ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۰۲۸۷
همزمان با سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی و در گفتگو با بازارکار مطرح شد
سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۶

دکتر حسن مسلمی نائینی مسلمی در گفتگو با بازار کار با اشاره به سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی و تقارن آن با شروع فعالیت دولت چهاردهم خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی در ۴۴ سال گذشته خدمات درخشانی در حوزه اشتغال و کارآفرینی به کشور ارائه کرده و نیرو‌های توانمندی تربیت کرده است.
یکی از حوزه‌های قابل توجه فعالیت جهاد دانشگاهی، حوزه آموزش بوده است. جهاد دانشگاهی با داشتن بیش از ۱۷۰ مرکز آموزشی تخصصی در سراسر کشور، کمک شایانی به ارتقا سطح نیروی انسانی در کشور کرده است. جهاد در سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار نیرو را آموزش داده است. بسیاری از این افراد پس از آموزش‌های کوتاه مدت وارد بازار کار شده اند و این نشاندهنده موثر بودن این آموزش‌ها بوده است. بسیاری از این آموزش‌ها نیز در زمینه علومی بوده که جهاد خود آن‌ها را تولید کرده و درواقع آموزش‌ها مولد بوده اند. این آموزش‌ها بعضا با همکاری نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی ارائه شده اند و این اتفاق سبب شده تا این نهاد‌ها حساب ویژه‌ای روی جهاد دانشگاهی باز کنند و اعتماد متقابلی بین آن‌ها ایجاد شود.
رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به جایگاه جهاد دانشگاهی در زیست بوم نخبگان کشور و فرصت‌هایی که برای دولت چهاردهم دارد گفت: جهاد دانشگاهی در طی سال‌های فعالیت خود همواره معین دولت‌ها بوده و برای دولت چهاردهم نیز همین گونه خواهد بود.
وی تصریح کرد: در برخی مقاطع نیز به مجموعه بزرگ جهاد دانشگاهی کم‌لطفی شده است، اما این نهاد انقلابی تلاش کرده تا همواره به دولت‌ها کمک کند. حتی از نظر زیرساخت‌های فیزیکی و لجستیکی، جهاد هر جا امکان کمک داشته، توانسته تجهیزات لازم را برای دستگاه‌های مختلف فراهم کند. برای مثال ما در دهه شصت با مشکل ناباروری رو به رو بودیم که جهاد توانست آن را حل کند و نیاز مردم را برطرف کند. جهاد همچنین می‌تواند به تربیت مدیر نیز در کشور کمک کند و میتوان به جرئت گفت که بیش از اینکه جهاد دانشگاهی به دولت نیاز داشته باشد، دولت به جهاد دانشگاهی نیازمند است. جهاد همواره طرح‌های خود را با کمترین هزینه و بیشترین بازدهی اجرا کرده و در زمینه علم و فرهنگ و دانش پیشرو بوده است.
مسلمی نائینی با اشاره به لزوم کار جهادی مدیران گفت: نیرو‌ها و روش کار در جهاد دانشگاهی، به معنای واقعی کلمه جهادی و خستگی ناپذیر هستند.
