ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۰۰۳۷
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۱
جهاد دانشگاهی میتواند در مأموریت‌های کلان کارآفرینی و اشتغال ایفای نقش نماید

دکتر حمید رضا طیبی رئیس اسبق جهاد دانشگاهی گفت: برای توسعه صنعتی باید ابتدا استراتژی توسعه صنعتی دانش بنیان تدوین شود، متاسفانه در جمهوری اسلامی ایران علیرغم تلاش‌های انجام گرفته، هنوز این استراتژی توسعه صنعتی تدوین نشده است.
وی افزود: بنابراین یکی ازاقداماتی که دولت چهاردهم باید انجام دهد نهایی کردن پیشران‌های توسعه صنعتی و توسعه دانش بینان کشور است وبعد از مشخص شدن پیشران‌ها باید تدوین استراتژی توسعه صنعتی با محوریت پیشران‌ها و اینکه به طور دقیق مشخص شود که توسعه صنعتی برمبنای آمایش سرزمینی و ارزش افزوده اقتصادی چگونه بوده و سپس بر اساس یک برنامه زمانبندی دقیق چگونگی تحقق اهداف توسعه صنعتی دانش بنیان درزمینه‌های توسعه فناورانه مورد نیاز، تحقق تولید ملی درزمینه‌های مختلف و هم چنین صادرات به بازار‌های هدف مشخص شود. تامین منابع مالی مورد نیاز و حتی تعیین مجریان از مسایل مهمی است که دراین برنامه ریزی باید لحاظ گردد.
دکتر طیبی تصریح کرد: نکته مهم در این برنامه ریزی ضرورت رفع تحریم و حل مشکلات بانکی به منظور ایجاد سهولت درتامین مواد و قطعات اولیه چه برای توسعه فناوری‌های مورد نیاز و چه برای تولید انبوه داخلی است.
درهر زمان که نیاز به استفاده از همکاری با شرکت‌های معتبر خارجی و یا تجهیزات و دانش آن‌ها را داشتیم بحث انتقال فناوری باید مورد توجه جدی باشد.
این جهادگر پیشکسوت خاطرنشان درباره دولت چهاردهم و ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی تاکیدکرد: جهاد دانشگاهی برمبنای توسعه و تولید فناوری‌های بسیار پیشرفته درحوزه‌های فنی و مهندسی، کشاورزی و پزشکی و حتی علوم انسانی و اجتماعی می‌تواند نقش بسیار اساسی درتولید فناوری‌های جدید و استراتژیک مورد نیاز جهت توسعه تولید ملی و ایجاد اشتغال داشته باشد. ضمنا استفاده کامل از فناوری‌های قبلی تولید شده زیر نظر این نهاد میتواند نقش اساسی درتولید ملی و توسعه ملی و ایجاد کارآفرینی و اشتغال داشته باشد. حوزه فرهنگی و آموزش جهاددانشگاهی نیز با ساختار‌های ارزنده دراختیار می‌توانند نقش مهم در فرهنگ سازی توسعه تولید ملی و توسعه علمی وفناورانه کشور داشته باشد. به لحاظ قانونی نیز باتصویب هفت ماموریت برای جهاد دانشگاهی در شورای انقلاب فرهنگی زمینه قانونی برای واگذاری‌های ماموریت‌های کلان به این نهاد درحوزه اشتغال و کارآفرینی و توسعه تولید ملی میسراست و نکته مهم آخر اینکه برای تحقق همه اهداف ضرورری است پیشرفت دانش بینان به مسله اول کشور تبدیل شود.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:
جهاد دانشگاهی در توسعه فناوری و صیانت از دارایی‌های فکری نقش محوری دارد
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از نهاد‌های تاثیرگذار در توسعه فناوری در کشور یاد کرد و گفت: جهاد دانشگاهی در حوزه توسعه فناوری و توسعه و صیانت از مالکیت فکری و دارائی‌های معنوی تجربه موفقی دارد.
دکتر سجاد محمدعلی نژاد در گفتگو با بازارکار خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی سه پارک مهم در سطح کشور دارد و توانسته در حوزه توسعه شرکت‌های دانش بنیان و توسعه پارک‌ها و مراکز رشد نقش مهمی را در کشور ایفا نماید.
وی با تصریح اینکه دبیرخانه مالکیت فکری از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به پارک علم و فناوری البرز واگذار شده است گفت: بر اساس این ماموریت که به یک پارک علم و فناوری وابسته به جهاد دانشگاهی محول شده مدیریت این بحث در سراسر کشور از سوی این نهاد انجام می‌شود.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تبریک در پیش بودن شانزده مرداد سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: وزارت علوم آمادگی دارد ماموریت‌های بیشتری به جهاد دانشگاهی واگذار نماید.
