ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۶۷۹۰
رئیس دانشگاه تهران گفت: آئین افتتاح بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران روز سه‌شنبه هشتم خردادماه ۱۴۰۳ در این دانشگاه و با حضور مسئولان، اساتید ایرانی و خارجی برگزار می‌شود.
سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳

به گزارش خبرنگاربازارکار، سیدمحمد مقیمی امروز (سه‌شنبه) در نشستی با خبرنگاران، برنامه‌های «بزرگداشت سنت ۱۷۵۷ ساله آموزش عالی در ایران» را تشریح کرد.
وی اظهار داشت: پیرو مصوبه مجمع عمومی یونسکو که بر اساس آن ایران به عنوان آغازگر سنت دانشگاهی در دنیا شناخته شده است و همچنین با عنایت به مصوبه جلسه ۸۹۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ به ریاست رئیس‌جمهور مبنی بر «واگذاری مأموریت برگزاری بزرگداشت سنت ۱۷۵۷ ساله آموزش عالی در ایران به دانشگاه تهران» که از تأسیس جندی‌شاپور آغاز و به این دانشگاه منتهی می‌شود، آئین افتتاحیه این بزرگداشت هشتم خرداد ماه در محل مصلی دانشگاه و با حضور پنج هزار نفر از ذی‌نفعان و مهمانان داخلی و خارجی برگزار می‌شود،  سلسله رویدادهای این آئین تا پایان سال ۱۴۰۳ ادامه دارد.
رئیس دانشگاه تهران  تصریح کرد: پیشنهاد منضم کردن سابقه ۹۰ ساله دانشگاه تهران با قدمت بیش از ۱۷ قرن آموزش عالی در ایران و برگزاری بزرگداشت ۱۷۵۷ سال قدمت آموزش عالی در ایران به عنوان یک فخر ملی در سال ۱۴۰۲ از سوی رئیس دانشگاه تهران به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد و این پیشنهاد در اسفند ماه ۱۴۰۲ در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. در نهایت، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۸۹۸ این شورا که ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی برگزار شد، واگذاری مأموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی به دانشگاه تهران را تصویب کردند.

دانشگاه جندی شاپور به عنوان افتخار بزرگ بین‌المللی متعلق به ایرانیان است

وی افزود: دانشگاه جندی شاپور به عنوان افتخار بزرگ بین‌المللی متعلق به ایرانیان است، اما هنوز نتوانسته‌ایم از این افتخار جهانی بهره ببریم، همچنین در زمینه‌های دیگر هم کم و کاستی‌هایی داریم. برخی از کشور‌ها مولفه‌های فرهنگی را به نام خود ثبت می‌کنند؛ دانشگاه تهران در این زمینه ماموریت ویژه‌ای دارد اما با نگاه سازمانی جلو نخواهد رفت، وزیر علوم بر پیشگامی دانشگاه تهران تاکید دارد که اگر به خوبی پیش رود نتایج فوق العاده‌ای را برای آینده ایران رقم می‌زند، در غیر اینصورت با مشکلاتی مواجهه می‌شویم.

رئیس دانشگاه تهران گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر تجارب گذشته جهت درخشش در آینده علمی ایران تاکید دارند، دانشگاه تهران هم وظایف خود را در این راستا انجام خواهد داد. سیمرغ تمدن ایرانی اسلامی با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از خواب بیدار شده و در حال پرواز است و به زودی اوج می‌گیرد و دانشگاه تهران هم باید نقش محوری و اصلی را ایفا کند؛ بنابراین نوع نگاه ما در این نکوداشت این است که بتوانیم راهکار‌ها را بر اساس شاخص‌های جایگاه تبیین شده ارائه دهیم.

رئیس دانشگاه تهران گفت: معتقد هستیم برای نکوداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی حتما مشارکت فعالانه‌ای را پیش بگیریم، ۱۳۹۸ پیشنهاد به دبیرخانه برای پیشبرد بهتر ماموریت‌های دانشگاه تهران جهت دانشگاه تمدن ساز ارائه شده و دوستان خوش بین هستند که این پیشنهاد‌ها به 1403 مورد متاناسب با سال جاری نیز برسد.

رئیس دانشگاه تهران با اعلام اینکه سکه نقره ویژه بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت دانشگاهی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران از سوی بانک مرکزی در حال ضرب است، گفت: در برگزاری آیین و ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت سنت دانشگاهی در ایران، فقط نگاه سازمانی نداریم بلکه با نگاهی ملی و در راستای ارتقای جلوه بین‌المللی و جهانی ایران به استقبال برگزاری این بزرگداشت رفته‌ایم.

سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران با اشاره به قرارگیری در آستانه نودمین سالگرد فعالیت دانشگاه تهران، گفت: ما می‌دانیم که واقعیت‌های سنت دانشگاهی در تمدن ایران که دنیا به آن اعتراف دارد، محدود به چند دهه سابقه دانشگاهی نیست بلکه برای شکل‌گیری دانشگاه در قالب مدرن، مجموعه ساختمان‌هایی در ۹۰ سال گذشته برای دانشگاه تهران شکل گرفت و دارالفنون به آن منتقل شد. نهادهای بین‌المللی سابقه بیش از ۱۷ قرن نهاد دانشگاه در ایران را ثبت کرده‌اند و یونسکو در سال ۲۰۱۷ دانشگاه جندی‌شاپور را به عنوان قدیمی‌ترین نهاد علم در دنیا معرفی کرد که اکنون این قدمت به ۱۷۵۷ سال رسیده است.

