بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۰۸۴۵
چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۶

نتیجه یک گزارش بین‌المللی از تغییر ۹۲ درصدی مشاغل مرتبط فناوری اطلاعات و ارتباطات با ظهور نسل‌های جدید هوش مصنوعی پرده بر می‌دارند و تاکید دارد که بزرگترین تغییر توسط موقعیت‌های سطح متوسط و پایین تجربه خواهد شد، زیرا مشاغفل فیزیکی کمتر قابل جایگزینی با این فناوری می‌شوند. پژوهشگران می‌گویند: بدون شک هوش مصنوعی یک تغییر الگوی برای جامعه خواهد بود، اما میزان جایگزینی هوش مصنوعی برای کارگران انسانی در آینده همچنان مورد بحث است.

به گزارش بازارکار به نقل از خبرگزاری سینا، برای درک بهتر اینکه چگونه هوش مصنوعی بازار کار متخصصان فناوری را تغییر خواهد داد، کنسرسیوم نیروی کار فناوری اطلاعات و ارتباطات که اخیرا تشکیل شده است، در گزارش افتتاحیه خود با عنوان “فرصت تحول هوش مصنوعی در مشاغل فناوری اطلاعات و ارتباطات” اعلام کرد: ۹۲ درصد از مشاغل فناوری اطلاعات به دلیل پیشرفت در هوش مصنوعی شاهد تحول بالا یا متوسط خواهند بود.

این مطالعه استدلال می‌کند که بزرگترین تغییرات در مشاغل فناوری سطح متوسط به میزان ۴۰ درصد و سطح ابتدایی به میزان ۳۷ درصد مشاهده خواهد شد، زیرا مهارت‌ها و قابلیت‌های خاصی کم و بیش مرتبط می‌شوند. انتظار می‌رود اخلاق هوش مصنوعی، هوش مصنوعی مسئول، مهندسی سریع، سواد هوش مصنوعی و معماری مدل زبان بزرگ (LLM) در این دوره جدید اهمیت بیشتری پیدا کند، در حالی که مدیریت داده‌های سنتی، ایجاد محتوا، نگهداری اسناد، برنامه نویسی و زبان‌های اساسی و اطلاعات تحقیقاتی کمتر با تغییر مواجه خواهد شد.

این گزارش می‌گوید: مهارت‌های حیاتی در تمام مشاغل فناوری اطلاعات، از جمله سواد هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و مهندسی سریع مورد نیاز است. به همین دلیل کنسرسیوم یادشده به دنبال توانمندسازی کارگران برای مهارت و مهارت است.

برای تهیه این گزارش، کنسرسیوم تأثیر هوش مصنوعی بر ۴۷ نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات را در ۷ گروه شغلی شامل کسب و کار و مدیریت، امنیت سایبری، علم داده، طراحی و تجربه کاربر، زیرساخت‌ها و عملیات، توسعه نرم افزار و آزمایش و تضمین کیفیت بررسی کرده است.

فرانسین کاتسودا، مدیر بخش مردم، سیاست و هدف در شرکت سیسکو می‌گوید:”هوش مصنوعی فرصتی بی سابقه برای تکنولوژی است که به نفع بشریت در هر زمینه‌ای است، و ما باید درباره اینکه قرار نیست مردم کنار گذاشته شوند، اطمینان حاصل کنیم و در تمام شرکت‌های عضو کنسرسیوم، ما مسئولیت جمعی آموزش و مهارت ۹۵ میلیون نفر را در ۱۰ سال آینده بر عهده گرفته ایم و با سرمایه گذاری در یک نقشه راه بلند مدت برای نیروی کار فراگیر، ما می‌توانیم به همه کمک کنیم تا در عصر هوش مصنوعی شرکت کنند و رشد کنند. ”
تعهدات آموزشی اعضای کنسرسیوم

شرکت‌های پیشگام در دنیای فناوری متعهد شده اند به ۹۵ میلیون نفر در راستای مسئولیت اجتماعی آموزش هوش مصنوعی دهند. کنسرسیوم نیروی کار ICT مسلط به هوش مصنوعی به رهبری شرکت سیسکو و همراهی شرکت‌های پیشگام در تکنولوژی مانند اکسنچر، IBM، گوگل، اینتل و مایکروسافت این گزارش را منتشر کرده اند.

سیسکو: آموزش ۲۵ میلیون نفر در امنیت سایبری و مهارت‌های دیجیتال تا سال ۲۰۳۲‌ای بی ام: آموزش ۳۰ میلیون نفر تا سال ۲۰۳۰ در مهارت‌های دیجیتال، از جمله ۲ میلیون نفر در هوش مصنوعی تا پایان سال ۲۰۲۶
اینتل: آموزش بیش از ۳۰ میلیون نفر با مهارت‌های هوش مصنوعی برای مشاغل فعلی و آینده تا سال ۲۰۳۰
مایکروسافت: آموزش و صدور گواهینامه ۱۰ میلیون نفر در مهارت‌های دیجیتال تا سال ۲۰۲۵ (هدفی که می‌گوید یک سال قبل از برنامه فراتر رفته است)
اس‌ای پی: برای افزایش مهارت ۲ میلیون نفر در سراسر جهان تا سال ۲۰۲۵
گوگل: برای ارائه بیش از ۱۳۰ میلیون دلار بودجه برای حمایت از آموزش و مهارت‌های هوش مصنوعی برای مردم در ایالات متحده، اروپا، آفریقا، آمریکای لاتین و APAC

این مهارت‌ها در آینده مهم هستند

کنسرسیوم نیروی کار ICT مسلط به هوش مصنوعی در گزارش خود به ۱۰ مهارت اشاره می‌کند که برای آینده دنیای هوش مصنوعی مهم هستند از جمله:

اخلاق هوش مصنوعی و هوش مصنوعی مسئولانه
سواد هوش مصنوعی
مهندسی پرامپت نویسی
معماری مدل‌های زبانی بزرگ (LLM)
روش‌های چابک
تحلیل داده‌ها
یادگیری ماشین (ML)
تولید محتوا با تقویت جستجو (RAG)
TensorFlow (چارچوب نرم‌افزاری متن‌باز)
پردازش زبان طبیعی (NLP)

با این حساب کسانی که روی مهارت‌های زیر متمرکز شده اند باید بدانند که کسب و کارشان را هوش مصنوعی تغییر می‌دهد و یا از بین می‌برد:

برنامه‌نویسی و زبان‌های پایه
تولید محتوا
مدیریت داده‌ها
تحقیق اطلاعات
نگهداری مستندات
SQL (نرم افزار پایگاه داده)
مدیریت دستی XML
نوشتن اسکریپت دستی Perl
نرم‌افزار‌های ادغام
تحلیل دستی بدافزار

ارسال نظرات