اربعین حسینی برتمامی عزاداران تسلیت باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۰۸۷۴
چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۱

یک کارشناس اقتصادی طی یادداشتی، به موضوع چالش‌های بازار کار برای نسل جدید Z که اکنون زمان اشتغال آنهاست، پرداخت.

گروه کار و تعاون بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ وحید شعبانی؛ کارشناس اقتصادی در یادداشتی برای بازارنیوز نوشت:

امروزه اشتغال به یکی از مسائل و مشکلات عمده کشور تبدیل شده است. چون با وجود بیکاری بالا از یک طرف، بخش وسیعی از نیروی فعال جامعه که می‌توانست در فعالیت‌های مختلف به کار گرفته شود و رشد تولید ملی و شکوفایی را به بار آورد؛ به هدر رفته است و از طرف دیگر فقر، فساد، توزیع ناعادلانه درآمد و پیامد‌های منفی دیگر، دامن گیر جامعه می‌شود؛ بنابراین در هر سیاست‌گذاری اقتصادی اشتغال باید به عنوان یکی از اولویت‌ها مدنظر قرار گیرد.
نسل Z و چالش‌های متفاوت با بازار کار
از سوی دیگر مهار بیکاری از طریق سیاست‌های مالی مناسب، منجر به کاهش بسیاری از عوارض نامطلوب اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌شود و زمینه مناسب تری را برای رشد و توسعه اقتصادی و رسیدن به اهداف برنامه هفتم توسعه فراهم می‌نماید. جهت برنامه‌ریزی در زمینه اشتغال و اشتغال زایی نیاز به شناخت میزان بیکاری و اشتغال است.
مرکز تماس ابری، راه حلی مدرن برای ارتباطات شما
تبلیغ
مرکز تماس ابری، راه حلی مدرن برای ارتباطات شما
مشاوره رایگان
yn-ad

بیکاری به دلایل بسیاری به وجود می‌آید که یکی از آن‌ها می‌تواند جذابیت کارفرمایان در تقابل با خواسته‌های نسل Z باشد که این مهم بازار کار را متأثر ساخته و در شکل گیری تعادل چندگانه نقش ایفا می‌کند.

کمبود کارکنان ماهر منجر به تغییر "قدرت بازار" یعنی دور شدن قدرت چانه ­زنی از کارفرمایان به کارکنان می‌شود. در نتیجه، کارکنان به طور فزاینده ­ای در خصوص شرایط کاری اظهار نظر می ­کنند. قدرت بازار موجب ایجاد تعادل بالاتر نسل Z نسبت به تعادل پایین‌تر نسل‌های قبلی در بازار کار شده که به دنبال آن تعادل چندگانه شکل گرفته است. تعادل تحتانی قفل شده که بدون انعطاف است در تقابل با تعادل فوقانی قرار گرفته است.

اما کارکنان نسل Z از کارفرمایان خود چه می‌خواهند که موجب شکل گیری تعادل چندگانه بازار کار شده­اند؟ ویژگی نسل Z که خواسته‌هایش تعادل بازار کار را برهم می­زند چیست؟ و چگونه شرکت­ها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که با بهبود شرایط کاری برای استعداد‌های جوان جذاب باقی می­مانند؟ بنابراین اطلاع از نیاز‌های متخصصان جوان بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

با توجه به کمبود روزافزون کارکنان متخصص و ماهر و در نتیجه افزایش فشار رقابتی در رقابت برای استعدادیابی، شرکت­ها باید تمرکز بسیار بیشتری بر برند کارفرمای خود و نیاز‌های کارکنان (آینده) خود داشته باشند.

جذابیت مشاغل پیشنهادی کارفرمایان به طور مداوم مورد آزمون قرار می‌گیرد. استعداد‌های جوان ناراضی بوده و بیش از هر زمان دیگری مایل به تغییر شغل هستند. بسیاری از آن‌ها به دنبال شغل جدید هستند، یا حداقل چشمان خود را برای فرصت‌ها باز نگه می‌دارند؛ بنابراین درک نیاز‌ها و انتظارات کارکنان برای جذب، استخدام و مهمتر از همه حفظ کارکنان با استعداد در میان ­مدت و بلند مدت بسیار مهم است.

در این یادداشت، با نگاهی دقیق‌تر به این موضوع خواهیم پرداخت که به انتظارات نسل جدید یا نسل Z چگونه باید پاسخ داده شود و آیا واقعاً خواسته‌های آن تا به اندازه قابل توجهی با خواسته‌های نسل‌های قبلی متفاوت است یا خیر؟



ویژگی‌ها و خواسته‌های نسل Z چیست؟

هنگامی که یک شرکت در مورد متخصصان جوان صحبت می­کند، در واقع به نسل Z اشاره می­کند. اعضای نسل Z که بین اوایل دهه ۱۳۷۰ و اواخر دهه ۱۳۸۰ متولد شده‌اند، در سال‌های اخیر وارد بازار کار شده و از آن زمان برخی از شیوه‌های ظاهراً تغییرناپذیر زندگی کاری (مانند سلسله مراتب اداری انعطاف ناپذیر یا مدل‌های سنتی زمان کاری) را مورد بررسی قرار داده‌اند.

