بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۷۷۱۹۳
همایش آموزش عالی اشتغال آفرین و هدفمند در پرتو طراحی نظام هدایت شغلی در دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهیِ برگزار شد.
چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱

به گزارش خبرنگار بازارکار همایش آموزش عالی اشتغال آفرین و هدفمند در پرتو طراحی نظام هدایت شغلی با حضور دکتر محسن غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی،دکتر واعظ مهدوی مدیرعامل بنیاد همدلان آینده نگران، دکتر مهدی باصولی رئیس دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی، دکتر ابراهیم صیامی مدیرکل دفتر آینده‌پژوهی مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی ‍‍وزارت اقتصاد و دارایی، دکتر پورکریمی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران، دکتر عمران مرادلو مدیرکل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،دکتر محمد صادق بیجندی عضو هیات علمی دانشگاه علم وفرهنگ و تعدادی از صاحب‌نظران حوزه آموزش عالی برگزار شد. این نشست سه پنل تخصصی داشت و کارشناسان نظام آموزش عالی در زمینه هدایت شغلی و اشتغال پذیری دانش‌آموختگان و ارائه مدل مناسبی برای دانشگاه‌ها به بحث و تبادل‌نظر پرداختند. معاون آموزشی جهاد دانشگاهی خواستار اختصاص سهم نظام‌مند برای نقش‌آفرینی نهادهای تخصصی درزمینهٔ مهارت‌آموزی دانش‌آموختگان شد. معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در «همایش تخصصی آموزش عالی اشتغال آفرین و هدفمند در پرتو طراحی نظام هدایت شغلی» بر اختصاص سهم نظام‌مند برای نقش‌آفرینی نهادها و مراجع تخصصی و منطقه‌ای و بخش عمومی غیردولتی، خصوصی و... در زمینه هدایت شغلی و مهارت‌آموزی دانش‌آموختگان تأکید کرد. به گزارش خبرنگار بازارکار، دکتر محسن غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در «همایش تخصصی آموزش عالی اشتغال آفرین و هدفمند در پرتو طراحی نظام هدایت شغلی» که در دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی برگزار شد ،با تبریک ایام و دهه کرامت و نیز تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: مجموعه آموزش عالی و همه نهادهای رسمی و غیررسمی در حوزه آموزش و مهارت در حال حاضر اجماع بسیار خوبی در زمینه مهارت آموزشی و اشتغال دانش‌آموختگان دارند و این اجماع و عزم ملی موجب مباهات است. وی با تصریح اینکه مجموعه آموزش عالی و نهادهای تخصصی و همکار در این حوزه هم‌افزایی و همکاری خوبی برای مهارت‌آموزی فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان دارند خاطرنشان کرد: عزم ملی دستگاه‌های مختلف علمی و اجرایی در حوزه مسئولیت اجتماعی موجب شده تا گفتمان مناسبی برای مهارت‌آموزی و اشتغال دانشجویان و دانش‌آموختگان شکل بگیرد که نوید خوبی برای توسعه آموزش عالی مسئولیت محور است. دکتر غفوریان با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی مجموعه آموزش عالی در سال‌های اخیر به یک عزم ملی تبدیل‌شده است تصریح کرد: مجموعه متولی سیاست‌گذاری آموزش عالی که وظیفه و مأموریت آموزش عالی برنامه‌ریزی و نظارت را دارد انتظار این است که به این وظایف بپردازد و قدری از فعالیت‌های اجرایی خود بکاهد و مسئولیت‌های اجتماعی به‌ویژه مهارت‌آموزی و هدایت شغلی را به نهادهای تخصصی و مراجع منطقه‌ای و اجرایی مثل نهادهای عمومی و غیردولتی واگذار نماید تا این نهاد بتوانند به‌صورت تخصصی و هدفمند مجموعه آموزش عالی را یاری نمایند و نقش خود را در توسعه هدفمند آموزش عالی ایفا