ایجاد و تاسیس ساختر ها و دانشکده‌ها در راستای نقش تمدنی دانشگاه تهران است

مقیمی در ادامه این نشست مهم به پرسش های  خبرنگاران حوزه آموزش عالی و برخی خبرنگاران خارجی پاسخ داد. وی در پاسخ به پرسشی درباره ضرورت تشکیل و همچنین میزان کارآمدی دانشکده‌های تازه‌تاسیس دانشگاه تهران گفت: اینها دانشکده‌هایی هستند که به عنوان پرورشگاه منابع انسانی برای تمدن نوین اسلامی تلقی می‌شوند مثلا ما به شدت نیازمند هستیم حکمرانان تخصصی مبتنی بر آموزه‌های دینی و الهی و همچنین آخرین نظرایت علمی در دنیا داشته باشیم و افرادی را آماده کنیم در حوزه‌های تخصصی مختلف، مدیریت جامعه را به دست بگیرند و به صورت اثربخش‌تر منابع را در جهت آن هدف مهم به کار بگیرند. به عنوان نمونه دیگر نهاد خانواده عنصر محوری در تمدن است. ما وقتی صحبت از این می‌کنیم که دانشگاه تهران باید نقش پیشران را بر عهده داشته باشد اولین مولفه که به آن نیاز داریم این است افرادی را تربیت کنیم که مولفه‌ها را ارتقا دهند. این دانشکده تلاش می‌کند دانش آموختگانی را متناسب با فرهنگ ایران اسلامی تربیت کند تا در خدمت ارتقای تمدنی باشند. بنابراین ضرورت بر اساس نقشه راهی است که مقام معظم رهبری به عنوان دانشگاه تمدن‌ساز بیان کردند. دانشگاهی تمدن‌ساز است که نیازهای تمدنی را بشناسد و نیروهای کارآمد در این زمینه تربیت کند. درباره کارآمدی هم باید عرض کنم پیشرفت‌هایی که حاصل شده بیش از تصورات ما بوده است.

وی به پرسشی درباره برنامه دانشگاه برای جذب دانشجوی خارجی و جلوگیری از خروج نخبگان چنین پاسخ داد: وقتی ما به وضعیت جاری که در قرون اخیر داشتیم نگاه می‌کنیم متاسفانه جایگاه تمدنی‌مان رو به نزول رفته که علل و عوامل مختلفی دارد. با پیروزی انقلاب اسلامی دوباره امیدها تازه شد و امیدواریم نقطه عطف جدیدی در مراحل تکاملی ایجاد کنیم. انتظار می‌رود همانطور که در جندی شاپور اساتید از ادیان مختلف حضور داشتند و تدریس می‌کردند، ما به زمان اوج خودمان برگردیم. مهاجرت نخبگان از جهتی موجب افتخار است که نشان می‌دهد نهاد علم در ایران افرادی تربیت می‌کند که مورد اقبال جهانیان است ولی از نقطه دیگر باید توانایی داشته باشیم هم این منابع انسانی را توانمند کنیم و هم در خدمت توسعه تمدنی خودمان قرار دهیم. در همین راستا در زمینه تامین معیشت اساتید و دانشگاهیان تلاش‌های خوبی در دولت مردمی صورت گرفته و شاهد جهشی در حقوق اعضای هیئت علمی بودیم و به میزان دوبرابر افزایش حقوق و مزایا را داشتیم. علاوه بر این گرنت‌های تحقیقاتی مختلفی در دانشگاه تهران مدون شده است. در عرصه تکریم اساتید هم ما معتقدیم مدیریت دانشگاه باید مشارکتی باشد و وقتی توده نخبگان را در دانشگاه داریم باید ما جمع‌بندی‌کننده ایده نخبگان در دانشگاه باشیم. 

وی در توضیح حواشی پیرامون دانشکده خانواده توضیح داد: یکی از مجموعه‌هایی که وزیر علوم پیگیری تشکیل آن بود دانشکده خانواده بود. ما برای دانشکده‌های جدید شورای راهبردی تعیین می‌کنیم تا حتما به حل مسائل جامعه مد نظر بپردازد. شورای راهبردی ذی‌نفعان مختلفی دارد مثلا در دانشکده حکمرانی دکتر قالیباف عضو شورای راهبردی است. در دانشکده علوم خانواده هم همین مسئله وجود دارد و ذی‌نفعان آن شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت زنان ریاست جمهوری و ... هستند که در شورای راهبردی حضور دارند. بنابراین شورای راهبردی حکم سازمانی و رسمی نیست و افراد داوطلبانه در آن حضور پیدا می‌کنند تا از فکر آنها استفاده شود.

دانشگاه تهران الگوی توسعه مهارت آموزی در کشور

رئیس دانشگاه تهران در پاسخ به سوال بازارکار درباره مسئولیت اجتماعی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران نخستین دانشگاه کشور است که اداره کل مهارت آموزی و نیز مرکزی را با این نام در ساختار خود ایجاد کرده است و این موضوع در راستای مسئولیت اجتماعی این دانشگاه شکل گرفته است.

وی افزود: دانشگاه تهران به الگوی توسعه مهارت آموزی در کشور تبدیل شده است. معتقدم دانشگاه تهران بیش از کمیت، کیفیت را مورد توجه قرار داده و در حوزه های مختلف به الگوی نظام آموزش عالی بدل شده است.

در ادامه این مراسم از پوستر تونل زمان سنت دانشگاهی توسط هئیت رئیسه دانشگاه رونمایی شد.

ارسال نظرات