معاون اسبق جهاد دانشگاهی:
جهاد دانشگاهی با انگیزه‌ترین نهاد برای قبول ماموریت در دولت چهاردهم است
مهندس مرتضی پرهیزکار معاون جهاد دانشگاهی و رئیس اسبق سازمان همیاری اشتغال دانش آموختگان این نهاد در پاسخ به سوال بازارکار درباره ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی و دولت چهاردهم با عنوان «جهاد دانشگاهی نهادی ارزش آفرین، نوآور و توسعه گرا» به بازارکار پاسخی ارسال داشته است: اکنون که ۴۴ سال از عمر این نهاد پرافتخار می‌گذرد و سبک ها‌ی متنوع مدیریت توسط نمایندگان طیف‌های متنوع سیاسی و سلایق فرهنگی طی این سال‌ها در این نهاد تجربه شده است.
به نظر می‌رسد مهمترین عامل ماندگاری و موفقیت این نهاد همان فلسفه تاسیس آن یعنی ایفای نقش محوری در زمینه تقویت نهاد علم و فرهنگ و بستر این دو مقوله حیاتی یعنی دانشگاه و پرداختن به است. بر همین اساس ماموریت و فعالیت‌های جهاد دانشگاهی صرفا باید بر اساس همین محور اصلی ادامه و گسترش یابد و عملکرد جهاد دانشگاهی نیز باید بر اساس دستاورد‌های مستقیم، پیامد‌ها و آثاری که بر نهاد علم و فرهنگ کشور گذاشته است ارزیابی گردد.
وی می‌افزاید: اکنون که کشور در آستانه ورود به دوران جدیدی از الگو‌های تحول و پیشرفت بوده و همه تجارب ملی و نظرات اندیشمندان متعهد بر لزوم توجه بیشتر به نهاد علم و فرهنگ مانند دانشگاه ها، دانشجویان، ساختار‌های تبدیل علم به فناوری و ثروت معطوف شده است جهاد دانشگاهی با بهره گیری از شبکه گسترده مدیران و متخصصان خود و ارتباط و تعاملات گسترده‌ای که با همه عناصر اصلی زنجیره تولید و کاربرد علم دارد و همچنین ویژند و اعتباری که بواسطه تلاش و خدمات خود اندوخته است بهترین و یا یکی از آماده ترین، چابکترین و با انگیزه‌ترین سازمان‌های کشور برای پذیرش و انجام ماموریت‌های جدی و اثرگذار در جبران کاستی‌ها و تقویت درونزا و پایدار نهاد‌های علم و فرهنگ بویژه با تاکید بر دانشگاه‌ها و انجام طرح‌های الگویی در مرز‌های دانش و فناوری و تربیت متخصصان و مدیران تراز آرمان ها، ظرفیت‌ها و برنامه‌های تحولی کشور است
این چهره پیشکسوت حوزه کارآفرینی تصریح کرد: بر همین اساس جهاد دانشگاهی شایستگی دارد در دولت جدید ماموریت‌ها و فعالیت‌های اساسی ذیل را که در واقع همگی مانند یک زیست بوم هم افزا و یکپارچه می‌توانند جریان اصیل نهاد‌های علم و فرهنگ و نتایج اصلی این نهاد‌ها یعنی دانشجویان و دانشگاهیان سرآمد، دانشگاه‌های متعالی، فناوری‌های پیشرفته و اقتصاد دانش بنیان را تقویت و شکوفا نماید
۱. تحقق سیاست‌های کلی علم و فناوری (ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۳) و سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی (ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۱)
۲. همکار اصلی دولت در اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان (مصوب اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱)
۳. همکار اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی و دولت در تحقق اهداف سند راهبردی کشور در امور نخبگان (مصوب سال ۱۳۹۱ شورایعالی انقلاب فرهنگی)
۴. همکار اصلی شورایعالی انقلاب فرهنگی در برنامه ریزی و اجرای طرح‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی برای دانشجویان و دانشگاهیان
۵. تقویت و گسترش فعالیت‌های پژوهش و فناوری در همه سطوح سیاستگذاری، برنامه ریزی، اجرا و بهره برداری و ایجاد قطب‌های منطقه‌ای و جهانی در حوزه‌های منتخب مانند سلول‌های بنیادی، تکنولوژی‌های پیشرفته سلامت، ارتقای سرمایه‌های اجتماعی، فناوری‌ها و ابزار‌های استخراج نفت و گاز، مواد و تجهیزات پیشرفته دارویی و درمانی، نظام‌ها و روش‌های نوین مدیریت در همه سطوح ملی، منطقه ای، سازمانی و بنگاهی
۶. ایفای نقش محوری در طراحی و استقرار نظام تامین منابع انسانی متخصص، دانش بنیان و ماهر برای بخش‌های دولتی، صنعتی، تولیدی و تجاری
۷. ایجاد و یا تقویت اکوسیستم توسعه نوآوری و فناوری‌های پیشرفته، نوظهور و گسلا در سطح ملی و جهانی با محوریت نخبگان و متخصصان ایرانی و جهان اسلام
دولت جدید و همدلی و وفاق میان همه ارکان کشور و همچنین همراستایی ایجاد شده بین نیاز‌های اساسی کشور، شعار‌ها و جهت گیری‌های دولت جدید و توانمندی‌های جهاد دانشگاهی یک فرصت بی بدیل برای کشور و جهاد دانشگاهی است تا این نهاد خدوم بتواند همه ظرفیت‌های خود را برای پیشرفت همه جانبه کشور بخصوص نهاد‌های علم و فرهنگ بکار بندد.
