بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۸۰۶۶۰
وزیر علوم با بیان اینکه باید بتوانیم علوم جدید را در دانشگاه‌ها بومی سازی کنیم تا از گردونه اثرگذاری در ابعاد ملی و فراملی عقب نمانیم، گفت: راهی جز این نداریم که خودمان را با تغییرات اقلیم آموزش جهانی و ملی تطبیق دهیم.
دوشنبه ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸

به گزارش بازارکار، دکتر محمدعلی زلفی گل در کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیاز محور با بیان این که وزارت علوم به دنبال هم‌افزایی و تعامل در حل مشکلات جامعه مانند اشتغال است، اظهار کرد: هر کس در جایگاه خودش باید حداکثر تلاش خود را صرف این مشکلات کند چرا که همه در جورچین آموزش عالی کشور نقش خواهند داشت‌. وی در ادامه با تاکید بر اینکه راهی جز این نداریم که خودمان را با تغییرات اقلیم آموزش جهانی و ملی تغییر دهیم، تصریح کرد: ما شرایطی را درک می‌کنیم که با سرعت در حال تغییر است و با نسلی سروکار داریم که این نسل بیشترین تغییرات را در عرصه‌های مختلف و در ابعاد ملی و فراملی تجربه کرده است. تنها راه ما این است که علوم جدید را بومی کنیم وگرنه از گردونه اثرگذاری در ابعاد ملی و فراملی عقب می‌مانیم. به گفته وزیر علوم، ما نه تنها باید نیازهای امروز خود را از نظر اشتغال‌پذیری برطرف کنیم بلکه وظیفه نیازآفرینی برای سالهای آینده را هم داریم. آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور هم باید برای دانشجویان فعلی، هم دانش‌آموختگان و هم افرادی که هم اکنون شاغل هستند اجرایی شود. وی تاکید کرد: به نظرمن دانشگاه مهارتی و آموزش مهارتی هر دو قابل جمع هستند. حتی معتقدم جدای از مهارت‌محوری باید پارک‌های علم و فناوری هم همکاری داشته باشیم تا مشکل اشتغال برطرف شود. در این عرصه نیازمند فعالیت همه نهادها هستیم. موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، قوه عاقله وزارت علوم است. همه زیرمجموعه‌های وزارت علوم باید بدانند که همکاری با این موسسه ضروری است. زلفی گل با بیان اینکه تدوین سند نظام ملی نوآوری هم در دست معاونت فناوری وزارت علوم است، افزود: در این سند نقش دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای و علمی کاربردی پررنگ است‌. از بخش‌های مختلفی که آموزش مهارت‌محور را پیگیری می‌کنند، درخواست می‌کنم که آموزش‌های مهارتی را جدی بگیرند تا بتوان میزان اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان را بالا ببرند. وزیر علوم خاطر نشان کرد: ارتباط دانشگاه و صنعت باید جدی گرفته شود. درست است که تشنه باید خود را به چشمه برساند؛ اما گاهی می‌توان چشمه را نزد تشنه برد. پیشنهاد می‌کنم دانشگاهیان به صنایع مراجعه کنند و در زمینه‌هایی که می‌توانند موثر باشند، کوتاهی نکنند. وی با اشاره به اینکه در برنامه توسعه هفتم، حکم خوبی برای توسعه آموزش مهارتی و نیازمحور پیش‌بینی شد، گفت: دانشجویان باید بتوانند از آموزش‌های خود در میدان عمل تجربه کنند. در این راستا، نیازمند همکاری صنایع خصوصی و وزارتخانه‌های مختلف هستیم. دانشجویان باید مورد استقبال صنایع قرار بگیرند. استقبال از دانشجویان منوط به این است که این دانشجویان برای صنایع سود داشته باشند. ما در این مسیر نیازمند تامین سود دو طرفه هستیم. زلفی گل در پایان اظهار کرد: خروجی کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیاز محور، باید تدوین یک دستورالعمل باشد که نظرات ذی‌نفعان را در نظر گرفته باشد. این دستورالعمل با توجه به همه جوانب، در هیئت وزیران تصویب خواهد شد و در کشور اجرایی می‌شود.

