بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۳۰۴۰
از سوی معاون وزیر کار در قالب طرح فجرانه تشریح شد
سرپرست خانوار در طرح یسنا برای مادران، فجرانه و کالابرگ الکترونیک می‌تواند از کد اعتباری نیز به جای کارت بانکی استفاده کند. کسانی که تلفن هوشمند ندارند، از کد: *۵۰۰*۱۴۶۳# استفاده کنند تا به کد اعتباری خود و اطلاعات اعتبار خود دسترسی پیدا کنند.
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳

به گزارش بازارکار، دکتر علیرضا عسگریان (معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) صبح امروز دوشنبه ۱۶/ ۱۱/ ۱۴۰۲  به ارائه و «تشریح جزئیات  محله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی (فجرانه)» پرداخت که شام 61 میلیون نفر می شود.
عسگریان در ابتدای این نشست اظهار کرد: این بسته جدید کالابرگ الکترونیک که وزارت تعاون متولی آن است، بیشتر شامل دهک‌های پایین و همچنین مادران و کودکان است. کل اعتبار درنظر گرفته شده برای اجرای این طرح تکمیلی که شامل ۱۰۰ هزارتومان یارانه اضافی به ۱۲۰ هزار تومان تشویقی است، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان (در کمترین برآورد) است.
وی با بیان اینکه هدف اصلی یارانه‌ها نشستن روی سفره مردم و تغذیه روزانه بوده است، گفت: طبیعی است تا زمانی که یارانه به صورت پول نقد باشد، پول نقد در حوزه‌های مختلفی مصرف می‌شود و به ویژه در سبد مصرف طبقات پایین‌تر، این انحراف در هدف بیشتر انجام می‌شود و ممکن است پول خرج مخارجی چون اجاره خانه و... شود.

یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی برای 61 میلیون مشمول
معاون اقتصادی و رفاه اجتماعی وزارت کار عنوان کرد: فعلا ۶۱ میلیون نفر درگیر طرح یارانه الکترونیک (۷ دهک) هستند. نحوه خرید به گونه‌ای بود که اگر کسی از اقلام تحت پوشش از فروشگاه‌های مشخص شده خرید می‌کرد، و با قیمت پایه و ارزان از یارانه خود دریافت می‌کرد، مشمول ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی از همان مبلغ ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی خود می‌شد.
عسگریان تصریح کرد: اقلامی که به عنوان یازده قلم شناسایی شد، اقلامی ضروری بود که اکثریت قاطع مردم حتما مصرف می‌کنند. در این دوره هم گوشت مرغ و قرمز گرم و هم یخی عرضه می‌شود. فروشگاه‌های متصل به شبکه ما معمولاً تنوع کالایی در این زمینه دارند.
وی درباره طرح فجرانه گفت: هر نفر اگر ۲۰۰ هزار تومان قبلا یارانه خود را از یازده قلم کالای تحت پوشش و یارانه خود خرید می‌کرد، ۱۲۰ هزار تومان یارانه مضاعف برای وی شارژ می‌شد‌. در طرح فجرانه یارانه کمکی ۱۲۰ تومانی به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته و شرط قبلی حذف شده است. اگر تمام یازده قلم توسط مردم خریداری شود، کل ۲۲۰ هزار یارانه اضافی به حساب آنها شارژ می‌شود. به این ترتیب یارانه ۵۲۰ هزار تومانی به ۷۴۰ هزار تومان رسیده است. دهک یک تا سه ۴۰۰ هزار تومان و دهک سه تا هفت مشمول همین یارانه ۵۲۰ هزار تومانی بود که اکنون با طرح فجرانه در صورت خرید اقلام یازده قلم ۷۴۰ هزار تومان در طرح کالابرگ استفاده می‌کند و مابه التفاوت قیمتی‌شان پرداخت می‌شود.
معاون وزیر کار در پاسخ به این سوال که آیا این طرح پیچیده‌است، گفت: با برنامه تلفن همراه «شما» که یک برنامه کاربردی است، میزان اعتبار یارانه فرد، نحوه خرید، نزدیک ترین فروشگاه‌های متصل به شبکه کالابرگ و کالاهای تحت پوشش و کد پوششی برای زمانی که کارت بانکی همراهشان نبوده باشد، در این برنامه وجود دارد و فرد می‌تواند برای خود و خانواده‌اش از این برنامه برای راهنمایی و تسهیل کار خرید استفاده کند.
وی با بیان اینکه این طرح سه ماه اجرا می‌شود و تا ۲۰ اردیبهشت تداوم دارد، اظهار کرد: منابع خوبی برای اجرای این طرح وجود دارد. اگر مردم این ۲۲۰ هزار تومان مابه التفاوت اضافه را مصرف کنند، بهره خواهند برد ولی اگر نکنند، این مبلغ برای ماه آینده شارژ نخواهد شد و به ماه بعد منتقل نخواهد شد بلکه دوباره همان ۲۲۰ هزار تومان شارژ می‌شود.
عسگریان ادامه داد: سرپرست خانوار در طرح یسنا برای مادران، فجرانه و کالابرگ الکترونیک می‌تواند از کد اعتباری نیز به جای کارت بانکی استفاده کند. کسانی که تلفن هوشمند ندارند، از کد: *۵۰۰*۱۴۶۳# استفاده کنند تا به کد اعتباری خود و اطلاعات اعتبار خود دسترسی پیدا کنند. کسانی که می‌خواهند بصورت رودرو سوال کنند، به شماره تلفنی ۶۳۶۹ تماس بگیرند و از اوپراتورها سوالات خود را می‌توانند بپرسند. اشکالات پیش آمده در طرح و قطعی سیستم حدود یک درصد است و از طریق شبکه‌های خدمات پرداخت تعامل صورت گرفته تا در صورت قطعی ناگهانی سیستم مغایرت به نفع مشتری تسویه شود.
معاون اقتصادی و رفاهی وزیر کار ادامه داد: برای ادامه یافتن این طرح باید در سطوح عالی‌تر دولت تصمیم‌گیری شود و نیازمند تامین منابع است. اما تجربه نشان داده که شیب پرداخت یارانه و کالابرگ ما همواره صعودی بوده است.
وی با اشاره به سبد کالای مصرفی مشخص شده در این یازده قلم گفت: در این طرح شیر ۳ لیتر به ازای هر نفر، پنیر ۴۰۰ گرمی به ازای هر نفر، ماست دو کیلویی به ازای هر نفر، گوشت مرغ و تخم مرغ به ازای هر نفر یک کیلو، ماکارونی یک بسته هفتصد گرمی به ازای هر نفر، گوشت قرمز نیم کیلو به ازای هر نفر اندازه گرفت شده است. ما مابه التفاوت گرانی کالاها را در واقع در این طرح می‌دهیم.
عسگریان با اشاره به افزایش قیمت‌ها و عملکرد ستاد تنظیم بازار، گفت: این ستاد داده‌های بازار را جمع کرده و در صورت افزایش قیمت‌ها، ارزش سبد کالای ارائه شده در آینده قابل بازبینی و اصلاح است.
وی با اشاره به تغییرات احتمالی در نفرات خانوار از طریق زاد و ولد و مرگ و میر و ازدواج و طلاق گفت: سامانه رفاهی ایرانیان یک مجموعه منسجم و به روز است. اگر خانوار در اثر تغییر نفرات به دلایل فوق رخ دهد، با اعلام خود خانواده ثبت احوال به صورت برخط به ما اطلاع داده و در سامانه رفاهی ایرانیان تغییر می‌کند. اساس اطلاعات ما آمار مرگ و میر و زاد و ولد ثبت احوال و خوداظهاری برای جدا شدن یارانه از طریق قانونی است.

