
تازه ها

به گزارش خبرنگار بازارکار، غلامحسین محمدی در نشست خبری امروز با تشریح اقدامات گذشته و برنامههای پیش روی این سازمان اعلام کرد: در بخش مربی و آموزشهای مهارتی با کمبود شدید نیرو مواجه هستیم و بر این اساس موضوع فراخوان همکاری و آموزش مربی مهارتی را در سال جاری عملیاتی خواهیم کرد و به کارگیری ۱۰۰۰ مربی در مرحله اول را عملیاتی خواهیم کرد.
رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور با اشاره به اهمیت آموزشهای مهارتی گفت: تا سال ۲۰۲۷ حدود ۴۴ درصد ازمهارتهای کلیدی نیروی کارتغییر خواهند کرد و ۶ نفر از هر ۱۰ کارگربه آموزش مهارتهای جدید نیاز خواهند داشت.
وی گفت: همچنین ۴۰ درصد از مهارتهای فعلی تا ۲۰۳۰ منسوخ و نیازمند به روز رسانی خواهند شد.
محمدی با اشاره به اینکه از هر ۱۰ کارگر حدود ۶ نفر تا قبل از سال ۲۰۲۷ به افزایش مهارت و آموزش نیاز دارند ادامه داد: حدود ۴۰ درصد از مهارتهای فعلی کارگران تا ۲۰۳۰ منسوخ شده است یا نیاز به بروز رسانی خواهند داشت.
رئیس سازمان فنی و حرفهای گفت: در سال ۲۰۲۵ مهارتهای برتر از نظر کارفرمایان شامل تفکر خلاق؛ تفکر تحلیلی، تاب آوری، انعطاف پذیری، رهبری اجتماعی، هوش مصنوعی، یادگیری مادام العمر، انگیزه فردی، همدلی و سواد تکنولوژیک خواهند بود.
وی اظهار داشت: ۴۰ درصد کارفرمایانی که قصد دارند کارکنان را به دلیل کاهش تطابقها مهارتها کاهش دهند و ۵۰ درصد برنامه دارند کارکنان را به نقشهای رو به رشد منتقل کنند.
رئیس سازمان فنی و حرفهای بیان کرد:۸۵ درصد کارفرمایان الویت قرار دادن ارتقای مهارت نیروی کار؛ ۷۰ درصد کارفرمایان استخدام کارکنان با مهارتهای جدید، ۶۳ درصد شکاف مهارتی به عنوان مانعی بزرگ برای تحول کسب وکار و ۴۰ درصد از کارفرمایان کاهش نیروی کار به دلیل عدم تطابق مهارتها دارند.
محمدی با اشاره به مهارت متناسب با دینامیک اشتغال افزود: در بررسی تناسب مهارت با دینامیک اشتغال در طرح تکاپو بیشتر بودن عرضه نسبت به تقاضا به مقدار ۳۹ درصد و از طرفی کارایی و سازگاری نیروی آموزش دیده توسط نهادهای آموزشی کمتر از حد متوسط به ترتیب ۴۲ و ۴۸ درصد بیانگر فقر مهارتی در کشور است.
همواره با کمبود 200 تا ۳۰۰ هزار نیروی کار مواجهیم
رئیس سازمان فنی و حرفهای در تشریح برنامه های این سازمان تصریح کرد: در حال حاضر کارایی و سازگاری آموزشی کشور بین ۴۲ تا ۴۸ درصد برآورد میشود. طبق برآوردها و به دلایل مختلف نظیر سرکوب دستمزد، سالانه با کمبود بیش از ۳۰۰ هزار نیروی کار در کشور مواجهایم.
او در ادامه گفت: مهارت را باید تضمینکننده پایداری شغل دانست. ما در آموزش عالی و در بخشهای علمی و کاربردی و در سازمان آموزش فنی و حرفهای به عنوان متولی آموزشهای غیررسمی با چالش تناسب بین تقاضا و عرضه آموزشی مواجهایم.
وی افزود: آموزشهای دوگانه در بسیاری کشورهای جهان اجرایی شده و تجارب موفقی در این راستا شکل گرفته است. این نوع آموزشهای با همکاری نظام آموزشی و کارفرما زمینه اجرایی پیدا میکند.