نمایند. معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی ضمن استقبال از برگزاری "کنگرۀ ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیاز محور» توسط وزارت علوم بر همکاری هدفمند جهاد دانشگاهی با این کنگره تأکید کرد و ضمن ابلاغ پیام دکتر مسلمی نائینی رئیس جهاد دانشگاهی بر برگزارکنندگان این کنگره آرزوی توفیق کرد. مدیر کل دفتر آینده‌پژوهی مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی ‍ وزارت اقتصاد و دارایی: مجموعه آموزش عالی و جهاد دانشگاهی طرح‌ها و برنامه‌های خود را برای جذب منابع مالی ارائه دهند مدیرکل دفتر آینده‌پژوهی مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی ‍ وزارت اقتصاد و دارایی در «همایش تخصصی آموزش عالی اشتغال آفرین و هدفمند در پرتو طراحی نظام هدایت شغلی» که توسط معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی برگزار شد گفت : مجموعه آموزش عالی و جهاد دانشگاهی طرح‌ها و برنامه‌های خود را برای جذب منابع مالی ارائه دهند. دکتر صیامی با اشاره به تبصره‌های 16 و 18 در زمینه بودجه‌های اشتغال گفت: بازار نیروی کار کشور دارای چالش‌ها و فرصت‌های زیادی است و بررسی نشان می‌دهد نرخ مشارکت اقتصادی کشور کاهش‌یافته و این درحالی‌که بیکاری کاهش‌یافته است. دکتر ابراهیم صیامی مدیرکل دفتر آینده‌پژوهی مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی ‍‍وزارت اقتصاد و دارایی خاطرنشان کرد: نزدیک به 41 درصد جمعیت 15 سال و بیشتر ازنظر اقتصادی فعال بوده‌اند متأسفانه که نسبت به سال قبل آن چهاردهم درصد کاهش‌یافته است. وی با تصریح اینکه متأسفانه نرخ جمعیت فعال و باکیفیت کاهش‌یافته است افزود: دو میلیون و چهارصد هزار بیکار در کشور وجود دارد که حدود نیمی از آن‌ها دانش‌آموختگان دانشگاهی هستند. صیامی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری دانش‌آموختگان در سال 1401 نسبت به 1400 کاهش‌یافته است یادآور شد: وزارت اقتصاد و دارایی به دنبال توجه به اشتغال نیروهای باکیفیت و تحصیل‌کرده کشور است و سیاست ما این است که منابع مالی به با جهاد دانشگاهی و وزارت علوم افزایش از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری اختصاصی‌اید و انتظار داریم مجموعه وزارت علوم و جهاد دانشگاهی از این موضوع استقبال کنند. وی به تلاش‌های وزارت اقتصاد و تأمین، سازمان برنامه‌وبودجه، وزارت کار، دستگاه اجرایی و نهاد حمایتی از اشتغال به‌ویژه اشتغال دانش‌آموختگان اشاره کرد و گفت: هزینه ایجاد هر شغل برای دانش‌آموختگان 523 میلیون تومان است که توسط معاونت علمی و سایر نهادهای دانش‌بنیان دنبال می‌شود. در اینجا باید گفت: شرایط اقتصادی باعث شده هزینه ایجاد شغل کل کشور به‌ویژه در حوزه دانش‌بنیان افزایش یابد. سخنران همایش تخصصی آموزش عالی اشتغال آفرین و هدفمند در پرتو طراحی نظام هدایت شغلی با اشاره به اینکه محیط سرمایه‌گذاری برای دانش‌آموختگان هزینه‌بر و نیاز به تأمین منابع جدید است یادآور شد: نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری در حوزه اشتغال و هدایت شغلی دانش‌آموختگان داریم. ایجاد اشتغال سخت و هزینه اشتغال زیاد است. وی در ادامه به فرآیند اعطای تسهیلات اشاره و تصریح کرد: دیگر اعطای تسهیلات مثل گذشته نیست که در محیط بسته انجام شود بلکه در حال حاضر در کمیته‌های استانی تک‌تک طرح‌ها و پروژه بررسی می‌شود و با توجه به اشتغال‌زایی طرح‌ها و آمایش سرزمینی صورت می‌گیرد. صیامی به بررسی تبصره 18 و بحث عملکرد آن درزمینه اشتغال به تفکیک استان‌ها و سازمان‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های