رمضان، ماه برکت و رحمت الهی است. بیایید در این ماه، از برکات الهی بهره‌مند شویم. رمضان، ماه برکت و رحمت، مبارک باد.

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۶۷۸۸۶
مهارت افزایی و خلق فرصت‌های جدید شغلی با ایجاد رشته‌های به روز و متناسب با نیاز جامعه، زمینه کسب و کار برای جوانان جویای شغل را در همدان فراهم کرده است.
شنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸

به گزارش بازارکار به نقل از ایرنا، کارشناسان اقتصادی و دغدغه‌مندان بیکاری جوانان از دهه ۸۰ تمرکز بر روی مهارت افزایی را به عنوان یکی از راهبرد‌های اصلی ایجاد کسب و کار برای جوانان مطرح و برنامه ریزان را بر قرار دادن این موضوع در اولویت محوری برنامه‌ها ترغیب کردند چرا که مهارت‌افزایی موجب آماده‌سازی نیروی انسانی برای ورود به بازار کار و پاسخگویی به نیاز‌های در حال تغییر بخش‌های مختلف به ویژه صنعت و اقتصاد است.

با گذشت زمان و تغییر و تحولات سریع فناوری همچنین ظهور مشاغل نوین به ویژه در دهه ۹۰، نیاز به تمرکز بر رشته‌های جدید مهارتی در برنامه‌های آموزشی بیش از پیش احساس شد که این نیاز در دهه ۹۰ به اوج خود رسید به گونه‌ای که برخی از رشته‌ها از چرخه خارج شده و حرفه‌های جدید به سرعت جایگزین آن شدند.

امروزه توسعه رشته‌های جدید مهارتی، توجه به رشته‌های جدید و گنجاندن آن در برنامه‌های آموزشی به عنوان یک ضرورت دنبال می‌شود و هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، رباتیک، جای خود را در بازار کار باز کرده است چرا که رشته‌های سنتی به‌تن‌هایی نمی‌تواند پاسخگوی تقاضای کارفرمایان باشد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در شورای آموزش و پرورش استان همدان نیز بر این موضوع تاکید کرد و گفت: مهارت آموزی در دوره اول متوسطه بسیار اهمیت دارد چرا که این دوره، دوره هویت یابی، استعداد یابی و استقلال یابی فرزندان است و در آیین نامه "تقویت" نیز تاکید ویژه به مهارت آموزی شده است.

مصطفی آذرکیش با بیان اینکه در حوزه مهارت آموزی، بومی سازی مدل‌های موفق آموزش مهارتی جهان بسیار حائز اهمیت است افزود: در راستای تعادل بین عرضه و تقاضا باید خروجی نظام آموزش مهارتی کشور پاسخگوی نیاز بازار کار باشد.

او تاکید کرد: خروجی مهارت آموزی مصداقی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و روانی است و دانش آموزان بر اساس سند تحول بنیادین آموزش پرورش در هر مرحله‌ای اگر از نظام تعلیم و تربیت خارج شوند باید امکان تامین معاش حلال را داشته باشند.

تامین نیروی انسانی مورد نیاز صنایع از دانشگاه

امروزه در راستای تامین نیروی مورد نیاز صنایع واژه "بورس صنعت" مطرح است موضوعی که به گفته رییس دانشگاه ملی مهارت استان همدان زمینه‌ای برای کمک به صنایع در تامین نیروی انسانی مستعد و توانمند است.

محمدعلی کاظمی در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: واژه بورس صنعت بدان معناست که صنعت میزان نیروی مورد نیاز خود را در رشته‌های مختلف به دانشگاه اعلام کرده است یعنی پیش از دانش آموختگی دانشجو او را برای فعالیت در واحد صنعتی رزرو می‌کند.

وی اضافه کرد: کنسرسیوم اشتغال همدان متقاضی نیروی مهارتی تا پنج سال آینده هستند، اما تعداد دانشجویان این دانشگاه با میزان تقاضا یکسان نیست و کمتر از نیاز بازار کار است.

رییس دانشگاه ملی مهارت استان همدان ادامه داد: برخی مواقع وقتی درخواست‌ها برای تامین نیروی مورد نیاز فنی از سوی واحد‌های صنعتی به این مجموعه می‌رسد، نیروی برای معرفی نداریم چرا که اغلب آن‌ها مشغول به فعالیت شدند.

