مردم دوچندان شده، بنابراین راه‌اندازی و توسعه کسب ‌وکارهای خانگی راهی برای ایجاد رونق اقتصادی و کسب درآمدهای جانبی است.
شهرستان بافق یکی از شهرهای کشور است که جذابیت‌های فراوانی در حوزه صنایع‌دستی دارد، فعالان این حوزه در بافق در تلاش برای ایجاد ایده‌های نو برای تولید صنایع‌دستی مخاطب پسند و مطابق با نیاز جامعه امروز هستند تا بتوانند از این طریق درآمدی کسب کنند.
“الهام السادات حسینی” یکی از بانوان شهرستان بافق است که در هنر صنعتی پرطرفدار “رزین‌کاری” در حال فعالیت است. وی که پیش از این در رشته های هنری گل چینی، گلدوزی و… هنرخود را عرضه کرده، در سال 95 وارد این عرصه شد. در این شماره از هفته نامه افق کویر خبرنگار ما به گفتگو با این بانوی هنرمند و فعال بافقی پرداخته است.

با آزمون و خطا، یادگیری رزین را آغاز نمودم
وی گفت: سال 95 به صورت کاملا اتفاقی و از طریق برنامه تلویزیونی با رشته هنری رزین آشنا شدم، اما هنوز هنر رزین در سطح شهرستان بافق شناخته شده نبود. به منظور شروع کار نیاز به لوازم بود؛ اما در بافق، لوازم مهیا نبود؛ با تلاش فراوان توانستم مواد و لوازم اما با کیفیت پایین را از یزد خریداری کنم و از آنجایی که در بافق استادکار و مربی آموزش کار با رزین وجود نداشت با آزمون و خطا، یادگیری رزین را آغاز نمودم و تاثیر بسیار زیادی در یادگیری بنده داشت. وی ادامه داد: به کسانی که تصمیم دارند این هنر را آغاز کنند توصیه می نمایم؛ با توجه به هزینه بالای آن اول آموزش های لازم را ببینند.

هنر رزین به خلاقیت و داشتن ذهنی خلاق نیاز دارد
وی در ادامه عنوان نمود: هنر رزین بسیار گسترده بوده و به خلاقیت و نوع آوری و داشتن ذهنی خلاق نیاز دارد و فقط مربوط به بدلیجات نیست. وی گفت: فعالیت هنری خود را از زیور آلات آغاز نموده و به ظروف بزرگتر توسعه دادم، همچنین به منظور پیدا کردن بازار هدف، به سمت گروه های تبلیغاتی روی آورده و به تدریج کار خود را گسترش دادم.
حسینی در تعریفی از رزین گفت: رزین در لغت به معنای “صمغ” است؛ در واقع رزین یک ماده چسبناک است که به دو صورت طبیعی و مصنوعی موجود و مواد آن طبق فرمول خاصی با یکدیگر ترکیب شده و بعد از 24 ساعت به یک ماده جدید تبدیل می شود.

رعایت اصول ایمنی از الزامات کار رزین است
وی خاطرنشان کرد: به منظور انجام هنر رزین، اصول و موارد ایمنی وجود دارد که می بایست رعایت شود با ذکر مثال باید حین انجام کار ماسک فیلتر دار زده شود یا اتاق از تهویه مناسب برخوردار باشد. وی ادامه داد: بدلیل حساسیتی که ممکن است نسبت به مواد رزین وجود داشته باشد احتمالا همه افراد نتوانند کار رزین را انجام دهند. توصیه می کنم نونهالان و نوجوانان، کسانی که مشکل ریوی و تنفسی داشته یا باردار هستند و یا به مواد خاصی حساسیت دارند با رزین کار نکنند.

با ترکیب رزین و حصیر توانستم هنر خود را کاربردی تر کنم
وی گفت: بصورت کاملا اتفاقی با دوستان خود که در زمینه های دیگر هنری فعالیت داشتند، به قلعه بوم گردی آریز رفتیم و توصیه ها و راهنمایی های ارزشمند صاحب بومگردی برایم بسیار کاربردی و ارزشمند بود. وی به ما توصیه نمود: هنرهای سنتی شهر خود را بومی سازی کنیم.
در همان زمان فکری در ذهنم تداعی شد که هنر سنتی شهر بافق یعنی حصیر بافی را به شکل کاربردی تر و نو آورانه تر در مدل‌های دیگر ارائه دهم. ما معمولا حصیر را به شکل کلاه یا باد بزن در ذهن ترسیم می کنیم و تلفیقی که من انجام دادم ترکیب رزین با حصیر بود که برای اولین بار در بافق رقم خورد و توانستم حصیر را با هنر خودم کاربردی تر کنم و مورد استقبال طرفداران هنر قرار گرفت .

هنر رزین نیاز دارد بیشتر شناخته شود
وی در پاسخ به این پرسش که آیا می توان از هنر رزین به عنوان منبعی برای کسب درآمد سود جست؟ گفت: هنررزین سبک های زیادی داشته و اگر فردی وارد این عرصه هنری شده و پشتکار و خلاقیت داشته باشد می‌تواند با خلق ظروف، تابلو، ساعت، زیورآلات و.. از لحاظ مالی به درآمد زایی برسد.
این هنرمند در پاسخ به این سوال که استقبال مردم از کارهای هنری چگونه است، پاسخ داد: بیشتر فروش هایم بصورت آنلاین و از طریق فضای مجازی بوده و استقبال مردم بویژه در زمینه حصیر و رزین بسیار زیاد بوده و بیشترین سفارشات در همین زمینه بوده است. وی ادامه داد: در حاشیه برگزاری یکی از نمایشگاه های هنری، آثارم مورد توجه تعدادی از جهانگردان واقع شد و نمونه کارهایم را به امریکا، ترکیه و آلمان هم فرستاده ام. خوشبختانه مردم استقبال خوبی از کارهای هنری دارند؛ اما هنر رزین نیاز دارد بیشتر شناخته شود.
از مسئولین انتظار می رود دیدگاه بهتری نسبت به هنر داشته و حمایت بیشتری از هنر دست بانوان هنرمند داشته باشند و با وجود حمایت، بانوان هنرمند بافقی می توانند بسیار خوش بدرخشند.
و تصمیم دارم در میدان خان بافق که بیشتر سنتی است مغازه ای دایر کنم و محصولاتم را عرضه نمایم

حکیمه السادات میرمحمدی