بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۷۴۳۰۰
دومین روز نود و سومین گردهمایی معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی؛

از راهکار افزایش مشارکت دانشجویی تا راهکار‌های جذب حداکثری دانشجویان به شهر دانشجو

از راهکار افزایش مشارکت دانشجویی تا راهکار‌های جذب حداکثری دانشجویان به شهر دانشجو
دومین روز نود و سومین گردهمایی معاونان فرهنگی، رؤسای سازمان‌ها و مراکز فرهنگی و مدیران شعب سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در دانشگاه قم با تمرکز بر بررسی راهکارهای ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها برگزار شد.
شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۰
دومین روز نود و سومین گردهمایی معاونان فرهنگی، رؤسای سازمان‌ها و مراکز فرهنگی و مدیران شعب سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در دانشگاه قم با تمرکز بر بررسی راهکارهای ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها برگزار شد؛ در این نشست، مسئولان فرهنگی جهاددانشگاهی بر تقویت نوآوری و خلاقیت در برنامه‌های دانشجویی، توسعه طرح‌های فرهنگی نوین، بازسازی سرمایه اجتماعی، گسترش فرهنگ مطالعه و حضور فعال‌تر دانشجویان در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی تأکید کردند.

به گزارش روابط‌عمومی جهاددانشگاهی، دومین روز از نود و سومین گردهمایی معاونان فرهنگی، رؤسای سازمان‌ها و مراکز فرهنگی و مدیران شعب سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در سالن‌های «حکمت» و «اندیشه» دانشگاه قم برگزار شد.

جهاددانشگاهی با نوآوری و فعالیت‌های خلاقانه زنده است


دکتر رضا فریدزاده، رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، در بخشی از این گردهمایی با اشاره به دستاوردهای اخیر سازمان، از تصویب و ابلاغ آیین‌نامه سازمان دانشجویی به‌عنوان گامی مهم در مسیر توسعه فعالیت‌های جهاددانشگاهی یاد کرد.

وی تأکید کرد: تحقق اهداف جهاد تنها با صدور بخشنامه‌ها ممکن نیست، بلکه نیازمند پیگیری مستمر و مداوم است. فریدزاده افزود: در طرح‌های پیشین سازمان، مبالغ تخصیص‌یافته به واحدها افزایش یافته و حتی در برخی موارد دو برابر شده است. همچنین طرح‌های سابق با اصلاحات مالی بازنگری شده و چند طرح جدید ازجمله «ایران‌سرای امید» و «شهر دانشجو» به مجموعه فعالیت‌ها افزوده شده است.

او با اشاره به آغاز برگزاری «مشاعره‌های دانشجویی» با محوریت واحدهای استانی، این اقدام را گامی برای شکوفایی ظرفیت‌های ادبی و هنری دانشجویان دانست و افزود: طرح‌های جدیدی همچون «ایران‌سرای امید» و «مسابقات مشاهده دانشجویی» نیز به منظور تقویت فعالیت‌های فرهنگی و هنری در دستور کار قرار گرفته است.
فریدزاده خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی با نوآوری و فعالیت‌های خلاقانه زنده است و طرح‌های داخلی واحدهای استانی باید در کنار برنامه‌های هماهنگ ملی، به افزایش پویایی و مشارکت دانشجویان در عرصه‌های علمی و فرهنگی منجر شود.

تأکید بر تقویت مهارت‌های خواندن و نوشتن در ترویج فرهنگ مطالعه

در بخشی از این گردهمایی، حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی، با تأکید بر ضرورت تقویت مهارت‌های مرتبط با مطالعه در میان دانشجویان، به‌ویژه مهارت خواندن، از راه‌اندازی باشگاه مطالعه دانشجویی و اجرای طرح «سریر» خبر داد.

او اعلام کرد: مرحله نیمه‌نهایی جشنواره «سریر» ۲۱ آبان‌ماه سال جاری در دانشگاه تهران برگزار می‌شود و همچنین سی‌ودومین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اهمیت مهارت نوشتن به‌عنوان یکی از پایه‌های ترویج فرهنگ کتاب و مطالعه، تأکید کرد که جهاددانشگاهی خود را موظف می‌داند بستر حضور افراد توانمند در این عرصه را فراهم کند. علی‌اکبرزاده همچنین یادآور شد که نشر نخستین فعالیت فرهنگی جهاددانشگاهی بوده و کتاب ماندگارترین محصول فرهنگی محسوب می‌شود.