کاظمی یکی از مهمترین ماموریت‌های این دانشگاه را مهارت آموزی و تربیت تکنسین ماهر به عنوان حلقه مفقوده بخش صنعت عنوان و بیان کرد: تکنسین‌های ماهر نیرو‌های توانمند و کلیدی همه واحد‌های صنعتی به شمار می‌روند.

وی اضافه کرد: همه دانش آموختگان این دانشگاه مشغول به کار می‌شوند برخی مواقع پیش از دانش آموختگی همزمان با تحصیل در یک واحد تولیدی به عنوان تکنسین مشغول به حرفه آموزی و فعالیت شده و حقوق هم دریافت می‌کنند.

رشته‌های جدید مهارتی؛ کلید موفقیت در بازار کار و اشتغال پایدار

به روز رسانی سرفصل دروس دانشگاه مهارت

معاون آموزشی، پژوهشی دانشگاه ملی مهارت استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: ۳۸ رشته در مراکز دخترانه و پسرانه این دانشگاه در مقطع کاردانی و کارشناسی دایر است.

مهدی خالدیان افزود: در راستای به روز رسانی رشته‌های دانشگاهی ابتدا سرفصل‌های دروس منطبق بر نیاز جامعه به روز رسانی شد و مفاهیمی منطبق بر تکنولوژی‌های جدید جهان به دروس اضافه شد.

وی اضافه کرد: همچنین در راستای توانمندی سازی اساتید دوره‌های آموزشی برای آن‌ها شامل هوش مصنوعی و رباتیک و دیگر موارد که در صنعت پر کاربرد است برگزار شد.

معاون آموزشی، پژوهشی، دانشگاه ملی مهارت استان همدان اظهار کرد: طرح جدید با عنوان "دستیار فناور" دانشجویی در دانشگاه ملی مهارت در دست اجرا است با این توضیح که دانشجو برای گذراندن دوره کارآموزی، در شرکت‌های فناور و دانش بنیان حضور می‌یابد و جمایت مالی از دانشجویان برای حضور در این دوره‌ها صورت می‌گیرد.

خالدیان بیان کرد: چندین معرفی نامه برای دانشجویان این دانشگاه برای حضور در مراکز دانش بنیان صادر شده تا آن‌ها با حضور در این محل‌ها علاوه بر آشنایی با محیط کسب و کار، مهارت آموزی، اطلاعات و تخصص خود را نسبت به دانش جدید به روز کنند.

وی بیان کرد: کمبود منابع و اعتبارات موجب شده که نتوان تجهیزات نوین مورد نیاز برای برخی از رشته‌ها و آزمایشگاه را تامین و خریداری کرد هر چند این موضوع نه تنها مشکل دانشگاه ملی مهارت بلکه در همه دانشگاه‌ها وجود دارد.

معاون آموزشی، پژوهشی دانشگاه ملی مهارت استان همدان ادامه داد: البته با مدیریت صحیح منابع مالی، تجهیزات خوبی خریداری شده که نمونه آن پرینتر سه بعدی و دستگاه طراحی و ساخت با کمک رایانه است.

خالدیان افزود: برخی از رشته‌های فنی با وجود نیاز جامعه مورد استقبال دانشجویان قرار نگرفتند که در این باره ابتدا باید آموزش و پرورش، هنرستان‌ها و مراکز کار و دانش با تبلیغات گسترده‌ای نسبت جذب هنر آموز اقدام کنند تا خروجی این رشته‌ها در دانشگاه مهارت افزایش یابد.

راه اندازی مرکز مهارت‌های پیشرفته

معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل فنی و حرفه‌ای همدان نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا یادآوری کرد: ۲۲ مرکز دولتی و ۲۷۰ مرکز غیر دولتی و خصوصی زیر نظر فنی و حرفه‌ای همدان فعالیت دارند که در مراکز دولتی بین پنج تا ۶ رشته و آموزشگاه‌های آزاد و خصوصی ۱۵ تا ۲۰ حرفه به متقاضیان آموزش داده می‌شود.