مردم برای گزارش تخلف گرانفروشی با سامانه ۱۲۴ تماس بگیرند
معاون وزیر کار ادامه داد: اگر در موردی در فروشگاه تخلف و گرانفروشی رخ داد، مردم با سامانه ۱۲۴ تماس گرفته و گزارش دهند. ما تاکنون دو فروشگاه بزرگ که تخلف کرده بودند را شناسایی و در برخوردی سامانه آن را قطع کردیم. البته فروشگاه‌ها می‌دانند عضویت در این شبکه برای فروش خودشان بسیار خوب و سودده است.
وی با اشاره به استقبال بیشتر مردم از این طرح گفت: پیش بینی ما این است که با طرح فجرانه استقبال مشمولین طرح از ۶۱ میلیون نفر، به بیش از ۳۰ درصد و نزدیک یک سوم کل یارانه بگیران افزایش یابد.
عسگریان در پایان با اشاره به قدرتمندی پایگاه داده‌های رفاه ایرانیان در دهک بندی گفت: از وجود بیمار خاص در خانواده و تعداد وسایل نقلیه و تراکنش‌های روزمره و سفرهای خارجی تا سرمایه و اموال فرد در این سامانه رصد و ملاک آزمون وسع دهک‌ها در این پایگاه است.

معاون رفاه  و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص 11 قلم کالای مد نظر جهت خرید هموطنان و استفاده از یارانه تشویقی تصریح کرد: ماست کم چرب، پنیر، شیر، روغن، برنج، ماکارانی، قند و شکر، حبوبات، گوشت و مرغ و تخم مرغ است. البته در گذشته گوشت منجمد برای این سبد وجود داشت که هم اکنون گوشت گرم نیز در قالب این سبد تعریف شده است.

این طرح سه ماه است

عسگریان با بیان اینکه هیچ محدودیت مالی برای اجرای طرح کالابرگ و طرح فجرانه وجود ندارد افزود: طرح فجرانه به مدت 3 ماه از فردا تا اردیبهشت ماه سال 1403 اجرا می‌شود. همچنین ماهانه 350 هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح و یارانه اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید مجدد بر نصب اپلیکیشن شما گفت: مشمولان با نصب این برنامه می‌توانند فروشگاه‌های مشمول طرح را شناسایی و به آنها مراجعه و اقلام خود را خریداری کنند.

ارسال نظرات