مراکز آموزشی هیات امنایی با همکاری هنرستان های آموزش و پرورش
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای با اشاره به اهمیت مراکز آموزشی هیات امنایی با همکاری هنرستان های آموزش و پرورش گفت: تلاش کردیم قانونی که در این زمینه وجود داشت را اجرایی کنیم.
وی با تصریح اینکه هر مرکز فنی و حرفه ای در این راستا پنج مدرسه هنرستانی را پشتیبانی خواهد کرد گفت: در کشور به واسطه همآفرینی نظام آموزش تفاضامحور، مشارکتجو و تنظیم گر را عملیاتی میکنیم. ما اعتقاد داریم تاکنون این همآفرینی در نظام آموزشی رخ نداده و به این دلیل موضوع مذکور در اولویت برنامههای سازمان آموزش فنی و حرفهای قرار گرفته است.
وی گفت: در ۶ ماهه گذشته ۱۳ استان بازدید و نشستهایی را با دانشگاهها برگزار کردهایم. یکی از رویکردهای ما در سالجاری توسعه مراکز آموزشی هیات امنایی است؛ معنی شکلگیری این مراکز، خروج سازمان از تصدیگری است. ظرفیتهای بالای این مراکز باعث شکلگیری خروجیهای مناسب خواهد شد.
طرح کنسرسیوم مهارت در استان ها گسترش می یابد
رئیس سازمان آموزش فنی وحرفهای تاکید کرد: طرح کنسرسیوم مهارت را در هفت استان اجرایی کردهایم؛ به این واسطه سرمایهگذاری در مهارتهای تقاضامحور و هماهنگی زیستبوم اشتغال صورت میگیرد. براساس کنسرسیوم مهارت، شرکتهای مختلف در قالب اعضا امکان درخواست یا تقاضای مهارت و دریافت این مهارتها را خواهند داشت. این اقدام بازار کار را بیواسطه به بازار مهارت متصل میکند.
شناسایی یکصد و سی فرصت مشارکت و سرمایهگذاری
محمدی اضافه کرد: شناسایی و فراخوان یکصد فرصت مشارکت و سرمایهگذاری از دیگر برنامههای اجرا شده در این دوره فعالیت سازمان آموزش فنی و حرفهای است. این برنامه با هدف توسعه مشارکتهای مدنی، آموزش در محیط کار واقعی و مهارتهای پیشرفته طراحی شده است.
رئیس سازمان فنی و حرفهای ادامه داد: همچنین توسعه زیرساختهای آموزشی مراکز آموزش فنی و حرفهای سراسر کشور را در دوره جدید در دستور کار قرار دادهایم. سالجاری حدود ۲۰ همت برای نوسازی زیرساختهای آموزشی کشور نیاز داریم؛ در این راستا به مشارکتهای مردمی نیاز داریم. همچنین در این ارتباط مسئولیت اجتماعی همه شرکتهای زیرمجموعه وزارت کار به این موضوع اختصاص یافته است.
طرح همنوا رونمایی می شود
معاون وزیر کار تأکید کرد: طرح همنوا نیز امسال به صورت رسمی رونمایی خواهد شد؛ در قالب این طرح، زیرساختهای آموزشی سازمان در اختیار دانشآموزان هنرستانها قرار میگیرد. معتقدیم که این طرح، آموزش کشور را با تغییر جدی مواجه میکند. شکلدهی به امکانسنجی و ایجاد مراکز ملی سنجش مهارت از دیگر برنامههای جدید سازمان آموزش فنی و حرفهای در سالجاری است.
تربیت ۵۰۰ هزار نفر نیروی کار ماهر با همکاری وزارت ارتباطات در حوزه اقتصاد دیجیتال
وی به تربیت ۵۰۰ هزار نفر نیروی کار ماهر با همکاری وزارت ارتباطات در حوزه اقتصاد دیجیتال اشاره کرد و گفت: تربیت نیروی کار ماهر در حوزه اقتصاد دیجیتال را در چارچوب اولویتهای سالجاری سازمان است. همینطور در طرح کارآفرین، اتصال مهارتآموز به کسب وکار موردنظر وی هدفگذاری شده است. در واقع در قالب این طرح، توسعه زیرساختهای خوداشتغالی کارآموزان مورد توجه است. شکلگیری زنجیرههای خوداشتغالی و تولید و فروش در کشور ما جای خود را پیدا نکرده است.