فاطمه آروانه افزود: در حوزه مهارت‌های جدید، "راه اندازی مرکز مهارت‌های پیشرفته" از سال گذشته در دستور کار فنی و حرفه‌ای همدان قرار گرفت که سال آینده راه اندازی می‌شود که قرار است در این مرکز فناوری‌های نوین و رشته‌های نظیر اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی تدریس شود.

وی ادامه داد: فنی و حرفه‌ای همدان چند شاخص را برای توسعه آموزش مد نظر قرار داده است در گام نخست توسعه فیزیکی یعنی دایر کردن کارگاه‌های جدید مد نظر است که در این راستا کارگروه گسترش با ریاست مدیرکل فنی و حرفه‌ای به منظور بررسی اینکه این توسعه در کدام شهرستان باید اتفاق بیافتد تشکیل می‌شود.

معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل فنی و حرفه‌ای همدان افزود: کارگروه توسعه مهارت نیز به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و دبیری فنی و حرفه‌ای تشکیل و در این نشست که همه مدیران کل حضور دارند موضوعات مرتبط با مهارت طرح و بررسی می‌شود.

آروانه گفت: به منظور اطلاع هنرآموزان از وضعیت رشته ها، اطلاعات مرتبط با افزایش رشته‌های فنی و حرفه‌ای در سایت و شبکه‌های اجتماعی اطلاع رسانی می‌شود تا متقاضیان از برگزاری این دوره‌ها مطلع شوند.

وی با بیان اینکه قرار است تا سال آینده قطب‌های مهارتی در استان همدان دایر شود اظهار کرد: این قطب‌ها در هر شهرستان و منطقه‌ای بر اساس پتانسیل‌ها دایر می‌شود برای نمونه در ملایر مبل و منبت، همدان کشاورزی‌های کم آب بر، صنایع غذایی با توجه به وجود مرکز هتل داری در مریانج، انرژی‌های نوین و تجدید پذیر و در شهرستان بهار سفال و سرامیک دایر می‌شود.

۶۹ درصد دانش آموختگان فنی و حرفه‌ای شاغل شدند

معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل فنی و حرفه‌ای همدان افزود: برای اینکه یکسری فرصت‌های سرمایه گذاری در همدان ایجاد کنیم دنبال کوچک سازی بخش دولتی و حمایت از بخش خصوصی هستیم در این راستا برخی از کارگاه‌ها در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد و در مجموع کارآفرینی در حوزه مهارت در اولویت قرار گرفته است.

آروانه اضافه کرد: با توجه به وجود ظرفیت‌هایی در ازندریان و کردآباد، همدان قطب تولید پوشاک نیز می‌شود در همه شهرستان‌ها به ویژه بهار علاوه بر تولید، موضوع آموزش و مهارت افزایی در کارگاه‌ها هم مورد توجه است.

وی با بیان اینکه طبق آمار "رهگیری اشتغال" ۶۹ درصد از دانش آموختگان فنی و حرفه‌ای پس از دریافت گواهی مهارت، مشغول به کار شدند ادامه داد: البته برخی گروه‌ها از جمله دانش آموزان و زندانیان که گروه هدف آموزش فنی و حرفه‌ای هستند، مهارت آموزی آن‌ها همان سال منجر به اشتغال نمی‌شود و در بررسی آمار اشتغال، آن‌ها بررسی نمی‌شوند.

معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل فنی و حرفه‌ای همدان گفت: کنسرسیوم مهارت با محوریت ائتلاف با صنایع بزرگ هفته آینده برگزار می‌شود و همه صنایع بزرگ و تاثیرگذار که مجوز جوار و بین کارگاهی دریافت کردند در این کنسرسیوم برای تربیت نیروی ماهر و ارتقای مهارت شاغلان در بنگاه‌های اقتصادی، ائتلاف تشکیل می‌دهند.

آروانه بیان کرد: فنی و حرفه‌ای همدان با همه دانشگاه‌ها بزرگ استان تفاهم نامه همکاری منعقد کرده و مجوز مرکز آموزش با عنوان "تی. ام. سی" به دانشگاه ارائه می‌دهد.

