اربعین حسینی برتمامی عزاداران تسلیت باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۱۲۷۲
 استان ایلام به‌عنوان یک استان نوظهور گردشگری در سال‌های اخیر اقدام به توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی کرده که نوید موفقیت در صنعت گردشگری آن است.
يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۲

در سال‌های اخیر شکوفایی خوبی در صنعت گردشگری استان ایلام اتفاق افتاده است و استان ایلام از یک استان محل گذر گردشگری به یک استان مقصد گردشگری تبدیل شده است و به عنوان استان نوظهور گردشگری شناخته شده است.

گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور مقصد گردشگری خود را استان بکر و زیبای ایلام انتخاب می‌کنند و در فصول مختلف خصوصاً بهار به ایلام می‌آیند.

با توجه به محدویت‌های استان در زمینه هتل، راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی در سطح روستا‌های استان در دستور کار قرار گرفت و به‌سرعت خانه‌های بومگردی زیادی در استان راه‌اندازی شد که پذیرای گردشگران علاقمند به فرهنگ، آداب و روم و طبیعت استان ایلام هستند.

ایسنا در خصوص وضعیت کیفی و ساماندهی اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان میزگردی با حضور مدیر اقامتگاه، رئیس انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان و معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برگزار کرد که در این میزگرد همه بر آمادگی این اقامتگاه‌ها بررای پذایرایی از گردشگران تأکید دارند. اقامتگاه‌های بوم‌گردی نوید تحول در صنعت گردشگری ایلام

اقامتگاه‌های بوم‌گردی پیشانی معرفی استان ایلام هستند

«فرمان کرد» مدیر یکی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان در این میزگرد گفت: مشکل ما این است که استان ما یک استان ناشناخته است و ما در معرفی استان و جذبه‌های گردشگری آن قوی عمل نمی‌کنیم.

وی افزود: ایلام طبیعت بکری دارد، مردم مهمان‌نوازی دارد، طبیعت چهار فصلی دارد، زیباترین کویر و زیباترین کوهستان‌ها را دارد، زیباترین دره‌ها و غار‌ها را دارد، اما ناشناخته است.

این مدیر اقامتگاه بوم‌گردی ادامه داد: از طرفی زیرساخت‌ها و امکانات ما کم است، کمبود اتوبوس داریم، برخی مسیر‌های گردشگری ما راه دسترسی مناسب ندارند، پرواز‌های استان ما کم است.

وی خاطرنشان کرد: مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان از مسئولان انتظار دارند تبلیغات گردشگری را در کشور افزایش دهند و استان را معرفی کنند.

کرد اضافه کرد: استان ایلام برای گردشگران ایرانی و عراقی مقصد گردشگری ارزانی است که باید روی آن تبلیغات بیشتری کنیم.

وی با بیان اینکه اقامتگاه بوم‌گردی پیشانی معرفی استان است، گفت: این اقامتگاه‌ها تاریخ ساخت مسکن از ابتدا که از کپر و سیاه‌چادر است تا امروز را در خود دارد و شامل اتاق دیوه‌خان، اتاق خوش‌نشین و اتاق عروس است و در اقع موزه مردم‌شناسی هستان هستند.

فعالیت بیش از 100 اقامتگاه بومگردی در ایلام

«فرشاد معصومی» رئیس انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان ایلام نیز در این میزگرد اظهار کرد: استان ایلام در حال حاضر بیش از ۱۰۰ اقامتگاه بومگردی دارد که ۴۰ اقامتگاه آن در شهرستان دره‌شهر است.

وی با بیان اینکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان در دل روستا‌ها قرار دارند خاطرنشان کرد: برای معرفی سنت‌ها و آداب و رسوم منطقه، و زندگی گردشگران با مردم روستایی در روز‌های اقامتشان، این اماکن در دل روستا‌های استان تعریف شده‌اند.

وی خدمات اقامتگاه‌های بوم‌گردی به گردشگران را شامل اقامت، ارائه غذا‌های محلی، معرفی فرهنگ و آداب و رسوم، معرفی جاذبه‌های گردشگری زیر نظر اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان دانست.

معصومی ادامه داد: کمبود هتل در استان، ما را بر آن داشت تا به‌دنبال یک مکان سنتی جایگزین در استان باشیم لذا در همین راستا با طراحی بومی و خاص منطقه موفق شدیم این اقامتگاه‌ها را راه‌اندازی کنیم.

رئیس انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان ایلام تصریح کرد: هر شهرستان با توجه به رسوم و خوراکی‌های خاص خود از گردشگران پذیرایی می‌کند، برخی غذا‌هایی که در این اقامتگاه‌ها برای گردشگران پخت می‌شود شامل خورشت تره کوهی، خورشت تماته (گوجه)، تماته و بامیه، نان محلی، جزنک، شلکینه، بزی برساق، گندم‌شیره، کله کنجی، قله‌ماسوا، ترخینه و دیگر غذا‌های محلی است.

معصومی اظهار کرد: باید برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی شود که گردشگران در فصول مختلف جذب شوند و این اقامتگاه‌ها رونق بیشتری داشته باشند.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی به بنیه اقتصادی روستا‌ها کمک می‌کنند

در همین راستا «علی مومنی» معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی استان ایلام در این میزگرد اظهار کرد: استان ایلام یک استان نوظهور گردشگری است، اما از نظر اقامت در مضیقه بوده لذا ما با راه‌اندازی اقامتگاه‌های بومگردی به‌عنوان مکمل هتل‌ها این مشکل را در صنعت گردشگری استان حل کردیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۱۰ اقامتگاه بومگردی در سطح روستا‌های استان ایلام فعال است، این اقامتگاه‌ها به بنیه اقتصادی روستا‌ها کمک می‌کند. در کنار این تعداد خانه بوم‌گردی، ۵۵ خانه مسافر نیز اضافه شدو ظرفیت اقامت استان ۶ هزار نفر افزایش یافت.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام خاطرنشان کرد: طبیعت بکر استان ما را به‌عنوان استان نوظهور گردشگری در سطح کشور معرفی کرده است، از طرفی کنگره بزرگ اربعین به‌عنوان مهم‌ترین پارامتر معرفی استان خود یک معرف قوی است و همه این‌ها باعث شده است سالانه تعداد زیادی مسافر راهی این استان شود.

وی ادامه داد: تعداد روستا‌های گردشگری استان دو برابر شده است و در حال حاضر به ۱۳ روستا افزایش یافته‌اند، معتقدم برنامه‌ریزی‌ها برای توسعه گردشگری استان منتج به نتیجه شده و اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان نوید تحولی در صنعت گردشگری استان هستند.

ارسال نظرات