ما این است که حدود ده در صد از بودجه‌های اختصاص‌یافته از تبصره 18 به دانش‌بنیان و توسعه اشتغال دانش‌بنیان اختصاص یابد. مدیرکل دفتر آینده‌پژوهی مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی ‍ وزارت اقتصاد و دارایی با تصریح اینکه به دنبال پول پاشی نیستیم گفت:ملاک ما پول پاشی و ارائه گزارش به وزیر اقتصاد و رئیس‌جمهور نیست بلکه تلاش ما برای اهداف هدفمند درزمینه اشتغال و کارآفرینی است و اجازه انحراف منابع را نمی‌دهیم و در این زمینه شیوه‌نامه خاص خودداریم و فرم و اسناد تعهد اشتغال‌زا مدنظر قرار داده‌ایم. وی از اختصاص 50 هزار میلیارد تومان (همت) بودجه تکلیفی و 50 (همت) تلفیقی که بر عهده بانک‌هاست خبر داد و اعلام کرد: جهاد دانشگاهی در کنار دیگر دستگاه‌های علمی و اجرایی برنامه‌های خود را در زمینه اشتغال و کارآفرینی ارائه نماید. در حال حاضر 50 هزار میلیارد تومان (همت) به واحدهای تولیدی خرد، کوچک و دانش‌بنیان تعلق‌گرفته که فرصت خوبی برای توسعه اشتغال در حوزه دانش‌بنیان و اشتغال دانش‌آموختگان است. صیامی در ادامه به اشتغال و مهارت‌آموزی سربازان اشاره و تصریح کرد: دو هزار میلیارد تومان برای اشتغال و مهارت‌آموزی سربازان اختصاص‌یافته که توسط ستاد کل نیروهای مسلح دنبال می‌شود. مدیرکل دفتر آینده‌پژوهی مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی ‍ وزارت اقتصاد و دارایی در پایان از موضوع اختصاص حساب پیشرفت و عدالت برای استان سیستان و بلوچستان خبر داد و اعلام کرد: استان سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری و اشتغال است و برای توسعه استان پای‌کار هستیم. رشد سهم علم و فناوری از بودجه‌ها خوب رشدنیافته است دکتر محمدرضا واعظ مهدوی در «همایش تخصصی آموزش عالی اشتغال آفرین و هدفمند در پرتو طراحی نظام هدایت شغلی» که توسط معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی برگزار شد گفت : امروز سوم خرداد و روز مبارک بزرگی برای ایرانیان است و نماد همدلی ایرانیان در آزادی خرمشهر است. وی در این همایش با تقدیر از جهاد دانشگاهی و مجموعه آموزش عالی در توجه به علم نافع و بحث توسعه دانشگاه‌ها به سخنی از مولا امیر المونین( ع) اشاره کرد و گفت: حضرت علی ع می‌فرمایند؛ (پروردگارا از دانشی که سودی ندارد به تو پناه می‌برم . ) « اعوذ بک من علم لاينفع » بنابراین توجه به علم نافع بسیار اهمیت دارد. مدیرعامل بنیاد همدلان آینده نگران در سخنرانی خود با عنوان "اهمیت انطباق آموزش‌های دانشگاهی با نیازهای توسعه‌ای کشور" خاطرنشان کرد: آنچه بشر از علم و دانش و فناوری به دست آورده 5 تا ده درصد است و بیش از 90 در صد علوم به‌صورت ضمنی است که باید تلاش کند آن را به دانش صریح تبدیل نماید. وی بر شناسایی هم‌زمان نقاط ضعف و قوت در برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری تأکید و تصریح کرد: اگر این موضوع را توأمان نگاه نکنیم دچار تزلزل در برنامه رزی می‌شود. واعظ مهدی با اشاره به اینکه نظام آموزش عالی کشورمان یک نظام آموزشی قابل دفاع در بعد انقلاب است یادآور شد: در تولید علم و فناوری، نقش‌آفرینی دانشگاه در تحولات سیاسی و اجتماعی، ایجاد رشته‌های تحصیلات تکمیلی، رشد علمی جهانی، حضور پررنگ بانوان، رشد مقالات و انجمن‌های علمی و ... رتبه و شرایط خوبی را کسب کردیم که قابل گزارش است. وی برافزایش سهم علم و فناوری از جی دی پی کشور اشاره و تأکید کرد: رشد سهم علم و فناوری از بودجه‌ها خوب رشدنیافته است که باید توجه بیشتری داشته باشیم. درزمینهٔ توسعه علم باید نقش نهادهای واسط مثل جهاد