سخنان شنیدنی مدیر عامل شرکت کشت و صنعت روژین تاک در نشست یک تجربه:
کد بانو ها و خانم های خانه کارشناسان کیفیت و تضمین کننده فروش ما هستند
تازه ها
تحولات اقتصادی و اجتماعی که در جوامع مختلف با وقوع تغییرات سریع تکنولوژی و علمی درحال شکلگیری است، تجدیدنظر و بازنگری اهداف آموزش عالی همچنین محتوای برنامههای درسی و شیوههای آموزشی را حیاتی جلوه میدهد بنابراین بررسی اصلاحات آموزشی در اکثر کشورهای جهان پلی بین نظام آموزشی و نظام اقتصادی خواهد بود.
به نقل از تایمز، حجم سرمایهگذاریهای انجام شده در امر تعلیم و تربیت، نقش کلیدی مهم اجتماعی در هدایت جریان توسعه همه جانبه جوامع در دستیابی به این اهداف است و راهی برای کاهش نرخ بیکاری در میان فارغالتحصیلان آموزش عالی با شرایط و نیازهای اقتصادی بازار کار خواهد بود. در ذیل برخی از این راهکارها ارائه شده است.
یادگیری مادامالعمر در هلند؛ همگام شدن با چشمانداز در حال تغییر
همانطور که دانشگاههای هلند به تکامل روشهای یادگیری و ارزیابی ادامه میدهند اما چگونه رویکردهای خود را برای یادگیری مادامالعمر و آمادگی شغلی تطبیق میدهند؟ جواب این است که موسسات آموزش عالی در هلند در حال بررسی رویکرد خود در زمینه اشتغالپذیری و یادگیری ترکیبی برای ایجاد پیوندهای قوی بین آموزش و صنعت هستند.
مارگیت شرودرز، مدیر مرکز خدمات دانشجویی ماستریخت گفت: در دانشگاه ماستریخت، این بیماری همهگیر تمرکز بر آموزش شخصی و یادگیری مبتنی بر مشکل را بیشتر کرده است. ما روی ابزاری برای دانشجویان سرمایهگذاری کردهایم تا ببینیم آنان چقدر قابل استخدام هستند و به چه چیزهایی برای توسعه بیشتر نیاز دارند همچنین به نحوه عملکرد آنان در گروهها، پاسخ آنان به محیط پیوسته در حال تغییر و انعطافپذیری نگاه میکنیم.
آمادهسازی دانشجویان برای مشاغلی که در طول زندگی آنان تکامل مییابد بسیار مهم است. تفکر در مورد پیشرفت خود یک مهارت است و شما باید آن را در هر روز از زندگی کاری خود بهروز نگه دارید.
دانشگاههای فنی مانند موسسه فناوری آیندهوون (EIT) و دانشگاه علوم کاربردی لاهه پیوندهای نزدیکی با کارفرمایان دارند.
رابرت-جان اسمیتز، رئیس موسسه فناوری آیندهوون گفت: آنان میخواهند دانشجویانی داشته باشند که دانش عمیقی در زمینه آموزش دارند همچنین میتوانند به روشی بینرشتهای کار کنند و قادر به برقراری ارتباط هستند.
کاترین سملیانوی، مشاور بازاریابی در دانشگاه توئنته توضیح داد که این یک تمرین مداوم است. ما میتوانیم بپرسیم که کارفرمایان به چه چیزی نیاز دارند و آنها مشخص خواهند بود اما این موضوع در طول پنج یا ۶ سال مبهمتر میشود زیرا هیچکس نمیتواند آینده را پیشبینی کند.
دانشگاه رادبود دارای موسسه یادگیری مادامالعمر خود است و با کارفرمایان و دولتهای منطقهای همکاری میکند تا نیازهای کسب و کار را با مهارتهای کسب شده دانشجویان در دانشگاه مطابقت دهد. جورن تن برینک با هدایت یک برنامه ۶ تا هشت هفتهای برای کمک به دانشجویان در شناسایی زمینههای مربوط به بهبود گفت: دانشجویان در طول تحصیل منظم خود به مهارتهایی مانند برخورد با انتقاد و انعطافپذیری دست پیدا میکنند اما ما همیشه نمیدانیم که این عدم تطابق چیست.
یکی از چالشهای دانشگاههای هلند این است که اطمینان حاصل شود که افراد در تمام سنین و مراحل میتوانند به یادگیری مادامالعمر دسترسی داشته باشند. اگرچه دانشگاهها برای تامین مالی این مبلغ ۱۰۰۰ یورو (۸۳۸ پوند) مشوق مالی دریافت میکنند، این برای پوشش ایجاد برنامههای مناسب کافی نیست.
آنلین بردنورد، رئیس دانشگاه اراسموس در روتردام توضیح داد که در حال حاضر ارائه برنامهها برای گروههایی مانند کارگران نیمه حرفهای بسیار گران است زیرا حتی برای ارائه مدارک خرد باید در امور مالی خود تجدید نظر کنیم.