وی با اشاره به موضوع صنایع خلاق و شرکت‌های دانش‌بنیان و ظرفیت جهاد دانشگاهی برای فعالیت در این حوزه گفت: سه پارک علم و فناوری بزرگ وابسته به جهاد دانشگاهی در مناطق مهم کشور قرار دارند و جوانان خلاق و صاحب ایده در شرکت‌های مستقر در این پارک‌ها ایده‌های خود را پرورش می‌دهند. پارک علم و فناوری البرز یکی از این پارک‌هاست که در زمینه مالکیت فکری نیز فعالیت‌های قابل توجهی انجام داده و دبیرخانه سیاست گذاری مالکیت فکری نیز از سوی وزارت علوم به این پارک مهم محول شده است و این یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این پارک است. همچنین پارک علم و فناوری کرمانشاه نیز توانسته بستر خوبی برای فعالیت صاحبان ایده فراهم کند و در کنار این دو پارک، مجموعه‌ای منحصر به فرد دیگری در کشور وجود دارد که با عنوان پارک ملی فناوری‌های نرم و صنایع خلاق و فرهنگی شناخته می‌شود. این پارک در حوزه صنایع دستی، علوم انسانی، صنایع فرهنگی و ... فعالیت می‌کند و در کنار این‌ها نیز دوره‌های بسیار مفیدی برای قشر جوان کشور برگزار می‌کند. برای مثال رویداد استارتاپی فیلمنامه نویسی هفته گذشته در این پارک برگزار شد که بیش از هزار فیلمنامه در این رویداد توسط شرکت کنندگان ارسال شد که فیلمنامه‌های منتخب اعلام شدند. همچنین در ادامه نیز فیلمنامه نویسان منتخب تحت آموزش‌های ثانویه قرار می‌گیرند تا نهایتا محصول فرهنگی خود را تولید کنند. این میتواند منجر به ایجاد ارتباط مفید و موثر میان استعداد‌های هنری کشور و تهیه‌کنندگان و فیلم‌سازان شود.
وی با اشاره به چالش کمبود منابع برای فعالیت‌های جهاد دانشگاهی گفت: در سال‌های گذشته رایزنی‌های متعددی برای تامین منابع انجام شده است و در کنار آن به صورت موازی تلاش شده تا از ظرفیت بخش خصوصی بهره‌برداری شود. پیشکسوتان، بزرگان و نیرو‌های قدیمی جهاد دانشگاهی نیز در این راه به ما کمک کرده اند و ما امیدواریم تا در آینده نیازی به بودجه دولتی نداشته باشیم و در عوض خودمان بتوانیم به دولت کمک کنیم. بیش از ۶۴۰ محصول علمی و فناوری در جهاد تولید شده که هنوز به محصول تبدیل نشده است و این فناوری‌ها ارزشی در حدود سه الی چهار هزار میلیارد تومان دارند. برای مثال در پژوهشکده گیاهان دارویی محصولاتی تولید شده اند که اگر به تولید انبوه برسند میتوانند اعتبار و ارزش فوق‌العاده‌ای تولید کنند و حتی به کشور‌های دیگر نیز صادر شوند.
تقارن سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی و آغاز فعالیت دولت چهاردهم فرصت خوبی برای همکاری است
دکتر محسن غفوریان با اشاره به سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی و تقارن این رویداد با تشکیل دولت چهاردهم اظهار کرد: تقارن سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی و آغاز فعالیت دولت چهاردهم مبارک و فرصت خوبی برای همکاری است، جهاد دانشگاهی و به خصوص بازارکار که فعالیت‌های بازارکار و اشتغال را از ابتدا بررسی و دنبال می‌کند، تقریبا از حدود دو دهه گذشته بنا بر ضرورتی که حس کرد وارد حوزه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی شد و به‌ویژه در سال‌های اول موجب شد تا جریان سازی در این زمینه صورت بگیرد.
معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی با اشاره به حرکت سازنده جهاد دانشگاهی در بیش از دهه گذشته در زمینه ایجاد سازمان همیاری اشتغال دانش آموختگان و جریان سازی این نهاد در حوزه اشتغال که موجب توجه دستگاه‌ها و سازمان‌ها به مسئله اشتغال شد خاطرنشان کرد: این جریان سازی موجب شد تا حتی بسیاری از وزارتخانه‌ها معاونت کارآفرینی و اشتغال خود را ایجاد کنند و نقش جهاد دانشگاهی در این زمینه بسیار موثر بود.
وی با اشاره به سابقه درخشان همکاری جهاد دانشگاهی و دولت در حوزه اشتغال ادامه داد: از مقطعی به اساسنامه جهاد دانشگاهی وظایفی در حوزه اشتغال اضافه شد که تا پیش از آن در اساسنامه وجود نداشت. در این دو دهه گذشته نیز فعالیت‌های شاخص بسیار خوبی در جهاد انجام شده که اجرای برخی طرح‌های ملی با همکاری با وزارتخانه‌ها به عنوان بخشی از آن‌ها دیده می‌شود و طرح مشاغل خرد و خانگی که در سال‌های اخیر انجام شد یکی از آن‌ها بوده است. خوشبختانه در گستره استانی نیز همکاری بسیار خوبی میان جهاد دانشگاهی و دستگاه‌های محتلف دولتی وجود داشته است.