سرپرست سابق موسسه کار و تامین اجتماعی:
وزیر آینده کار از تجارب جهاد دانشگاهی در حوزه کارآفرینی و اشتغال استفاده کند
سرپرست سابق موسسه کار و تامین اجتماعی گفت:امیدواریم در آغاز دولت چهاردهم و پس از تعیین و انتصاب وزیران به ویژه وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی تعاملات موجود با جهاد دانشگاهی مانند گذشته ادامه داشته باشد و قوی‌تر شود. مهندس رضا شریعت با اشاره به مسئولیت‌های متنوع و گوناگون وزارت کار گفت: ماموریت وزارت کار پس از ادغام در سال ۹۰ بسیار گسترده شده است. موضوع تعاون در اصل ۴۳ قانون اساسی در زمینه اقتصاد کشور جایگاه خاصی دارد. صنعت تعاون نیز در دولت گذشته به تصویب رسید و برای اجرای سیاست‌های مربوط به آن و همچنین تحقق اهداف این حوزه عقبه بسیار قدرتمندی مورد نیاز است.
وی با اشاره به ظرفیت فوقالعاده جهاد دانشگاهی برای همکاری با وزارت کار اظهار کرد: جهاد دانشگاهی با توجه به تجربیات ارزنده خود و نفوذ در سراسر کشور میتواند به عنوان یک مرجع در زمینه سیاستگذاری و اجرا در بحث تعاون شناخته شود. جهاد از طریق واحد‌های خود نظیر واحد دانشگاه شهید بهشتی همکاری‌های بسیار خوبی با دولت در این زمینه داشته و در سال‌های گذشته نیز تفاهمنامه‌های خوبی میان وزیر کار و رییس جهاد دانشگاهی به امضا رسیده است.
وی همچنین با اشاره به حضور تاثیرگذار جهاد در حوزه کار گفت: نکته بعدی در زمینه کار است که جهاد دانشگاهی از سال‌های گذشته با تأسیس سازمان همیاری اشتغال جهاد دانشگاهی نقش بسزایی در آن داشته و در زمینه کارآفرینی و اشتغالزایی نیز سهم خود را به شکل ویژه‌ای اجرا کرده است. موضوعاتی مانند مشاغل نو، نظام جامع بازارکار، برگزاری همایش‌های گوناگون و ... در سال‌های اخیر در دستور کار قرار گرفته است و فرزندان فرهیخته و انقلابی جهاد توانسته اند در حوزه اشتغال و کارآفرینی و حتی مشاغل خانگی نقش مهمی ایفا کنند. درباره دیگر اقدامات جهاد در این حوزه ادامه داد: برگزاری آزمون‌های مختلف، مشاوره طبقهبندی مشاغل با همکاری موسسه کار و تامین اجتماعی و چندین اقدام دیگر در این سال‌ها با همکاری جهاد رقم خورده است که این موضوع نیز جای تقدیر دارد. در زمینه رفاه اجتماعی نیز، همکاری‌های گسترده‌ای با جهاد وجود داشته است و مطالعات زیادی با کمک پژوهشگاه علوم انسانی انجام شده و به نتیجه رسیده است.
مهندس شریعت در نهایت با اشاره به پیوند مستحکم میان وزارت کار و جهاد دانشگاهی تاکید کرد: بنظر میرسد که جهاد با خانواده بزرگ وزارت کار آشناست و این ظرفیت میتواند از هدررفت فرصت‌ها جلوگیری کند و وزیر جدید کار نیز میتواند بر اساس همین ارتباطات اقدامات توسعهبخش زیادی برای بهبود وضعیت اشتغال، کارآفرینی و رفاه کشور انجام دهد.
بخش دوم این گفتگو به مصاحبه با برخی از اعضای هیئت رئیسه جهاد دانشگاهی اختصاص دارد.
گزارش: امیر علی بینام، لیلا قرنفلی

ارسال نظرات