دانشگاهی را جدی بگیریم. دکتر محمدرضا واعظ مهدوی مدیرعامل بنیاد همدلان آینده نگران در سخنرانی خود با عنوان "اهمیت انطباق آموزش‌های دانشگاهی با نیازهای توسعه‌ای کشور" در ادامه به بررسی وضعیت استان سیستان و بلوچستان پرداخت و گفت: این استان به‌غیراز شیلات در همه زمینه‌ها از استانداردهای لازم به لحاظ توسعه‌یافتگی عقب است که باید توجه بیشتری به این استان داشته باشیم. لزوم تقسیم‌کار ملی در بحث هدایت شغلی و اشتغال پذیری دانش‌آموختگان دکتر علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه و دبیر کل کنگره با تبریک دهه کرامت از جهاد دانشگاهی برای برگزاری این همایش تشکر کرد و اظهار داشت: در حال حاضر یک تقسیم‌کار ملی صورت گرفته که بر اساس آن نقش و وظایف و سهم دستگاه‌های ملی و اجرایی شخص شده است. رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی بر لزوم تقسیم‌کار ملی در بحث هدایت شغلی و اشتغال پذیری دانش‌آموختگان تأکید کرد و گفت: دانشگاه متولی شغل دانش‌آموختگان نیستند اما باید با کمک نهادها و سازمان‌هایی که این مسئولیت را بر عهده‌دارند برای اشتغال و هدایت شغلی دانشجویان و دانش‌آموختگان کمک نموده و تلاش نمایند. این کارشناس حوزه آموزش عالی در همایش تخصصی « آموزش عالی اشتغال آفرین و هدفمند در پرتو طراحی نظام هدایت شغلی» که توسط معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی برگزار شد بر تقسیم‌کار ملی در زمینه ماهر پروری در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: همان‌طور که به موضوع مهم چرخه کامل علم و فناوری در کشور توجه می‌کنیم باید به موضوع مهم چرخه مهارت‌آموزی و ماهر پروری هم توجه کنیم. اگر این مهم اتفاق بیافتد خروجی دانشگاه افرادی توانمند و بامهارت و با توان اشتغال در بازار کار خواهد بود. دکتر طاهری نیا بر مشارکت هدفمند و سودمند با سایر دستگاه‌ها مثل جهاد دانشگاهی اشاره و تأکید کرد: ضمن اینکه بر مسئولیت‌پذیری دانشگاه تأکیدداریم معتقدیم باید از همه ظرفیت‌های کشور برای ماهر پروری در نظام آموزشی، تدوین برنامه‌های روزآمد درسی، سرفصل کاربردی و مشارکت مؤثر و هدفمند دستگاه‌ها و نیز تعامل مؤثر استاد و دانشجو توجه کنیم. لزوم ایجاد ارتباط تنگاتنگ آموزش عالی و بازار کار عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی با انتقاد از اینکه ارتباط تنگاتنگی بین نظام آموزش عالی و بازارکار وجود ندارد گفت: باید برای ارتباط تعامل و تنگاتنگی بین دو مجموعه باید شکل بگیرد و دانشگاه‌ها بر اساس ارتباط با بازارکار و اشتغال پذیری ارزیابی شوند. دکتر محمدرضا پور عابدی سرمایه‌گذاری در حوزه منابع انسانی و آموزش عالی منجر به توسعه و رشد اقتصادی نمی‌شود و ممکن است نتیجه عکس داشته باشد که این نظر در چین و کشورهای اروپایی مطرح است چراکه به ابعاد قضیه باید به‌صورت همه‌جانبه نگاه شود. وی با اشاره به اینکه از سال 1385 نرخ بیکاری دانش‌آموختگان از سایرین سبقت‌گرفته است و در حال حاضر به بیش از دو برابر بیکاران عادی رسیده است گفت: این موضوع نشان می‌دهد که باید دانش‌آموختگان برای جذب شدن در بخش صنعت باید مهارت‌های بیشتری کسب کنند که موردنیاز کارفرمایان است که شامل مهارت‌هایی چون هوش عاطفی، اخلاق حرفه‌ای، حل مسئله و رهبری و ... است. معاون سابق پژوهش و فناوری این نهاد به تجارب کشورهای توسعه‌یافته شرق آسیا اشاره و تصریح کرد: تجربه موفق این کشورها نشان می‌دهد که آن‌ها توانسته‌اند ارتباط تنگاتنگی بین مراکز آموزشی و بازار و بازار کار فراهم نموده‌اند. وی همچنین بر ارتباط دانش‌آموختگان و رشته‌های آن‌ها