بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۳۰۳۳
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر لزوم استفاده از فناوری‌های نوین و جدید و گسترش آموزش‌های مجازی و آنلاین تاکید کرد و با اشاره به تقویت فرهنگ تخصص و مهارت در کشور گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای می‌تواند به بزرگترین بازارگاه و قطب مهارتی کشور تبدیل شود.
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۳

به گزارش بازارکار به نقل از ایسنا، امروزه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای از جمله ضروریات رشد و توسعه اقتصاد به شمار می‌رود که در تامین و تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد نقش بسزایی دارد. ارائه آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای زمینه بهره‌برداری مناسب از منابع انسانی را فراهم و توانایی لازم برای راهیابی به بازار کار و اشتغال پایدار را ایجاد می‌کند.
معاون وزیر کار می‌گوید: فرهنگ تخصص و مهارت در کشور باید تقویت شود و سازمان فنی و حرفه‌ای به عنوان یک بازارگاه و سازمان پیشرو امکان تبدیل شدن به قطب مهارتی کشور را دارد.
کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که فقدان مهارت‌های مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی یکی از علل عمده بیکاری است و بر همین اساس بر لزوم ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار و رشته دانشگاهی فارغ التحصیلان تاکید دارند.
بی‌تردید همسو کردن آموزش‌های عملی و نظری موجب می‌شود تا فرد آموزش دیده ضمن شناسایی بازار کار و نیاز‌های آن، امکان بیشتری برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و جذب در بازار کار داشته باشد.
غلامحسین محمدی - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از نیروی انسانی ماهر و متخصص و مجرب به عنوان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای نام برده و معتقد است: این عده با دانش و تجربه‌ای که دارند، نقش مهمی در ارتقای مهارت‌های فنی و حرفه‌ای نیروی کار و توسعه اقتصادی کشور ایفا می‌کنند.
او یکی از برنامه‌های اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را بروزرسانی آموزش‌های مهارتی عنوان کرده و می‌گوید: به توجه به نیاز روزافزون بازار کار به نیروی کار ماهر، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در تلاش است با همکاری بخش خصوصی و صنایع مختلف، آموزش‌های خود را به‌روزرسانی کرده و متناسب با نیاز‌های بازار کار طراحی کند.

استفاده از فناوری‌های نوین و جدید و گسترش آموزش‌های مجازی و آنلاین از دیگر برنامه‌هایی بود که معاون وزیر کار بر آن‌ها تاکید دارد و معتقد است که فرهنگ تخصص و مهارت در کشور باید تقویت شود و سازمان فنی و حرفه‌ای به عنوان یک بازارگاه و سازمان پیشرو امکان تبدیل شدن به قطب مهارتی کشور را دارد.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که حل مشکل اشتغال کشور بدون آموزش نیروی کار متخصص و حرفه‌ای امکان‌پذیر نیست بر همین اساس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف به ساماندهی آموزش مهارتی در کشور شده است.
به اعتقاد کارشناسان، مهارت‌های شغلی باید از سنین پایین و حتی دوران پیش‌دبستانی به کودکان آموخته شود و افراد حین تحصیل یا قبل آن از سطوح ابتدایی و دبیرستان آموزش ببینند تا مسیر آینده شغلی خود را ترسیم کنند.
در همین راستا هادی ابوی- فعال حوزه کار در گفتگو با ایسنا درباره اهمیت مهارت آموزی قبل از ورود به بازارکار می‌گوید: مهارت آموزی یکی از موضوعات مهم در تمام کشور‌های دنیاست چرا که روی بحث مهارت‌آموزی سرمایه‌گذاری می‌شود و افراد به عنوان سرمایه انسانی مورد توجه قرار می‌گیرند.

وی افزود: یکی از دلایل بیکاری در کشور فقدان مهارت منطبق با نیاز بازار کار است و بیشتر دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی به دلیل آنکه به طور عملی با فضای کسب و کار و محیط کار آشنا نشده‌اند از یافتن شغل باز می‌مانند.

به گفته این فعال حوزه کار در تمام کشور‌ها اقتصاد و تولید و بازار کار به نیروی کار ماهر و کاربلد وابسته است از این رو در کشور ما نیز باید تربیت نیرو‌های ماهر و متخصص و کارآمد در دستور کار قرار گیرد.

ابوی تاکید دارد که مهارت‌های شغلی باید از سنین پایین و حتی دوران پیش دبستانی به کودکان آموخته شود و دوره‌های کارآموزی عملی به بعد از فارغ التحصیلی موکول شود و افراد در حین تحصیل یا قبل آن از سطوح ابتدایی و دبیرستان آموزش ببینند تا مسیر آینده شغلی خود را ترسیم کنند.

در حال حاضر ۴۰ هزار مربی متخصص در بخش آموزش‌های دولتی و خصوصی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مشغول خدمت به جامعه هدف این سازمان هستند که کارجویان، زنان، فارغ التحصیلان دانشگاهی، معلولان، سربازان و روستاییان و عشایر را شامل می‌شوند. سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با داشتن بیش از ۲۲ هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای، ۶۵۸ کارگاه آموزش دولتی، ۵۰۰۰ مربی در بخش دولتی و ۴۱۶۰ آموزشگاه جوار کارگاهی در صنایع بزرگ سهم بسزایی در امر مهارت‌آموزی دارد.

با توجه به اهمیت موضوع مهارت آموزی و مهارت افزایی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در تلاش است تا با ارائه آموزش‌های مهارتی و فراهم کردن بستر آموزش‌های عملی در کنار دروس تئوری و نظری ظرفیت اشتغال‌پذیری جوانان جویای کار و فارغ التحصیلان را افزایش دهد.

به گزارش ایسنا، طبق آمار‌ها بیش از ۷۰ درصد کسانی که آموزش‌های مهارتی را فرا گرفته و دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای را گذرانده‌اند، در راهیابی به بازار کار موفق بودند.

ارسال نظرات