محمدی ادامه داد: ما در سازمان آموزش فنی و حرفهای وفاق برای ایران ماهر را در چارچوب عنوان میثاق مهارت دنبال میکنیم. مهارت را باید کلید تغییر در زندگی افراد برشمرد. ما برای این کار با رویکردی فرابخشی، همآفرینی با دستگاهها را در دستور کار داریم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای اضافه کرد: سالانه ۱۷۰ هزار سرباز مهارتهای آموزشی خود را از طریق سازمان آموزش فنی و حرفهای دریافت میکنند.
او گفت: ما برای تحقق برنامههای مشخص سازمان آموزش فنی و حرفهای، مشارکت مردمی و بخش خصوصی را نیاز داریم. منابع پیشبینی شده در حوزه مسئولیت اجتماعی حوزه نفت و شرکتهای زیرمجموعه وزارت کار در صورت تأمین و تخصیص برابر با بودجه سالانت سازمان آموزش فنی و حرفهای است.
وی ادامه داد: توسعه هنرستانها در هر بخش هزینههای هنگفتی دارد و راهکار آن استفاده از زیرساختهای آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفهای برای بهرهمندی دانشآموزان هنرستانها است که در قالب طرح همنوا برنامهریزی و دنبال میشود.
معاون وزیر کار بیان کرد: سیاست دوره جدید مدیریتی سازمان آموزش فنی و حرفهای تربیت مربیان بسیاری در رشتههای مختلف است؛ این افراد ارتباط استخدامی با این سازمان نخواهند داشت و در واقع این بخش از مربیان به صورت حقالتدریس با سازمان همکاری میکنند. همچنین مراکز هیات امنایی و مراکز مشارکتی نیز امکان جذب مربی را خواهند داشت.
دنبال مجوز استخدام برای سازمان هستیم
رئیس سازمان فنی و حرفهای به کمبود نیروی مربی، کارشناس و نیز نگهبان و سرایدار اشاره کرد و گفت : ما در سازمان آموزش فنی و حرفهای ۱۲ هزار نفر همکار داریم که بیش از ۵ هزار نفر از این افراد در حوزه آموزش به عنوان مربی فعالیت دارند. رویکرد ما برای تامین نیروی انسانی موردنیاز به ویژه در حوزه مربیان، حقالعمل و حقالتدریس است. البته پیگیری جذب نیروی انسانی نیز هستیم.
محمدی گفت: اخیرا با معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم توافقی را برای اجرای طرحهای مهارتی در اوقات فراغت دانشجویان را مطرح و در حال مذاکره داریم.
وی همچنین تاکید کرد: سالانه ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار سرباز از طریق سازمان آموزش فنی و حرفهای موفق به کسب آموزشهای مهارتی میشوند. در این طرح علاوه بر آموزش، فرصت جذب در بازار کار نیز برای سربازان ماهر وجود خواهد داشت؛ نمونههایی از این اقدام با مشارکت برخی کارفرمایان انجام شده است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای افزود: در حال حاضر یک مرکز آموزش ایمنی بزرگی در طبس مشغول به کار در حوزه آموزشها و استانداردهای آموزشی ایمنی است. توسعه اینگونه آموزشها را در دستور کار داریم. سازمان آموزش فنی و حرفهای ظرفیت لازم را برای ارائه این اموزشها دارد که البته باید الزام همه کارگران جهت گذراندن دورههای آموزش ایمنی باید وجود داشته باشد.
دکتر محمدی به توسعه مشاغل جدید اشاره کرد و گفت: توسعه مشاغل جدید و توسعه مهارت آموزی می تواند ب توسعه اشتغال دانش بنیان منجر شود. این موضوع برای دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی بسیار اهمنیت دارد و سازمان فنی و حرفه ای این مهم را دنبال می کند.
ارسال نظرات