ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۷۱۱۸
تعاریف زیادی از واژه کارآفرینی ارائه شده که هر یک ابعادی از ویژگی‌های کارآفرینی را ارائه می‌دهد. واژه کارآفرین بسیار انعطاف پذیر است.
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷

به همین دلیل دیدگاه‌ها وبه گزارش بازارکار به نقل از «صاحب نیوز»؛ کار آفرین را باید ستود چراکه او در رونق و توسعه آب و خاک سهیم است و با همه توان و دارایی به میدان خلاقیت و نوآوری و اشتغال ورود کرده است. رابطه کارآفرین با جهش تولید رابطه‌ای همیشگی است و او در این میان نقشی اساسی و محوری دارد.

سال‌ها قبل این «ژوزف شومپیتر» بود که برای نخستین بار واژه کارآفرینی را بر زبان جاری کرد و پس از آن بود که بسیاری از سیاست‌گذاری‌ها در دو بخش کلان و خرد به سمت کارآفرینی سوق پیدا کرد.

کارآفرینی به عنوان یک راهبرد برای توسعه کشورها، ایجاد اشتغال و رفاه، شناخت فرصت‌های مناسب و افزایش تولید به حساب می‌آید، چرا که نوآوری‌های آن تقاضا‌هایی برای محصولات و خدمات جدیدی که قبلاً وجود نداشتند به بار می‌آورد و در نتیجه عرضه محصولات جدید را افزایش خواهد داد و موجب افزایش اشتغال و بهبود وضعیت زندگی افراد جامعه خواهد شد.

آمار‌ها نیز نشان می‌دهند در کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه، کسب و کار‌های کوچک و متوسط سهم به‌سزایی در تولید ناخالص داخلی کشور‌ها دارند به طوری که در ایالات متحده بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی و صادرات، توسط کسب و کار‌های کوچک و متوسط صورت می‌گیرد.

کارآفرینی ضرر هم دارد!

امروزه دولت‌ها و سازمان‌ها به کارآفرینی اهمیت بیشتری می‌دهند و راه شکوفایی اقتصادی را در گروی توسعه کارآفرینی می‌دانند؛ بنابراین با توجه به اینکه کارآفرینی یکی از عوامل کلیدی در توسعه اقتصادی یک جامعه به شمار می‌آید، کارآفرینی در جهان امروز پدیده‌ای بسیار قابل‌توجه است و هر روز به تعداد افرادی که به جمع کارآفرینان می‌پیوندند، افزوده می‌شود؛ بنابراین لازم است که بدانیم کارآفرینی چه اثرات مثبت یا حتی مضراتی بر اقتصاد کشور دارد. بررسی کوتاه اقتصاد کشور‌های توسعه‌یافته و صنعتی تقسیم‌بندی رایجی را در میان همه آن‌ها نشان می‌دهد. این مهم‌ترین نقشی است که کارآفرینی و کارآفرینان در چنین اقتصاد‌هایی ایفا می‌کنند. این قضیه برای ما اثبات شده است که اگر کشوری بخواهد به‌طور کامل اقتصادش را توسعه دهد، باید کارآفرینی را رشد دهد.

همان طور که می‌دانید در دنیای امروز سرمایه صرفاً ماهیتی ارزی نداشته و دارایی‌هایی، چون ایده‌های بکر، خدمات و محصولات نوین و یا کسب‌وکار‌ها و متد‌های جدید نیز نوعی سرمایه محسوب می‌شوند؛ لذا کارآفرینان به لحاظ برخورداری از سرمایه‌هایی از این دست جز لاینفک اقتصاد جهان امروز به شمار می‌روند. اما این نقش به چه صورت ایفا می‌شود؟ اساساً کارآفرین به فردی گفته می‌شود که با راه اندازی یک کسب و کار جدید و پرریسک به سوددهی خوبی دست یابد؛ بنابراین نقش کارآفرینی در اقتصاد هر جامعه بسیار پررنگ و غیر قابل انکار است.

به طور کلی می‌توان ادعا کرد که کارآفرینان از شم پیش‌بینی بسیار قوی و خوبی برخوردار هستند. آن‌ها قادرند با شناسایی نیاز‌های جامعه به ارائه خدمات و محصولات کاربردی و خلاقانه بپردازند و بدین ترتیب شکاف‌های اقتصادی جامعه را به نحو احسن پر کنند.

لازم به ذکر است که کارآفرینی پیش شرط‌های مخصوص به خود را داراست. یکی از این پیش شرط‌ها که کارآفرینان را به موفقیت، شهرت و ثروت چشمگیری می‌رساند قدرت ریسک‌پذیری و آینده‌نگری است.

شاید بتوان چنین ادعا کرد که تفاوت عمده میان غول‌های کارآفرینی و کارآفرینان خرده پا که هیچ نقشی در جابجایی مرز‌های اقتصاد جامعه ندارند در میزان ریسک‌پذیری آن‌ها است.

تعاریف زیادی از واژه کارآفرینی ارائه شده که هر یک ابعادی از ویژگی‌های کارآفرینی را ارائه می‌دهد. واژه کارآفرین بسیار انعطاف پذیر است. به همین دلیل دیدگاه‌ها و تعاریف متعددی درباره آن وجود دارد. اما شاخصه‌های کارآفرین به قدری زیاد است که نمی‌توان تمام آن را در یک جمله یا عبارت خلاصه نمود.

واقع‌گرا و استقلال‌طلب

کارآفرین، نوآور و خلاق، مخاطره پذیر و مسئولیت پذیر است. او هدف گرا، واقع گرا و رشدگرا است. کارآفرین دارای عزم و اراده، اعتماد به نفس و استقلال طلب است. قدرت تخیل، دوراندیشی، خودجوشی، بصیرت، تفکر مثبت، توانمندی در ایجاد ارتباط از دیگر ویژگی‌های کارآفرینان است.

کارآفرین به چالش‌ها پاسخ مثبت می‌دهد، با مشکلات و موانع برخوردی مثبت دارد و از دانش به خوبی بهره می‌گیرد. او تلاش می‌کند تا دانش تولید شده در مراکز تحقیقاتی را به دانش تولید محصول تبدیل نماید و محصولی قابل رقابت به بازار ارائه دهد.

با توجه به سطح فرهنگی، روابط اجتماعی، نظام آموزشی، نوع حمایت‌های دولتی، زیر ساخت‌های اجتماعی، دسترسی به سرمایه‌های خطر پذیر، مهارت‌های کسب و کار و سطح فنّاوری، سطح کارآفرینی در بین کشور‌های مختلف بسیار متفاوت است.

اگر چه افزایش فعالیت‌های کارآفرینی باعث رونق و توسعه اقتصاد ملی هر کشور می‌گردد، اما این را بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشور‌هایی که زیرساخت‌ها و قوانین حمایتی مناسبی دارند، قانون مالکیت معنوی رعایت می‌شود و هزینه قابل ملاحظه‌ای در بخش تحقیقات و بخش‌های تحقیق و توسعه (R&D) صرف می‌شود. کارآفرنیی دارای سطح بالاتری بر اساس فرصت‌ها است. در کشور‌های وارد کننده صنایع پیشرفته (HT) سطح کارآفرینی اغلب پایین و فعالیت‌های کارآفرینی بر اساس ضرورت‌ها شکل می‌گیرد. بطه یک رابطه خطی با شیب یکسان نیست.

ارسال نظرات