بر اساس شغل و بازار کار تأکید کرد و گفت: در کنگره آتی به این موضوعات توجه بیشتری شود. خروجی آموزش عالی کشور مطلوب است اما در بحث مهارت و اشتغال باید تقویت شود. جهاد دانشگاهی در بحث هدایت شغلی پیشتاز است دکتر جواد پورکریمی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی در بحث هدایت شغلی پیشتاز است گفت: جهاد دانشگاهی توان بسیار بالایی در کمک به وزارت عتف دارد و امیدواریم این همایش و کنگره آتی بتواند این ظرفیت را در خدمت هدایت شغلی و اشتغال پذیری دانشجویان و دانش‌آموختگان قرار دهد. وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی استعداد و ظرفیت خوبی دارد و ساختارهای خوبی را برای اشتغال پذیری دانشجویان تعریف کرده است افزود: باید حرکت سنجیده و درستی را در بحث هدایت شغلی انجام دهیم این مستلزم این است که بدانیم در چه جایگاهی قرار داریم. وی بر آشنایی با موضوعاتی مثل نانو، بیو، فاوا و حوزه شناختی تأکید و تصریح کرد: یکی از بحث‌های مهم بحث شناختی است. با عدم شناخت چهارگانه مواجه هستیم دانشجو نه رشته، نه شغل و نه خود و جامعه را به‌درستی نمی‌شناسد. فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نباید به فکر مهاجرت باشند دکتر عمران مرادلو مشاور دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این همایش با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی توان بسیار بالایی در کمک به وزارت عتف برای کمک به مهارت‌آموزی دانشجویان و اشتغال دانش‌آموختگان دارد گفت: ما دو هزار سال پیش دانشگاه جندی‌شاپور داشتیم حدود دو قرن پیش دارالفنون در کور شکل گرفت باید تلاش کنیم این صبغه علمی و دانشی را حفظ و تقویت کنیم و از مهاجرت دانش‌آموختگان بکاهیم. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 50 دانشگاه دفتر هدایت شغلی در دانشگاه‌ها شکل‌گرفته‌اند گفت: دانشجویان و دانش‌آموختگان باید مهارت‌های عمومی و تخصصی ازجمله رزومه نویسی و ... کسب کنند و در این زمینه جهاد دانشگاهی می‌تواند نظام آموزشی را یاری نماید. مشاور دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم مأموریت‌های به‌روزی دارند. توسعه مهارت‌های عمومی و تخصصی مأموریت‌های جدیدی هستند. دانشجویان ما از مهارت‌های لازم برخوردار نیستند. رزومه نویسی را بلد نیستند و در مهارت‌های تخصصی نیز مرکز مشاوره شغلی ، کارورزی . کاریابی و رصد بازار، باید تقویت شود. در مهارت‌آموزی و اشتغال رصد دانش‌آموختگان دانشگاهی، باید مرکزی این کار را بر عهده بگیرد. مرادلو بر نقش مراکز هدایت شغلی تأکید و تصریح کرد: برنامه‌هایی که این مراکز می‌توانند داشته باشند ارتباط با صنایع است. معاونت‌های آموزشی و پژوهی دانشگاه باید از ارتباط قوی داشته باشند. نقش انجمن فارغ‌التحصیلان در بحث هدایت شغلی ضعیف است. ارتباطات بین دانشگاه‌ها کم است و در کلان کشور هر دانشگاه باید مأموریتی را بر عهده را بر عهده بگیرد. وی به فرصت و چالش‌های کشور اشاره کرد و گفت: واحدهای جهاد دانشگاهی ظرفیت‌های خوبی دارند، نمایشگاه کار، تورهای علمی و صنعتی و بازدیدها می‌تواند طراحی و دنبال شود. ارتباطات لازم در این حوزه‌ها را مراکز هدایت شغل و کاریابی می‌توانند دنبال کند. تأکید بر توسعه دانشگاه ارزش‌آفرین دکتر مهدی باصولی نیز بر توسعه نسل چهار و پنج دانشگاه در کشور تأکید کرد و گفت: در این راستا باید دانشگاه ارزش‌آفرین را تقویت و توسعه دهیم، دانشگاهی که بتواند به نیاز جامعه و صنعت پاسخ دهد. رئیس دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی بر توسعه سرمایه‌های انسانی در دانشگاه