مأموریت اصلی ایسپا: پشتیبانی علمی از سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان


ابراهیم شیرعلی، رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، در این گردهمایی با تأکید بر جایگاه منحصربه‌فرد ایسپا گفت: گستردگی شبکه‌ شعب این مرکز در سراسر کشور، مهم‌ترین وجه تمایز آن از سایر مراکز نظرسنجی است.

او با اشاره به چالش‌های اخیر، اظهار کرد برخی واحدها توجه کافی به مأموریت علمی و فرهنگی ایسپا ندارند و نگاه سوداگری به این مرکز، جایگزین نگاه علمی و پژوهشی شده است.

شیرعلی مأموریت اصلی ایسپا را کمک به فرآیند سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان کشور دانست و افزود: وظیفه این مرکز نه کسب درآمد، بلکه تولید، تحلیل و انباشت داده‌های اجتماعی و شناسایی روندهای مؤثر در تصمیم‌سازی است.

وی با اشاره به رشد چشمگیر هزینه‌ها و افزایش بودجه ایسپا به حدود هشت میلیارد تومان در سال ۱۴۰۴، اعلام کرد که این مرکز برای سال جاری چهار طرح کلیدی را در دستور کار دارد؛ از جمله طرح رصد محیط دانشگاهی و بررسی ارزش‌ها و نگرش‌های دانشجویان که نقشه‌ راه ایسپا برای شناخت عمیق‌تر فضای دانشگاهی کشور خواهد بود.
 

افزایش اعتماد عمومی؛ هدف اصلی اندیشکده تحکیم انسجام اجتماعی

زهرا نقی‌زاده، رئیس جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س)، از راه‌اندازی اندیشکده «تحکیم انسجام اجتماعی» خبر داد. وی هدف اصلی این اندیشکده را بازسازی سرمایه اجتماعی، افزایش اعتماد عمومی و تقویت قدرت نظام حکمرانی عنوان کرد و گفت این اندیشکده با رویکردی ملی فعالیت خواهد داشت و در قالب رصد و پایش، در استان‌ها نیز گسترش می‌یابد.

به گفته نقی‌زاده، این نهاد در چارچوب تأکیدات مقام معظم رهبری درباره انسجام اجتماعی شکل گرفته و با همکاری رسانه‌هایی مانند ایکنا، ایسنا و ایسپا اداره می‌شود.

او با اشاره به نقش اندیشکده‌ها در برگزاری نشست‌های تخصصی، ایجاد شبکه‌های نخبگانی و تولید اسناد سیاستی، تصریح کرد: هدف از این فعالیت‌ها، کمک به سیاست‌گذاران برای اتخاذ تصمیم‌های دقیق‌تر است.
وی موضوعاتی همچون گفت‌وگوی بین‌نسلی، رسانه‌های اجتماعی، تقویت اعتماد، نقش نهادهای مردمی در مدیریت شکاف‌های اجتماعی و توجه به اقلیم‌های فرهنگی ایران را از اولویت‌های این اندیشکده برشمرد.

نقی‌زاده همچنین از تشکیل کارگروه شورای زنان و خانواده خبر داد که با حضور زنان جهادگر به بررسی وضعیت و چالش‌های شغلی آنان در محیط کاری می‌پردازد.

عضویت گسترده اساتید علوم پایه در صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران

افسانه بیات، مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران وابسته به جهاددانشگاهی، در این مراسم اعلام کرد که بیش از ۷۰ درصد از اساتید علوم پایه در تهران عضو این صندوق هستند.

وی با اشاره به این‌که اعضا علی‌رغم عدم دریافت خدمات مالی مانند وام، به‌دلیل ارتباط مستمر با دانشجویان در صندوق حضور دارند، گفت: این تعامل موجب تقویت پیوند میان دانشگاه و جهاددانشگاهی شده است.

