بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۸۷۶۹
گفتگو با دکتر سعید طاهرخانی، مدرس دانشگاه و کارآفرین
شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۳

دکتر سعید طاهرخانی دکترای شیمی آلی که با شخصیتی خودساخته معلولیت را پشت سر گذاشته و تاکنون چندین شرکت و کارخانه را راه‌اندازی کرده است در گفتگو با خبرنگاران ما از کارآفرینی و لزوم استفاده از محصولات ایرانی می‌گوید.

لطفاً درباره سوابق تحصیلی و فعالیت‌های شغلی خودتان خیلی کوتاه برای خوانندگان ما توضیح بفرمایید.
سعید طاهرخانی دکتری رشته شیمی آلی و مدرس دانشگاه هستم. به تحقیق و تدریس علاقه فراوانی دارم. مدتی در حوزه تحقیق و توسعه فعالیت داشتم و از چند سال پیش در تولید محصولات شیمیایی، اعم از شوینده، مراقبتی و بهداشتی مشغول فعالیت هستم.
آقای دکتر چطور به فکر کارآفرینی افتادید؟ و مهمترین چالشی که در حال حاضر با آن روبه رو هستید، چیست؟
با توجه به نیاز جامعه به ایجاد اشتغال تصمیم گرفتم کارآفرینی انجام بدهم. البته نوآوری در تولید همواره برای من جذاب بوده است. فکر می‌کنم دنیای رشته شیمی و فرمولاسیون و تولید بسیار دنیای اسرارآمیزی و جالبی برای من است ...
تولید در ایران یعنی چالش..، چون تحریم هستیم و متاسفانه شرایط برای برخی هموار است ... ادارات برای گرفتن مجوز‌ها همکاری نمی‌کنند... دولت از کارآفرینان حمایت لازم را انجام نمی‌دهد و مهمترین چالش هم فروش محصولات در این شرایط است.
آیا تفاوت جسمانی شما در راه کارآفرینی مانع خاصی بوده است؟ با توجه به اینکه در بسیاری از کشور‌ها کارآفرینی اجتماعی به نفع افراد متفاوت به لحاظ جسمانی در حال انجام هست، آیا سخنی در این زمینه دارید؟
تفاوت جسمانی بنده نه تنها در تولید بلکه اجازه ندادم در هیچ جایی مانع ایجاد کند، چون اصلا مسئله مهمی نیست. به زعم من آنچه سبب توانایی یا عدم توانایی انسان‌ها می‌شود قدرت ذهن و وسعت قلب است.
متاسفانه در ایران کارآفرینی اجتماعی اصلا مهم نیست و به آن به درستی پرداخته نشده و فقط سوآوری مهم است. باید از شعار به سمت عمل حرکت کرد.
به تازگی در زمینه استفاده از لوازم آرایش در ایران بحث وجود محصولات غیراستاندارد خارجی مطرح شده است، شما به عنوان فرمولاتور که بصورت تخصصی در مورد فرآورده‌های مراقبتی و بهداشتی فعالیت دارید، چه توصیه‌ای به مصرف‌کنندگان دارید؟
به نظر من مصرف‌کننده تا جایی که امکان دارد از محصولات خارجی استفاده نکند، چون ۹۰درصد محصولات خارجی فیک است و آسیب جبران‌ناپذیری به مصرف‌کنندگان وارد می‌کنند. در واقع بسیاری عنوان می‌کنند محصولات با تجارت چمدانی وارد ایران می‌شود که عملا با حجم موجودی‌های محصولات خارجی در بازار همخوان نیست. پس لازم است مصرف‌کنندگان تا جایی که امکانش هست با مطالعه و تحقیق از محصولات ایرانی استفاده کنند.
رسانه‌ها برای فرهنگسازی در این موضوع چه کاری می‌توانند انجام دهند؟
بهترین کار این است که درباره محصولات باکیفیت ایرانی تبلیغات کنند تا مصرف‌کننده آگاه شود ... اگرچه این حیطه خارج از تخصص من هست، ولی کار رسانه آگاهی‌بخشی است ... اینکه بگوییم وقتی چالش‌های بزرگ اقتصادی وجود دارد به این مقوله‌ها پرداخته نشود در واقع هزینه آن را شهروندان با به خطر افتادن سلامت خود خواهند پرداخت.
با توجه به تعداد واحد‌های بزرگ صنعتی در فرآورده‌های مراقبتی و بهداشتی و همینطور آمار بالای دانش‌آموختگان رشته شیمی، چرا همواره محصولات وارداتی از کشور‌های همسایه (نه لزوما توسعه‌یافته) اقبال بیشتری در بازار دارند؟
مثال عوامانه‌ای است که شاید منظور را به بهترین شکل ادا کند. می‌گویند مرغ همسایه غاز است و متاسفانه فرهنگ بخش قابل‌توجهی از ایرانی‌ها بصورتی است که همیشه باور دارند محصولات خارجی بهتر و مرغوب‌تر است (طبعا برند‌های بسیار معتبر خارجی هم وجود دارند و این برند‌ها موضوع بحث بنده نیست). بحث دیگری که شاید بی‌تاثیر نباشد، مزیت رقابتی در قیمت است. همچنین با توجه به اینکه در برخی کشور‌ها شرایط مطلوبتری برای تولید حکمفرما هست، قیمت تمام شده کمتر است و کالا با قیمت ارزان وارد بازار ایران می‌شود و به فروش می‌رسد.
لطفاً در پایان اگر سخنی با کارآفرینان در این حوزه دارید، بیان فرمایید.
از کارآفرینان خواهش می‌کنم با توجه به نیاز کشور به اشتغال‌زایی تا جای ممکن قوی‌تر از گذشته ادامه بدهند. اگرچه کارآفرینی در ایران پر از چالش است.

ارسال نظرات