بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۲۱۳۸
سازمان بین المللی کار با همکاری بخش گردشگری سازمان ملل متحد، در صدد پرکردن شکاف های موجب در این صنعت و بهبود بازار کار در این صنعت حیاتی می باشد.
شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳

سازمان بین المللی کار با همکاری بخش گردشگری سازمان ملل متحد، در صدد پرکردن شکاف های موجب در این صنعت و بهبود بازار کار در این صنعت حیاتی می باشد.

با گرامیداشت روز جهانی گردشگری، توجه به میلیون ها کارگری معطوف خواهد شد که باعث بهبود این بخش می شوند؛ از هتل‌ها گرفته تا رستوران‌ها و فراتر از آن، مشاغل گردشگری که در حال بازگشت به دوران قبل از همه گیری کرونا هستند.

با این حال، سرعت بهبود در مناطق مختلف جهان نابرابر است. داده های قابل اعتماد برای درک این روندها ضروری می باشد. به همین منظور، سازمان بین الملل کار در صدد است که با ورود به این موضع و تکمیل آن، یک شاخص جدید از سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد (گردشگری سازمان ملل) را با هدف حمایت از اهداف توسعه پایدار (SDGs) توسعه داده  و شکاف مربوط به داده های موجود را پر کند و همچنین، به سیاست گذاران این امکان را بدهد تا بازار کار در این بخش را بهتر درک کرده و اطلاعات لازم را شکل دهند.

تصمیمات اتخاذ شده در صنعت در حال بازگشت گردشگری، که یکی از سخت‌ترین ضربه‌ها را در طول همه‌گیری کووید-۱۹ متحمل شده و مشاغل زیادی را از دست داده است، امری مهم و حیاتی به حساب می آید. هم اکنون با بازگشت دوباره این صنعت، شاهد افزایش دوباره اشتغال در هتل‌ها، رستوران‌ها و بخش‌های مرتبط هستیم. با این حال، سرعت و مقیاس این بهبود بین مناطق به طور قابل توجهی متفاوت بوده و در حالی که داده‌های مربوط به هتل‌ها و رستوران‌ها به طور گسترده‌تری در دسترس است، ثبت ارقام اشتغال برای کل بخش گردشگری در بسیاری از کشورها همچنان به صورت یک چالش مهم باقی مانده است.

 

 پر کردن شکاف های مربوط به داده ها

 در حال حاضر هیچ تعریف آماری بین المللی در خصوص صنعت گردشگری وجود ندارد. در پایگاه اطلاعاتی سازمان بین المللی کار (ILOSTAT)، شناسایی افراد در بخش گردشگری با استفاده از طبقه بندی استاندارد بین المللی صنعتی کلیه فعالیت های اقتصادی (ISIC rev. 4) در یک سطح 4 رقمی انجام می شود. این تعریف شامل اشتغال در محل اقامت برای بازدیدکنندگان، خدمات غذا و نوشیدنی، حمل و نقل مسافر، تفریح ​​و سرگرمی، و خدمات مسافرتی می باشد (برای جزئیات به کادر روش شناسی مراجعه کنید).

اما رویکرد فعلی محدودیت هایی دارد. ما نمی‌توانیم اطلاعات مربوط به اشتغال در صنعت گردشگری را در کشورهایی که ریزداده‌های نظرسنجی خانوار را در اختیار سازمان بین المللی کار قرار نمی‌دهند، به دست آوریم. این شکاف‌های اطلاعاتی، مشکلات عمده‌ای را در خصوص درک ما از بازار کار در بخش گردشگری در برخی از نقاط جهان، از جمله در کشورهایی که گردشگری محرک اصلی مشاغل و توسعه اقتصادی است (مانند چین)، ایجاد می‌کند.

بخش گردشگری سازمان ملل متحد به منظور بهبود ردیابی اشتغال در صنعت گردشگری، یک شاخص جدید را در حوزه اهداف توسعه پایدار (SDG) معرفی کرده است.

 بخش گردشگری سازمان ملل با استفاده از داده های پایگاه اطلاعاتی سازمان بین المللی کار (ILOSTAT) برای تکمیل منابع خود، قصد دارد برخی از شکاف های موجود در داده های فعلی را پر کرده و تصویر واضح تری را از نیروی کار در این بخش در سراسر جهان ارائه نماید.

بر اساس برآوردهای سازمان بین المللی کار، بیش از 270 میلیون کارگر یا تقریباً 8.2 درصد از نیروی کار جهان، در بخش گردشگری مشغول به کار می باشند. جای تعجب نیست که مقاصد پرطرفدار برای تعطیلات، معمولاً دربرگیرنده کارگران بیشتری باشند. بیشترین سهم اشتغال در صنعت گردشگری مربوط به جزایر کوک، باهاما و سیشل است که بین 20 تا 28 درصد از کل اشتغال را تشکیل می دهد.

ارسال نظرات