حذف بیش از ۱۰۰۰ کد رشته دانشگاهی از سال جاری

وزیر علوم همچنین از حذف از حذف بیش. از ۱۰۰۰ کد رشته جدید دانشگاهی در سال تحصیلی جدید(مهرماه سال جاری) خبر داد و گفت: رشته‌های جدید منطبق بر دانش روز و نیازهای جامعه را طراحی کرده‌ایم‌ و تلاش می‌کنیم برخی از این رشته‌ها به صورت فرادانشکده‌ای تدریس و پیگیری شوند.

 دکتر محمدعلی زلفی‌گل امروز در حاشیه کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه، حکمی در خصوصی توسعه آموزش مهارتی و نیازمحور وجود دارد، گفت: آموزش مهارتی نیاز به عزم فرابخشی دارد و همه صنایع و وزارتخانه‌ها باید همکاری کنند، زیرا دانشجویان به صنایع و وزارتخانه ها مراجعه می‌کنند و باید این دانشجویان را بپذیرن، در این زمینه نیاز به همکاری صنایع احساس می‌شود. وی در ادامه تصریح کرد: حکم مناسبی در برنامه هفتم توسعه در این زمینه پیش بینی شده و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت باید آیین‌نامه اجرایی این حکم را بنویسند تا صنایع و وزارتخانه هم در این زمینه همکاری کنند. برای این کار باید پشتوانه علمی و فنی مناسب وجود داشته باشد و از نظرات نخبگان دانشگاه استفاده کنیم تا دستورالعمل جامع الاطراف باشد و آموزش مهارتی نهادینه شود. وی در مورد حذف رشته‌محل‌های غیرکاربردی و غیرعملیاتی نیز تاکید کرد: اقلیم آموزشی در سطح دنیا و سطح کشور ما تغییر کرده است.برای همین، رشته ها باید روزآمد شده و بازبینی شوند. اما در رشته هایی که اکنون تعداد آنها زیاد نیست، استادانی را استخدام کردیم که مربوط به آن صنف هستند. اکنون باید با کمک و هماهنگی همان استادان موضوعات چند رشته‌ای و بین رشته‌ای را تعریف کنیم تا از ظرفیت همان استادان هم استفاده شود. این کار نیاز به برنامه‌ریزی دارد. زلفی گل گفت: این روند آغاز شده و امسال بیش از ۱۰۰۰ رشته را که متقاضی نداشت حذف کردیم و رشته های جدید منطبق بر دانش روز و نیازهای جامعه را طراحی کردیم‌. تلاش می کنیم برخی از این رشته ها به صورت فرادانشکده‌ای تدریس و پیگیری شوند که امور مربوط به آن در دست اقدام است. وی در مورد ادغام دانشگاه علمی کاربردی با پیام نور و دیگر زیرنظام های آموزشی گفت: هر کدام از زیرنظام های آموزش عالی جایگاه خاص خود را دارند. دانشگاه فنی و ‌حرفه ای تربیت تکنیسین مهارتی و دانشگاه علمی کاربردی دوره‌های آموزشی بلند مدت و کوتاه مدت برای صنایع و جامعه را پیگیری می‌کند. دانشگاه پیام نور نیز آموزش غیرحضوری را در دستور کار دارد. هر کدام از این دانشگاه‌ها با اهداف خاصی تاسیس شده اند. شاید این مراکز نیاز به بازآرایی ماموریت ها داشته باشند اما تعطیل کردن آنها درست نیست. وی در پایان خاطر نشان کرد: مجموعه آموزش عالی کشور یک جورچین با حضور همه زیرنظام ها و دانشگاه آزاد اسلامی است و برای هر تغییری باید همه با هم هماهنگ باشیم.

ارسال نظرات