دکتر غفوریان با تاکید بر بهبود نسبی شرایط اشتغال در کشور طی سال‌های گذشته گفت: کشور در سال‌های گذشته توانسته تا حدودی از شرایط بحرانی پیشین در زمینه اشتغال به ویژه اشتغال فارغ التحصیلان دور شود و در حال حاضر شرایط به نسبت سال‌های قبل مساعدتر شده است.
معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی به فرصت‌های پیش رو در دولت چهاردهم اشاره کرد و گفت: در دولت جدید نیز به علت اهمیت موضوع اشتغال فارغ التحصیلان و جایگاه ویژه جهاد دانشگاهی و ایده‌های منحصر به فرد آن همکاری میان جهاد دانشگاهی و دولت در زمینه اشتغال ادامه پیدا خواهد کرد و قطعا ارتباطات بیشتر و بهتر از گذشته خواهد شد.
دکتر غفوریان در انتها با اشاره به سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی و تبریک آن به همه جهادگران اظهار کرد: سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی به تعبیری فرصتی است تا بتوانیم ارزیابی و نقدی داخلی از فعالیت‌های خود داشته باشیم و مسیری که پیش روی جهاد است بازبینی کنیم و در صورت وجود چالش‌ها راه‌های جدیدی بیابیم و بسازیم. به هرحال شرایط کشور ما طوری اقتضا میکند که باید همواره خلاق و به دنبال راه‌ها و شیوه‌های جدید باشیم. البته امسال شخص من نسبت به گذشته امید بیشتری دارم تا بتوانیم ایده‌های بهتری ارائه کنیم و بر اساس بازخورد‌ها برنامه‌ریزی بهتری انجام دهیم.
همزمان شدن سالگرد جهاد و دولت چهاردهم نوید خوبی برای همکاری است
رئیس سازمان تجاری سازی و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی گفت: همزمان شدن سالگرد جهاد دانشگاهی و دولت چهاردهم نوید خوبی برای توسعه همکاری‌ها است.
دکتر مسعود ابراهیمی با اشاره به همزمانی دو رویداد سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی و شروع به کار دولت جدید اظهار کرد: در دولت چهاردهم با توجه به گفته‌های آقای دکتر پزشکیان، حرکت دولت بر اساس سیاست‌های کلی موجود و بر اساس برنامه هفتم توسعه خواهد بود. همچنین مردمی سازی اقتصاد و مولدسازی دارایی‌های راکد نیز از جمله اقداماتی است که در دستور کار قرار خواهد داشت و جهاد دانشگاهی نیز در سال‌های اخیر در همین راستا اقدام و اهتمام ورزیده است. جهاد دانشگاهی توانسته در مولدسازی از مشارکت بخش خصوصی نیز بهره ببرد. همچنین در کنار این‌ها همکاری ثمربخشی با پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است.
رئیس سازمان تجاری سازی و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی با اشاره به اهمیت کمک و همکاری دولت برای پشتیبانی از کسب و کار‌ها و تولیدکنندگان گفت: جهاد توانسته با همکاری مطلوب با بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری مناسبی روی محصولات تولیدی و اختراعات داخلی داشته باشد و اگر دولت نیز بر اساس سیاست‌های کلی که به آن اشاره شده است بتواند به ما در این زمینه کمک کند، می‌توان گام‌های بلند و مهم‌تری برداشت. وی در پایان گفت: امیدواریم همزمان شدن آغاز فعالیت دولت جدید و سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی بتواند بستر همکاری‌های بیشتر و بهتر دولت و جهاد را ایجاد کند و اتفاقات خوبی برای بازار کار، دانش‌آموختگان و صاحبان کسب و کار در کشور ما رخ دهد.
امیر علی بینام، لیلا قرنفلی

ارسال نظرات