
تازه ها
اجرای برنامه ملی «ایران ماهر» با ۵۸ اقدام و ۷ کلانپروژه در هفته ملی مهارت

به گزارش بازار کار، غلامحسین محمدی ضمن تبریک روز خبرنگار با بیان اینکه خبرنگاری به علت ذات جستجوگر خود دستخوش تغییر نمیشود و نیاز جامعه بشری است، اظهار کرد: خبرنگاری شغلی واقعی تلقی میشود و خبرنگاران از حقوق ملت و آحاد جامعه دفاع میکنند و در مقاطع مختلف برای احقاق حق مردم ایران تلاش کردهاند.
وی افزود: مسئله مهارت بهویژه در مدت اخیر بسیار مورد توجه حاکمیت قرار گرفته است و اگر ما میخواهیم مهارت و مهارتآموزی در کشور موجب تغییر شود، نیاز داریم که همه نسبت به آن حساسیت نشان دهند. باید بخش عمده ظرفیتهای آموزش نظری به سمت آموزش عملی حرکت کند و خانوادهها نیز بدانند که باید از آموزشهای آزاد برای فرزندان خود جلوگیری کنند. در آینده نزدیک، فرزندان میتوانند با مهارتآموزی وارد بازار کار شوند.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور ادامه داد: به مناسبت هفته ملی مهارت، برای اولین بار در کشور، سازمان آموزش فنی و حرفهای برنامهای تحولگرا با نام «ایران ماهر» اجرا کرده که این برنامه طی مجموعه اقداماتی در ۵۸ عنوان تهیه شدهاست. این برنامه در همه بخشها از جمله زیرساختی، ارتباطی، توسعه فناوری، بینالمللی و... نمود دارد که در سال اول با هفت کلان پروژه پیگیری خواهد شد. در هفتصد مرکز دولتی، مراکز توسعه زیرساخت پیشبینی شده و همچنین پروژه «کارافن» به عنوان یک پروژه خوداشتغالی در دستور کار قرار دارد. برنامه ویژهای نیز برای استفاده از فناوریهای نو وجود دارد و در حوزه فناوریهای مرتبط با سنجش صلاحیت نیز اقدامات خوبی در حال انجام است.
وی با اشاره به اقدامات صورتگرفته در ماههای گذشته، گفت: شصت پروژه توسعه زیرساختهای آموزشی در شصت مرکز دولتی با هزینه مسئولیت اجتماعی اجرایی شده است که مبلغ این پروژهها به ۲۵۰ میلیارد تومان رسیده و این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت. آخرین نوسازی و بهسازی در زمینه فنی و حرفهای در دهه هشتاد انجام شده بود.
محمدی از تعریف پروژههایی در استانهای نفتخیز خبر داد و گفت: این پروژهها برای توسعه زیرساختهای آموزشی با همکاری وزارت نفت آغاز شده است. همچنین منابع به سمت آموزشهای فنی و حرفهای سوق پیدا کرده که این اتفاق بسیار میمونی برای کشور است. مقرر شده هر شرکت دولتی بتواند تا سه درصد از درآمد خود را برای مسئولیت اجتماعی تخصیص دهد و یکی از حوزههایی که این اتفاق میتواند رخ دهد، آموزشهای مهارتی است.
وی با اشاره به تخصیص یک هزار میلیارد تومان اعتبار مالیاتی برای تجهیز کارگاههای مهارت پیشرفته، افزود: این اعتبار که از ابتکارات دولت بوده، برای توسعه ۳۱ مرکز مهارتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و تجهیز و توسعه به عنوان مالیات پرداختی نهادها در نظر گرفته میشود.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور بیان کرد: در هفته دولت، اولین کارگاه انرژیهای تجدیدپذیر در کشور با ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق (ساتبا) و با همکاری وزارت نیرو ایجاد و توسعه خواهد یافت. اقدام دیگری که پیش از هفته ملی مهارت انجام شد، ایجاد مرکز ملی توسعه مهارت با همکاری اتاق بازرگانی و با هدف ایجاد ارتباط بین فعالان اقتصادی و زیرساختهای فنی و حرفهای کشور بود.
وی اضافه کرد: طرح «همنوا» با هدف ایجاد زیرساخت آموزش مشترک برای دانشآموزان فنی و حرفهای و کاردانش با همنوایی و وفاق بین سازمان و وزارت آموزش و پرورش در حال اجراست. در این طرح، اهداف همکاری ۲۰۰ مرکز سازمان با هنرستانها مشخص شده و دانشآموزان میتوانند به صورت رایگان از زیرساختهای فنی و حرفهای استفاده کنند.
