ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۹۷۹۲
نتیجه بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که طی پنج سال آینده مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی، نسبت به مشاغل دیگر در بازار کار گسترش بیشتری خواهند داشت. این در حالی است که رونمایی از ابزارهای جدیدی مانند «چت جی پی تی» طی ماه‌های گذشته، نگرانی‌ها را بابت آینده برخی مشاغل پدید آورده است.
چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸

به گزارش بازارکار، کارشناسان بازار کار و اقتصاددانان در تلاش هستند تا بتوانند همزمان مشاغلی را شناسایی کنند که تقاضا برای آنها در بازار کار کاهش خواهد یافت و همچنین، کارهای جدیدی که کارفرمایان به دنبال نیرو برای آنها خواهند بود.
در همین راستا مجمع جهانی اقتصاد گزارشی را تحت عنوان «گزارش آینده کار» منتشر کرده است که در آن گروهی از فرصت‌های شغلی معرفی‌شده‌اند که طی پنج سال آینده بیش از دیگر مشاغل در بازار کار گسترش خواهند یافت. در این گزارش همچنین به آن دسته از مشاغلی اشاره شده است که انتظار می‌رود در پی رشد هوش مصنوعی رونق کمتری خواهند داشت.  
کارشناسان مجمع جهانی اقتصاد بر این باور هستند که طی پنج سال آینده، بیشترین میزان رشد تقاضا در بازار کار برای متخصصان هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی خواهد بود.
پس از متخصصان هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، بیشترین انتخاب در بازار کار شامل متخصصان توسعه پایدار، تحلیلگران هوش تجاری و تحلیلگران امنیت اطلاعات خواهند بود.
این در حالی است که عرصه برای کارمندان دفتری در بانک‌ها و محیط‌های مشابه در بازار کار، بیش از دیگر مشاغل تنگ خواهد شد. تقاضا برای استخدام نیرو در مشاغلی مانند کارکنان خدمات پستی، صندوق‌داران و واردکنندگان داده‌ها در نرم‌افزارها نیز به سرعت کاهش خواهد یافت.
به نقل از موسسه کار و تامین اجتماعی، بر اساس این گزارش مجمع جهانی اقتصاد، بیشترین میزان افزایش رونق در بازار کار شامل مشاغل زیر خواهد بود:
۱- متخصصان هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی
۲- متخصصان توسعه پایدار
۳- تحلیلگران هوش تجاری
۴- تحلیلگرن امنیت اطلاعات
۵- مهندسان فین  ‌تک (فناوری مالی)
۶ -مهندسان و تحلیلگر داده
۷ -مهندسان روباتیک
۸ -مهندسان فناوری الکترو
۹- متصدیان تجهیزات کشاورزی
۱۰ -متخصصان تحول دیجیتال
 
مجمع جهانی اقتصاد همچنین در گزارش خود خاطر نشان ساخته است که کاهش تقاضا برای نیروی کار در مشاغل زیادی روی خواهد داد که چشمگیرترین آنها را می توان در مشاغل زیر مشاهده کرد:
1- کارکنان دفاتر بانکی و محیط‌های مشابه
۲- کارکنان خدمات پستی
۳- صندوق ‌دارها و متصدی ‌های بلیت ‌فروشی
۴- واردکنندگان داده ‌ها به نرم ‌افزارها
۵- منشی‌ های اداری و اجرایی
۶- کارکنان دفتری با مسئولیت ثبت کالا و انبارداری
۷- حسابداری، کتابداری و کارکنان بخش پرداخت
۸- مقام‌ های رسمی و قانون‌گذارها
۹- کارکنان بیمه، بخش ‌های مالی و آماری
۱۰- متصدیان فروش در درب خانه ‌ها و مشاغل مرتبط

ارسال نظرات