سالروز ولادت امام حسن عسکری ( ع ) مبارک باد

      

از معاشرت با عیب جویان مردم بپرهیز،زیرا همنشین این گونه افراد از عیب جویی آنان در امان نیست. امام علی ( ع )

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۷۴۰۲۸
رئیس جهاددانشگاهی البرز

جهاددانشگاهی مسیر تربیت مهارت‌محور کودکان را هموار می‌کند

جهاددانشگاهی مسیر تربیت مهارت‌محور کودکان را هموار می‌کند
رئیس جهاددانشگاهی استان البرز با تأکید بر اهمیت تربیت مهارت‌محور در دوران کودکی، تقویت مهارت‌های شناختی، هیجانی و اجتماعی کودکان را زمینه‌ساز پرورش نسلی مسئول، خلاق و توانمند دانست و از تلاش‌های جهاددانشگاهی برای توسعه آموزش‌های مهارت زندگی خبر داد.
سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۴ - ۱۴:۴۳

به گزارش خبرنگار بازارکار البرز به نقل از خبرگزاری ایکنا؛ " غلامرضا اسکندریان " رئیس جهاددانشگاهی البرز اظهار کرد: طرح «فرآموز» یا «سرای فرزندان ایران» با هدف آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان ۶ تا ۱۲ سال طراحی شده است. این طرح تلاش دارد بستری فراهم کند تا کودکان نه تنها دانش کسب کنند، بلکه مهارت‌های زندگی و اجتماعی لازم برای تصمیم‌گیری درست، مدیریت هیجان و برقراری ارتباط مؤثر را از سنین پایین بیاموزند.

وی با اشاره به تغییرات سریع جامعه و افزایش حجم اطلاعات در دنیای دیجیتال گفت: کودکان امروز در معرض طیف گسترده‌ای از اطلاعات و محرک‌های رسانه‌ای قرار دارند. بنابراین، آموزش صرف دانسته‌ها کافی نیست. آن‌ها باید بیاموزند چگونه فکر کنند، تحلیل کنند و تصمیم بگیرند. مهارت یادگیری و تحلیل، پایه رشد آگاهانه و مسئولانه است.

اسکندریان تصریح کرد: متأسفانه در نظام آموزشی رسمی کشور بخش پرورشی و مهارتی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. حافظه‌محوری هنوز غالب است و فرصت کافی برای پرورش مهارت‌های شناختی و اجتماعی فراهم نیست. طرح‌هایی مانند فرآموز می‌توانند حلقه مفقوده این سیستم را پر کنند و کودکان را از حافظه‌محوری به تجربه‌محوری و خودآگاهی سوق دهند.

رئیس جهاددانشگاهی استان البرز با بیان اینکه همکاری این نهاد با مجریان طرح فرآموز براساس مأموریت‌های فرهنگی و اجتماعی جهاددانشگاهی صورت گرفته است، افزود: جهاددانشگاهی با استفاده از ظرفیت‌های علمی و آموزشی خود تلاش می‌کند به غنای محتوای مهارت‌آموزی در این طرح کمک کند. هدف ما تربیت کودکی است که از نظر شناختی، هیجانی و اجتماعی توانمند باشد و بتواند در آینده تصمیم‌های مسئولانه بگیرد.

وی در توضیح اهمیت مهارت‌های زندگی گفت: مهارت‌های کلیدی مانند خودمدیریتی، کنترل هیجان، همدلی، مسئولیت‌پذیری و تصمیم‌گیری از پایه‌ترین نیازهای تربیتی کودکان هستند. کودکی که این مهارت‌ها را نیاموزد، در بزرگسالی در مواجهه با چالش‌های اجتماعی و حرفه‌ای دچار مشکل خواهد شد. بنابراین، توجه به تربیت مهارت‌محور باید از دوران ابتدایی آغاز شود.

اسکندریان با اشاره به مأموریت‌های جهاددانشگاهی برای توانمندسازی جامعه دانش‌آموزی و دانشجویی ادامه داد: در دنیایی که تغییرات با سرعت بالایی رخ می‌دهد، تقویت مهارت سازگاری، تفکر انتقادی و خودشناسی از همان سنین پایین اهمیت حیاتی دارد. ما معتقدیم کودک امروز، سرمایه اجتماعی و آینده‌ساز فردای کشور است و مسئولیت ما فراهم کردن زمینه رشد همه‌جانبه اوست.

وی بیان کرد: یکی از مزیت‌های طرح فرآموز، استفاده از روش‌های تعاملی و فعالیت‌های عملی در آموزش مهارت‌های زندگی است. این روش‌ها باعث می‌شود کودکان تجربه واقعی یادگیری را در کنار آموزش نظری داشته باشند و مفاهیم را بهتر درک و در زندگی روزمره به کار بگیرند.

رئیس جهاددانشگاهی البرز با اشاره به ضرورت مشارکت نهادهای مختلف فرهنگی و آموزشی در این مسیر تأکید کرد: هیچ نهاد به تنهایی نمی‌تواند تربیت نسلی مسئول و خلاق را محقق کند. جهاددانشگاهی خوارزمی با همکاری سایر نهادهای فرهنگی کشور، خود را متعهد می‌داند که نقش فعال و مؤثر در توسعه آموزش‌های مهارت‌محور ایفا کند.

اسکندریان در پایان گفت: امیدواریم با استمرار این همکاری‌ها و گسترش مراکز مهارت‌آموزی کودک در کشور، بتوانیم نسلی خردمند، خلاق و مسئول پرورش دهیم که آینده‌ای روشن‌تر برای جامعه ایرانی رقم بزند. هدف ما تربیت کودکانی است که با آگاهی، تفکر انتقادی و مهارت‌های اجتماعی قوی، مشارکت اجتماعی مؤثر و زندگی مسئولانه داشته باشند.

برچسب ها:

ارسال نظرات