اشاره و تصریح کرد: استفاده از توان ذینفعان، توسعه علم و فناوری، تعامل نهادها و ساختارهای فناورانه و توجه به علم و دانش، اخلاق، اقتصاد و نیز توجه به ابعاد فردی و اجتماعی که زمینه‌ساز دانشگاه تمدن ساز است می‌تواند ما را به اهداف مدنظر برساند. بیکاری دانش‌آموختگان در ایران نسبت به سایر کشورها بالاست دکتر حسین منتی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی نیز با اشاره به برخی آمار گفت: 40 در صد دانش‌آموختگان بیکار هستند و بر اساس بررسی‌های صورا گرفته بیکاری دانش‌آموختگان در ایران نسبت به سایر کشورها ازجمله ژاپن، اتحادیه اروپا، افغانستان و پاکستان بالاست. وی در سخنرانی خود با عنوان مدل‌سازی توسعه هدایت شغلی در بازار کار کشور گفت: هرچند توسعه آموزش عالی در ایران یک دستاورد مثبت است، اما افزایش تعداد دانشجویان و گسترش کمّی دانشگاه‌ها بدون توجه به ظرفیت‌های موجود و توان و بافت اقتصادی، صنعتی و فرهنگی مناطق مختلف کشور، نظام آموزش عالی، دولت و سایر دستگاه‌ها را با چالش مواجه ساخته است. وی در ادامه مدل موفق پیاده شده در جهاد دانشگاهی را تشریح کرد که موردتوجه حاضران قرار گرفت. به بررسی بیکاری دانش‌آموختگان در کشورهای مختلف اشاره و تصریح کرد: بسیاری از دانش‌آموختگان فاقد مهارت لازم هستند و حتی در ارائه رزومه و مهارت خود نیز دارای مشکل هستند. در همایش آموزش عالی اشتغال آفرین و هدفمند: معاونت علمی از طریق ایجاد ستادهای تخصصی از اشتغال دانش‌آموختگان حمایت می‌کند مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: معاونت علمی از طریق ایجاد ستادهای تخصصی از اشتغال دانش‌آموختگان حمایت می‌کند دکتر عبدالرضا مجدالدین در «همایش تخصصی آموزش عالی اشتغال آفرین و هدفمند در پرتو طراحی نظام هدایت شغلی» که توسط معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی برگزار شد گفت : نبایدصرفا به آموزش و تربیت نیروی انسانی تمرکز کنیم بلکه باید از طریق تعریف کردن طرح‌ها و پروژه‌های فناور و دانش‌بنیان به تولید ثروت و اشتغال به‌ویژه اشتغال دانش‌آموختگان کمک کنیم. وی بر نقش‌آفرینی بیشتر دانشگاه‌ها و مجموعه آموزش‌های به‌ویژه جهاد دانشگاهی تأکید کرد و گفت: اگر به‌سوی ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور حرکت کنیم و این موضوع را در دانشکده‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور توسعه دهیم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستادهای تابعه آن راحتر و بهتر می‌توانند به دانش‌بنیان و اشتغال آن‌ها و دانش‌آموختگان کمک کنند. وی بر حمایت از طرح‌ها تأکید و خاطرنشان کرد: در این راستا صندوق‌های پژوهش و فناوری و طرح‌هایی که از طریق این نهادها مطرح می‌شود می‌تواند راهگشای جلب حمایت برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور باشد. جمع‌بندی و پایان همایش تخصصی آموزش عالی اشتغال آفرین و هدفمند دکتر محمدصادق بیجندی نیز در پنل تخصصی بر استفاده از همه ظرفیت‌ها و تجارب موجود درزمینهٔ هدایت شغلی و اشتغال پذیری دانشجویان و دانش‌آموختگان اشاره و تأکید کرد: جهاد دانشگاهی برای اولین بار الگوی هدایت شغلی را در دانشگاه علم و فرهنگ پیاده کرده است که می‌تواند موردتوجه قرار بگیرد. عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: تخصیص سرانه برای بحث توسعه مهارت‌های اشتغال پذیری دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی و نیز تخصیص سرانه اشتغال پذیری برای اساتید دانشگاه‌های غیرانتفاعی می‌تواند به‌عنوان پیشنهاد‌ها سیاستی موردتوجه قرار بگیرد. وی به