السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ الْحُسَیْن (ع) بِه عِشِقِ تُو سیاه پوش شُدم،بِه یاد تُو چِشام خونً شُدنً،حُسین 

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۹۳۱۷۲

تاثیرگذاری رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش بر بازارکار با مدیریت یکپارچه

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: وجود مدیریت یکپارچه، منسجم و متناسب با نیاز بازار کار و جامعه می‌تواند تاثیرگذاری رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش را دو چندان کند.
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳

به گزارش بازارکار به نقل از ایسنا، محمود امانی طهرانی در سیصد و ششمین کمیسیون برنامه‌های درسی و تربیتی اظهار کرد: یکی از عرصه‌هایی که نیازمند فکر و ایده تازه است همین رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش هستند که باید ساز وکار و راهکار اصولی و منطقی برای آنها طراحی شود. وی افزود: فضای آموزش و پرورش و اقبال عمومی نسبت به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، لزوم فراهم آوردن امکانات، تجهیزات و زیرساخت‌های لازم برای آنها باعث سنگین تر شدن مسئولیت آموزش و پرورش و به تبع آن آشکار شدن برخی از محدودیت‌های این حوزه از جمله هزینه‌های زیاد برخی از امکانات و ابزارهای آموزشی و... خواهد شد. امانی اضافه کرد: همه اینها نشان می دهد باید یک راهکار منسجم، منعطف و دارای شمولیت بیشتر برای این رشته‌ها طراحی و اجرایی شود. مدیریت یک پارچه به این رشته‌ها فرصت رشد و شکوفایی بیشتری می دهد. بنابراین وجود مدیریت یکپارچه، منسجم و متناسب با نیاز بازار کار و جامعه می‌تواند تاثیرگذاری رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش را دو چندان کند. دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: برای این کار نیازمند مشارکت جامعه، همکاری و هماهنگی لازم بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستیم تا با توجه به واقعیت موجود در جامعه از پراکندگی و تعارضات مدیریتی در این رشته ها جلوگیری شود. در ادامه این جلسه تاکیدات اسناد تحولی در خصوص آزمون‌های مهارتی از جمله اینکه در دوران تحصیل رسمی و عمومی، با توجه به ماهیت و ویژگی برنامه‌های درسی شامل دوره آموزش عمومی (مرکب از دور ه ابتدایی و دوره متوسطه اول) و نیمه تخصصی (دوره متوسطه دوم) است در پایان دوره متوسطه دوم به دانش آموزان مدرک دیپلم اعطا می‌شود، مرور شد. بنا بر اعلام روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش دوره متوسطه دوم دارای سه شاخه نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش است؛ هر یک از شاخه‌های این دوره دارای رشته‌هایی است که تنوع آنها براساس نیاز جامعه، اقتضای زمان و امکان اجرای آن تعیین می‌شود. همچنین هدف عملیاتی‌ ۲۱ بازنگری و بازمهندسی ساختارها و رویه‌ها و روش‌ها، راهکار ۱-۲۱ اصلاح و بازنگری ساختار دوره‌های آموزشی بر اساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با عنوان «برنامه بازآرایی شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی دوره متوسطه» با توجه به مطالعات و چارچوب موفق جهانی، تاکید دارند. از سوی دیگر در ادامه اعضای جلسه به بحث و بررسی پاسخ سوالاتی از جمله اینکه رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش چقدر تفاوت محتوایی با هم دارند؟ آیا مقدمات لازم برای ایجاد رشته‌های جدید فراهم شده است؟ آیا طراحی مفهومی همان راهنمای حوزه‌های تربیت و یادگیری است یا خیر؟، پرداختند. اعضای کمیسیون تاکید کردند که برای پاسخگویی به این سئوالات باید ضرورت و چیستی این دو شاخه مشخص و بعد وارد چرایی آنها شد. این طرح(سند مفهومی) باید به فلسفه وجودی و دلایل تفکیک و ضرورت این دو شاخه بپردازد بنابراین باید مدلی طراحی شود که در آن اصول، سیاست‌ها و خط‌ مشی‌های معین پیش بینی و از این به بعد رشته‌های پیشنهادی بر مبنای این شاخص‌ها ارزیابی و تصویب شده و از همه مهم تر نسبت این مدل با اسناد تحولی مشخص شود. در پایان این جلسه نیز اعضای جلسه پیشنهاد کردند تا جهت بررسی و تبیین بیشتر موضوع و ابعاد مختلف آن، پیامدها و نتایج این تغییر در ابعاد مختلف مرتبط با موضوع چه در درون و بیرون نظام آموزشی و ارتباط آن با برنامه بازطراحی دوره دوم متوسطه باید مد نظر قرار گیرد. بنا بر اعلام روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش، در این جلسه کمیسیون که به بررسی «سند مفهومی شاخه های فنی و مهارتی(فنی و حرفه ای و کاردانش)» اختصاص داشت، چالش‌های کلان آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و کاردانش از جمله نیاز بازارکار، نوع آموزش، جذابیت، منزلت و جایگاه، ارتباط بین استخدام پذیری و یادگیری مادام العمر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ارسال نظرات