همراهی کارفرمایان با فرآیند ارزیابی میتواند به ایجاد دانشجویان آمادهتر برای کار در هر مرحله از زندگی کمک کند. ما میتوانیم افرادی را از شرکتها دعوت کنیم تا در ارزیابی بخشهایی از برنامه درسی، بهعنوان مثال یک مقاله کوتاهتر با دفاع ۳۰ دقیقهای کمک کنند.
پیتر بردسال، رئیس دانشگاه علوم کاربردی ویتنبورگ گفت: این بیشتر مبتنی بر مهارتهای حضوری و استخدامی است.
مهارتهای شغلی؛ چگونگی ایجاد مسیرهای آینده برای دانشجویان
سالها بحث در مورد شکاف مهارتی بین دانشگاه و محل کار ادامه داشت اما آیا موسسات آموزشی بر کیفیتهای مناسب تمرکز میکنند؟ حتی قبل از همهگیری، دانشگاهها برای ارائه مهارتهای مورد نیاز کارفرمایان در بازار کار بهسرعت در حال تغییر تلاش میکردند.
آناستازیا مینینا، معاون امور بینالملل دانشگاه الکتروتکنیک سنت پترزبورگ بیان کرد: ما باید از دیدگاه یک فارغالتحصیل به این مشکل فکر کنیم؛ مهارتهایی که نه فقط برای فردا بلکه برای سه یا پنج سال لازم است.
دایک اونیانوا، مدیر مشارکت در کورسرا توضیح داد که دادههای جمعآوریشده توسط این موسسه در پایگاه کاربری آن که بیش از ۹۲ میلیون دانشجو دارد، میتواند بینشهایی در مورد شکافهای مهارتی و نحوه پر کردن آنها ارائه دهد. وقتی دادههای کاربر را جمعآوری میکنیم، بینش روشنی در مورد نیازهای صنعت بهدست میآوریم. کسبوکارها بهطور فزایندهای نه تنها مدرک بلکه مهارتهای مرتبط با صنعت مانند بلاک چین را میخواهند.
در دانشگاه استراوا در جمهوری چک، ورودی مستقیمی از صنعت در هر برنامه تحصیلی وجود دارد و این موسسه در حال کار بر روی ایجاد دورههای کارآموزی در بین رشتهها و نه فقط موارد سنتی مربوط به حوزه تمرین بلکه برای همه دانشجویان است.
رناتا توماسکووا، معاون روابط بینالملل این دانشگاه گفت: بین رشتهای چالش بزرگی است اما راهی برای حل شکافهای مهارتی فارغالتحصیلان ماست.
در دانشگاه صنعتی دگندورف آلمان، کارکنان باید حداقل سه سال در صنعت کار کرده باشند تا بتوانند استاد شوند و کارآموزی برای دانشجویان اجباری است.
پاتریک گلونر، استاد تمام در رشته هوش مصنوعی در موسسه توضیح داد: این امر یعنی که ما طرز فکری از نحوه کار چیزها در دنیای واقعی داریم، به مشتریان کمک میکنیم تا چالشهای خود را حل کنند و بینشهای دنیای واقعی را در کلاس ارائه کنیم.
گلونر بیان کرد: ۸۰ درصد از پیادهسازیهای هوش مصنوعی با شکست مواجه میشوند بنابراین دانشجویان باید مهارتهای گستردهتری مانند مدیریت نوآوری و بودجهبندی را بیاموزند. کار از طریق مطالعات موردی واقعی به این معنی است که دانشجویان بهجای ساختن نمونههای اولیه، یاد میگیرند که چگونه چالشهای تجاری را حل کنند و چگونه ارزش بیافزایند.
داگ کول، معاون مدیر اشتغالزایی در دانشگاه ناتینگهام ترنت انگلستان گفت که روایت در مورد مهارتها اغلب بیش از حد بر قابلیتهای فنی یا اینکه فردی شغل خاصی پیدا کرده متمرکز است.
کول ابراز کرد: ارزش یک مدرک از نظر هویت شما بسیار بیشتر است؛ چه کسی هستید و چه کسی میخواهید بشوید. کار یا تحصیل در خارج از کشور تابآوری دانشجویان را افزایش میدهد و به آنان کمک میکند در محیط کار موفق شوند.
حسین باقروف، رئیس دانشگاه کاسپین غربی آذربایجان، نیز با این موضوع موافق است. دانشگاهها نباید فقط نگران اشتغالزایی باشند. مهارتهای نرم در طول فرآیند حرفهای توسعه مییابد. ما باید از سالهای اولیه مردم را تشویق کنیم که وقت خود را در محل کار بگذرانند.
کول استدلال کرد که ایجاد «فرد سالم» به ایده بسیاری از دانشگاهیان از هدف واقعی آموزش نزدیکتر است.
وی اضافه کرد: اگر ما بر آنچه محل کار ارزش دارد تمرکز کنیم، این تنش غیر ضروری است. داشتن شغل تنها بخشی از انسان خوب بودن است.
ارسال نظرات