وی افزود: دوره آموزشی مهارتی در دانشگاه‌ها برای دانشجویان برگزار می‌شود که هدف از برگزاری این دوره‌ها این است که دانشجویان بعد از دانش آموختگی، دانش آموخته ماهر و آماده ورود به بازار کار باشند.

وی بیان کرد: رشته‌های جدید دایر شده در فنی و حرفه‌ای همدان شامل فناوری اطلاعات، برق، الکترونیک و دیگر حرفه‌های متنوع از جمله هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، محاسبات ابری متناسب با فناوری‌های روز جهان می‌شود.

رشته‌های جدید مهارتی؛ کلید موفقیت در بازار کار و اشتغال پایدار

راه اندازی سه قطب مهارتی در همدان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای همدان با بیان اینکه در ارایه آموزش‌های مهارتی جدید به مزیت‌های نسبی استان نیز توجه شده است، گفت: سه قطب مهارتی در بخش گردشگری و هتلداری، مبل و منبت، و پوشاک با توجه به مزیت‌های رقابتی استان و قرار داشتن آن در مسیر توسعه دایر می‌شود.

وهب مختاران ابراز امیدواری کرد: تبدیل مراکز مهارتی همدان به قطب‌های مهارتی کشور با همکاری بخش خصوص فعال در این زمینه شکل بگیرد.

وی افزود: همچنین راه اندازی مرکز مهارت‌های پیشرفته در رشته‌های فناوری اطلاعات به خصوص هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در دستور کار فنی حرفه‌ای است که در این ارتباط نیاز به تجهیزات جدید و نیروی انسانی متخصص بوده که درصدی از اعتبارات سازمان فنی و حرفه‌ای تامین می‌شود.

رشته‌های جدید مهارتی؛ کلید موفقیت در بازار کار و اشتغال پایدار

انعقاد تفاهم نامه در حوزه گوهر سنگ

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای همدان گفت: در حوزه گوهر سنگ مرکز آموزش گوهر تراشی سال گذشته با همکاری ایمیدرو راه اندازی شد و توافق سه جانبه بین فنی و حرفه ای، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان و خانه معدن ایران منعقد شد.

مختاران افزود: این تفاهم نامه همکاری آموزشی در راستای هم افزایی و هماهنگی در دستگاه‌های اجرایی برای افزایش رشد اقتصادی و به منظور ارتقا صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای از طریق ارتقا بهره وری نیروی انسانی با تاکید بر ارائه آموزش‌های مهارتی به منظور توانمند سازی اعضا و معرفی شدگان خانه معدن ایران است.

وی تاکید کرد: با امضا این تفاهم نامه طرفین حد اعلای تلاش خود را برای گسترش همکاری به منظور ارائه خدمات متقابل فنی، مهارتی، آموزشی، تحقیقاتی و دیگر موضوعات اجرایی مرتبط با این تفاهم نامه به عمل می‌آورند.

مختاران بیان کرد: موضوع تفاهم نامه ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به منظور ارتقا مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و توانمندی‌های اعضاء و معرفی شدگان خانه معدن ایران، مورد نیاز صنایع، بنگاه‌های اقتصادی استان و بازار کار همچنین تحقیق و توسعه در حوزه‌های مختلف صنعت و فناوری به‌ویژه در حوزه‌های نوین گوهر سنگ، بازاریابی و فروش از طریق توسعه همکاری در راستای ارائه خدمات و ایفای مسئولیت‌های مدنی، فرهنگی و اجتماعی است.

رهاورد:

با توجه به تحولات سریع فناوری و ظهور مشاغل نوین در ۲ دهه گذشته، توجه به رشته‌های جدید مهارتی در برنامه‌های آموزشی بیش از پیش احساس شد که این نیاز در دهه ۹۰ به اوج خود رسید و برخی از رشته‌ها از چرخه خارج و حرفه‌های جدید جایگزین شد و هم اینک هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و رباتیک، جای خود را در بازار کار باز کرده است بنابراین توسعه رشته‌های جدید مهارتی و گنجاندن آن در برنامه‌های آموزشی برای ورود جوانان به بازار کار یک ضرورت است و باید از سوی متولیان این امر مورد توجه قرار گیرد.

ارسال نظرات