تجارب دانشگاه علم و فرهنگ و نیز دانشگاه علم و هنر اشاره کرد و گفت: می‌توانیم از تجارب موفق این دو دانشگاه بهره‌برداری کنیم و احیاناً چرخ را دوباره اختراع نکنیم چراکه تجارب خوبی هم‌اکنون در این دو دانشگاه وجود دارد. مهندس سیروس دشتی دبیر علمی این همایش نیز گفت: ساختارهای زیادی در بدنه وزارت علوم برای اشتغال دانش‌آموختگان ایجادشده اما بحث و چالش اشتغال همچنان وجود دارد. وی گفت: نباید دانشگاه را متهم بیکاری دانش‌آموختگان دانست چراکه بیکاری یک متغیر وابسته است و دانشگاه و نهاد آموزش عالی کارش را در حد قابل‌قبول انجام می‌دهد. خوشبختانه دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر دیگر نسبت به بیکاری دانش‌آموختگان بی‌تفاوت نیستند و تلاش می‌کنند کارشان را در راستای اشتغال پذیری و مهارت‌آموزی دانشجویان انجام دهند. مدیرکل اشتغال و کارآفرینی جهاد دانشگاهی با استقبال از بحث ماهر پروری تصریح کرد: باید تلاش کنیم در برنامه هفتم توسعه، شاهد تقویت مهارت‌آموزی و اشتغال دانش‌آموختگان باشیم. او بر توان و ظرفیت جهاد دانشگاهی اشاره و تصریح کرد: انتظار داریم وزارت اقتصاد و دارایی که بحث حمایت مالی طرح‌ها را دنبالمی کنند در بحث انجام طرح‌های ملی برای اشتغال دانش‌آموختگان و نیز اشتغال دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی را موردتوجه و حمایت قرار دهند. دشتی در پایان گفت: بیکاری دانش‌آموختگان یک چالش جهانی است و مختص ایران نیست اما نوع مواجه‌شدن با این موضوع بسیار مهم است و باید از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها در چرخه ماهر پروری استفاده شود. به گزارش خبرنگار بازارکار این همایش با حضور دکتر محسن غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی،دکتر واعظ مهدوی مدیرعامل بنیاد همدلان آینده نگران، دکتر ابراهیم صیامی مدیرکل دفتر آینده‌پژوهی مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی ‍‍وزارت اقتصاد و دارایی، دکتر پورکریمی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران، دکتر مرادلو مشاور مدیرکل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، و تعدادی از صاحب‌نظران حوزه آموزش عالی برگزار می‌شود. این نشست سه پنل تخصصی خواهد داشت و کارشناسان نظام آموزش عالی در زمینه هدایت شغلی و اشتغال پذیری دانش‌آموختگان و ارائه مدل مناسبی برای دانشگاه‌ها به بحث و تبادل‌نظر می‌پردازند. در همایش تخصصی جهاد دانشگاهی در دانشگاه علم و فرهنگ، سه پنل تخصصی پیش‌بینی‌شده که شامل "پنل اول بازتعریف کارکردهای آموزش عالی و مسئولیت‌های آن در حوزه اشتغال پذیری دانش‌آموختگان"، "پنل دوم بسترسازی برای تسهیل اشتغال دانش‌آموختگان" و پنل سوم تجارب زیست دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در هدایت شغل و اشتغال دانش‌آموختگان" است. کنگره "کنگرۀ ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیاز محور» که بر اساس تجارب داخلی و خارجی مطالعه و بررسی‌شده، نه گام اجرایی دارد و تلاش می‌کند با استفاده از تجارب دستگاه‌های علمی و اجرایی و با استفاده از همه ظرفیت‌های کشور به‌ویژه بستر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی به پیاده‌سازی الگوی مطلوب در زمینه هدایت شغلی در دانشگاه‌های سراسر کشور بپردازد. در این همایش همچنین دکتر آفرین اخوان عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و هنر، دکتر معصومه حسین زاده عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا س نیز به ارائه تجارب دانشگاه‌های ذی‌ربط خود پرداختند.

ارسال نظرات