ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۶۰۲۵۳
دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن با اشاره به لزوم حمایت از جلسات خانگی گفت:کارهای مربوط به پیش تولید و تولید این انیمیشن در حال انجام است،تأمین اعتبار انجام شده است.
دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۳

به گزارش بازارکار، برنامه افق رادیو قرآن با حضور شبیر فیروزیان، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد و حسین سلیمانی، مدیرکل کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم و با موضوع بررسی فعالیت‌های این کمیسیون به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.
حسین سلیمانی، در ابتدای این برنامه که به بررسی اقدامات سند راهبردی فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم اختصاص یافت، به بیان جزئیات سامانه سمات به عنوان یکی از اقداماتی که در سند کمیسیون تبلیغ و ترویج نیز به آن اشاره شده است، پرداخت و گفت: این سامانه از ابتدا با رویکرد رصد هوشمند فعالیت‌های قرآنی شکل گرفت، از سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ که شیوه پیگیری فعالیت‌های قرآنی تغییر کرد، این سامانه تا حدودی بلا استفاده ماند.
فعالیت مجدد سامانه سمات پس از چند سال غیر فعال بودن
وی با اشاره به اینکه حدود دو سال طول کشید تا این سامانه طراحی شود، افزود: با حضور دبیر جدید شورای توسعه فرهنگ قرآنی مقرر شده است این سامانه مجدد زیر بار فعالیت برود. سامانه سمات به نحوی طراحی شده است که در لحظه می‌توان آخرین تغییرات و پیشرفت برنامه‌های ذیل اسناد راهبردی شورای توسعه را رصد کرد.
سلیمانی با اشاره به اینکه فاز اول این سامانه ویژه فعالیت‌های تبلیغی و ترویج طراحی شد، تصریح کرد: در فاز دوم تمامی کمیسیون‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی امکان استفاده از آن را خواهند داشت. در این فاز هر کدام از کمیسیون‌ها دسترسی‌های خاص و منحصر خودشان را دارند.
مدیرکل کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن بیان کرد: فراخوانی که اخیراً از سوی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد دریافت طرح‌، برنامه و ایده اعلام شده است، بر بستر سامانه سمات خواهد بود و مخاطبان این فراخوان طرح و برنامه‌های خود را به این سامانه ارسال خواهند کرد.
بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این برنامه شبیر فیروزیان، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت تلفنی به بیان نکاتی درخصوص فعالیت‌های در دست اقدام کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم پرداخت.
تمرکز بر روی مسائل راهبردی در سه سال اخیر
وی گفت: در سه سال اخیر و در دولت آیت‌الله شهید رئیسی تمرکز کمیسیون تبلیغ و ترویج و معاونت قرآن و عترت بر روی چند نقطه کانونی بوده که این نقاط کانونی مسائل راهبردی حوزه قرآن هستند و بخشی از آن‌ها انجام شده یا در حال انجام است.
فیروزیان با اشاره به اینکه یکی از مسائل بسیار با اهمیت برای ما حوزه کودک و تولید انیمیشن‌های قرآنی در این حوزه بوده است، گفت: یکی از حلقه‌های مفقوده در مسئله ترویجِ حفظ قرآن کریم، کمبود فعالیت تبلیغی و ترویجی به معنی ایجاد انگیزه در بین نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها برای فرستادن فرزندانشان به سمت حفظ قرآن بوده است. این کار نیازمند تولید کارهایی از جنس انیمیشن‌های جذاب دینی و قرآنی است.
تولید انیمیشن قرآنی
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: یکی از کارهای خوب ما تولید همین انیمیشن بوده است، در این رابطه جلساتی با حضور اساتید حوزه‌های مختلف از حفظ قرآن تا موضوعات هنری برگزار شد. به حدی این جلسات پُربار بود که به دوستان توصیه کردم تبدیل به یک کتاب شود. کارهای مربوط به پیش تولید و تولید این انیمیشن در حال انجام است، تأمین اعتبار انجام شده و فیلمنامه نیز نوشته شده است.
دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن یکی دیگر از فعالیت‌های صورت گرفته در این دوره را حمایت از خانه‌هایِ خلاقِ قرآنی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر دنیا به سمتی می‌رود که باید با ایده‌پردازی و خلاقیت‌های نوآورانه فعالیت‌ها را پیش ببریم. مسئله هوش مصنوعی و چگونگی دخالت دادن آن در امر ترویج قرآن کریم مسئله دیگری است که کارهایی را در این زمینه شروع کرده‌ایم اما با ایده‌آل فاصله داریم.
فیروزیان با اشاره به اینکه یکی از آرزوهای من این بود که ظرف همین یک سال آینده حداقل یک رویداد با موضوع هوش مصنوعی و قرآن برگزار کنیم، گفت: بخشی از این ایده در نمایشگاه قرآن شروع شد، در بازدیدی که رئیس جمهورِ شهید از نمایشگاه قرآن به عمل آوردند، از این بخش خیلی استقبال و بر گسترش فعالیت‌ها در این حوزه تأکید کردند.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: مسئله دیگر که بسیار مهم بود، بحث ترویج جلسات خانگی قرآن است. در همین راستا در کمیسیون تبلیغ و ترویج، حمایت از برنامه‌ها و ایده‌هایی که به ترویج جلسات خانگی قرآن کریم بینجامد را در دستور کار قرار دادیم.
وی بیان کرد: نکته‌ای که خیلی دوست داشتیم، انجام شود و امیدواریم در آینده انجام شود، پیوند مسائل و رویدادهای روز کشور و دنیا با قرآن است. در قرآن کریم مسائل زیادی مانند مسئله غزه وجود دارد که می‌توانیم آن‌ها را از طریق فعالیت‌های هنری تعریف کنیم. به اذعان همه کارشناسان امور دینی و بین‌المللی مقاومت عجیبی که مردم غزه انجام می‌دهند، مرهون پیوند آنها با آیات قرآن است. ما باید این را به تصویر بکشیم با بیان لسانی مسائل مسئله خیلی تفهیم نمی‌شود، بلکه باید این موضوع از سوی هنرمندان به تصویر کشیده شود. امیدوارم بتوانیم در آینده هم این مسئله را پیش ببریم و ادای دینی به مردم غزه داشته باشیم.

برچسب ها:

ارسال نظرات