محمدی با اشاره به برگزاری مسابقات ملی مهارت گفت: این مسابقات مهرماه به میزبانی اصفهان برگزار خواهد شد و ۱۰ هزار نفر در آن شرکت میکنند. در بیش از ۴۰ رشته رقابت برگزار میشود و نزدیک به یک هزار نفر به مرحله نهایی راه مییابند. همچنین ۵۰۰ کارشناس و داور با ما همکاری خواهند کرد.
وی ادامه داد: در این مسیر ذینفعان و همکاران بزرگی همچون مجلس شورای اسلامی، بنگاههای اقتصادی و مردم ما را یاری کردهاند. مربیان ما یکی از کمترین دریافتیها را در دولت دارند و تغییر در سازمان فنی و حرفهای منوط به توجه ویژه به مدرسان و مربیان این سازمان است. خوشبختانه دریافتی هفتاد درصد نیروها افزایش یافته و امید داریم رتبهبندی مربیان تا شهریورماه و به شرط تأمین منابع اجرایی شود. هیأتهای ممیزی تشکیل شده و رتبهبندی در حال انجام است و باید اقدامات زیادی در زمینه ترمیم سازمان صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: مشاغل رسمی به شرطی مورد توجه قرار میگیرند که فرد بتواند درآمد بیشتری از آن نسبت به مشاغل غیررسمی مشابه کسب کند. تناسب شغل و شاغل نیز باید در سطوح مختلف شکل گیرد. نرخ انتخاب هنرستانها توسط دانشآموزان در کشور ما ۴۰ درصد است که ۳۰ درصد پایینتر از میانگین جهانی بوده و باید افزایش یابد.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور افزود: یکی دیگر از موضوعات مهم، آموزشهای مهارتی سربازان است. قابل پذیرش است که این آموزشها بعضا کیفی نیستند و فقر مربی و تجهیزات نیز در این زمینه تأثیرگذار بوده است. تلاش ما این است که این ضعفها برطرف شود. در این راستا، برنامهای با عنوان طرح «مهتا» (از مهارت تا اشتغال) شکل گرفته تا سربازانی که ماهرتر هستند، دورههای پیشرفتهتری را طی کنند و پس از آن جذب بازار کار شوند. بنگاههای اقتصادی نیز به این موضوع نیاز دارند و با ما همکاری میکنند.
وی اظهار کرد: هر کشوری با توجه به سیاستهای مهاجرتی خود، در سطح مشخصی به نیروی کار خارجی نیاز دارد. توسعه مهارت این نیروها اغلب خودآموز بوده است. ما پیشنهاد دادهایم که نیروی کار خارجی آموزشهای لازم را ببیند و برنامه پیشنهادی خود را به نهادهای ذیربط ارائه کردهایم.
محمدی تصریح کرد: پایشهای ادواری و رصد انجام میشود تا مشخص شود در هر استان چند نفر و چند درصد از آموزشدیدگان مشغول به کار شدهاند و وضعیت اشتغال در هر استان چگونه است. برای مثال این درصد در استان کرمان ۸۰ درصد و در کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ درصد است و میانگین کشوری نیز ۵۰ درصد است.
در ادامه، احمدی معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور گفت: یکی از اهداف سازمان، تقویت زیستبوم مهارتی کشور است و خوشبختانه این مهم در حال تحقق است. این موضوع زمانی به درستی اجرایی خواهد شد که هر یک از اعضای این زیستبوم، نقش خود را بهدرستی بدانند.
وی ادامه داد: در برخی استانها به صورت پراکنده تقاضای آموزش خبرنگاری داشتیم، اما همچنان به صورت متمرکز برنامهای برای آموزش مهارتی خبرنگاری وجود نداشته است. رویکرد ما در سازمان تقاضامحوری است و برنامه ما این است که سند حرفه را با همکاری خبرنگاران و متخصصان این حوزه تدوین کنیم که برای این کار اعلام آمادگی میکنیم.
احمدی با اشاره به تعرفه خدمات آموزشگاههای آزاد بیان کرد: طبق قانون، سیاست سازمان حمایت از این آموزشگاهها در کنار حمایت از دهکهای کمتر برخوردار برای برقراری عدالت آموزشی است. تعرفه دولتی و غیردولتی تفاوتهای کوچکی دارد. دریافت تعرفه چند دلیل دارد؛ نخست سیاست تنظیمگری و دوم، توسعه زیرساختهای آموزشی که برای ارتقای سطح آموزشی کشور الزامی است. دریافت تعرفه نیز در همین راستا انجام میشود.
ارسال نظرات