بیات افزود: تغییر هیئت‌رئیسه دانشگاه‌ها معمولاً به بهبود همکاری با جهاددانشگاهی منجر می‌شود، چراکه اعضای جدید از طریق صندوق با جهاد در ارتباط بوده‌اند و این تعامل پس از پایان مسئولیت نیز ادامه پیدا می‌کند.

او همچنین از فعالیت «مجمع خیرین دانشگاهی ایثار» به‌عنوان بازوی خیریه صندوق یاد کرد که با مجوز وزارت کشور تأسیس شده و مأموریت آن برگزاری همایش‌ها و رویدادهای فرهنگی در دانشگاه‌هاست.

شریح فعالیت‌های حوزه‌های ستادی معاونت فرهنگی


در بخش دیگری از این گردهمایی، سمانه عنبری مدیر کل راهبری امور فرهنگی، دکتر ثریا احمدی مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی معاونت فرهنگی و رامین جانی‌پور سرپرست دفتر برنامه‌ریزی و توسعه فرهنگی جهاددانشگاهی با تشریح فعالیت‌های حوزه‌های ستادی معاونت فرهنگی پاسخگوی سوالات شدند.

راهکار افزایش مشارکت دانشجویی
همچنین علی حسینی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم، با اشاره به چالش کاهش مشارکت دانشجویی، اظهار کرد: با وجود فعالیت پنج دفتر در دانشگاه‌های استان، میزان درگیری واقعی دانشجویان با برنامه‌های جهاد پایین است و حتی در بهترین شرایط، بیش از ۱۰ درصد جمعیت دانشجویی دانشگاه قم به‌صورت فعال جذب نمی‌شوند.

وی تأکید کرد که برای افزایش مشارکت، باید مدل‌ها و برنامه‌های فعالیت بازنگری شوند و تنوع بیشتری در حوزه‌های نوآورانه، هوشی، فناوری، هنری و فرهنگی ایجاد شود تا ارتباط مؤثرتری با دانشجویان برقرار گردد.

حسینی یکی از مسیرهای مؤثر برای افزایش انگیزه دانشجویان را «مزیت‌سازی» عنوان کرد و گفت: طراحی کارت ویژه دانشجویی برای استفاده از خدمات بانکی و شرکت‌های دانش‌بنیان، می‌تواند موجب تقویت ارتباط و انگیزش شود.

او پیشنهاد کرد سازمان دانشجویان برنامه‌هایی مانند «همایش سبک زندگی دانشجویی»، «پکیج دانشجوی ماهر» و «مسیرهای شغلی» را اجرا کند تا تمایز بیشتری نسبت به سایر نهادهای دانشگاهی ایجاد شود.

وی با تأکید بر اهمیت تولیدات فرهنگی و محتوایی، بیان کرد: در صورت سامان‌دهی تولیدات مشترک نظیر موشن‌گرافی، انیمیشن و پادکست در سطح ملی، می‌توان از هدررفت منابع در استان‌ها جلوگیری و کیفیت فعالیت‌ها را افزایش داد.

راهکار‌های جذب حداکثری دانشجویان به شهر دانشجو
در نشست مدیران شعب سازمان دانشجویان نیز کمالی از مدیران اجرایی دانشگاه صنعتی اصفهان با طرح این موضوع که چرا دانشجو برای ورود به شهر دانشجو انگیزه ندارد، اظهار کرد: این یک سؤال اصلی است که چگونه و با چه فرآیندی می‌توان جذب دانشجویان را به حداکثر رساند.

وی افزود: هنوز نیازسنجی در حوزه دانشجویان صورت نگرفته است و اگر تحول و نوآوری در شهر دانشجو نباشد، دانشجویان تمایلی برای عضویت در این برنامه ندارند.

در ادامه، حسینی‌فرد از مدیران اجرایی دانشگاه هنر تهران بیان کرد: تکمیل سایت شهر دانشجو باید جزو اولویت‌های فعلی این طرح باشد. درواقع خدمات این طرح باید در حوزه‌های مختلف هنری، فرهنگی و طبقه‌بندی شود تا دانشجویان بتوانند از خدمات مربوط به حوزه خود استفاده کنند.
وی افزود: افزایش نقش مدیران اجرایی در طرح شهر دانشجو از دیگر الزامات است. درواقع سلیقه دانشجویان امروز باید در ظاهر سایت وجود داشته باشد؛ جذابیت بصری از دیگر نکاتی است که می‌تواند به جذب بیشتر دانشجو کمک کند.

