ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۹۰۳۴۲
محققان کشور در یک مطالعه جدید، به شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه آموزش کارآفرینی در نظام آموزشی عالی ایران پرداخته و راهکارهایی را در این خصوص ارائه کرده‌اند.
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۳

به گزارش بازارکار به نقل از ایسنا، امروزه کارآفرینی به عنوان یک مساله مهم مورد توجه قرار دارد و ارتقای سطح کیفی و کمی کارآفرینی نیز به عنوان یک دغدغه جدی در جوامع مختلف مطرح است. توسعه کارآفرینی، فرآیند افزایش مهارت‌ها و دانش کارآفرینانه از طریق آموزش ساختاریافته و برنامه‌های عملیاتی است. هدف آن نیز گسترش پایگاه کارآفرینان برای سرعت بخشیدن به ایجاد سرمایه گذاری‌های جدید است. کارآفرینان برای اقتصادهای بازار مهم هستند، زیرا می‌توانند به عنوان چرخ‌های رشد اقتصادی کشور عمل کنند. آن‌ها با ایجاد محصولات و خدمات جدید، اشتغال جدید را تحریک می‌کنند و این امر در نهایت منجر به تسریع توسعه اقتصادی می‌شود. بنا بر نظرات متخصصان، میزان فعالیت‌های کارآفرینانه در ایران طی پنج سال گذشته تقریباً ۱۰ درصد بوده است. بنابراین برای دستیابی به رشد اقتصادی و کاهش میزان بیکاری، تشویق افراد به کارآفرینی و آموزش نسل جدید کارآفرینان ضروری است. چرا که صاحبنظران علوم اقتصادی، اجتماعی و مدیریت بر این اعتقادند که در شرایط کنونی، اصلی‌ترین منبع برای تأمین پایدار اشتغال و رفع واقعی بیکاری، وجود نیروی انسانی مستعد و خلاق است که با ترسیم دورنمای جدیدی از زندگی، ترکیب نوینی از منابع محدود را در اختیار بگذارند. وجود چنین منابع انسانی خلاق، آینده امیدبخشی را نوید می‌دهد و به این ترتیب فرهنگ خطرپذیری، رقابت و نواندیشی را ترویج می‌کند. در همین رابطه، گروهی از پژوهشگران کشور از دانشگاه آزاد اسلامی، تحقیقی را انجام داده‌اند که در آن، عوامل مؤثر بر توسعه آموزش کارآفرینی در نظام آموزشی عالی ایران مورد بررسی قرار گرفته‌اند. آن‌ها در این پژوهش کیفی، با ۱۴ نفر از خبرگان آگاه، مصاحبه کرده و داده‌های حاصل از این مصاحبه را بررسی و تجزیه و تحلیل کرده‌اند. بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه، تعداد ۳۸ کد به عنوان عوامل مؤثر بر توسعه آموزش کارآفرینی در نظام آموزشی عالی ایران مشخص شد. پس از کدگذاری محوری مشخص شد که این عوامل در ۶ گروه شامل تعالی درونی، دانش فنی، مسائل انگیزشی، مسائل مدیریتی، تحول آموزشی و مسائل سیستمی دسته‌بندی می‌شوند. به عبارت دیگر، طبق این نتایج که در فصلنامه «رهبری و مدیریت آموزشی» متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار منتشر شده‌اند، توجه به عوامل شناسایی شده و تمرکز در جهت فراهم کردن این عوامل در نظام آموزشی عالی ایران می‌تواند منجر به توسعه آموزش کارآفرینی در نظام آموزشی عالی ایران شود. در این خصوص، حسین دیده‌خانی، محقق گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی علی آباد کتول و همکارانش می‌گویند: «آموزش کارآفرینی، تأثیر بسزایی بر قصد کارآفرینی دارد. برای ارتقای توسعه اقتصادی، کشورهای بیشتری سیاست‌ها و اقداماتی را برای تقویت آموزش کارآفرینی ارائه کرده‌اند که در این میان آموزش کارآفرینی در دانشگاه‌ها حیاتی است. با این حال، جامعه هم توسط کارآفرینی و هم با افراد دارای توانایی کارآفرینی بهبود می‌یابد». آن ها می‌افزایند: «دانش پژوهان و متخصصان باید کارآفرینی را فراتر از معنای محدود راه‌اندازی کسب و کار و به معنای وسیع آن یعنی شناخت و حل مشکلات، شناسایی فرصت‌ها و ایجاد ارزش در جامعه درک کنند. بنابراین، بهبود شایستگی کارآفرینی یک تمرکز ضروری است که باید مورد توجه جدی نظام آموزش عالی قرار گیرد. در این تحقیق با توجه به نتایج حاصله، پیشنهاد شده است راهکارهایی شامل موارد زیر توسط مسؤولان امر، اجرایی شوند: ایجاد بانک اطلاعاتی از استانداردهای عملیاتی در فعالیت‌های آموزش کارآفرینی تسهیل ارتباطات در ساختار نظام‌های آموزشی از طریق طراحی سامانه‌های الکترونیکی مرتبط اصلاح ساختار و استانداردسازی شاخص‌های ارزیابی نظام آموزشی عالی در حوزه آموزش کارآفرینی شناسایی ذینفعان واقعی در حوزه آموزش کارآفرینی ایجاد بانک‌های اطلاعاتی از موجودی‌ها و کاستی‌های ساختاری و منابع انسانی نظام آموزشی در حوزه کارآفرینی قدرت بخشی به بخش‌های مختلف نظام آموزشی عالی در ارتباط با آموزش کارآفرینی اولویت بخشی در واسپاری پروژه‌ها به بخش‌های مختلف نظام آموزشی عالی برون سپاری فعالیت‌های آموزشی در حوزه کارآفرینی ایجاد فرهنگ پاسخگویی در حوزه کارآفرینی توسط نظام آموزشی عالی پیاده سازی اپلیکیشن و ساختار یکپارچه رسانه‌ای و نشر اطلاعات در ارتباط با آموزش کارآفرینی.

ارسال نظرات