بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۲۰۵۱
چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۵

به گزارش ایکنا ،مصطفی حاجی حسنی کارگر گفت: کمبود نیروی متخصص قرآنی در آموزش و پرورش باید چاره اندیشی شود در این راستا ایجاد دارالقرآن برای پرورش معلمان قرآنی و استخدام آنان در آموزش و پرورش می‌تواند اتفاقات خوبی را در حوزه قرآن رقم بزند.

مصطفی حاجی حسنی کارگر، قاری استاد برجسته قرآن کریممصطفی حاجی حسنی کارگر، قاری و استاد برجسته قرآن کریم، در گفتگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به جزئیاتی از فعالیت‌های قرآنی و برگزاری جلسات قرآن، اظهار کرد: در حال حاضر فعالیت ما از فنون تلاوت عبور کرده و حافظان و نخبه، معلمان برجسته و مرتلین قوی را پرورش داده‌ایم. تشکیل بزرگترین گروه همخوانی کشور با حضور ۸۸ نفر از دیگر فعالیت‌های قرآنی بوده که اکنون این تعداد به ۳۱۳ نفر در حال افزایش است، ضمن اینکه در برنامه محفل اجرا داشتیم و امسال نیز برای اجرا در این برنامه دعوت داریم.

وی ادامه داد: در عرصه قرآن به همه فعالیت‌های قرآنی ورود داشتیم، اما به دلیل محدودیت مکانی با وجود اینکه اساتید بزرگی در این عرصه‌ها پرورش یافته‌اند، اما فعالیت در این عرصه‌ها محدود است، لذا نیرو‌های خوبی که داریم فعالیت خود را پراکنده آغاز می‌کنند و این اتلاف انرژی را در پی دارد.

این قاری برجسته افزود: سالانه خروجی خوبی از دوره‌ها داریم که تعداد زیادی از این قاریان و حافظان در مسابقات اوقاف و امورخیریه حائز رتبه‌های برتر می‌شوند. امسال از ۲۰ فینالیست مسابقات اوقاف استان هشت نفر از شاگردان حاضر در جلسات قرآنی ما هستند که از این هشت نفر سه نفر به کشوری راه یافته‌اند.

حاجی حسنی کارگر گفت: اکنون نیازمند یک مکان مدرن هستیم تا دارای کتابخانه بوده و استودیو برای ضبط داشته باشد، همچنین بتوان جلسات تخصصی را در آن برگزار کرد. در حال حاضر با وجود تعداد بالای مراجعین نمی‌توانیم جوابگوی آنان باشیم.

وی بیان کرد: این کمبود مکان باعث شده نتوانیم در حوزه بانوان فعالیت قرآنی انجام دهیم، در حال حاضر فعالیت‌های پراکنده در حوزه بانوان در حال انجام است، اما از انسجام لازم برخوردار نیست، ضمن اینکه در بخش برگزاری دوره‌های تخصصی نیز نمی‌توانیم به صورت مستمر به حوزه بانوان کمک کنیم.

این قاری برجسته در خصوص فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش، تصریح کرد: صرفا حضور معلم در کلاس درس قرآن حجت نیست، متاسفانه خطایی که در آموزش و پرورش در خصوص برگزاری کلاس قرآن وجود دارد و این است که از هر معلمی برای این درس بهره می‌برند، بسیاری از مدارس، معلم ورزش، هنر و تاریخ و... را در زنگ قرآن به کلاس می‌فرستند.

حاجی حسنی کارگر افزود: البته اتفاقات خوبی در حال وقوع است. در سال گذشته کارگاهی تشکیل دادیم و ۷۰۰ معلم قرآن آموزش دیدند که البته این تعداد کم هستند و باید متناسب با تعداد کلاس‌های قرآنی این تعداد افزایش یابد. بالغ بر ۳۰۰۰ معلم قرآن در خراسان رضوی در آموزش و پرورش مشغول تدریس هستند، اما بسیاری از این معلمان رشته تخصصی دیگری دارند.

وی ادامه داد: زمان‌بندی کلاس برخی مدیران مدارس برای برگزاری کلاس‌ها به گونه‌ای است که رشته هنر و قرآن در آخرین اولویت قرار می‌گیرد و در ابتدا ریاضی، زبان و ... را در اولویت می‌گذارند. در برخی مدارس نیز معلم در کلاس قرآنریال ریاضی، زبان و در واقع درسی به غیر از قرآن را تدریس می‌کند و دسته‌ای از معلمان غیرمتخصص نیز صرفا به روخوانی قرآن بسنده کرده و دانش‌آموز را در سطح پایین آموزش می‌دهند.

این استاد قرآن کریم گفت: ما افرادی را داریم که در مقطع دکترای علوم قرآن نمی‌تواند، روخوانی صحیح داشته باشد و این مسئله به دلیل، ضعف پایه‌ای آموزش قرآن در مدارس است، این ضعف نیز ناشی از عدم حضور معلمان حرفه‌ای قرآن در مدارس است. باید برای کمبود نیروی متخصص قرآنی در آموزش و پرورش چاره‌اندیشی شود، ایجاد دارالقرآن برای پرورش معلمان قرآنی و استخدام آنان در آموزش و پرورش می‌تواند اتفاقات خوبی را در حوزه قرآن رقم بزند.