اجرای طرح «ایران مرز پر گهر» برای آشنایی دانشجویان با دستاوردهای انقلاب
مهدیه شاه‌نظری، معاون برنامه‌ریزی و راهبری فعالیت‌های دانشجویی سازمان دانشجویی جهاددانشگاهی، گفت: طرح «ایران مرز پر گهر» با هدف آشنایی دانشجویان با دستاوردهای انقلاب اسلامی از طریق بازدیدهای میدانی اجرا می‌شود و به جای نشست‌ها و همایش‌های صرف، تجربه عملی پروژه‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: طرح‌های «نکوداشت مفاخر ایران اسلامی»، «باران» و «سرای امید» همچنان ادامه دارند و امسال نیز مسابقات مشاعره دانشجویی در ۲۰ واحد دانشگاهی برگزار خواهد شد.

راه‌اندازی رصدخانه فرهنگ و رسانه

در ادامه این مراسم، جلیل بیت‌مشعلی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، بیان کرد: جهاددانشگاهی می‌تواند روایت‌های جامعه را در دست بگیرد و در راه‌اندازی قوی رسانه‌ای و در حوزه فرهنگ عمومی مؤثر واقع شود؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود، رصدخانه فرهنگ و رسانه راه‌اندازی شده و مأموریت آن به جهاددانشگاهی واگذار گردد.

بیت‌مشعلی با برشمردن فعالیت مراکز سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور بیان کرد: برای بازسازی این مراکز اقداماتی انجام شده و تمام ساختار‌های از بین رفته استان‌ها هم‌تراز با بهبود شرایط فعلی ارتقا خواهند یافت.
مدیرعامل ایکنا اظهار کرد: کمبود سخت‌افزار و نیروی انسانی دو مشکل جدی خبرگزاری بین‌المللی قرآن در استان‌هاست که امیدواریم با نگاه ویژه مدیریت جهاددانشگاهی این مسائل مرتفع شود.

محمدعلی نادعلی‌زاده سرپرست خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)  نیز گفت: قرار ما در ایسنا این نبود که صرفاً به حوزه‌های رسمی بپردازیم، بلکه عهد ما بازتاب دادن حوزه‌های غیررسمی و انعکاس صداهای خاموش بود، قرارمان این بود که آواهایی که شنیده نمی‌شوند را به گوش مسئولان برسانیم. امیدوارم بتوانیم اوج‌های بالاتری را تجربه کنیم و بیش از پیش به بخش‌های غیررسمی جامعه بپردازیم.

تأکید بر نقش جهاددانشگاهی در جهاد علمی و فرهنگی کشور
در این روز، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تأکید بر جایگاه راهبردی جهاددانشگاهی در عرصه علمی و فرهنگی کشور، حفظ روحیه جهادی، پرهیز از دیوانسالاری و تقویت جهاد علمی و تبیین را از ضرورت‌های امروز دانشگاه‌ها دانستند.

دکتر محمود علیگو، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز دراین‌باره با تأکید بر رسالت‌محور بودن این نهاد گفت: مأموریت اصلی جهاددانشگاهی تربیت نیروی نخبگانی در دانشگاه‌هاست؛ مأموریتی که مقام معظم رهبری به این نهاد واگذار کرده‌اند.

حضور فعال دانشجویان با ابلاغ آیین‌نامه کار دانشجویی


 دکتر علیگو در سخنان پایانی این گردهمایی دو روزه اظهار داشت: فضای کنونی جهاددانشگاهی فرصت بی‌نظیری برای بروز خلاقیت‌های فرهنگی و اجتماعی است و با ابلاغ آیین‌نامه کار دانشجویی، زمینه حضور مؤثر و فعال‌تر دانشجویان در این عرصه فراهم شده است.

همچنین دکتر ﺳﯿﺪرﺿﺎ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﯾﯽ سرپرست جهاددانشگاهی واحد قم نیز از تمامی شرکت کنندگان این گردهمایی دو روزه قدردانی کرد.

ارسال نظرات