واکنش‌­ها علیه نسل Z زیاد و متنوع بوده و به طور کلی یک تصویر مشترک را ترسیم می‌­کند: برای مثال، یک مجله اینترنتی معروف آلمانی مقاله‌ای در مورد نسل Z با عنوان "تنبل، متکبر و خودخواه؟ " منتشر کرده است. اما آیا این درست است که «جوانان» دیگر نمی‌خواهند کار کنند و فقط به فکر نیاز‌های خود هستند؟

اگر به ارقام مؤسسه تحقیقات اقتصادی آلمان نگاهی بیندازیم، حداقل به بخش اول این سوال به راحتی پاسخ داده می‌شود: خیر؟ زیرا مردم بیش از هر زمان دیگری با ساعت کاری بالاتر، کار می‌کنند. در سال ۲۰۲۳، همه کارکنان آلمان روی هم تقریباً ۵۵ میلیارد ساعت کار کردند. در سال ۲۰۰۵، ۴۷ میلیارد ساعت بوده است. مصاحبه با اعضای نسل Z این ارقام را تأیید ­می کند: برای مثال، یک مطالعه جهانی انجام شده که در آن از حدود ۱۵۰۰۰ عضو نسل Z در مورد جنبه‌های مختلف زندگی خصوصی و کاری آن‌ها سؤال شده است. نیمی از پاسخ دهندگان، کار خود را محوری برای هویت خود می‌دانند.
مرکز تلفن ابری، راه حل جدید برای کاهش هزینه‌ها

اما این به معنای واقعی کلمه چیست؟ درست مانند نسل‌های قبل از خود، اعضای نسل Z اهمیت زیادی به کار می‌دهند. آنچه تغییر کرده است نقش کار در زندگی افراد است که به طور فزاینده‌ای توسط جوانان زیر سوال می‌رود. تعداد بیشتری از آن‌ها به طور علنی از تعادل بهتر بین کار و زندگی دفاع می­کنند که ممکن است به بحث در مورد "نسل تنبل Z" دامن بزند و مطالعات نشان می‌دهد که بسیاری از اعضای نسل Z تعادل خوب بین کار و زندگی را مهم­ترین عامل در نظر می‌­گیرند.

ظاهراً تعداد بسیار کمی از آن‌ها تحت تأثیر نماد‌های کلاسیک وضعیت شغلی مانند مشاغل موفق، عناوین شغلی یا دارایی­‌های مادی قرار می‌­گیرند. اعضای نسل Z برای استقلال و همچنین توسعه شخصی و حرفه‌ای تلاش می­کنند. آن‌ها می­خواهند دائماً افق‌­های خود را گسترش دهند و به شغل خود علاقه‌مند باشند. آن‌ها از تغییر نمی‌ترسند و تمایل بیشتری دارند تا بار‌ها و بار‌ها خود را دوباره آزمون کنند.

می­توان استدلال کرد که بسیاری از نسل­های قبلی همین چیز‌ها را می‌خواستند که این یک نکته قابل توجه است. بالاخره نیاز‌های نسل جوان جدید نیست. اعضای نسل Z زمانی که می‌خواهند برای اهدافشان موضع بگیرند، پر سر و صداتر و پرشورتر هستند. بازار کار فعلی و کمبود روزافزون کارکنان متخصص نسل Z را در موقعیت مذاکره قوی قرار می‌دهد. آن‌ها به خوبی از این واقعیت آگاه هستند و از آن به خوبی استفاده می‌­کنند.

تقاضا‌های کنونی نسل جدید در مورد شرایط کار، شرکت‌­ها را با چالش بازنگری در راه­های خود و بررسی دقیق رویکرد‌های ظاهراً آزمون شده مواجه می­‌کند. پرداخت موفقیت آمیز به انتظارات متخصصان جوان تنها اولین قدم است.

راه حل: چگونه شرکت‌ها می‌توانند جذاب بمانند؟

در زیر، نگاهی کوتاه به هر مرحله از چرخه زندگی کارکنان خواهیم داشت و نمونه‌هایی از اهرم‌های موجود برای شرکت‌ها در جذب، توسعه و مهم‌تر از همه، حفظ استعداد‌های جوان در بلندمدت را ارائه خواهیم کرد.

استخدام

بر انعطاف‌پذیری تأکید کنید: شرکت‌ها باید بر انعطاف‌پذیری از نظر ساعات کاری و مکان‌های کاری برای رفع نیاز‌های نسل Z تأکید کنند.
ارائه کار معنادار: تأکید بر کار معنادار و هدف شرکتی که با ارزش­های نسل جدید همسو باشد، می­تواند استخدام را تسهیل کند.
سریع باشید و مسیر‌های غیر­ متعارف را انتخاب کنید: در رسانه­‌های اجتماعی جایی باشید که نامزد‌های احتمالی شما هستند. آگهی‌­های شغلی کوتاه و مختصر همراه با زمان پاسخ کوتاه و فرآیند‌های درخواست ناب می‌تواند علاقه نسل Z را برانگیزد.

ارسال نظرات